Nekromanti Kritisera mitt resolutionsystem

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
cogitare;n229924 said:
Grund-diffen (det jag kallar för Svårighetsgrad) är tänkt att vara något av en 'white room' diff och kopplat till vilken typ av SLP man har en konflikt med (sen får man analogt föra över detta till situationer som inte är mot en SLP i en bedömning hur pass svår konflikten är). Där namngivna SLP är de svåraste och mooks är enklast och så med lite luft i mitten för varians.

Utmaning kallar jag på engelska för 'Challenge Rating' och är det värde man jämför GE och/eller färdighet mot. Det är för att ge nytta för GE och/eller färdigheter.

Ex. Svårighetsgrad är 10 (spelaren har GE 3 och färdighet 2) och Utmaningen är 2, genom sin 3 i GE sänks då svårighetsgraden till 9. Skulle spelarens färdighet vara 3 hade svårighetsgraden blivit 8.
Oj. Det där ger mig huvudvärk om jag ska vara ärlig.
Jag avhåller mig vidare kritik eftersom jag inte begriper vad det är bra för. :emb:
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
cogitare;n229916 said:
?...
SL bestämmer grundläggande svårighetsgrad, denna modifieras (potentiellt) av färdighet, grundegenskap, utrustning och tillgång. Rulla 3d12 mot uträknade svårighetsgraden. Alla icke-lyckade tärningar ger temporär skada. En lyckad tärning ger framgång (temporär skada tar man ändå).
...
?Jag blev också lite lätt överväldigad av alla modifikationer som presenterades på en gång, men det här stycket text gjorde det hela väldigt lättöverskådligt och intressant. När jag läste det första inlägget igen blev allt mycket tydligare, så jag skulle rekommendera att du inleder med ovanstående stycke på något sätt och går in på detaljerna därefter när du ska presentera mekaniken, men i övrigt tycker jag det känns kul. Jag gillar tanken på att det är ganska lätt att lyckas utföra något, men att man samtidigt ofta får någon typ av nackdel på köpet om man inte är väldigt väl förberedd på vad som ska göras. Blir lite "fail forward"-känsla, vilket alltid känns kul i spelsammanhang.

?Kanske behöver putsas till lite angående svårighetsgrad (se till så saker och ting inte ger dubbla modifikationer eller överlappar varandra), hur många fails man ska kunna ta osv, men det är sånt som blir tydligare efter speltester och simuleringar.
 
Top