Nekromanti Kritisera mitt skadesystem

Temrek

Veteran
Joined
22 Sep 2012
Messages
7
Hej, har jobbat på ett skadesystem för ett rollspelsystem där spelarkarkatärena tar den otroligt orginella rollen hos äventyrare. Systemet är tänkt att vara lågnivå-heroiskt, det vill säga att karaktärena kan ta risker och uppnå stora saker men behöver vara smarta med vad de gör. Skadesystemet är tänkt att stödja detta genom att ge spelarkaraktärer (samt viktiga antagonister) någorlunda hög skadetolerans, samt att spelarna har tillgång till en variant av hjälptepoäng som är mycket kraftfulla och inte allat för sällsynta.

Det i huvusystemet som man behöver känna till är att det har vissa grundegenskaper, de två som är relevanta till skadesystemet är Storlek och Hälsa. För människor faller dessa i regel på en nivå mellan 3 till 8, med ett medel på 5.
Attacker som leverar skada ger i regel ett skadevärde på 0 till 10 (fast det finns ingen över gräns), men de flesta ger mellan 2 till 5 i skada.

Tanken är att skadan skall hanteras på följande sätt:

Skadan är nivåbaserad, där varje nivå har en lägsta tröskel. Man tar en skada av varje nivå vars lägsta tröskel skadevärdet kommer upp i. Skadenivåerna är följande.

Shock – Tröskel: 1+
Har man tagit tillräckligt många shockskador för att de skall motsvara ens Hälsa i antal så faller man medvetslös. All Shock återhämtas så fort man får några minuter att vila.

Sår – Tröskel: Storlek/2
Har man tagit tillräcklit många sårskador för att de skall motsvara ens Hälsa/2 i antal så faller man medvetslös. Gör man det så behöver man lätt medicisk vård för att inte riskera att avlida*. Viss vila krävs för att återhämta sig från sår, men det går någorlunda snabbt.

Djupt Sår – Tröskel: Storlek
Har man tagit ett djupt sår så behöver man medicisnk vård för att inte riskera att avlida*, och kirurgi för att averja risken helt. Två djupa sår leder till att man avlider* omedelbart. Ett djupt sår kan ta tid att återhämta sig ifrån, men inte oresonligt så (några dagars ingame vila). Kirurgi kan ta bort det omdelbart.

Död – Tröskel: Storlek + 3
Karaktären avlider* omdelbart.
  • En spelarkaraktär kan alltid undvika döden genom att spendera ett hjältepoäng.

Oviktiga icke-spelarkaraktärer kan inte ta shockskada, och är omedelbart utslagna om de får en träff som skulle ge en viktigare karaktär ett sår. De är inte nödvändigtvis döda dock, detta för att eliminera all book-keeping för dessa.

Tanken är att systemet inte skall vara överdrivet dödligt för spelarkaraktär, men att om de anfaller när de inte har ett klart övertag så kan de behöva använda sig av sina inte allt för sällsynta hjältepoäng för att klara in situation som just hjältar.

Ser detta ut att kunna någorlunda nå målen ovan? Ser det roligt ut? Förslag på förbättringar?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Ditt skadesystems mamma är fet!

Dessutom:

* Att basera hur mycket man tål på storlek är ett feltänk (som du iofs är långt ifrån ensam om). Stora och små personer har lika stora vitala organ, samma smärttrösklar och så vidare. Det är snarare psykologiska faktorer som låter dig fortsätta efter en skada.

* Det är lite för grovkornigt. Det är lätt att gå från oskadd eller nästan oskadd väldigt fort, vilket leder till hög dödlighet. Försök skala det så att det finns ett större område där man känner att man inte kan vinna och bör ge upp/fly.

Fixa de sakerna, och du har ett bra system.
 

Temrek

Veteran
Joined
22 Sep 2012
Messages
7
Funderar på hur man skulle göra det mer finkornig, möjligen genom att man ökar tröskeln för omedelbar död för just spelarkaraktärer, unga problem med att antagonister avlider av en kula i pannan men vill gärna undvika att det sker för spelarkaraktärerna. Däremot bör systemet hantera att de kramar en knutpunkt när den exploderar. Men samtidigt vill jag också att allvarliga träffar känns ordentligt även för spelarkaraktärerna.
Troberg said:
Fast att tvingas ge upp och hamna i fångenskap och bli av med alla sina prylar känns också, men karaktären finns kvar och att fly ur fångenskapen blir ett helt nytt äventyr.

Det finns rollspelsbränsle i att kunna ge upp.
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Det känns som om "Sår" och "Djupt sår" är lite samma sak fast olika allvarligt, så när de inte påverkar varandra så tycker jag det är lite märkligt. Alltså, det jag menar är: om du får ett Djupt sår så spelar det liksom ingen toll om du har noll eller massor Sår. Iofs så får man väl (om jag förstått rätt) alltid ett Sår om man får ett Djupt sår, så det kan ju spela roll. Men det här var det första jag tänkte iaf. Annars tycker jag det ett intressant system som borde vara lätt att bokföra med några rader rutor på formuläret.

Hur spelar Hälsa in? Alla trösklarna verkar baserade på Storlek? Också: "Storlek +3" stör mig lite. Hade känts bättre med "Storlek x2" eller nåt. Annars blir skillnaden mellan Sår och Djupt sår (relativt) jätteliten för jättestora varelser. (Ex: Jättedrake, Storlek 50, Sår 25+, Djupt sår 50+, Död 53+).
 

Temrek

Veteran
Joined
22 Sep 2012
Messages
7
Ebenezer;n5401 said:
Det känns som om "Sår" och "Djupt sår" är lite samma sak fast olika allvarligt, så när de inte påverkar varandra så tycker jag det är lite märkligt. Alltså, det jag menar är: om du får ett Djupt sår så spelar det liksom ingen toll om du har noll eller massor Sår. Iofs så får man väl (om jag förstått rätt) alltid ett Sår om man får ett Djupt sår, så det kan ju spela roll. Men det här var det första jag tänkte iaf. Annars tycker jag det ett intressant system som borde vara lätt att bokföra med några rader rutor på formuläret. Hur spelar Hälsa in? Alla trösklarna verkar baserade på Storlek? Också: "Storlek +3" stör mig lite. Hade känts bättre med "Storlek x2" eller nåt. Annars blir skillnaden mellan Sår och Djupt sår (relativt) jätteliten för jättestora varelser. (Ex: Jättedrake, Storlek 50, Sår 25+, Djupt sår 50+, Död 53+).
Korrekt i att man alltid får ett i Shock och ett sår när man får ett djupt sår. Funderar på att utöka det så att när den värsta skadan man får är ett sår så får man två i Shock. Samt att djupa sår ger två sår och tre Shock (alla dessa värden är totala). Helt riktigt i att man kanske borde ändra omedelbar död till storlek *1.5 istället. Detta ger ungefär de värden som jag vill ha.
 
Top