Nekromanti Kromm does tyskland

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Sorgligt men sant, ja ska typ utomland med några polare, och ett stort mål med vår resa är att se gamla rester från förr(typ borgar/kloster/katedraler etc). Och eftersom jag vet att en hel del kunskaper finns här så...

Vad får man inte missa i Tyskland? Har hittat ett antal "fräcka" ställen, men alla tips e välkommna.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Om du inte har nått emot att sabba det glada humöret för ett par dagar och se hur ond verkligheten kan vara med ett par av de mer otäcka av historiens vingslag, rekomenderar jag en tripp till det som är kvar av koncentrationslägret Bergen-Belsen. Mer info finns här. Alla vet att det har hänt och alla håller med om att det är fruktansvärt, men trots det gör det ont ända in i själen att faktiskt vandra runt på det före detta lägerområdet.

/Anders
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Hehe, har redan suttit och förklarat för de övriga resenärerna att vi skall dit. Tog två timmar. Ungefär! :gremsmile:

Dom muttrade något om bilar, köer och massa folk. Men jag fick rätt!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, jag skulle nog åxå vilja besöka ett av dessa ställen. Bara för att föröska förstå det mer & låta det smälta in.
Sedan så skulle det vara intressant att uforska de bunkarar som Hitlär lät bygga under Berlin.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Äntligen är man tillbaks i verkligheten, i sitt trygga hem, framför den ofarliga datorn...

Och tack för tipsen här, även om jag inte riktigt kunde se allt som var planerat. Några mil söder om Stuttgart, i en håla vid namn Leonberg dog bilen på autobahn. Inget att rekomdera! :gremsmile:

Men i alla fall så fick man bland annat se några nya favorit ställen:

Gamla stan i Lübeck, en helt underbar stad i gammal still, jättemysig!

Dessutom hittade vi en liten by i moseldalen som såg ut ungefär som den gjorde för 500 år sedan, och på en klippa alldeles ovanför fanns en borgruin. Beilstein hette den.

Men min absoluta favorit och något som jag bara måste rekomendera alla historieintresserade som åker till Tyskland, Speyer.

Där finns hur mycket som helst att se, och katedralen där är fantastisk, med en 1000 årig historia, och flera stora döda kändisar, så som Fredrick Barbarosa mfl. Dom ligger i en krypta som man har tillgång till, och dessutom är det helt gratis att titta runt där!
 
Top