Nekromanti Kropp och sexualitet

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Androids tråd om önskade upplevelser vid ett könsbyte är ett underbart tankeexperiment, vilket jag gärna bygger vidare på. Jag är medveten om att tråden redan från början är så pass hypotetisk att följande kommentarer kanske kan te sig överflödiga - men inte för mig, då de berör ett par grundläggande förutsättningar i min förståelse av kropp och sinne.

Det som har slagit mig är att många kommentarer i Androids tråd tycks implicit förutsätta att med ett sinnes förflyttning mellan kroppar, så kommer också sexualiteten skiftas. Mycket av intresset över en sådan resa tycks stämma ur nyfikenheten av att kunna knulla med "motsatta", egentligen "sitt eget", kön, eller att få uppleva det nya könsorganet i samkväm med det gamla.

Vad detta kan sägas förutsätta är att ett heterosexuellt sinne i en mans kropp fortsätter att vara just hetero även i en kvinnlig sådan - med lite andra ord; att sexualiteten kan "spegelvändas" - och/eller att med en viss kropp följer en viss sexualitet. Jag tycker det är jättespännande, för då har vi faktiskt lyckats närma oss några av kärnfrågorna inom genus-teori. Det är därför jag så skamlöst tänker utnyttja den tidigare tråden.

De kategorier sexualitet inordnas i - hetero-, bi-, homo-, trans-, a-, och så vidare - ges i regel för stor betydelse. Jag ser det sociala värdet i att enkelt kunna förmedla min ungefärliga sexuella disposition med en enkel term, men utöver den dimensionen är det vanskligt att sluta sig till att sexualitet går att kategorisera. De kroppar som i dagsläget tilldrar din uppmärksamhet är i själva verket följden av en komplex och ofta motstridig process där erfarenheter, förväntningar och yttre attribut är bland ingredienserna. Att en man, som kan sägas ha goda anledningar att kategorisera sig själv som heterosexuell, trots detta bär med sig erotiska intryck från killdushen på gymnasiet är bara en del av denna inneboende motstridighet. Det gör inte hans kategorisering mer "falsk".

I transsexuellas kontaktannonser går det ibland att utläsa ett intressant förhållningssätt till kön. En man-till-kvinna kan till exempel låta meddela att "jag söker dig som är kvinna eller transa, men jag är inte intresserad av män"; underförstått är att den eftertraktade transan har ett kvinnligt socialt kön, men med den följer även en manlig kropp.

I vidare bemärkelse berör denne transsexuelle individs insikt även de som rör sig utanför transsexuella miljöer - "kön" är också en socialt förstådd kategori, och den kan manipuleras med kläder och attityd. Det innebär att för kroppen yttre attribut kan vara överställda kroppen själv i betydelsen för våran attraktion. Relatera det till dig själv - finns det stilar eller attityder du har en speciell förkärlek för, och hur förhåller sig dessas attribut till vad som anses manligt och kvinnligt? Attraheras du till exempel av punk-tjejer eller av "metrosexuella" män? Dessa kan sägas agera subversivt mot sin respektive könskategori, genom att blanda in påtagligt manliga respektive kvinnliga attribut i sina uttryck.

Jag har vid flera tillfällen påträffat åsikten att "det är stressande att inte direkt kunna avgöra en individs könstillhörighet". Både manliga och kvinnliga kroppar kan genom medveten subversion eller av andra orsaker falla in mellan de båda könskategorierna. En del av omvärldens frustration rör säkert ifall dessa individer ska anses vara föremål för attraktion eller inte. Som ett experiment bifogar jag en bild av när den Sydafrikanska friidrottaren Caster Semenya springer ärevarv, kring hennes kropp skapades en av fjolårets största buzz - titta på bilden och beskriv vilka känslor hennes utseende väcker för dig; är hon attraktiv? Ointressant? Frånstötande?

