Nekromanti Kronotropi: fördröjning

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Vad är syftet med denna effekt? Vet ni något jag inte vet? Jag försöker tänka mig situationer då denna effekt skulle vara bra, men det enda jag kommer på är en slags granat där en magiker lägger fördröjning på en sten, och sedan explosion på samma sten, för att sedan kasta den.

Effekten kan typ inte användas till något annat. Den är inte nödvändig i formaliserade besvärjelser eftersom effekter färdigställs i samband med det sista tärningsslaget i besvärjelsen. Den är inte nödvändig i improviserad magi eftersom temporära, provisoriska och permanenta effekter har lång verkan och väven inte är frusen förrän man misslyckas med ett färdighetsslag (eller hoppar över en runda av magikastande), och den kan helle inte nyttjas för att kombinera momentana effekter i improvisation då momentana effekter inte kan kombineras när man improviserar.

Så jag är perplex - vad används effekten till. Vet ni något jag inte vet om saken?
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Ringer en svag klocka i huvudet...
Används den inte i samband när man improviserar en besvärjelse med som har en effekt som kanske från början är personlig som man sedan vill ändra till avstånd för att förhindra att den påverkar kastaren?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
kamorfen Sekesh har en artefakt med effekterna Teleport, Osynlighet+Provisorisera, Fördröjning+Kryostasis, med något knepigt aktiveringsvillkor typ 'hjärtat stannar' eller 'hjärndöd'. När Sekesh får skallen spräckt av en random äventyrares yxa och failar sitt dödsslag kommer artefakten gå igång, och teleporterar Sekesh en random sträcka, förhoppningsvis utom räckhåll för äventyraren, eller iallafall ut ur omedelbar fara, typ striden. Samtidigt blir Sekesh osynlig tills vidare, säg 3 magnituder, så att man iallafall måste anstränga sig lite för att urskilja hen. Nästa runda går Kryostasis igång och kapslar in Sekeshs kropp i magisk is så att all blodförlust och traumastegring av att vara död upphör tills vidare. Detta ger Sekeshs kompisar i princip evig tid på sig att hitta Sekeshs kropp och ressa hen utan att återupplivningen har alltför hög svårighet. Det hela förutsätter givetvis att man kör med min Kryostasis-effekt, men hey, det var mest ett tankeexperiment oavsett.
Dvs, det är en metaeffekt som används när man vill bygga extremt invecklade artefakter med knepiga aktiveringsvillkor.

Man kan också tänka sig att använda den för att vilseleda folk; om man först väver en besvärjelse dolt, och effekten sedan träder i kraft först en eller två rundor senare, kommer det verkligen vara helt omöjligt för de allra flesta att klura ut vem som vävde den.

Också extremt praktisk för att kasta Explosion och dylika självdestruktiva effekter med räckvidd: beröring; fördröjningen ger en tid att dra sig undan innan det man vidrört briserar.

Man borde också kunna använda effekten för att designa den klassiska D&D-spellen Delayed Blast Fireball.

Och åkalla mågot megadestruktivt; fördröjningen ger en tid att fly och bomma för lämplig dörr till rummet där man nyss låste in sjutton fiender med en bisarr pestdemon.

Det kan också vara praktiskt för mer simpla synergier på effekter, säg att jag vill hoppa över ett stup och kombinera två olika momentana effekter som låter mig hoppa långt. Men jag vill maxa båda dessa effekter och därför inte väva dem som en besvärjelse, utan två separata, så jag adderar en magnitud fördröjning på den första besvärjelsen, så att den träder i kraft precis samtidigt som den andra.
Also, på detta vis kringgår man begränsningen att två momentana effekter inte kan vävas samtidigt i improviserad magi; du väver en + fördröjning (och kanske måste Den tomma effekten också till, kommer inte ihåg exakt) den första rundan, och en annan nästa runda, ta-daa.

Borde också kunna användas för att åstadkomma diverse koola audiella/visuella effekter, säg att du vill väva en rörlig bild, då kan du ta genvägen att först väva bild+fördröjning, och sedan rörelse nästa runda.

Tänk utanför lådan bara så kommer du på massor av grejer du kan göra med Fördröjnings-effekten. Tänk för guds skull på att Fördröjning kostar en magnitud -per effekt- som ska fördröjas, men det spelar ingen som helst roll hur hög magnitud de effekterna i sig har. Så med tre magnituder fördröjning kan du fördröja Jordens Undergång i tre rundor.


Med allt detta sagt, jag skulle nog personligen designat om Fördröjning så att hur länge den fördröjer är kumulativ, tex magnitud 1: 1 runda, magnitud 2: 5 rundor, magnitud 3: 10 rundor, eller nåt.

Alternativt skulle jag lagt till en kronotropisk metaeffekt som synkar med Fördröjning så att man på det sättet kan boosta fördröjningens längd. Just att fördröjningen bara varar några få rundor begränsar kraftigt mängden potentiella användningsområden.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag gillar kumulativ fördröjning, det gör genast effekten mer användbar. Sen skulle jag nog husregla att varaktigheten ökar markant om den genomförs som ritual. Tiden mäts "upp till en timme" istället för 1 runda.

Möjligen att man skriver in i effekten att om det kombineras med någon annan effekt kommer den fördröjda effekten först komma till skott när ett visst kriterie uppnås.

