Nekromanti KSR vs ÄSR

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Ok, jag får rätta mig själv. Eller, luddwig rättade mig i Positiva tråden. Jag hade ingen aning om att det fanns ett styrdokument när det gällde KSR. Dock, det är inte alls det jag tänker på när jag ser tillbaka på hur jag spelade Ä-spels spel, och inte heller hur jag spelar dem (eller deras arvtagare idag). Det här är inte på något sätt någon kritik mot Wilpers spel eller så. Det är bara det att det blir lite märkligt när min spelstil till stor del exkluderas :)

Först, det här med äventyr. Det var aldrig någon stor grej. Äventyr spelades, men kom igen, det fanns typ typ 12 äventyr, och flera av dem var delar av en serie. Jag som aldrig har spelat Handelsfursten eller Nidländska reningen har redan där tappat hälften. Samt de övriga jag aldrig spelat heller.

Nej, grejen var spelvärlden. Det var huvudpersonen. Det är liksom ingen slump att folk hade Midgårdkartan på sina rum. Att drömma sig bort till en helt annan plats, som fanns på riktigt var det som gjorde det så fantasieggande. Det var den magiska garderoben som man kunde kliva in i.

Så det här med enkel eller ingen spelvärld...?

Jag är helt med på att någon form av BRP-grund är ett plus, men samtidigt... Spelmekanik var inte heller någon grej. D6 som i Stjärnornas krig funkade lika bra, eller t.o.m Sagan om ringen (återigen, spelvärlden var grejen).

Och givetvis Kult.

Så, jag ska inte prata om KSR mer. Jag ska prata om ÄSR - Äventyrsspelsrenässansen. Där fokus ligger på fantastiska (eller inte så fantastiska :) ) äventyr i en främmande (men definierad) spelvärld.

Övriga ingredienser kan vara:
  • Intern spelvärldslogik
  • Kampanjspel
  • Inga levels
  • Mid to low fantasy, med få men slående inslag av högfantastik (men även dessa påverkar världen och existerar inte som isolerade monoliter)
  • Välskrivna äventyr
Det finns nog mer, men detta är vad jag omedelbart tänker mig. Och vad jag trodde att KSR avsåg.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Måns;n314815 said:
Det är bara det att det blir lite märkligt när min spelstil till stor del exkluderas :)
Du är i gott sällskap. Det är många veteraner som inte alls håller med OSR-rörelsens åsikter om hur man spelade rollspel förut.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Måns;n314815 said:
Så, jag ska inte prata om KSR mer. Jag ska prata om ÄSR - Äventyrsspelsrenässansen. Där fokus ligger på fantastiska (eller inte så fantastiska :) ) äventyr i en främmande (men definierad) spelvärld.

Övriga ingredienser kan vara:
  • Intern spelvärldslogik
  • Kampanjspel
  • Inga levels
  • Mid to low fantasy, med få men slående inslag av högfantastik (men även dessa påverkar världen och existerar inte som isolerade monoliter)
  • Välskrivna äventyr
Det finns nog mer, men detta är vad jag omedelbart tänker mig. Och vad jag trodde att KSR avsåg.
Jag är med på noterna helt och fullt. :cool::wink:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Björn Wärmedal;n314860 said:
Klassiskt Svenskt Rollspel
https://docs.google.com/presentation/d/10zDexyhyzLPdBxPPPpamF2LJY67pq5QTNmzMFOc_h60/edit#slide=id.p

Ja, här finns Wilpers programförklaring. För mig passar det här bra in på DoD under 1982-84 (med disclaimern att jag inte har någon aning :) ) och Mutant 1. Men när DoD blev Expert, fick kampanjer som Marsklandet och Svavelvinter, boxar som Gigant och Ivanhoe, så lämnade man KSR bakom sig. Samma sak skedde med Mutant 2.

