Nekromanti Kul med ritualer

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Jag hade lite roligt när jag lästa Mystik och Magi för nån vecka sedan. Jag skapade en serie ritualer för att åkala en 8e rangens Golem utan att utföra slag svårare än Ob2T6. Vad jag nu undrar är om dessa är fullt regeltekniskt korrekta.

---------------------------------------
8e rangens 'Pentagram' (16e Magn)

Alstra 5 filament Semotropi över 4h samt ta 6 filament från kongelat. Ob2T6
Alstra 5 filament Ataxatropi över 4h samt ta 6 filament från kongelat. Ob2T6
Väv 'Pentagram' 8e magn med 3 extra filament för sänkt svårighet över 4h. Ob2T6
Väv 'Provisorisera' 8e magn med 3 extra filament för sänkt svårighet över 4h. Ob2T6

Tidsåtgång: 16h
---------------------------------------

---------------------------------------
8e rangens 'Jordharmoni' (16e Magn)

Alstra 5 filament Geotropi över 4h samt ta 6 filament från kongelat. Ob2T6
Alstra 5 filament Ataxatropi över 4h samt ta 6 filament från kongelat. Ob2T6
Väv 'Jordharmoni' 8e magn med 3 extra filament för sänkt svårighet över 4h. Ob2T6
Väv 'Provisorisera' 8e magn med 3 extra filament för sänkt svårighet över 4h. Ob2T6

Tidsåtgång: 16h
---------------------------------------

---------------------------------------
8e rangens 'Ge Liv' (24e Magn)

Alstra 5 filament Biotropi över 4h samt ta 7 filament från kongelat. Ob2T6
Alstra 5 filament Ataxatropi över 4h samt ta 7 filament från kongelat. Ob2T6
Alstra 5 filament Ataxatropi över 4h samt ta 7 filament från kongelat. Ob2T6
Väv 'Ge Liv' 8e magn med 4 extra filament för sänkt svårighet över 2h. Ob2T6
Väv 'Provisorisera' 8e magn med 4 extra filament för sänkt svårighet över 2h. Ob2T6
Väv 'Permanenta' 8e magn med 4 extra filament för sänkt svårighet över 2h. Ob2T6

Tidsåtgång: 18h
---------------------------------------

---------------------------------------
8e rangens 'Kontrollera Golem' (24e Magn)

Alstra 5 filament Geotropi över 4h samt ta 7 filament från kongelat. Ob2T6
Alstra 5 filament Ataxatropi över 4h samt ta 7 filament från kongelat. Ob2T6
Alstra 5 filament Ataxatropi över 4h samt ta 7 filament från kongelat. Ob2T6
Väv 'Kontrollera Golem' 8e magn med 4 extra filament för sänkt svårighet över 2h. Ob2T6
Väv 'Provisorisera' 8e magn med 4 extra filament för sänkt svårighet över 2h. Ob2T6
Väv 'Permanenta' 8e magn med 4 extra filament för sänkt svårighet över 2h. Ob2T6

Tidsåtgång: 18h
---------------------------------------


Det enda problemet jag kan komma på (Förutom att det tar lite över ett år att formalisera och nedteckna dessa) är att det kostar en del kongelat. Annars så har du en 8e rangens Golem permanent som lyder din minsta vink.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Med 68 timmar ritualerande,66 kongelat och minst fyra alstrafärdigheter kan man göra vad man vill, men en permanent golem är aldrig fel, och rang 8 är ganske mycket!
Ska kolla ritualerna.

EDIT: Jo, det verkar stämma, om man inte ska räkna vanlig alstring och alstring från kongelat som två olika handlingar, men det tycker inte jag.
Fast det verkar bara ta 240 dagar att förbereda ritualerna (inte medräknat kongelaten). 20(antalet handlingar)=140 dagar veckor för att skapa dom och sedan 20(antalet handlingar)+80 (magnituderna) dagar att nedteckna dom. Om du då också använder en befintlig ritual kan du korta ner tiden ganska mycket(eller en skrivarritual!).
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Tänk på att den inte får någon Utmattning, Smärta eller Blödningstakt så den kan bära jävligt mycket mer än 33kg egentligen.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Kom bara ihåg att gestalta och harmoni måste ha samma varaktighet.

