Krigsspelet i Den Femte Konfluxen (sista delen)

Krumsinkan

Veteran
Joined
17 Aug 2021
Messages
26
Hej alla!

Jag är ny medlem här på ert trevliga forum :)

Jag har en fråga rörande figurspelet som beskrivs i den femte konfluxen, sista delen i den gamla 90-tals kampanjen. Tanken i korthet är ju att att ytterligare en spelargrupp med "skuggspelare" ska spela diverse militära makter i ett krigsspel baserat på mestadels krigarens handboks regler för fältslag. Målet för alla aktörer är att kontrollera tillräckligt med teritorium på den lilla ön Clusta Noba så man kan lägga beslag på konfluxen, i.e. vara på rätt plats vid rätt tillfälle typ.

Nå... detta låter lockande för mig! Men jag undrar hur praktiskt genomförbart det är och hur mycket energi som man behöver lägga ner som SL för att få det att fungera :unsure: Skulle vara kul att höra om några av er har erfarenheter av krigsspelet som ni kan dela med er av! Saker jag undrar över lite mer specifikt är:
  • Hur spelade ni rent praktiskt? Modulen förespråkar en idealsituation där ytterligare en SL ska spelleda krigsspelet i ett annat rum parallellt med att äventyret spelas. Jag gissar att ingen någonsin gjort detta pga uppenbara logistiska anledningar... Är det att föredra att försöka spela på distans turn-baserat? Lite som distans-schack. Jag har inte djupdykt i reglerna än, men jag får känslan att spelet är mer eller mindre turnbaserat, eller åtminstone spel runda för runda. Kanske går på distans? Å andra sidan är det lätt att en del spelare aldrig svarar om man kör distans (gissar jag). Är det bättre då att samla ihop ett gäng och riva av hela krigsspelet på en träff?
  • En relaterad fråga till ovanstående. Hur gör man på bästa sätt för att jämka ihop krigsspelet med händelseutvecklingen i äventyrsspelet? Jag ser ett upenbart problem här (förmodligen varför Granström förespråkade parallellspel). Arméerna kan ju uppenbart påverka RPs äventyrsspel. Å andra sidan kan RPs påverka armeerna, t.ex. genom att liera sig med någon av munkskolorna vilka då kan få en annan roll i kriget. Jag tror att risken för "parallella universum" är ganska stor.
  • Finns det risk att krigsspelet på något sätt blir obalanserat och kantrar över till någon grupperings favör?
Lite sådana lagom ostrukturerade tankar skulle vara kul att höra vad ni tycker om :)
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,078
Välkommen till forumet! Jag har inte spelat Den femte konfluxen, men kommer följa tråden med intresse. Jag ska börja spelleda Oraklets fyra ögon (med Svärdets sång-reglerna) i september och med vår takt påbörjar vi väl Den femte konfluxen om sisådär 10 år.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Kommer inte ihåg exakt hur just själva krigsspelet fungerade, men jag har spelat som Shagul en gång i tiden. Börjar ni med skuggmakter i femte konfluxen känns det dock väldigt sent? Det är väl något som borde påbörjas redan i oraklet fyra ögon?

Vad jag minns så är kriget redan för början ganska obalanserat, men det är väl å andra sidan inte menat att det ska vara särskilt jämnt? Sen påverkas ju kriget ganska mycket av vad rollpersonerna gör med, om de hjälper någon av krigsmakterna osv.
Som du säger är det lite svårt, rent logistiskt att göra det, eftersom det blir lite två separata tidslinje som behöver stämma överens. Men jag har för mig att skuggmakterna levererar ordrar till spelledaren, som de vill utföra, och som sen sker. Så förslagsvis säger skuggmakterna vad de vill göra till spelledaren innan spelmötet, och sen spelar spelarna igenom spelmötet med ordrarna i bakhuvudet på SL, så gen alltid vet vart arméerna är och vad de ska göra. Sen kan det ju bli så att spelmöten måste avbrytas, för att det gått för lång tid in-game. Om skuggmakterna ger en order som ska utföras på en vecka, kommer ju rollpersonerna bara att kunna agera under den veckan. Sen måste skuggmakterna ge nya ordrar innan spelet kan fortsätta.
Något värt att tänka på.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Att det blir "obalanserat" är väl inget problem? Bara spelarna har agens och kan påverka så spelar balansen mellan fraktionerna mindre roll tänker jag.

Jag tror det blir svårt att få ihop krigsspelet med spelarnas agerande om du river av det på en träff. Jag hade kört det som ett rundbaserat play-by-email om jag var som du. Och jag hade rekryterat spelare här på forumet.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Finns ju lite olika metaspel här. Dels det metaspel som föreslås i Oraklets fyra ögon (O4Ö) där två externa personer antar rollerna som Shagul och Praanz da Kaelve och spelar någon slags turbaserat strategispel med olika resurser mellan speltillfällena.

Det finns som nämns i trådstarten det metaspel som finns i avslutande delen av Konfluxsviten, Den Femte Konfluxen (D5K) där olika fraktioner kämpar på en hexcrawl-karta över Clusta Noba. Det spelet innebär att ytterligare några externa personer ska anta roller och kämpa om att ha kontroll över "rätt ruta" där Konfluxen till sist infaller (enligt en matematisk beräkning jag aldrig satte mig in i). En viktig del i just konfluxplatsen är att inte bara rumsbegreppet är viktigt utan även tiden, vilket gör att om ingen är i närheten av rätt plats så kan även den vinna som varit närmare vid en tidigare tidpunkt.

