Nekromanti Krilles rollspelsspån: episk SF

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Jag ser det lite så här vad gäller ålder: Mest uppslag för intriger ser jag vid döden - antingen att kejsaren blir svagare eller att det går åt rakt motsatt håll med (i regel dåligt ansedda eller svaga) adelshus och institutioner som jagas/upplöses, med medföljande paranoia - eller att man har en ung kejsare - antingen för ung för tronen (gärna med nyligen avliden härskare) med strider om vilket hus som ska säkra tronen eller som nybliven härskare och fortfarande osäker på sin makt eller osäker på vilka som är på hens sida som försöker bilda nya allianser.

En medelålders och jämförelsevis stark härskare riskerar mer att bli bakgrundsväsen eftersom det inte finns lika många äventyrsmöjligheter med denne (eventuella lojalister och institutioner som jobbar för henem kvarstår oavsett kejsarens status). Om man har en ovärdig härskare så finns där också möjligheter vad gäller att störta härskaren och utse efterföljare, förstås. :gremsmile:

 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Du nämnde lasersvärd och Game of thrones så...

 

odman

Veteran
Joined
1 Jul 2013
Messages
26
Det låter riktigt fett. Påminner om mitt spel jag skapar. Detta med att göra upp överenskommelser, klura på vem eller om man kan lita på någon, invecklade relationer mellan människor och många faktorer som påverkar varandra i ett enda stort gött nät.

Låter intressant! Jag tror på idén.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag gillar det här som fan. Speciellt om du får till något bra system för att hantera relationer, intriger och sådant på samma gång. Vi har funderat en hel del kring sådant, främst då att få input från systemet så att det inte bara är upp till spelledaren eller andra spelare att avgöra hur olika personer reagerar på händelser som inträffar, men vi är rätt långt ifrån något konkret förslag.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Krille said:
Och kön har jag heller inte funderat på. En Turhan eller en Carthagia eller en Shaddam indikerar en man, men det skulle lika gärna kunna vara en kejsarinna. Det skulle till och med kunna vara så att tronen ärvs på mödernet, för det var traditionellt sett det enda sättet som man kunde vara säker på härstamning fram tills genetisk prövning uppfanns.
Kejsaren är traditionellt manlig, men blodslinjen är från kvinnlig sida? :gremsmile:

(Bara för att göra det extra rörigt. :gremlaugh: )
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kamrat 9356 said:
Krille said:
Och kön har jag heller inte funderat på. En Turhan eller en Carthagia eller en Shaddam indikerar en man, men det skulle lika gärna kunna vara en kejsarinna. Det skulle till och med kunna vara så att tronen ärvs på mödernet, för det var traditionellt sett det enda sättet som man kunde vara säker på härstamning fram tills genetisk prövning uppfanns.
Kejsaren är traditionellt manlig, men blodslinjen är från kvinnlig sida? :gremsmile:

(Bara för att göra det extra rörigt. :gremlaugh: )
Och vi har ändå inte funderat på hur det blir med utomjordingar med fler än två kön. Vilket man kanske borde, för man spelar ju bara utomjordingar. :gremgrin:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Uppkast - ekonomisystem

Tell said:
Förmodligen var anledningen till stagnationen att man har uppnått tillräcklig materiell välfärd vad gäller gods för att ha nått en ekonomisk platå, samtidigt som man har lagar mot mer aggressiva produktionsmetoder och har befolkningskontroll eller andra skäl att befolkningarna ökar.
Anledningen som jag tänkte mig var att galaxen är färdigkoloniserad och har blivit ett slutet system utan import eller export. Det finns inget mer utrymme att expandera till och samhällsbygget är klart.

Vad som händer sen, när Skuggan börjar svälla och ställa till kaos, är ju det intressanta med spelet och kan variera hejdlöst lokalt.
 
Top