Kriterier för recensioner?

3 – Meh. Varken bra eller dåligt.
Förutom att jag mer kopplar "meh" lutar åt känslan "den där kan du gott hoppa över" (så nästan 2 på den krankiska skalan, jag tänker nog på 3 mer som "okej" eller "helt okej") så tycker jag det är en mycket användarvänlig skala med bra kriterier.
 
Förutom att jag mer kopplar "meh" lutar åt känslan "den där kan du gott hoppa över"

Jag köper det, även om det för mig mer är den verbala/skriftliga motsvarigheten till en axelryckning =)
 
Felet är att ni försöker hitta kriterier. Målrelaterade betyg kommer aldrig att fungera.
Det här löste svenska skolan redan på 60-talet (sedan glömde man tyvärr bort det på 90-talet):
Använd relativa betyg! Är detta bland de 38% i mitten på skalan? Betyg 3. Är det bland de 7% bästa eller sämsta? Betyg 5 respektive 1. Och så vidare.
Lätt!
:cool:
 
Felet är att ni försöker hitta kriterier. Målrelaterade betyg kommer aldrig att fungera.
Det här löste svenska skolan redan på 60-talet (sedan glömde man tyvärr bort det på 90-talet):
Använd relativa betyg! Är detta bland de 38% i mitten på skalan? Betyg 3. Är det bland de 7% bästa eller sämsta? Betyg 5 respektive 1. Och så vidare.
Lätt!
:cool:

Aka betyg som egentligen inte mäter någonting konkret alls, och inte går att jämföra mellan årskurser på ett vettigt sätt och dessutom inte går att sätta som lärare utan antingen rätt mycket godtycke/magkänsla eller en extremt reduktiv syn på vad kunskap inom ämnena är (dvs: man går på poäng-på-prov och liknande fullständiga dumheter =) )
 
Om jag skulle recensera något, och får välja betygsskalan själv, skulle jag välja 1-5, utan några mellansteg och utan någon nolla. Jag skulle vara beredd att använda hela skalan, men de lägre betygen skulle vara ovanliga, om de saker jag recenserar är sådant jag valt själv, eftersom jag ratat sådant jag tror att jag kommer tycka är dåligt långt innan det är dags att sätta ett betyg.

Och betygen skulle betyda ungefär:
1 - Dåligt
2 - Inte speciellt bra
3 - Okej
4 - Bra
5 - Väldigt bra
Den här skalan och bedömningen använder jag också. När jag satte betyg på filmer som jag har sett så var de absolut flesta 4:or. Inte för att jag helst ville se 4:or - jag ville helst bara ha 5:or - men i jakten på 5:orna så är 4:orna helt okej. 3:or var ett misslyckande, det finns nog med 4:or och 5:or för att jag aldrig ska behöva se en 3:a. Och om det var en 1:a, 2:a eller 3:a hade inte så stor betydelse, det var en film jag helst inte hade sett. Det kunde nästan vara mer intressant att se en 1:a än en 3:a, 1:an är åtminstone så spektakulärt dålig att det kunde vara en upplevelse i sig, om jag nu inte fick se en 5:a eller ens en 4:a.

Min kompis justerade om så att han hade ungefär lika många i alla sina grupper. Jag tänker att han fördelade ut sina 4:or i fler steg och slog ihop sina 1:or, 2:or och 3:or. Kanske egentligen bättre men han fick jobba mer med sitt system.
 
Felet är att ni försöker hitta kriterier. Målrelaterade betyg kommer aldrig att fungera.
Det här löste svenska skolan redan på 60-talet (sedan glömde man tyvärr bort det på 90-talet):

Jag blev såg glad när jag såg att mina betyg på BGG var normalfördelade i en vacker klockkurva, fast det inte är så deras kriterier ser ut!

Använd relativa betyg! Är detta bland de 38% i mitten på skalan? Betyg 3. Är det bland de 7% bästa eller sämsta? Betyg 5 respektive 1. Och så vidare.
Lätt!
:cool:

Det här fast oironiskt! :)
 
Det beror också lite på vilken kanal man betygsätter inom. Betygsätter jag genrefilm som skräck eller anime gör jag det relativt inom genren, så att ett betyg på 5/5 inte riktigt motsvarar 5/5 inom musik, eller tvspel, eller hollywoodfilm.

Sen är det alltid kul att slänga ut en 6/5 ibland. :)
 
Den som använder en betygskala behöver definiera vad nivåerna betyder (t.ex. 1=Mitt liv har blivit sämre av det här) och gärna om skalan är tänk som linjär, exponentiell, normalfördelad, … – eller så är det lika bra att ha betyg som "Bääääästta nånnnsinn!!!!!1111!!!!1111!!!++++++''+++++++++!!!!!--111-!!!++".
 
Back
Top