Varför ger jag mig ut på dessa utsvävningar? Jo, det är just för att jag vill argumentera för hur friställd vår sexualitet och vår kropp är från varandra. Sexualiteten låter sig inte spegelvändas, lika lite som den sinnliga erfarenheten i killdushen låter sig transformeras till "motsvarande" upplevelse i en tjejdush bara genom ett kroppsbyte.

Att kunna förflytta sig sinnligt mellan kroppar av två olika biologiska kön, vilket Androids trådstart ponerar, innebär således för de flesta av oss även att ta steget från hetero- till homo-. Lika lite som du attraheras av tanken på homosexuellt sex nu, kommer du njuta av heterosexuellt sex i din nya homosexuella kropp. Tankeleken erbjuder den nu heterosexuelle möjligheten till ångande het girl-on-girl eller guy-on-guy, men samkväm med "fel" kön kommer te sig lika miserabelt då som du kan föreställa dig det idag. Möjligheten att under rimliga förutsättningar få uppleva det nya könsorganet i samkväm med det gamla tycks alltså vara i fara.
 

Attachments

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Så spännande! Jag hade inte reflekterat över att jag som man fortfarande borde vara attraherad av män, en väldigt intressant tanke!

finns det stilar eller attityder du har en speciell förkärlek för, och hur förhåller sig dessas attribut till vad som anses manligt och kvinnligt?
Jag har en ganska speciell smak, jag attraheras sexuellt av ganska hårdföra män även om jag föredrar att omge mig med trevliga killar. Nu talar jag om rena fantasier alltså, eller vilka män jag kastar blickar efter. Jag gillar den "brittiska huligantypen", bleka, surmulna, inget hår på huvudet och med en ilsken blick. Tänk Magnus Betner. Dessutom uppskattar jag blåställ, dieseldoft och arbetar-stuket över huvud taget. En väldigt manlig, tuff och aggressiv man och absolut ingen skönhet.

För mig är det uppenbart freudianskt eftersom min pappa såg ut precis så och var en hårt arbetande man, dessutom dog han när jag var liten så jag hann inte lära känna honom som vuxen. Fantasier och verklighet skiljer sig dock mycket åt eftersom alla mina manliga bekanta och de män jag varit kär i har väldigt skilda utseenden och beteenden.

titta på bilden och beskriv vilka känslor hennes utseende väcker för dig; är hon attraktiv? Ointressant? Frånstötande?
Jag funderade mycket över den här debatten mest för att jag aldrig själv reflekterade över hennes utseende under tävlingarna. För mig ser alla toppidrottare ut som muskelbroilers - inte vackra men effektiva - skillnaden mellan denna tjej och de övriga är avsaknaden av smink och meterlånga naglar. Jag skulle aldrig ha ifrågasatt hennes kön och jag tycker att det är förskräckligt av hennes konkurrenter att kommentera hennes utseende i media. Jag förstår att hon känner sig frustrerad över att fokus hamnat på hennes yttre och inte på hennes prestation. På samma sätt som en manlig simmare vaxar kroppen och noppar ögonbrynen så ska väl en kvinnlig löpare kunna slippa extensions och silikontuttar utan att bli hånad.

Lika lite som du attraheras av tanken på homosexuellt sex nu, kommer du njuta av heterosexuellt sex i din nya homosexuella kropp
Eller så är inte tanken på sex med det ena könet motbjudande, eller så vill man känna hur man själv presterar?

Jag kanske i min nuvarande form utövar oralsex på en man, och hoppas att han uppskattar det, men jag vet inte hur det känns. Ett könsbyte skulle ge mig möjlighet att betygssätta mig själv, eller att sätta mig in i min partners situation vilket skulle öka min egen skicklighet och njutning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
För mig var det förbaskat enkelt, då jag till vardags är bisexuell. =)

Vad gäller bilden så är hon just där ganska ointressant; men för mig handlar attraktion väldigt mycket om situation mer än utseende, egentligen. I en mer social setting, och om hon var trevlig och någorlunda intelligent/påläst? Hell yeah, I'd hit that.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag tycker du resonerar fel när du säger att spegelvändingen i sexualitet inte är självklar vid tankeexprimentet.