Sedan är det ju inte helt fel att skapa ett permanent pentagram av rang 8, det går ju att använda till en hel del olika nedkallelser.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Varför måste du kunna behålla kontakten med jorden efter att du skapat golemen? Och pentagrammet ska ju absolut inte vara permanent. "YAY! Jag har en 8e rangens Golem som sitter instängd i min källare för resten av sitt liv!"
 

Naz

Veteran
Joined
24 Nov 2009
Messages
14
Location
Stockholm
Bra fråga, det står dock under effektbeskrivningen att Gestalta måsta ha samma varaktighet som jordharmoni.
Vill du ha ett svar på varför får du fråga neoGames :gremwink:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Kanske för att jordharmoni är effekten som ger geotropi åt gestalta så att gestalta har något att gestalta.
Lite väl många gestalta där kanske, men ni fattar nog vad jag menar :gremwink:
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag tolkar det som att vid frammaning av elementarvarelse skapar du en harmoniserande effekt som du sedan gestaltar, du harmoniserar inte själv med det tänkta elementet, utan du gör så att, i sfallet salamandern, eldstaden med omnejd harmoniseras och sedan gestaltas till en salamander. Utan harmonisering skulle salamandern sönderfalla om den lämnade eldstadens pyrotropiska fält.

På samma sätt skulle en undin inte kunna lämna vattenkällan utan en harmoniserande effekt. Och magins lagar säger att alla effekter i en besvärjelse/ritual måste ha samma varaktighet och räckvidd.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Ok. Jag såg på det hela som att det var 4 skilda ritualer. Till exempel är det ju inte alls nödvändigt att kontrollera en Gole samtidigt som man skapar den. Fast Jordharmoni kanske gör mer än att bara 'kontakta' jordelementet.
 

Ecleptomania

Veteran
Joined
13 Apr 2009
Messages
55
Location
Haninge, Svea Rike
Det här ser väldigt bra ut, ser ordentligt genomtänkt ut och faktiskt helt korrekt!

MEN!...

För att det ska fungera behöver du 4 olika magiker som utför de olika ritualerna (Inte bara av skälen att det skulle bli betydligt smidigare).

En magiker kan inte ha samma Effekt "aktiv" två gånger, ex.
Almexandra Umboro Alstrar 2 Pyrotropiska Filament för att Besvärja 'Fiat Flamma'. Effekten Flamma har tidsåtgång Temporär (Dvs, Aktiv i 15 rundor.)

Hon kan inte under dessa 15 rundor slänga Effekten Flamma utan att den andra Effekten avtar. Om hon skulle göra en sån här besvärjelse istället:
Almexandra Umboro vaknar upp i en mörk grotta och inser att hon behöver ljus för att ta sig ut, eftersom hon inte vet hur länge hon kommer vandra runt här bestämmer hon sig för att använda sin Besvärjelse "Almexandras Eviga Fackla". Hon alstrar 4 Ataxatropiska filament utan besvär. Två av dessa Transformerar hon till Pyrotropi med Ob2T6 (lätt-Transformerat). Hon besvärjer effekten Flamma och effekten Provisorisera vilket gör att Flamman lyser starkt och klart tills Almexandra väljer att ta bort den

Under den tiden som "Almexandras Eviga Fackla" är aktiv, kan hon dock slänga en Temporär "Fiat Flamma" eftersom den andra Effekten är uppgraderad till Provisorisk.

Men, skulle hon nu använda sig av sina kunskaper för att göra en annan besvärjelse Provisorisk så skulle det som håller hennes Eviga Fackla försvinna och den skulle sakta brinna ut. Detta eftersom hon redan har den effekten aktiv.

Det ända sättet för en magiker att kunna slänga flera Provisoriska effekter (Dvs, använda sig av den Ataxatropiska effekten Provisorisera) är om man uppgraderar den till en Permanent effekt, för då är det just det, permanent.

Så om endast en magiker skulle göra dina 4 ritualer, måste de två första ritualerna också innehålla Permanenta, annars kommer effekten Provisorisera i den andra Ritualen negetera den första.

-

Det är såhär jag har förstått och tolkat Eons Magisystem genom att läsa Mystik och Magi samt ha frågat här på forumet, om det är någon som anser att jag har fel så vill jag gärna veta era argument och om någon dessutom vet det 'rätta' svaret, så dela gärna med er så att jag lär mig rätt. :gremsmile:

Hoppas dock det jag skrev stämmer och att det var till nytta. :gremsmile:
 
Top