En väldigt stor del av materialet i Sinkadus såg till att forma den bild jag ger i TS.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Tror det är svårt att dra tydliga skiljelinjer (så klart, och det skriver ju Wilper också), kan argumentera både för att Marsklandet är KSR och ÄSR. Det kanske är bättre att ge tydliga exempel - Skelettbyns hemlighet och Dimön är KSR. Svavelvinter och Kandra är ÄSR
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Jag hoppas nog hellre på en utvidgning av hur KSR-begreppet används än att man skapar ännu ett begrepp. Tycker att Hjältarnas Tid och Kopparhavets hjältar borde kunna kallas för KSR
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Leumas;n314866 said:
Jag hoppas nog hellre på en utvidgning av hur KSR-begreppet används än att man skapar ännu ett begrepp. Tycker att Hjältarnas Tid och Kopparhavets hjältar borde kunna kallas för KSR
Jag har inte kollat in Kopparhavets hjältar, men av vad jag sett av Hjältarnas tid kör det med alldels för modernt tänk för att passa in på KSR. Breddar man betydelsen så mycket börjar benämningen bli rätt meningslös.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Alltså, jag får förklara att jag inte avser att försöka utvidga några begrepp eller införa nya. Men jag kan mycket väl tänka mig att prata om äventyrsspel framöver och detta kan då ses som något slags avstamp. Men det är verkligen inte något hårt fack utan en lös beskrivning av hur jag spelade Äventyrsspels äventyrsspel när det begav sig, och hur jag närmar mig dessa, och liknade spel, idag.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,562
För mig är svenska 80-talsrollspel först och främst förknippade med tre saker.

1) Hyfsat detaljerade regler där grunden var att slå T100 eller T20 under ett värde för att lyckas.

2) En luddig spelvärld. Typ "det är fantasy" eller "det är efter katastrofen", eventuellt kombinerat med en karta.

3) Mer eller mindre styrda äventyr som jag dock nästa aldrig spelade, men de fanns ändå där som en slags mall för hur äventyr skulle vara.

Så jag spelade kanske KSR då. ÄSR känner jag inte igen mig i direkt, vilket inte på något sätt betyder att det är dåligt. Det var bara inte så jag spelade då, och det är inte så jag spelar nu.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Måns;n314869 said:
Alltså, jag får förklara att jag inte avser att försöka utvidga några begrepp eller införa nya.
Äsch, kom igen nu! Vi behöver ju åtminstånde två nya kategorier: ASR (Alterantivt Svenskt Rollspel) och MSR (Modernt Svenskt Rollspel), där ÄSR sen funkar som en brygga mellan ASR och KSR, medan ASR också flyter över in i MSR.

Mutanat 2 kan eventuellt kräva sin egen kategori... jag tycker vi kallar denna M2SR, för tydlighetsskul, och ligger som en avstickare från KSR (men ej överlappande) ut mot sidan.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Leon;n314865 said:
Tror det är svårt att dra tydliga skiljelinjer (så klart, och det skriver ju Wilper också), kan argumentera både för att Marsklandet är KSR och ÄSR. Det kanske är bättre att ge tydliga exempel - Skelettbyns hemlighet och Dimön är KSR. Svavelvinter och Kandra är ÄSR

Masklandets oklara position i detta spörsmål är helt naturlig. Dess grundmanus skrevs typ 1983 av Christer Regebro men produkten fick slutliga utformning av mig några år senare. Alltså har ML tydliga band till båda "epokerna". :cool::)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
luddwig;n314870 said:
För mig är svenska 80-talsrollspel först och främst förknippade med tre saker.
Jag vill gärna även utvidga äventyrsspel till att inte syfta på historiska spel, utan snarare att de tar avstamp i Äventyrsspel anno 1984 eller så, men att det är en tradition som i högsta grad är aktiv idag. Det är alltså inte frågan om att återskapa något.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Mekanurg;n314872 said:
Masklandets oklara position i detta spörsmål är helt naturlig. Dess grundmanus skrevs typ 1983 av Christer Regebro men produkten fick slutliga utformning av mig några år senare. Alltså har ML tydliga band till båda "epokerna". :cool::)

Ser man på - jag visste att ni båda skrivit på det, men inte att det skett i två omgångar. Det är alltså ett K/ÄSR ;)
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Hade fått för mig att Wilpers mening var att guldåldern för KSR-spel var just perioden 1984-89?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Leumas;n314879 said:
Hade fått för mig att Wilpers mening var att guldåldern för KSR-spel var just perioden 1984-89?
Ja, typ. Men men KSR och ÄSR existerade samtidigt och det finns inga vattentäta skott mellan dem. Det är inte alls syftet med att tala om äventyrsspel. Syftet är istället att visa hur jag spelade/spelar äventyrsspel :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Är inte det du beskriver bara Culture gaming? Fokus på spelvärlden eller till och med spelvärlden som huvudperson och karaktärerna som ett sätt att utforska den?

För det är en av de äldre spelstilarna och den är typ lika stark nu som 1981. Den är bara ett eget spår genom spelhistorien.
 
Top