Ytterligare ett metaspel kopplat till Konfluxsviten är det som finns i regelboken till Svavelvinter RPG (sk. Skuggspel). Där antar spelarna varsinn sk. Skuggmakt som kontrollerar ett antal resurser och intrigerar mot varandra i ett strategiskt spel som sker inledningsvis i varje spelmöte (frekvensen kan variera lite beroende på vad som händer i karaktärsspelet). Det fanns planer för längesedan att skapa ett Skuggspel utformat som det strategiska spelet i D5K, men det färdigställdes tyvärr aldrig.

För egen del har jag inte spelat med metaspelet i varken O4Ö eller D5K, men däremot ersatt metaspelet i O4Ö med skuggspelsreglerna i Svavelvinter RPG och det blev väldigt lyckat. Fördelen med att spela så är att externa spelare inte behöver tillfrågas eller sätta sig in i historien för att fatta bra beslut.

Inför sista delen av kampanjen (D5K) är jag själv inne på att ersätta hexcrawlet med någon form av Skuggspel, men exakt hur det skall gå till har jag fastnat lite i. Att "tajma" metaspel med karaktärsspel tror jag inte är något större problem. Varje äventyrsplats (Krau-Ki, Fari-Natha, Jorddragarens klyfta, Damgambit etc) skulle kunna innebära två metaspel (ett vid resan dit och ett vid resan hem). Men gillar man originalidéen med strategispelet så bör man nog spela strategiskt oftare än så.

(Förmodar förresten att du redan känner till projektet Den fria konfluxen där allt material finns gratis att hämta hem).
 

Krumsinkan

Veteran
Joined
17 Aug 2021
Messages
26
Börjar ni med skuggmakter i femte konfluxen känns det dock väldigt sent? Det är väl något som borde påbörjas redan i oraklet fyra ögon?
Vi körde skuggspelet som det beskrevs i orginalmodulen O4Ö (bara spelare för Shagul och Praanz). Det funkade väldigt bra i början och var väldigt kul! I slutet av O4Ö och Kristalltjuren hade vi dock inte skuggspel. Kändes svårare att få till på ett bra sätt. Nu funderar vi på come-back med det i D5K :)

Jag tror ditt och Skarpskyttens resonemang är klokt och ju mer jag funderar på det verkar något form av runda för runda distansspel vara att föredra. Lättare med logistiken och framförallt lättare att koordinera med RPs äventyr. Dock kan inte risken för parallella verkligheter undvikas helt ändå tror jag. Om exempelvis RPs äventyrar på Clusta Noba och jag som SL har en veckas ordrar från skuggspelare att förhålla mig till kan ju saker och ting ändras (pga RPs agerande) så skuggmakterna potentiellt skulle vilja skicka nya order efter säg 2 dagar (givet att information flödar fritt). Detta kan bara lösas genom tätare kontakter med skuggspelarna, orimligt korta spelmöten eller att jag som SL modifierar skuggspelarnas order enligt vad som verkar rimlligt. Svår nöt detta... ;) Men det ni beskriver är nog det bästa man kan göra iaf.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Jag tänker att det kan vara bra att spela spelet i rundor, men att låta det vara lite svävande hur lång en runda är.

Om du tex vet att spelarna ska resa från punkt A till punkt B och att det bör ta fem dagar kan du sätta nästa runda till fem dagar. Om äventyret på punkt B bara tar några timmar diegetiskt att spela igenom blir det ingen runda alls men om spelarna håller på i två dagar på punkt B blir nästa runda två dagar lång. Etc.
 
Last edited:

Krumsinkan

Veteran
Joined
17 Aug 2021
Messages
26
För egen del har jag inte spelat med metaspelet i varken O4Ö eller D5K, men däremot ersatt metaspelet i O4Ö med skuggspelsreglerna i Svavelvinter RPG och det blev väldigt lyckat. Fördelen med att spela så är att externa spelare inte behöver tillfrågas eller sätta sig in i historien för att fatta bra beslut.
Intressant. Det hade nog varit ett väldigt bra alternativ till de gamla instruktionerna. Nästa gång jag SLar kanpanjen kanske :ROFLMAO: (lär ju aldrig ske igen iofs).

(Förmodar förresten att du redan känner till projektet Den fria konfluxen där allt material finns gratis att hämta hem).
Ja, jag känner till det men har nog inte kollat så mycket på innehållet där. Har mest köpt gamla begagnade moduler som man kan hålla i handen och bli nostalgisk över ;)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Vill minnas att vår SL hade alla skuggspelare på sms kontakt under spelmötena, så ifall något hände dem direkt, som de behövde ta ställning till kunde han snabbt kontakta dem för en redogörelse över hur de hanterade den direkta situationen. Kan även ha varit så att spelarna hamnade i samtal med Praanz (eller någon liknande), vilket löstes genom att skuggspelaren blev uppringd för att lösa dialogen med spelarna.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Givetvis då med en förvarning till skuggspelarna om att de behövde vara förberedda en viss tidpunkt på att något skulle kunna hända.
 
Top