Fördröjning + Stjärnharmoni = När stjärna X står i Y mot Z, Vid fullmåne.
Fördröjning + Eldharmoni = När en eld brinner nära X.
Fördröjning + Semotropi-harmoni = När ett speciellt ord yttras/läses. (explosive runes!)
Fördröjning + Ikonotropi-harmoni = N'r en speciell symbol ritas/suddas ut/vidrörs.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Boldtaar said:
Ringer en svag klocka i huvudet...
Används den inte i samband när man improviserar en besvärjelse med som har en effekt som kanske från början är personlig som man sedan vill ändra till avstånd för att förhindra att den påverkar kastaren?
Det är lite därför jag undrar. I boken står det såhär.

Mystik & magi said:
Observera att det inte går att kombinera momentana effekter i improviserade besvärjelse - varje momentan effekt verkar för sig.
Så visst kan man fördröja en effekt, men den kombineras aldrig med någon annan effekt, vilket gör det tämligen meningslöst. Exempelvis är inte sårade änglars spjut möjlig att kasta improviserat, hur du än gör. Även om båda effekterna färdigställs under samma picosekund, så kombineras de inte. Det är bara formaliserade besvärjelser och ritualer som kan slå ihop två effekter till en helt ny effekt, som t.ex det rubinskimrande spjutet i besvärjelsen sårade änglars spjut.

Inte heller behövs fördröja effekter för att göra om en personlig effekt till avstånd.

Mystik & magi said:
Då flera effekter ingår i en improviserad besvärjelse så kommer varje färdigställd effekt att börja verka så fort den är färdigställd. Detta innebär att improviserade besvärjelsen som består av flera olika effekter i många fall dramatiskt kan ändra karaktär då de växer fram.
Mystik & magi said:
"Om färdighetsslaget lyckas så aktiveras effekten. Spelledaren måste i detta fall avgöra exakt hur den nya effekten manifesterar sig (eller förändrar de redan vävda effekterna).

Om färdighetsslaget misslyckas så aktiveras inte effekten alls och dessutom avbryts besvärjelsen ii sitt nuvarande skede (inga ytterligare effekter kan nu läggas till den 'fixerade' väven).
Det antyds alltså att det finns en väv, vilken man lägger till effekter till, och dessa effekter påverkar varandra. Man kan kobinera nästan vilka som helst, utom just momentana effekter, vilka inte går att slå ihop. Så fördröjning kan inte användas till detta (om man inte säger "det är upp till spelledaren", men det är inget användbart svar, för det kan man svara på precis allting).

Redigerat: Insåg just att vissa personliga effekter, som teleportation, kan behöva ändras innan de blir avstånd. Så du har nog rätt där.

Ymir said:
Med allt detta sagt, jag skulle nog personligen designat om Fördröjning så att hur länge den fördröjer är kumulativ, tex magnitud 1: 1 runda, magnitud 2: 5 rundor, magnitud 3: 10 rundor, eller nåt.
Utmärkta exempel och uppslag på vad den skulle kunna vara bra till. Jag skulle kanske inte göra som i ovanstående exempel dock, men det är lite en smaksak. Jag är rätt hård när det gäller magilagarna och balansens lag gör detta tveksamt. Det är såklart häftigt, och egentligen finns inget tryckt svart på vitt att det är aja baja, men jag tolkar det som aja baja eftersom antalet filament inte ökar exponentiellt, men effektens längd gör det. Bland annat därför teleportation inte är en speciellt populär besvärjelse för mina spelare längre. Den ökar inte längre med 1:1, 2:10, 3:100, 4:1000 osv. Utan ökar i stället platt, typ 100 meter per effekt.

Ändock: tack för svar, jag har haft användning av dem.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Utmärkta exempel och uppslag på vad den skulle kunna vara bra till. Jag skulle kanske inte göra som i ovanstående exempel dock, men det är lite en smaksak. Jag är rätt hård när det gäller magilagarna och balansens lag gör detta tveksamt. Det är såklart häftigt, och egentligen finns inget tryckt svart på vitt att det är aja baja, men jag tolkar det som aja baja eftersom antalet filament inte ökar exponentiellt, men effektens längd gör det. Bland annat därför teleportation inte är en speciellt populär besvärjelse för mina spelare längre. Den ökar inte längre med 1:1, 2:10, 3:100, 4:1000 osv. Utan ökar i stället platt, typ 100 meter per effekt.
Jag ser det som att med Eon I-IIIs väldigt lågupplösta svårighetsskala är en exponentiell eller semi-exponentiell progression för besvärjelser det rimligaste och -mest- balanserade. En sjunde magnitudens besvärjelse är så mycket svårare att kasta än en första magnitudens att den bör vara mer än sju gånger så bra.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Ymir said:
Jag ser det som att med Eon I-IIIs väldigt lågupplösta svårighetsskala är en exponentiell eller semi-exponentiell progression för besvärjelser det rimligaste och -mest- balanserade. En sjunde magnitudens besvärjelse är så mycket svårare att kasta än en första magnitudens att den bör vara mer än sju gånger så bra.
Varför skulle naturlagarna anpassas efter hur svårt någon upplever en handling att vara?
 
Top