För dom med en värdsyn som handlar om att samlag mellan man och kvinna är de enda rätta skulle nog i tankeexprimentet direkt anta att deras sexualitet vändes. För vissa är kopplingen kön-> hetrosexuell attraktion självklar.

Personligen tror jag att jag som bi-föredrar-flickor skulle nog bli tokhetro som man. Jag är inte nog förtjust i den manliga kroppen att jag kan tänka mig ha sex utan en enda flicka inblandad. Eller... Man kan nog inte räknas som tolhetro om man tänka sig böga bara de är en flicka med på något hörn.

Hur som helst, man+man tar emot lite i maggropen på ett hypotetisk sätt.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
w176 said:
Jag tycker du resonerar fel när du säger att spegelvändingen i sexualitet inte är självklar vid tankeexprimentet.
Nejdå, det är precis den sortens allmäna mening jag vill ifrågasätta. Om någon ger sig på att debattera hur och varför jag har fel så blir jag bara glad. :gremsmile:

För dom med en värdsyn som handlar om att samlag mellan man och kvinna är de enda rätta skulle nog i tankeexprimentet direkt anta att deras sexualitet vändes. För vissa är kopplingen kön-> hetrosexuell attraktion självklar.
Således: varför är det "det enda rätta", varför är heterosexuell attraktion självklart? Den som vill ta den debatten får börja reflektera över de grejerna.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Bearnie said:
Nejdå, det är precis den sortens allmäna mening jag vill ifrågasätta. Om någon ger sig på att debattera hur och varför jag har fel så blir jag bara glad. :gremsmile:

---

Således: varför är det "det enda rätta", varför är heterosexuell attraktion självklart? Den som vill ta den debatten får börja reflektera över de grejerna.
Min poäng var att för enskilda individer, med deras livsåskådning och perspektiv (oavsett om de är extremta queera eller extremt konservativa) så kan saker vara självklara.

Liksom men generellt för helheten, eller eller nör någon annan individ är svaren inte självklara åt något håll.

Men det förändrar inte att saker är självklara för vissa.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
magoo said:
finns det stilar eller attityder du har en speciell förkärlek för, och hur förhåller sig dessas attribut till vad som anses manligt och kvinnligt?
Jag har en ganska speciell smak, jag attraheras sexuellt av ganska hårdföra män även om jag föredrar att omge mig med trevliga killar. Nu talar jag om rena fantasier alltså, eller vilka män jag kastar blickar efter. Jag gillar den "brittiska huligantypen", bleka, surmulna, inget hår på huvudet och med en ilsken blick. Tänk Magnus Betner. Dessutom uppskattar jag blåställ, dieseldoft och arbetar-stuket över huvud taget. En väldigt manlig, tuff och aggressiv man och absolut ingen skönhet.

För mig är det uppenbart freudianskt eftersom min pappa såg ut precis så och var en hårt arbetande man, dessutom dog han när jag var liten så jag hann inte lära känna honom som vuxen. Fantasier och verklighet skiljer sig dock mycket åt eftersom alla mina manliga bekanta och de män jag varit kär i har väldigt skilda utseenden och beteenden.
En spännande reflektion! Just Freud påvisade en känsla för de intryck och upplevelser som är med om att forma vår sexualitet, men utvecklade inte tankarna utanför sina fallstudier. Givetvis försakades ett sådant potentiellt radikalt tankegods av Freuds efterföljare av självgoda vita män, till fördel för mer systematiserade tolkningar. Heterosexualitet blev åter någonting oproblematiskt och naturligt. Din självinsikt antyder att att det döljer sig mer bakom individuell sexualitet än en "naturlig" utveckling genom en serie uppväxtfaser.

Tror du att det går att ikläda en kvinnlig kropp med de attributen du nämner och fortfarande ha något som är för dig attraktivt?

Lika lite som du attraheras av tanken på homosexuellt sex nu, kommer du njuta av heterosexuellt sex i din nya homosexuella kropp
Eller så är inte tanken på sex med det ena könet motbjudande, eller så vill man känna hur man själv presterar?

