Nekromanti Krut i Mundana

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Det har nu på sistone dykt upp idéer om att införa krutvapen på Mundan.
Så jag tänkte bara bidra med de regler vi använder för vapen och dess uppkomst och utbredning.

"Krutets" historia i Mundan:
Krutets ursprung är inte helt klarlagt med det tros först ha uppfunnits runt år 2600 e.D. på södra Takalorr av tirarkiska schamaner. Under de första 200 åren vad dock användandet begränsat, det användes främst för strider mot troll, och då i form av "eld-lansar", en stav med ett meterlång ihåligt rör i toppen som fylldes med blandningen. När toppen hölls mot en fackla så började den spruta en lång eldsflamma. Vapnet var förvisso tämligen effektivt, men inte någon revolution, och det fick föga spridning. Krutets spridning och vidareutveckling började först år 2832 e.D. då schamanen Tharakk den brände anlände till Tiban efter att ha följt med på en handelsresa till södra talakorr. Under denna resa kom han i kontakt med krutet och blev djup fascinerad av blandningen och dess möjligheter.
Tharakk var känd som en skicklig pyrotekniker (även om man inte använde just det ordet) t.ex. hade han fått sitt tillnamn i samband med ett experiment med tirarkisk eld och olika oljors förmåga att brinna bränt av sig nästan all päls. Väl åter i Tiban började han experimentera med krutet. Det var under dessa experiment som han en vårdag 2833 uppfann kanonen, bomben och splittret. Det var i ett försöka att använda en sifon för tirarkisk eld till att "skjuta" en krut flamma som någonting gick fel, krutet brann inte, det exploderade. Tharakk förlorade sin lärling, granne och höger öga samt fick många ärr av kringflygande koppar. Men som den halvgalen pyromanen han var så lät han sig inte avskräckas utan fortsatte försöken med syfte att förstå vad som hade hänt.
Han avled tre år senare efter att ha uppfunnit en fungerande om än in effektiv kanon. Han avled med en smäll i samband med ett nytt recept på krut.

Krutets utbredning och användning idag:
Både krutet och kanonen har utvecklats en hel del sen sin tillkomst för drygt 130 år sedan, men der är egentligen bara de senaste 20-30 åren som de slagit igenom.

Kanoner tillverkas numera i det Jargiska kejsardömet, Talakorr, Caserion , Consaber och Thalamur. Både dvärgar och alver har dock tagit avstånd från användandet av "apornas häxkonster och avföring". Kanoner är dock vanligast på Talakorr och i Jargien.
De jargiska bronskanonerna anses allmänt vara de främst i mundana (tack vare de många sickliga klockgjutarna), men tirarkerna är de som utvecklat konceptet längst och gör det överlägset bästa krutet (främst vad gäller hållbarhet), sabrisk och crifaliska kanoner anses av kännare vara de sämsta medan thalaskiska anses överdrivet stora (en thalaskisk 6 pundare väger nästan 2ggr så mycket som en jargisk).
Jargier och Tirarker är även de enda som använder järnkulor till sina kanoner vilket klart ökar deras effektivitet, i övriga länder används mest stenkulor till vapnen.
Det finns i dagsläget ingen kontinuerlig produktion av kanoner på asharinia-halvön, men flera städer och höga ädlingar har köp kanoner utomlands eller låtit tillverka kanoner, så det finns kanske ett hundratal pjäser totalt, de flesta stora bombarder och andra belägringspjäser (Ofta med namn som "daaks bane"). Till sjöss är det nästan bara tirarkerna som använder kanoner, och då så gott som uteslutande på sina galärer, Sabrier och crifalier anser inte att den extra tyngden och risken med krut är befogad med hänsyn till dess effekt. dessutom saknar de tirarkernas kunskap om hur man behandlar krut för att de ska bli fukttåligt och inte skaka söder (i sina beståndsdelar). Att använda fuktigt krut ökar dessutom risken för pipsprängning, vilket är direkt livsfarligt på ett skepp.

