Nekromanti Kroksabel..

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Hur har författarna till DoD resonerat när de gett kroksabeln dess abnorma skadevärde jämfört med dess
klass som ju är lätta vapen ?
 

Kaoin

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
106
Location
Lund
Har du någonsin fått en kroksabel i huvudet? =) Nej men seriöst, så gör tunga huggvapen en snuskig skada, men det är rätt omotiverat det där skadevärdet jämfört med vissa andra (t.ex. en handyxa, som väger lika mycket, eller bredsvärd som väger mer). Förklaring från Riotminds?

--
[color:red]"Everyone else reeked of agitation. The Asha'man only smelled...ready."</font color=red>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Tja inte vet jag, det var onekligen högt. Kanske har en kroksabel skarpare egg än övriga vapen i sin klass. Alternativt så sänker man bara dess skada till något man tycker är mer lämpligt.

Som redan nämnts vore det dock intressant att höra en förklaring ifrån Riotminds.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

storm

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
4
Själv tycker jag att Kroksabel var för bra även i -91 och Chronopia. Iofs så har alla vapen blivit lite bättre, men kroksabeln har ökat med massor, och den var redan för stark innan.

Jag tycker att det är trist när spelare väljer att använda kroksabel bara för att den är så bra, fastän det vapnet inte passar in till derar karaktär.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Jag tycker att det är trist när spelare väljer att använda kroksabel bara för att den är så bra, fastän det vapnet inte passar in till derar karaktär."

Du kan ju alltid "straffa" dem med att ge dem lite färre ÄP för dåligt rollspelande så kanske de byter vapen fortare än kvickt. ;-)

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Idmur

Veteran
Joined
5 Jan 2001
Messages
24
Vem bryr sig att Kroksabeln är fuskigt bra. Det är ju endå ett extremt lamt vapen som man aldrig skulle få för sig att använda...
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
I vår grupp finns det en spelare som spelar jägare, men när han fick chans så tog han en hillebard från en stadsvakt och slängde bort sitt spjut. Eftersom vi nyligen började generalisera med stångvapen osv. istället för bara "spjut" får han inga minus på det, förutom då att han nu inte kan utöva sitt yrke ordentligt.

Samma person tog även en gammal rostig ringbrynja från ett levande skelett.

Mirror, mirror on the wall | Who´s the master of them all? - Helloween
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Jag tycker inte att det är kroksabelns skada som ska ifråga sättas, utan varför den är ett lätt vapen. Att den har ett marginelt bättre skadevärde än bredsvärd är okej, men att den räknas som ett lätt vapen är lite underligt. Men hur kommer det sig, för övrigt, att ett kortspjut är billigare än en trästav?

Bela
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Tandpetare

Kroksabeln är bra men den är inte för bra. På tal om det hur mycket i skada ger en tandpetare i DoD och Eon.
Det vore coolt ifall man satt på en taverna brevid nån som man absolut inte vill sitta med och helst skulle vilja se personen i fråga död. Ingen märker ju ifall man tar en tandpetare och sticker i knät på personen.

Det som inte dödar det härdar.
--
Yassilus
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Hmm...

Jag måste säga att det är en i min grupp som har en kroksabel och han älskar den verkligen, fattar varför nu!/images/icons/tongue.gif Men den passar till hans RP. Så det är lugnt... han ska ha kver den. Jag har faktiskt inte reflekterat över sabelns "brahet" förän för någon vecka sedan. Men nu så kanske man skulle ta och överväga att sänka vapnet till en lägre nivå... den som lever får se.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Tandpetare

Tandpetare finns av någon outgrundlig anledning inte med bland tillhyggen. Men om du ändå sitter på ett värdshus så kan du alltid köra en gaffel i benet på personen (Skada i Eon S, i DoD okänt.), eller om den lärde behöver slåss så är det bara att plocka fram gåspennan (Skada Eon S-2, i DoD okänt.). /images/icons/smile.gif

Bela
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Tandpetare

Men om du ändå sitter på ett värdshus så kan du alltid köra en gaffel i benet på personen (Skada i Eon S, i DoD okänt.),

Rätta mig om jag har fel, men innebär inte det att man kan tvärdö av en gaffel i benet? Hmm... mystiskt...
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Tandpetare

"Rätta mig om jag har fel, men innebär inte det att man kan tvärdö av en gaffel i benet? Hmm... mystiskt..."

Träffar du en pulsåder så borde offret få problem.

Bela
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
inte så...

Man borde kunna missa chockslaget och bara tvärdö. ("nej! inte benet!, Aaarrgghhh!") /images/icons/smile.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nej, men så här [OT]

"Man borde kunna missa chockslaget och bara tvärdö."

Mtp att ett typiskt S ligger kring Ob1T6 så borde målet få ca 1 poäng Smärta, 1 poäng Trauma och 1 poäng Blödningstakt från ett typiskt stick med en gaffel (skadeverkan 3,75). I så fall är chockslaget Ob0T6 och Dödsslaget Ob0T6. Slår du över 11 (typiskt Chockvärde ligger på 11) med Ob0T6 så är du jefligt skicklig!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Den biter och biter och gör en poäng i skada..."

"då är det bara att övergå till barstolar :("

Eller så kan du hugga igen. Förr eller senare ramlar slemproppen över på rad två och då får han börja slå döds/chockslag... han dör en långsam och utdragen död... (möhöhö!)

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
ot: baldurs gate

Jag testade baldurs gate härom dagen... till min förvåning fann jag att en av huvudkaraktärerna hade en liten hamster som lojalt husdjur... anar en viss inspiration från rosenius... /images/icons/smile.gif
 

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
Äsch, det är väl inte mycket att härja över att den har mycket i skada. Tycker du det är för mycket är det välan bara att sänka den.

Ungefär som i gamla EDD där en treudd var det mastigaste vapnet som var lätt. Konstigt nog så sprang alla jägare omkring med en sådan, fullt logistk.. :gremsmile:.



[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]
 
Top