Jag kanske i min nuvarande form utövar oralsex på en man, och hoppas att han uppskattar det, men jag vet inte hur det känns. Ett könsbyte skulle ge mig möjlighet att betygssätta mig själv, eller att sätta mig in i min partners situation vilket skulle öka min egen skicklighet och njutning.
Utgångsexemplet i stycket du citerar var en heterosexuell individ. Homosexuella har omvända spelregler och bisexuella behöver inte bry sig om dem alls (hax!).

Du har en poäng i att själv kunna få förstahandserfarenhet av cunnilingus/fellatio. Det skulle kunna räta ut en hel del frågeteken kring: hur njutfullt är detta, och hur jämför den här njutningen med denna? Det är ju precis vad som kretsar i skallen när man är in the act.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
krank said:
För mig var det förbaskat enkelt, då jag till vardags är bisexuell. =)
Ja, det löser mycket att finna sig till rätta i den kategoriöverskridande kategorin. :gremsmile:

Vad gäller bilden så är hon just där ganska ointressant; men för mig handlar attraktion väldigt mycket om situation mer än utseende, egentligen. I en mer social setting, och om hon var trevlig och någorlunda intelligent/påläst? Hell yeah, I'd hit that.
För mig är hon steamin' hot. Jag har en ökande fascination för androgynitet i alla former, och det kan lätt översättas till attraktion när objektet är en vältränad och spänstig kvinnokropp. Det sociala kommer vara en faktor den dag vi faktiskt möts, men eftersom jag i realiteten är hänvisad till tankelekar så har det visat sig gång på gång att den mentala biten klaffar perfekt. :gremwink:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
w176 said:
Bearnie said:
Nejdå, det är precis den sortens allmäna mening jag vill ifrågasätta. Om någon ger sig på att debattera hur och varför jag har fel så blir jag bara glad. :gremsmile:

---

Således: varför är det "det enda rätta", varför är heterosexuell attraktion självklart? Den som vill ta den debatten får börja reflektera över de grejerna.
Min poäng var att för enskilda individer, med deras livsåskådning och perspektiv (oavsett om de är extremta queera eller extremt konservativa) så kan saker vara självklara.

Liksom men generellt för helheten, eller eller nör någon annan individ är svaren inte självklara åt något håll.

Men det förändrar inte att saker är självklara för vissa.
Ja, men jag försöker leva efter paradigmet att inget förtjänar att tas för självklart. Reflexivitet är sunt. Vad baserar jag min ståndpunkt på? Och, om svagheter uppenbaras; Kan jag med samvetet i behåll bevara min gamla åsikt i sin nuvarande form och med sin nuvarande grund?

En queer ståndpunkt innebär för övrigt att man först har reflekterat över mycket av det samhällsopinionen i regel ser som självklart, och är i slutändan alltså en högst reflexiv position. Jag skulle gärna vilja kalla mig själv för queer - mer än någon annan av termerna kring sexuell identitet - och skulle nog göra det också om det inte för vissa medföljde att jag då även skulle ha ett harem av älskare, leva relationsanarkistiskt och klä och bete mig helt könssubversivt. Och det gör jag inte. :gremfrown:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag är lite osäker på hur du tänker... men så här tror jag:

...om jag en morgon skulle vakna upp i till exempel Ellen Barkins kropp (som i gamla rullen Switch), att mitt sinne helt enkelt skulle flyttats över, så utgår jag ifrån att jag fortfarande skulle vara intresserad av tjejer som nu. Det känns rätt självklart. Jag skulle ju fortfarande vara jag.

