Nekromanti Kristalltjuren

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Ska spelleda Kristalltjuren om ett tag och tänkte bara höra mig för om en del saker.

De rollpersoner som tidigare spelat Svavelvinter och O4Ö har skrotats för ett bra tag sen (vi trodde aldrig vi skulle slutföra kampanjen, men nu har vi fått tag i Kristalltjuren). Kan man börja spela med karaktärer som inte känner till händelsena i de förra delarna och hur förmedlar man dem i såna fall?

Finns det något särskilt man bör tänka på när man spelleder äventyret? Där rpna kan tänkas fastna, där det blir för svårt eller för lätt?

På vilket sätt ska man framföra alla de politiska händelserna?

Det finns en massa bakgrundsinformation om de flesta SLP. Frågan är bara hur man ska måla upp det. (Det är ju så j*vla bra så man vill ju ha med det :gremsmile: ) Några förslag?

Till sist en SPOILERfråga:







Hur fanken ska rollpersonerna få veta att Läderråttan har stulit den där staven?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Klart man kan börja spela med kristalltjuren. Själv började jag på O4Ö precis nyligen med färska rollpersoner. Jag gav dem bara en kort resume och några föremål som jag tyckte att de kunde ha bärgat. Man kan tänka också tänka sig att det är en helt annan grupp som fixat O4ö o sådär. Rollpersonerna kan känna M o AD på något annat sätt.

Slutligen kan man ta bort inramningen av femte konfluxen. Kristalltjuren är det som är mest fristående. Se spoiler nedan.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Hela äventyret går ju ut på att hämta en magisk pryl från en annan dimension i multiversum. Frågan är bara vilken pryl och varför. Det behöver inte ens utgå från Ereb Altor. Kanske ska de hämta en Palantir till Aragorn. </font></td></tr></table>
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Kristalltjuren - Är jag efterbliven?

Ursäkta mig, Kristalltjuren, inte hört talas om men det låter intressant. Kan ni kanske ge mer fakta?
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Kristalltjuren - Är jag efterbliven?

Kristalltjuren är del 3 av 4 i Den Femte Konfluxen
(1) Svavelvinter, (2) Oraklets Fyra Ögon, (3) Kristalltjuren, samt (4) Den Femte Konfluxen, dessutom finns Trakorien vilken har anknytning till äventyrssviten.

******** Spoiler *********

Rollpersonerna skall leta reda på Store Stenfar... (mer orkar och vill jag inte nämna för att avslöja för mycket)

// Radagast
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Kristalltjuren - Är jag efterbliven?

Okej. Jo, Den Femte Konfluxen har man ju sett nämnas endel - dock har jag ingen vetskap om det. Tack.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Nej, men okunnig!

Tjaba MrDarkJedi!

Det verkar som att du är ny här och jag vill passa på att tipza om några grejjer som kommer underlätta och utveckla din vistelse på wrnu! :gremlaugh:

1) Läs "FAQ:en" !
Jag vet, det där har du kanske redan gjort eller så har du hoppat över det för att det är tråkigt.
Jag tycker också att det kan vara tråkigt att läsa såna där "Så här beter man sig på det här forumet"-texter.
Men, grejjen är att wrnu:s FAQ:s och "Läs Det Här Först" faktiskt är riktigt, riktigt bra! Senast jag kollade fanns det tex en hel del att läsa om "Den Femte Konfluxen"- något du verkar intresserad av?!

Du kommer dessutom lära dig massor om svenska rollspels historia, var man hittar justa äventyr och hur man beter sig smartast på wrnu.

Jag själv är absolut ingen mästare på att sköta mig här, men man får lära av sina misstag. :gremtongue:

2) Använd "Sök"-funktionen!
Så här- jag tycker att jag har stenkoll på Granströms äventyrsserie "Den femte konfluxen", men det har visat sig att på wrnu vimlar det av människor som också har det. Till och med bättre koll än vad jag har!! :gremshocked:

Ta det som en gyllene regel:
Om du tror att du vet något så lär det garanterat finnas någon annan som vet ännu mer! :gremsmirk: Jag var helt övertygad om att jag skrev världshistoruiens bästa äventyr...tills jag började surfa runt här... Men så är det med internet och forum, de hjälper oss att snabbt sprida kunskap och information.

