KH Krun

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,989
Location
Ereb Altor
Det är ju dock så himla svårt med gruvdrift helt plötsligt dyker en armé med dvärgar upp och hävdar att den här ådern är deras helgade förfäders arv
Det är det, men inte konstigare än ursprungsfolk i en annan tid, i en annan värld påstod att den guldfyndighet som nyss hittats (på ursprungsfolkets egna mark under en bräcklig fred) var deras heliga berg...

(https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Hills_Gold_Rush)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Ja fast det räcker ju inte med dvärgar utan berg kan ju dessutom innehålla tunnelsvin, lindormst, troll, vättar, drakar så det kanske blir billigare att köpa metall av någon annan än att starta en egen gruva
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,989
Location
Ereb Altor
Ja fast det räcker ju inte med dvärgar utan berg kan ju dessutom innehålla tunnelsvin, lindormst, troll, vättar, drakar så det kanske blir billigare att köpa metall av någon annan än att starta en egen gruva
Dvärgarna i Grynnerbergen är den främsta källan till mineraler, när det gäller storskalig gruvdrift. Men det finns gott om fyndigheter på andra håll, och fortfarande kan man hitta öar i Kopparhavet som bokstavligen är guldgruvor!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,989
Location
Ereb Altor
Vilka adelstitlar kör vi med i Krun?
Satrap, vesir och kejsare är etablerade i spelet, men utöver det kan man tänka sig shah (någon form av furste), pasha eller Reis (nån slags general). För vanliga ädlingar funkar nog någon variant på på bey.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,419
De högsta ämbetsmännen under Kejsarinnan är Pashorna. Nivån under dem, på nivån "större län/region" har du Banerherrarna.

I teorin har Krun ingen arvsadel utan titlar innehavs som kejserliga ämbeten. I realiteten blir ämbetssläkterna förstås en sorts adelsätter.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Protosebasten i Grokorum Silibdre Rahast
Den här slp kommer äventyrarna att ha och göra med. Hon är överkucku i bergstaden Grokorum och jag tänker mig att hennes titel ska vara så pampig det går.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,989
Location
Ereb Altor
Det ska också sägas att KH inte är spelet där allt sånt här är spikat. Dels för att vi inte tycker att det hör hemma, dels för att vi vill lämna det lite öppet men också för att sånt här, rent historiskt, var oerhört rörigt. Det ändrades snabbt, i vissa fall (men inte i andra) och ämbeten kunde bli meningslösa eller upphöjas, precis som familjer och individer kunde bli meningslösa eller upphöjas. Samhällen är helt enkelt så förbaskat komplexa att det snarare blir en förenkling med detaljer.

Det man kan utgå ifrån är att de med makt och rikedom gör sitt bästa för att klamra sig fast vid den och i avsaknad av rättsstatliga intuitioner lierar man sig med den eller de som man tror bäst kan hjälpa till, på det sätt som krävs. Och det kan innebära att ta sig titlar man inte har rätt till, som alla har glömt bort eller som man helt sonika hittar på själv.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,989
Location
Ereb Altor
Protosebasten i Grokorum Silibdre Rahast
Den här slp kommer äventyrarna att ha och göra med. Hon är överkucku i bergstaden Grokorum och jag tänker mig att hennes titel ska vara så pampig det går.
Kruns adminstration är sannolikt oerhört snårig. Och kan ha stora lokala variationer. Men börja med att klura ut ansvarsområde, för det är ju säkert där makten ligger. Det går ju alltid att lägga "stor" eller "ärke" framför sin titel med.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Jag fattar men jag vill att du och Leon ska bara känna:
Fan va guld. Björn har verkligen nailat känslan i Grokorum det känns sååå Krun. Helst de svartalfiga apelsinplockarna
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Läste just att en sebastokrator i byzans hade blå strumpor och blå stövlar för att visa på sin rang
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,989
Location
Ereb Altor
Jag fattar men jag vill att du och Leon ska bara känna:
Fan va guld. Björn har verkligen nailat känslan i Grokorum det känns sååå Krun. Helst de svartalfiga apelsinplockarna
Ärke-Lugal Silibdre Rahast Grokorzi, Storpasha av Kyronbergen och wali av Kadirorden.

Jag hade kört på sebastokrator (eller dyl) i Felicien.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
De högsta ämbetsmännen under Kejsarinnan är Pashorna. Nivån under dem, på nivån "större län/region" har du Banerherrarna.

I teorin har Krun ingen arvsadel utan titlar innehavs som kejserliga ämbeten. I realiteten blir ämbetssläkterna förstås en sorts adelsätter.
Intressant, jag uppfattade av någon anledning Krun som kanske ett av de område som var mest likt en stat i egentlig mening. Det passar ju väl med kejserliga ämbeten.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,419
Intressant, jag uppfattade av någon anledning Krun som kanske ett av de område som var mest likt en stat i egentlig mening. Det passar ju väl med kejserliga ämbeten.
Det är högst rimligt. Etablerade kejserliga institutioner, medborgarskap etc
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,989
Location
Ereb Altor
Det är högst rimligt. Etablerade kejserliga institutioner, medborgarskap etc
Precis, @Illern har koll. Sedan får man tänka på att dessa ämbetens egentliga makt helt kan hänga på andra faktorer. Kanske blev du tilldelad din post under den förre pashan, som är dödsfiende till den nuvarande pashan. Kanske har en eller annan kejsare tillsatt tre liknande ämbeten och idag vet ingen egentligen vem som gör vad, eller varför, för ansvarat ligger numera hos ett annat ämbete.

Det finns alltså inte någon fungerande kontrollapparat och även om kejsarmakten väljs så kan det politiska landskapet vändas helt upp och ner om man råkat satsa på fel häst.

I slutänden är det alltid bäst att säkra upp sitt ämbete med sluga giftermål, rikedom och ett visst våldskapital.
 
Top