Däremot vet jag inte om att leva i en kvinnokropp under åratal på något sätt skulle kunna påverka det på något sätt. Om något biologiskt skulle kunna påverka preferenser. Det vet jag ju inget om. Men det känns inte så troligt, jag har ju redan klara preferenser och erfarenheter om vad jag gillar.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Arfert said:
Jag är lite osäker på hur du tänker...
Men shit pomfritt, det skulle jag gärna vilja försöka åtgärda om du bara pekar ut några frågetecken.

men så här tror jag:

...om jag en morgon skulle vakna upp i till exempel Ellen Barkins kropp (som i gamla rullen Switch), att mitt sinne helt enkelt skulle flyttats över, så utgår jag ifrån att jag fortfarande skulle vara intresserad av tjejer som nu. Det känns rätt självklart. Jag skulle ju fortfarande vara jag.

Däremot vet jag inte om att leva i en kvinnokropp under åratal på något sätt skulle kunna påverka det på något sätt. Om något biologiskt skulle kunna påverka preferenser. Det vet jag ju inget om. Men det känns inte så troligt, jag har ju redan klara preferenser och erfarenheter om vad jag gillar.
Jag försöker ju argumentera för att det inte finns en sådan biologisk påverkan. Det finns biologer av en avvikande åsikt, naturligtvis, men hur och när har trots stora umbäranden inte gått att nå någon enighet kring - eller snarare; den bräckliga enighet som nås ligger ofta i linje med rådande tidsanda, men gamla sanningar försakas när väl tidsandan skiftar. Det kan kallas symptomatiskt för mycket vetenskap, men biologin sätter samtidigt kravet på sig att vara en "exakt" sådan. Det har således inte gått att under den biologiska vetenskapens historia finna någon sådan koppling mellan sexualitet och biologi som inte senare gått att refusera - att sökandet oförskräckt fortsätter är ett lika ideologiskt drivet projekt som något annat.

Däremot vore det kanske inte så konstigt om du i Ellen Barkins kropp börjar påverkas av den skilda miljö och sammanhang du då befinner dig i? Jag menar, det första som sker är ju att du kan börja reflektera över ditt tidigare sexuella beteende från utsidan. Tror du att dina preferenser skulle stå helt oförändrade av detta?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
om vi bortser från eventuell biologisk påverkan (som jag bara kan spekulera om), så är mitt svar att jag tror inte att mina preferenser skulle ändras ett dugg. I know what I like.

Och det beror inte på att jag inte varit öppensinnad och försökt tänka mig in andra scenarion, reflektera över det, som du säger. Jag är helt enkelt totalt ointresserad av tanken på sex med män.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Kort reflektion (utan att ha läst mer än trådstarten):

Jag tycker det ser ut som att du hävdar att vi tänder på personen vi har sex med snarare än sexet i sig. Det vill säga, att en homosexuell man tänder på män, snarare än tänder på sex mellan män.

Det köper jag inte alls i sådana fall.

Eller rättare: jag köper inte att en sådan uppfattning skulle vara allmängiltig.

Jag upplever själv till exempel inte att jag har en stark och tydlig [insert valfritt prefix]-sexualitet (som då får antas vara riktad mot en viss typ av objekt) däremot är jag ganska klar på vilka typer av sex jag gillar.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Arfert said:
om vi bortser från eventuell biologisk påverkan (som jag bara kan spekulera om), så är mitt svar att jag tror inte att mina preferenser skulle ändras ett dugg. I know what I like.

Och det beror inte på att jag inte varit öppensinnad och försökt tänka mig in andra scenarion, reflektera över det, som du säger. Jag är helt enkelt totalt ointresserad av tanken på sex med män.
Ja, men nu tänker du utefter de kategorier jag föreslog att vi skulle röra oss bort ifrån. Det gör också att du tar fel på min poäng. En av anledningarna till att jag vill göra så, är att ifall vi hakar upp oss på en kategorisering av sexualitet som enbart addresserar attraktionsobjektets biologiska kön, så gör vi oss blinda för de skiften i preferenser som sker hela tiden och för vilka det biologiska könet är mer eller mindre ointressanta. Att du ser dig själv som heterosexuell säger väldigt lite om dina faktiska preferenser - varför du till exempel föredrar en kvinnlig kropp framför en annan, eller varför du tänder på en personlighet/attityd/stil men inte en annan - och det finns alltså inget likamedstecken mellan kategorin och din preferens.