Det där kan vara lite knäckande i början (att man inte är så genial man först trodde men också att folk redan har diskuterat "ditt" ämne en miljard gånger :gremshocked:), men efter ett tag hoppas jag att du förstår hur soft det är att luta sig tillbaka och läsa vad alla andra kloka (-re?!) forumiter redan har bidragit med.

Istället för att dra igång en diskussion en gång till (i onödan) är det alltså bäst att söka först i wrnu:s arkiv. Ett tipz från Basenanji blir att söka på inlägg av "Han"- för han har råkoll på hur man söker och har dessutom författat några riktigt bra trådar, som dessutom ofta anknyter till Drakar och Demoner!

2 b) Om att söka förresten...
Du, ett annat mer personligt tipz blir att använda sökfunktionen bara på skoj! . För ibland kan man få tag i otroligt roliga och sjuka trådar, trådar man inte hade en aning om fanns. Så det är rätt kul att söka, bara så där. Skriv in lite konstiga ord (snuskiga sådana är bara förrätten!!), Men se till att du får visningar av svaren sedan lång tid tillbaka! De roligaste trådarna har några år på nacken, tycker jag!

Om det blir problem med att söka så säg till! Min bestämda övertygelse är att om man på ett artigt sätt formulerar en fråga så får man svar.

Lycka till!

I all välmening,
/Basenanji, som ska försöka leva som han lär lite oftare :gremwink:!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Nej, men okunnig!

Jo... Allt du sade där stämmer, jag är ny. Sökningen - jo, alla har tjatat på mig att alltid ta mig en titt först, så nu lär det lov att bli så. Tack för hjälpen och uppriktigheten, det är alltid bättre än tystlåtenheten, danke! Jodå, brukar checka vad Han skrivit, han och Krille är ju dem svarar flitigast på allt så... :gremsmirk:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Om Krille [smicker]

Han är en av forumiterna här som jag betraktar som mest kunnig, skarpsynt och idérikast.
Mitt tipz nr tre blir att ta det Krille säger på allra största allvar, men utan att låta detta hindra dina egna tankegångar.

Det som är så häftigt med Krille är att han liksom har gjort allt! Så även om han och jag kan tycka hemskt olika om något så är det tok-garanti på att han vet vad han pratar om.

Ett stort plus till Krille, helt enkelt.

/Basenanji, som dels vill ge komplimanger till Krille men också vill passa på att tipza om en viktig person, i tid. Själv insåg jag alltför sent Krilles kapacitet, varpå jag fick några (välbehövliga?) omgångar med "nätstryk"... :gremgrin:
 

_-olle-_

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
83
Location
Stockholm
Ja för sjutsingen!

Det lär ju fungera aldeles utmärkt, speciellt med tanke på att kristalltjuren/store stenfar är en ganska stor tillgång i Den Femte Konfluxen! Vad jag försöker säga är att med lite arbete så kan spelarna vara antingen Trakoriska agenter, Shaguls utsände (kanske en grupp Rebdohrana-lönnmördare, men det kanske kräver lite väl mycke ombearbetning) eller Arns och Melialinas utsände... uhm...
Om allt hänger i hop som jag mins det (?) så är ju Arn och Melialina de enda som vet hur man kan få tag på store stenfar (eller åtminstone var man ska leta) och att de p.g.a tidsbrist (typ) skickar i väg äventyrarna för att hämta det förbannade åbäket. Med andra ord, dom lär välja en grupp som har deras förtroende och vid närmare eftertanke så har jag lite svårt att tro att dom skulle lita på den grupp pajasar som en gång sprang runt och spred död och förvirring på Marjura...

Eh, det var ett tag sen så ta allt jag sa med en nypa salt...
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Börja om...

Om det har gått så länge sedan ni spelade de första två delarna så hade jag helt klart startat om med Svavelvinter och O4Ö. De är så pass bra och det finns många aspekter som kan ändras så att eventuella spelarminnen inte längre stämmer.

Själv har jag spelat Svavelvinter 2 gånger med några års mellanrum och även spellett Svavelvinter för en och samma grupp med något års mellanrum. Andra gången var den klart bästa tyckte spelare och jag själv. För idéer se gärna min hemsida med en krönika över kampanjen.
 
Top