Söker spelgrupp [krigsspel] Lords & Wizards

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
pic5571766.jpg
Jag och @entomophobiac plus eventuellt en till har tänkt köra lite Lords & Wizards online via Vassal Engine (om en bor i Umeå och är svinigt pepp på att ses och spela en fysisk kopia kan en ju skrika till också så kan vi säkert ordna det också). Det är ett hederligt gammalt krigsspel som beskrivs såhär:

"Mighty, magical holocausts, awe-inspiring Dragons, weird and terrible monsters, military battles on a grand scale. Which of the combatants, Order or Chaos, shall win? And can the forces of Neutrality maintain the precarious balance of power . . . An exciting, fast moving game of movement and combat in a fantastic world, where skill and strategy will decide the winner."

Kort kan väl sägas att du skapar din ledare eller magiker, du får guld och enheter, och sen slåss vi mot varandra för herraväldet över en stor hexkarta. Allianser, rygghuggande, Combat Result Tables and digitala chits kommer flyttas på lika digitala hexar. Det är högst obalanserat och helt plötsligt kommer någon av oss kunna hitta en fantastisk artefakt som kanske resulterar i att alla övriga allierar sig mot denna lycklige/olycklige.

Jag tror "fast moving" ska läsas i relation till att det är ett spel från 1977 med 800 counters och en stor hexkarta. Planen är att vi kanske kör två timmar per kväll, pausar och sparar i Vassal Engine och hittar ny tid och startar igång igen. Gissningsvis fungerar det bäst med start 20-21 och sen två timmar på det.

Notification_Center.png

En kan läsa mer om spelet här: https://boardgamegeek.com/boardgame/8233/lords-wizards
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Åh ja, speltid 180 minuter. Högst oklart om det ska tas som givet eller dubblat eller tripplat, men räknar väl med en tre fyra omgångar a 2 timmar minst innan det rullar.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Alltså hade jag tid så skulle jag dyka upp hos dig. Har saknat ett gediget strategispel sedan jag senast spelade Empire in arms (Det partiet tog ungefär 850 timmar).
Ja Lords & Wizards är väl lite som Ballongspelet eller Bamses honungsjakt i relation till Empire in arms dock. :) Får du tid så skrik till, har Dragon Pass, Dark Emperor med fler som ligger och väntar på att få spelas. :)
 

mini72

Veteran
Joined
15 Oct 2018
Messages
110
Verkar kul. Undrar om det går att lura med @Hans E Magnusson på att spela en dag då 1) jag råkar vara i Umeå och 2) vädret är sådant att man orkar röra på sig (alltså inte som den nuvarande bakugnshettan)?
Om några månader låter det- Oj oj jag fryser så om min tår :D:D
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Om några månader låter det- Oj oj jag fryser så om min tår :D:D
Det är väldigt liten risk för det. Kyla går nästan alltid att klä ut. Värme är svårare att undvika, och i mitt tycke mycket jobbigare.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Vi spelade vid ett riktigt spelbord. Det kaotiska och neutrala riket blev totalt krossat av det lagliga riket som raggade upp två gröna drakar och en eldbollsstav. Inte ens det neutrala riket som fann ett magiskt horn kunde stå emot. Riktigt fint! Skavanker och skevhet men ändå, det finns något intressant där.
C935E07E-DD29-442A-9A2C-A4C1E2D3438E.jpeg
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Skavanker och skevhet men ändå, det finns något intressant där.
Jag gillade det. Klart spelbart och underhållande, och med potential att hålla för att spelas många gånger. Samtidigt lite märkligt på sina ställen, vilket såklart också var väntat. Jag hade helt klart föredragit om högre på tärningen alltid var bättre. Vissa magiska föremål kändes också för bra även i ett spel som inte prioriterar spelbalans. Men som helhet en positiv upplevelse. Jag spelar gärna igen, och i min hjärna gror det husregler.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Vi samlades vid 16, tog paus för middag och avslutade vid 21. Då hade vi, om jag minns rätt, spelat en tredjedel av spelet. Dock hade ingen av oss tre som deltog spelat det tidigare så mycket tid gick åt till regelsnack.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Kan alla reglerna och om några sidorna printas innan bör en nog kunna pressa speltid rätt rejält. Framförallt tror jag mycket kan förberedas mellan rundor, ex tog det rätt lång tid av ens runda att förbereda köp av trupper, att förbereda vad en vill köpa och kostnaden under andras rundor visade sig vara väldigt bra sätt att snabba upp spelet på. Annan sak är nog att vill en spela det så bör det kanske göras med alla reglerna, avancerade reglerna känns nästan nödvändiga för många aspekter. Så ser fram mot mer spel och med de avancerade reglerna. Och kanske styra upp ett excelark för det så det snabbt går att få summa och kostnad för upkeep för ens trupper.

Spelet finns också gratis på archive.org för den som är skillad på pappersslöjd. https://archive.org/details/fgu-0701-lords-wizards-1977
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Spelet finns också gratis på archive.org för den som är skillad på pappersslöjd. https://archive.org/details/fgu-0701-lords-wizards-1977
Med hjälp av den länken förstod jag till sist varför jag inte kände igen omslagsbilden från första posten. Det är alltså bilden från lådan.
Mitt exemplar av Lords & Wizards kom i en blixtlåspåse, så det är bilden från regelboken som stannat i mitt minne.

Så jag är alltså inte dement ännu. Åtminstone inte vad det gäller gamla spel. :cool:
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Nästa forumsutmaning får temat "Hexkartor och pappbrickor"? :)
Tveksamt. Jag tror inte att det som gror är på väg att bli en forumsutmaning. Mer som att jag i sann OSR-anda vill göra en egen retroklon som fixar till vissa upplevda knasigheter. Men jag borde faktiskt läsa reglerna först och se om suget efter att husregla kvarstår, eller om jag bara gillar läget.
 
Top