Kriterier för recension = Improdramatärning?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Min tanke är att det inte måste skrivas ut vid varje recension, utan att man får läsa i texten. Kanske en liten blurb om det behövs.
Ja, det låter klokt. Jag skulle nog verkligen gilla om det var en one-liner till varje betyg dock. "Mediokert, men spännande värld", "Unikt karaktärsskaparsystem" eller liknande.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Jag tycker skalan är jättebra. Man måste ha en betydelse för sifforna för att det inte ska bli någon konstig förskjutning eller inflation.
Den här grejen 100%.

Jag har ju ett eget system som jag använder i Filmklubben och Speltimmen, och där kändes just grejen viktig. Det stör mig alltid lite när siffrorna liksom får funka relativt – "men jag satte 4 på den där filmen, och den här är inte lika bra som den, så den här får 3", eller när det liksom bara blir ren magkänsla. Det är nyttigt tror jag att åtminstone sätta ord på vad det är för magkänsla man letar efter när man sätter betyg.

På samma sätt är det viktigt att ha en betygsskala där man faktiskt använder alla steg.

Framför allt sedan jag börjat jobba som lärare har det här med bedömningsgrunder, betygskriterier etc blivit lite av ett intresse för mig =)

Den som presenteras i tråden uppfyller alla krav jag ställer på ett betygssystem, iaf.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Jag är ju av avsikten att alla betygsystem är dåliga (vissa mer dåliga än andra), och föredrar recensioner utan dem.
Man stirrar så lätt sig blind på en siffra som egenkligen inte säger mer än en recencenten gillade den.
Med bra text så ska du men en recension vad du förmodligen hade tyckt om den.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Recensioner borde inte ha betyg alls men ska de ha betyg borde det nästan vara obligatoriskt med ett stycke som typ detta: ”Jag sätter 5/7 i betyg eftersom trots det mycket spännande världsbygget och användbara verktygen så gör språket och bristen på luft på sidorna spelet svårläst och man måste ibland kämpa sig igenom materialet för att inse hur bra det är.”

dvs en helt enkel motivation till den där siffran man uppenbarligen tycker är så viktig.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Recensioner borde inte ha betyg alls men ska de ha betyg borde det nästan vara obligatoriskt med ett stycke som typ detta: ”Jag sätter 5/7 i betyg eftersom trots det mycket spännande världsbygget och användbara verktygen så gör språket och bristen på luft på sidorna spelet svårläst och man måste ibland kämpa sig igenom materialet för att inse hur bra det är.”

dvs en helt enkel motivation till den där siffran man uppenbarligen tycker är så viktig.
Instämmer till fullo! Det är därför jag känner att en tydlig och transparent kriterielista är bra att ha. JA OCH, JA, JA MEN och så vidare kan ses som ultrakorta portalparagrafer.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
321
6 - Ja och (även de som inte gillar genren borde gilla den här)
5 - Ja (En bra grej, helt enkelt)
4 - Ja, men (kanske inte till för nybörjare/folk som ogillar X)
3 - Nej, men (Ingen bra grej som helhet, men skådis X/kapitel Y/SL-tipsen är skitbra)
2 - Nej (Undvik den här)
1 - Nej, och (boken får mig att vilja undvika även framtida böcker/spel/filmer av upphovsmännen)
Behövs siffrorna, eller är de missvisande? T.ex. en fyra kan ju vara bättre än en femma eller sexa. Man kan också bli lurad att tro att en fyra är dubbelt så bra som en tvåa (etc.). Dessutom kan man inte veta vad skalan går till utan mer referensmaterial. "Jaha, den fick en femma, det måste vara toppbetyg"?

Bättre med en bokstavsskala (A, B, C, D, E, F) eller att helt enkelt skriva ut de här formaliserade nivåerna, för de är bra! Rekommenderas/rekommenderas inte + kort precisering.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Behövs siffrorna, eller är de missvisande? T.ex. en fyra kan ju vara bättre än en femma eller sexa. Man kan också bli lurad att tro att en fyra är dubbelt så bra som en tvåa (etc.). Dessutom kan man inte veta vad skalan går till utan mer referensmaterial. "Jaha, den fick en femma, det måste vara toppbetyg"?

Bättre med en bokstavsskala (A, B, C, D, E, F) eller att helt enkelt skriva ut de här formaliserade nivåerna, för de är bra! Rekommenderas/rekommenderas inte + kort precisering.
Jag tänker att man inte sätter ett sifferbetyg, utan har en bild på en T6 som betyg. Då blir det tydligare att skalan går till 6.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,189
Den här grejen 100%.

Jag har ju ett eget system som jag använder i Filmklubben och Speltimmen, och där kändes just grejen viktig. Det stör mig alltid lite när siffrorna liksom får funka relativt – "men jag satte 4 på den där filmen, och den här är inte lika bra som den, så den här får 3"
1 - 5, relativa betygsystemet från när jag gick i skolan, normalfördelat kring 3, högre och lägre betyg definierade utifrån standardavvikelser! :)

Jag blev så glad när jag såg hur mina BGG-betyg var vackert normalfördelade.
 
Last edited:
Top