Handeldvapen: Även handhållna vapen har på senare tid börja se större och större användning även om användandet är mycket blygsamt om man jämför med t.ex armborst. Det vanligaste vapnet är arkebusen, den är ca; en meter lång, väger runt 5kg och med en kaliber på drygt 25mm, används flitigt av tirarker till sjöss och bland thalaskiska och ashariska fotsoldater, förekommer även bland jargiska legionärer.
En aningen mindre vanlig variant är klaviern, en aningen större variant av arkebusen främst genom den grövre kalibern (ca; 30-35mm) och en aningen längre pipa, väger i regel runt 8kg.
Populär bland tirarker och har även blivit ett vapen som ofta återfinns på fartyg.

Pistoler är än så länge mycket ovanliga vapen, de återfinns nästan enbart till sjöss, då främst hos crifalierna där det blivit något av en statussymbol, då ofta rikt dekorerad. Man har dock även observerat pistoler hos enstaka sabiska och thalskiska ryttare.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Regler för handeldvapen.

Regler för handeldvapen:
Det finns säker smidigare lösningar, men den här funkar!
Risk för klick Ob2t6 mot krutkvalitén.

Riktigt dåligt krut: 7-8 -od1t6 i skada.
Dåligt krut: 9-10 -2 i skada
Normal krut: 11-12
Bra krut: 13-14

Övrig modifikationer:
Fuktskadat krut: +Ob2t6 (+Ob1t6 för tirarkiskt krut)
Blött krut: Omöjligt
Mer än 6 mån gammalt:+Ob1t6 (gäller ej tirarkiskt)
Långt i från allt krut som användas av tirarker är "Tirarkiskt".



Vapen
Arkebus räckvidd: 10-20-40-100 Skada: Ob9t6 (-Ob2t6 per avståndsökning) styk: 6
Klavier räckvidd: 15-30-50-120 Skada: Ob10t6 (-Ob2t6 per avståndsökning) styk: 12
Pistol räckvidd: 5-10-15-40 Skada: Ob8t6 (-Ob2t6 per avståndsökning) styk: 12

P.g.a vapnens konstruktion och brist på precition på längre avtånd gäller följande regel:
på Långt avstånd slå en extra t6, om en "etta" så har skottet missat om man normal sett hade träffat. Om man normalt sett hade missat innebär "ettan" att man fått en träff.
PÅ mkt Långt avstånd gäller 1-3 för en miss, och slump träff är fotfarande enbart en "etta"

Feedback uppskattas.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Alla krutvapen?

Med tanke på alla trådar om krutvapen börjar jag undra om alla utom jag vill ha krutvapen i mundana? Jag tror det var något från neogames som för länge sedan hade sagt något om över död kropp men i övrig har jag inte sett några motsåndar meddelanden...
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Nej, du är inte ensam... (ANT)

...Jag vill då inte ha några krutvapen i mitt mundana, möjligtvis att den tirakiska elden utvecklas och blir explosiv istället, samt att Molntyttarna/Flygdragonerna har någon form av krutbomber att släppa.

Mvh Victor Palm
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Re: Nej, du är inte ensam... (ANT)

Varför denna aversion mot krutvapen?
Vad jag försökte få fram var att de har ingen stor inverkan på världen som sådan, de är en trevlig krydda helt enkelt, som t.ex alver.
 

