Nekromanti Kul i KULT

Anvar

Veteran
Joined
28 Oct 2000
Messages
10
Ett bra sätt att skapa spänning användes av sl i våran spelgrp, han utsatte en av oss för diverse otrevligheter.
Tex. så har jag för mig att han blev ofrivillig bärsärk på en gata eller nått i den stilen... ja ja han blev iaf inte glad när han nästan dog......och sl yttrade följande ord: "Du vaknar med ett ryck i din säng, det var bara en dröm"...

Sedan dess har det blivit ett stående skämt i våran spelgrp


//Det var bara en dröm
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Skitkul

Så du menar att så fort kampanjen brister säger du: "Du vaknar med ett ryck i din säng, det var bara en dröm"...
Rätt bra idé ändå, men då måste nästan hela spelgruppen ligga och sova och drömma samma sak. Eller så är de på helt skiljda platser. Eller?

Mac - hur hänger det annars ihop?
 

Tegrevan

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
134
Location
Norrland
Re: Skitkul

Det mesta kan ju hända i Kults drömvärld, särskilt om man är skicklig på Drömkonst (Det finns en färdighet, men jag kommer inte ihåg vad den heter... Tror att det är Drömkonst...) Man kan dö i densamma, om det är någon som har föresatt sig att ta ditt liv och går in i din dröm och gör det där...

Det var faktiskt jag som var den grymma spelledaren som skulle introducera en ny RP. Det visade sig dock att spelarens uppfattning om vad man borde göra vid en gränspostering mellan det före detta Öst- och Västblocket i Centraleuropa skiljde sig en hel del från min. Jag hade sinnesbilden av att han skulle utnyttja sitt förfalskade pass och mygla sig förbi gränsen, kanske med hjälp av några dollar. Han tog den svåra vägen.
Det resulterade i att han försökte skjuta sig ut, jagad av en halv pluton tjecker med Kalashnikovs och Tokarevs. Dessförinnan hade han begått ett allvarligt brott (tror att det var ett mord) och skulle fly ur landet, in till Österrike. Därför körde han över en eller två gränsvakter (Kommer inte ihåg exakt, det är några år sedan) men fastnade på vägbommen och flydde sedan förtvivlat.
Efter tre eller fyra träffar i mage och bröstkorg så var han på randen till döden, och som den snälle SL jag är så ville jag att den rollperson han slitit ihop en mycket bra bakgrundshistoria till skulle få överleva i alla fall en introducering i äventyret. Eftersom han hade nackdelen Mardrömmar blev det en ganska enkel utväg, "det var bara en dröm..."
Det var bara lite synd att han blev så frustrerad efter att ha slitit för sin rollpersons liv att när han väl hade klarat sig så slet han sönder rollformuläret innan han insåg att jag menade allvar med att det bara varit en dröm.

Men som sagt var, det är numera ett stående skämt i spelgruppen om spelaren eller spelledaren tycker att någon gör något riktigt dumt, så "var det bara en dröm". För övrigt är Kult det bästa spel jag någonsin spelat, både vad gäller skräck, spänning och humor, mest beroende på trötta och utmattade spelare som fattar underliga beslut.
Exempel på ologiskt tänkande:

SL: Du står på en kaj i Indien, det enda som finns omkring dig efter att båten du kommit med avgått är ett par tunnor och två ganska stora trälårar. En pil slår fast i träkajen strax till vänster om dig. Den tycks komma från ett av taken på det fyrtiotal hus som ligger utspridda framför dig. Vad gör du?
Spelare: Jag gömmer mig i en tunna!
SL: Va?
Spelare: Jag hoppar ner i en av tunnorna! Det borde skydda mig!
SL: Ytterligare en pil kommer, du ser den när den slagit genom en av tunnorna.
Spelare: Jag hoppar ned i den andra!
Desperat SL: Men du ser att tunnorna inte skyddar. Du tror nog att trälårarna ger bättre skydd.
Spelare: Han kan inte skjuta på mig om han inte ser mig, och jag gömmer mig i tunnan!
SL: Han ser dig gömma dig i tunnan!
Spelare: JAG KLIVER I TUNNAN!
SL: Ok, skyll dig själv. En stank av rutten fisk slår mot dig när du hoppar i galen tunna, jag menar tunnan. Det går en pil också, men den missar dig precis och sätter sig fast mellan dina fötter. Träsplittret yr omkring dig. Vill du hoppa ur?
Spelare: Nej! Jag gömmer mig. Går jag fram kan jag ju bli träffad!
SL (Tar sig för pannan): Ok, en pil slår igenom tunnan och träffar dig i <slår tärningar> axeln. Du fastnar i tunnans baksida, pilen håller dig fast.
Spelare: Jag bryter av den.
SL: Du försöker bryta av den, slå mot TÅL för att se om du svimmar.
Spelare <slår tärningar>: Jag svimmar, slog 20.
SL: Du vaknar av att fotsteg närmar sig. Ett sadistiskt ansikte tittar ner i tunnan och tippar ut dig över kajkanten...
Spelare: Det var elakt gjort! Ta livet av mig sådär...
SL: Du flyter i din tunna längsmed Ganges nedsmutsade stränder, och slutligen blir du dragen i land.
Spelare: Jag slår ned honom!
Osv... Har hänt i riktigt spel.
Har haft en spelare som aldrig gjorde en logisk handling, det var alltid dumt in absurdum. Som när han skulle kasta handgranater och drog ur sprinten ur ett par stycken på en gång och lade dem bredvid sig "för att ha dem beredda". *suck* Behöver jag säga mer?

//Tegrevan
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Skitkul

Jaha, och när spelare beter sig så dumt så säger du att det bara var en dröm för att rädda situationen? Skitbra. Nej ärligt, om en spelare beter sig så satans dumt måste han bara dö. Jag tror aldrig det har hänt att spelare gjort så dumma saker när jag spelat men jag hade som SL inte tvekat att döda dem. Det är just då det är meningen att de ska dö. Att dö efter en strid när de hjältemodigt dödat alla onda känns fel, i sånna situationer kanske SL ska rädda spelarna. Men när de inte fattar så lätta logiska saker så ska de dö!

Mac - har sagt sitt!
 

Tegrevan

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
134
Location
Norrland
Anledningen...

...till att jag ville låta RP:n överleva vid just det tillfället var att han inte ens hunnit bli introducerad. När det är det första speltillfället med en ny rollperson känns det lite *väl* elakt att avliva densamma.
Han fick ju egentligen bara en chans att bättra sig i och med att "det bara var en dröm", men eftersom han inte tog den så...
Den RP som flöt omkring i en tunna i Indien dog också mycket riktigt, och det gjorde den som lade handgranaterna bredvid sig också. Var samma spelare som hade båda rollpersonerna faktiskt. Han lärde sig aldrig...

//Tegrevan
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Re: Skitkul

Nej ärligt, om en spelare beter sig så satans dumt måste han bara dö.

Våra rollpersoner var i Belfast under ett äventyr. Upploppsstämningen var hög och militärer var utposterade på gatorna. Då får en av spelarna ett ryck och bestämmer sig för att han bara måste ha ett vapen och går fram till en militär och försöker rycka vapnet ifrån honom. Militären vill inte ge bort sitt vapen utan klubbar ned rollpersonen med kolven istället. Rollpersonen ifråga hade tidigare fått ett "extra-liv" av SL när han klarat sig svårt bränd ur en exploderande bil, men nu tyckte SL det var nog, och med tärningarna som avgörande faktor dog han av kolven i pannan.
Denna händelse blir spelaren ifråga ofta påmind om men han har fortfarande ingen bra förklaring om varför han trodde att militären skulle släppa ifrån sig vapnet, och han undviker smidigt ämnet... :)

/Micke
http://www.noctum.da.ru
 
Top