Nekromanti Kroppsarbete = hälsosamt?

Yheela_UBBT

Veteran
Joined
21 Mar 2005
Messages
100
Varje år ställer jag mig frågan varför många anser det vara bra att ex. hugga ved, arbeta i trädgården...
denna fråga dyker alltid upp efter en timmes jordvändande i trädgårdslandet.
Varför utsätter man sig för ryggvärk och blåsor på händerna?
Morötter kan man ju köpa i affären...

Men varje år fortsätter jag likväl att vända min jord och skörda mina morötter.

Tvångstankar...? Nedärvda odlingsgener...? Förbaskat goda morötter...?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,579
Varje år ställer jag mig frågan varför många anser det vara bra att ex. hugga ved, arbeta i trädgården...
denna fråga dyker alltid upp efter en timmes jordvändande i trädgårdslandet.
Varför utsätter man sig för ryggvärk och blåsor på händerna?
Morötter kan man ju köpa i affären...
Men varje år fortsätter jag likväl att vända min jord och skörda mina morötter.
Tvångstankar...? Nedärvda odlingsgener...? Förbaskat goda morötter...?
Det är definitivt hälsovådligt. Enda anledningen till att jag överhuvudtaget klipper gräset och sånt är att jag inte vill gå vilse på vägen mellan ytterdörren och brevlådan.

Jag har bara en sak att säga:

Grön asfalt och plastväxter!

(Jag hörde förresten att plastgranar är den effektivaste grödan att utvinna oljeprodukter ur.)
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Tvångstankar...? Nedärvda odlingsgener...? Förbaskat goda morötter...?

Jag tror att det var någon smart jävel som en gång för länge sen kom på att det är ett bra argument för att få lata drönare att göra lite nytta. Visst är det nyttigt att aktivera kroppen, men om det är just ens hälsa man tänker på finns det bättre sätt. Simma eller lyfta vikter i ett gym t ex. Rätt utfört ger det mkt mer positiva effekter på din hälsa, både fysiskt och psykiskt (om man nu inte tycker att det är "avkopplande" och givande att hugga ved). Dessutom är det bättre rent ergonomiskt.

Men då får man ingen ved att elda med eller egenodlade morötter att sätta i sig. Äh, hugga ved är inte så farligt. Arbeta i trädgården är jag dock mer allergisk mot (mest för att jag tycker det är trist). Sen har jag ingen trädgård för närvarande...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Ora et labora

Var det inte Martin Luther (som vi skyller det mesta på i vilket fall som helst) som sa att den som arbetar syndar icke? Så det sitter djupt i föreställningsvärlden att det är Bra att bedriva kroppsarbete. Sen att det är Bra av rent Politiska och Ideologiska Skäl är en helt annan sak :gremwink:


Storuggla, fransmän har lustiga hattar
 

Petri

Veteran
Joined
22 Jul 2003
Messages
159
Location
Göteborg
Jag är i allmänhet en lat typ. Men när man rensat ogräs och klippt gräset så får man en lustig känsla av tillfredställelse. Det syns att man faktiskt har gjort något!

(sen att det där gräset vuxit upp inom en vecka och ogräset är tillbaks om två är en annan historia)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,579
sen att det där gräset vuxit upp inom en vecka
Klipper man det sällan och kort så kan man vänta tre veckor mellan gångerna.

ogräset är tillbaks om två är en annan historia
Det beror på vilka preparat man använder för att rensa med. Jag har några dunkar som är snäppet snällare än napalm (men de har faktiskt varit lagliga en gång i tiden, åtminstone för industriellt bruk)...
 

Petri

Veteran
Joined
22 Jul 2003
Messages
159
Location
Göteborg
Klipper man det sällan och kort så kan man vänta tre veckor mellan gångerna.
Vi har olika utgångspunkter... Jag vill ha en frisk grön gräsmatta...

Det beror på vilka preparat man använder för att rensa med. Jag har några dunkar som är snäppet snällare än napalm (men de har faktiskt varit lagliga en gång i tiden, åtminstone för industriellt bruk)...
<.< jag har bara ett gaffeljärn...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Kroppsarbete är för bönder och underklassen

Vi vanliga människor har överhuvudtaget aldrig den där diskussionen. Vi frågar oss helt enkelt om det bästa är att köra atkins, träna på gym eller skita i maten och dricka öl och röka gräs istället.
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Dagens samhälle.

men konstigt nog så kan det kännas riktigt skönt i kroppen när man har ansträngt sog och gjort något ansträngande.

Det kanske mest komiska gällande gym och träning är ett ställe som ligger här i Norrköping. Gymmet ligger i samma byggnad som ett parkeringshus. I den byggnaden ligger även McDonalds och några snabbkebabhak. Dvs man kan ta bilen till gymmet. Kliva ur hissen på samma våning som gymmet (som man betalar höga summer för att få utnjyttja). Ställa sig på trappmaskinen eller löpbandet i 45min och vara superduktig i sina nyinköpta träningskläde. Efteråt tar man rulltrappan ner till McDonalds och klämmer lite käk, kliver in i hissen och tar bilen hem.

En sån gång så frågar man sig om det inte är bättre att istället ställa sig och hugga lite ved i en halvtimme.....

/Magnum, som gillar att cykla eller promenera till gymmet.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Humm, får lov att säga att det kan vara jäkligt skönt att göra nått fysiskt.. Varför vette katten, det bara känns bra när det är klart..
Sedan är det ju ganska tillfredsställande att ha jagat ner t. ex morötter eller liknande & sedan tillaga det & avnjuta det hela..
 

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
Kroppsarbete är inte nytting. Ända sedan jag mönstrade på min båt i slutet av februari har jag funderat på att gå till gymet, men varje gång inser jag att ju me man idrottar, desto mer skador får man, så jag håller mig ifrån det. :gremsmile:
 
Top