Vampirehunter J

Veteran
Joined
22 Mar 2003
Messages
140
Location
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Kul ide, men lite fel

Jag tycker att det är en kul ide, men det passar inte ricktigt inn i Mundanas värld.
Där emot har jag en liten ide, gör ett litet tillläg till Eon där det skildrar Mundana i modern tid/framtids miljö, där kanche tirakerna bor i gettot och dunkar Hip-hop medans Alverna skriver skön littratur och dvärgarna driver multimiljon företag, det skulle vara lite kul. Till detta kan läggas att det nog inte skulle behövas så mycket ändrande av regler.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
inte

Varför denna aversion mot krutvapen?
Jag vill inte ha dem i Mundana eftersom jag tycker att spelet har tillräckligt många kul vapen redan. När jag vill ha en explotion handlar det om magi eller en massa olja...
Mundana har dessutom tillräckligt många influenser från olika tidsperioder redan....
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
nutids-mundana

Det har jag också funderat på. Eller att ta neotechreglerna och sätta in dem i Mundana. Mörkret måste ju redigeras bort för att det ska bli någon framtid över huvudtaget...
Men jag har aldrig kommit i närheten av att försöka förverkliga något sådant projekt...
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Hakuna matata!!!De e ord som e bra Hakuna matata, gör att man blir glad!!
Jag skrev lite grejer för några månader sedan.
dock som en annan andvändare....
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Mundant krut

Tag den alkemiska processen Skapa Elixir och skapa ett stoft laddat med Explosion.

Vad får man då? Ett pulver som exploderar. Men vad skulle det kunna jämföras med? Jo, krut. Eller snarare magiskt krut, och då "handlar det om magi", precis som du ville ha det.

Däremot uppstår det en magiteoretisk fråga kring detta: går det verkligen att dela upp detta stoft till flera delar som skulle fungera sepparat? Dessa delar skulle ju nämligen endast innehålla delar av ett filament Expolosion och inte ett helt filament, som annars krävs för att en Effekt ska fungera. Det är dock en trist begränsnings som vi i våran spelgrupp högaktligen ignorerat.
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Re: nutids-mundana

Åh, nähä!. Du vet väl att vi alla bor på Mundana, bara låååångt senare än det Mundana i Eon. Snart kommer det ett nytt mörker också ska du se... mohaha!
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Re: Nej, du är inte ensam... (ANT)

Molntyttarna/Flygdragonerna har någon form av krutbomber att släppa.

Hmm, den idén lät kul...
All slänga på fientliga fartygs segel :gremlaugh:
Typ järnkulor som fylls med dels exsplosiva dels brinnande medel ett hål för stubinen...

Jag är emot handeldvapen i mundana....det känns inte mundana för mig.
men primitiva kanoner (och förbättrad tirakiskeld) hos tiraker ser jag inte som något fel....
Kanske med hjälp av krut skicka långa eldkvastar??
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Re: Nej, du är inte ensam... (ANT)

Kanske med hjälp av krut skicka långa eldkvastar??
Det är det som är en eldlans.
Egentlingen ett kinesiskt vapen. Bestod av en krutfyld bambustav, kunde brinna i upp till fem miniuter.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: Mundant krut

Bra DAKRilla. Det är tillräckligt dyrt och svårt för att folk inte ska massproducera och ändå kan jag få mina explosioner vid högtidliga tillfällen. Som du sa precis som jag vill ha det. Att mina spelare aldrig skulle komma på idén är ännu ett plus :gremsmile:
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Vill minnas att...

...Krille ville ha med krut i Mundana...

Dock var det som det hette "över Marcos döda kropp" och därav blev det inget...

Nä, seriöst, Eon ska inte ha nått krut, även om man skulle kunna tillverka det. Det är helt enkelt inte den sortens fantasy och om jag vill ha krut så vänder jag mig hellre till Gondica, fast det får man ju aldrig spela :gremfrown:

Men om man tycker att man kan dra in krut i Eon så är inte jag den att hindra, så kör i vind om ni nu vill...

Fast ALDRIG i officiella Eon! Då blir det fan bojkott!
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Massproduktion i massor

"Det är tillräckligt dyrt och svårt för att folk inte ska massproducera och ändå kan jag få mina explosioner vid högtidliga tillfällen."

Bara om man är trångsynt och låser sig själv till de för detta ändamål missanpassade regler som finns istället för att hitta på egna, vilket jag tycker att var klok rollspelare bör göra.