Jag skulle också vilja påstå, på ett kunskapsteoretiskt plan, att du inte know what you like. Visst finns det enkilda nämnare utifrån vilka det går att se en kontinuitet för dina sexuella preferenser över tiden, men skulle du påstå att du går och fantiserar över samma uppsättning kvinnor nu som för 10, eller ens 1, år sedan? Att du vänder dig om på gatan efter donnor med exakt samma attribut? Uttrycket för skönhet skiftar, utbudet av vackra kroppar on display förändras det med, därtill kommer din bit av kakan; nya intryck, nya erfarenheter, nya förhandlingar över guilty pleasures - över de kroppar som utmanar preferenserna genom att vara för unga/gamla/vulgära/alldagliga/smala/tjocka/etcetera. Nej, massor kan ha hänt under huven medan du fortsätter att konstatera att det faktum att du färdas i ett heterosexuellt chassi inte har förändrats ett dugg.

Sexualitet är helt enkelt inte så "oproblematiskt" som dessa begrepp kan göra gällande.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Vimes said:
Kort reflektion (utan att ha läst mer än trådstarten):

Jag tycker det ser ut som att du hävdar att vi tänder på personen vi har sex med snarare än sexet i sig. Det vill säga, att en homosexuell man tänder på män, snarare än tänder på sex mellan män.

Det köper jag inte alls i sådana fall.

Eller rättare: jag köper inte att en sådan uppfattning skulle vara allmängiltig.

Jag upplever själv till exempel inte att jag har en stark och tydlig [insert valfritt prefix]-sexualitet (som då får antas vara riktad mot en viss typ av objekt) däremot är jag ganska klar på vilka typer av sex jag gillar.
Du gör en lika valid poäng som krank, som också tar med situation i förståelsen av vad som attraherar honom. Dock så går det lite utanom min poäng, som uttryckligen berör kroppar och sexualitet, så jag går inte med på att jag gjort någon tabbe. :gremtongue:

Jag nöjer mig med att konstatera att jag håller med. :gremsmile:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Bearnie said:
Du gör en lika valid poäng som krank, som också tar med situation i förståelsen av vad som attraherar honom. Dock så går det lite utanom min poäng, som uttryckligen berör kroppar och sexualitet, så jag går inte med på att jag gjort någon tabbe. :gremtongue:

Jag nöjer mig med att konstatera att jag håller med. :gremsmile:
Mmh. Jag är med på din poäng att sexualiteten inte borde spegelvändas i och med en sinnlig förflyttning till en kropp av motsatt kön. Men det var inte det jag ville motsätta mig.

Min poäng var att jag som är intresserad av sex mellan man-kvinna skulle fortsätta vara intresserad av det oavsett vilken kropp jag hamnar i.

Det är alltså sexet i sig som är det intressanta, inte vem jag bedriver det med eller ens vem jag är i det. Om man tänker på mäns intresse för sex kvinnor emellan tycker jag det här är rätt tydligt, som man kan man inte gå in som subjekt i fantasin (ergo fungerar kvinnorna inte som objekt heller).

Det finns en problematik kring jagupplevelse och sex, tror jag.

Hursomhelst, det är möjligt att jag fortfarande (i princip har jag ju skrivit samma sak som i förra inlägget) hamnar bredvid din poäng. Det jag argumenterar emot är alltså sista stycket i ditt huvudinlägg.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Tror du att det går att ikläda en kvinnlig kropp med de attributen du nämner och fortfarande ha något som är för dig attraktivt?
Nej, tvärtom faktiskt. Jag är nog så hetero som en människa kan bli, jag tänder inte alls på kvinnor. Men skulle jag välja mellan en "butch" och en feminin kvinna så skulle jag ta den feminina, jag är ännu kallare inför kvinnor i manskläder än kvinnor i kvinnokläder. Kanske för att de kvinnliga sexuella attributen som bröst mm försvinner i blåstället?

Jo, jag har faktiskt tänkt sexuella tankar om en tjej vid ett par tillfällen ändå, båda gångerna var jag rejält packad. Hon har jättestora bröst och jag minns att jag fantiserade om hur det skulle kännas att borra ner ansiktet mellan dem. Kanske suddade alkoholen ut mina hämningar.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Jag tror... att biologi spelar en ganska stor roll i sammanhanget. Någon frågade i tråden varför heterosexualitet är så självklart. För mig är det väldigt självklart. Jag tror att vi är skapade att dras sexuellt till det motsatta könet, eftersom naturen tycks sträva efter att individer av alla arter fortplantar sig. Jag tror t.ex. att "kåthet" är en känsla som grundar sig på en biologisk vilja att fortplanta sig, och att orgasmen är en biologisk "belöning" för att du har försökt fortplanta sig.

Liksom att smärta i huvudsak är ett biologiskt straff för att du håller på att skada kroppen, eller att mättnad är en belöning för att du tillfredsställt ett kroppsligt behov. Naturen/biologin/gud eller whatever man vill kalla det verkar helt enkelt vilja att vi ska låta bli att dö för tidigt, och att vi ska fortplanta oss.

Jag tror att det är därför de flesta är heterosexuella, och därför blir det ganska självklart att heterosexualitet är normen.

Jag tror att om jag bytte kropp för en helg skulle jag vara en heterosexuell man, i en kvinnas kropp. Således skulle jag dras till kvinnor, men det beror ju på att jag i trettio år varit en heterosexuell man. Jag tolkade tankeleken att byta kropp på det viset. Om jag däremot förändrades även psykiskt-biologiskt skulle jag troligtvis bli en heterosexuell kvinna, och således dras till män.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Vitulv said:
Jag tror... att biologi spelar en ganska stor roll i sammanhanget. Någon frågade i tråden varför heterosexualitet är så självklart. För mig är det väldigt självklart. Jag tror att vi är skapade att dras sexuellt till det motsatta könet, eftersom naturen tycks sträva efter att individer av alla arter fortplantar sig. Jag tror t.ex. att "kåthet" är en känsla som grundar sig på en biologisk vilja att fortplanta sig, och att orgasmen är en biologisk "belöning" för att du har försökt fortplanta sig.

Liksom att smärta i huvudsak är ett biologiskt straff för att du håller på att skada kroppen, eller att mättnad är en belöning för att du tillfredsställt ett kroppsligt behov. Naturen/biologin/gud eller whatever man vill kalla det verkar helt enkelt vilja att vi ska låta bli att dö för tidigt, och att vi ska fortplanta oss.

Jag tror att det är därför de flesta är heterosexuella, och därför blir det ganska självklart att heterosexualitet är normen.

Jag tror att om jag bytte kropp för en helg skulle jag vara en heterosexuell man, i en kvinnas kropp. Således skulle jag dras till kvinnor, men det beror ju på att jag i trettio år varit en heterosexuell man. Jag tolkade tankeleken att byta kropp på det viset. Om jag däremot förändrades även psykiskt-biologiskt skulle jag troligtvis bli en heterosexuell kvinna, och således dras till män.


Å andra sidan finns det en del som tyder på att sex inte bara är fortplantning ens hos till exempel apor, utan även fyller flera sociala funktioner. Jag tror att heterosexualiteten till rätt god portion är en fråga om social träning och förväntningar.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
krank said:
Å andra sidan finns det en del som tyder på att sex inte bara är fortplantning ens hos till exempel apor, utan även fyller flera sociala funktioner. Jag tror att heterosexualiteten till rätt god portion är en fråga om social träning och förväntningar.
Jag tror att den (sexualiteten alltså) i grund och botten är till för fortplantning, men det betyder ju inte att man inte kan använda den för att ha trevligt också. Vi gör ju många andra saker vi inte är biologiskt programmerade för heller.

Om det är så att sexualiteten "till rätt god portion är en fråga om social träning och förväntningar" så kan det ju förklara varför det inte finns homosexuella i Iran.
 
Top