De regler du utgår från är alltså inte anpassade till massproduktion, och det är därför de inte fungerar. Vad som skulle krävas är alltså en man exempelvis skapar regeler för en maskin som är byggd för ett specifikt ändamål och som i stort sätt är automatiserad, i detta fall att skapa ett stoft laddat med Explosion.

Denna typ av hjälpmedel skulle vara snordyr att bygga. Förmodligen skulle man vara tvungen att få tag på en första gradens Generator, om man inte har någon som kan alstra filamenten åt maskinen eller om man har kongelat. Men vad skulle folk inte betala för krut? Möjligen skulle den också kräva någon som manövrerar maskinen, som kanske måste kunna besvärja själv.

Regeltekniskt skulle den skapas genom en alkemisk process som sänker svårigheten med Ob1T6 per magnitud utöver två just för denna specifika proceduren, i detta fall Skapa Elexir (stoft) laddat med ett filament Explosion. Låt oss säga att något snille tillverkar en sjättegradens Kruttillverkare, som sänker svårigheten med Ob4T6. Tack vare den modifikationen skulle man kunna ta bort ingrediensen (det rör sig väl bara om en eftersom det bara är en magnitud) och halvera tidsåtgången ett par tre gånger och ändå hamna på Ob1T6 i svårighet (som är den lägsta tillåtna).

Om man sedan inte vill tillåta dylika hjälpmedel bara för att man vill ha magi som en häftig kraft som endast kan styras av levande varelser eller något annat mystiskt (som sååå uppenbart bara är där för att begränsa) är det en annan sak (en tråkig sak).


Vidare så måste jag instämma med trådskaparen: Varför har alla så mycket mot krut? Är det för att ens favoritkaraktär, den ädle svärdsvingande alven (med något namn som inte är uttalbart med det mänskliga talorganet), skulle kunna falla offer för ett simpelt muskedunder istället för att hamna i närstrid med fienden, där han tack vare sina powrade stridskonster, dubbla lyfalisvärd, två lager glasrustning, fuskade attribut och skyhöga värden skulle vara odödlig? Eller beror det på något annat? Jag är väldigt less på att höra "krut är inte Mundana", så ett faktiskt svar skulle vara intressant att få, för omväxlingens skull. Det är ju heller inte så att krut skulle vara anakroniskt i Mundana, hur befängt det argumentet än är...
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Re: Massproduktion i massor

Instämmer till viss del med Drakilla här. Det finns en anledning till att jag aldrig skrev någonting om HUR man gör krut i mundana. Ingredienserna kan dock vara helt annorlunda än vad de är i vår värld, bl.a. tänkte jag att obsidian skulle vara en viktig ingrediens, det är ju det närmaste man kan komma frusen eld.
Dock så ska krut vara ganska billigt, annars finns det nästan ingen anledning att använda det. Kostnad var det främsta argumentet att gå över från armborst till arkebusser. (billigare vapen och billigare ammo)
Att jag sen inte tycker att det är mödan värt att blanda in reglerna för alkemi i processen är en anna femma, jag tycker helt enkelt inte att det är mödan värt, även om det är olika former av alkemi som skapar "krutet".
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Massproduktion i massor

Jag är väldigt less på att höra "krut är inte Mundana", så ett faktiskt svar skulle vara intressant att få, för omväxlingens skull. Det är ju heller inte så att krut skulle vara anakroniskt i Mundana, hur befängt det argumentet än är...
Håller med föregående talare. Bråka om krutvapnens vara eller inte vara kan man göra den dag Neogames föreslår det som en officiell ändring i spelvärlden. Det innebär en rejäl förändring mot tidigare och skulle kunna ha en stor effekt på redan publicerat material.

Så länge det bara är inofficiella regelmods kan vi väl istället tacka Korpen (och Bail med sina Kraggvapen för den delen) för at de vill dela med sig av sina idéer.


/Rax, känner sig själv ganska anakronistisk ibland :gremsmirk:
 
Top