Nekromanti Krigsmaskiner

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Jag undrar hur vanligt det var att krigsmaskiner användes under medeltiden till annat än belägringar? Jag har själv aldrig sett något som tyder på att man hade kastmaskiner i försvarssyfte på skepp eller i borgar och hamnar som verkar vara vanligt i fantasyrollspel och ävl även existerar i Mundana. Presitionen är så vitt jag vet så dålig att det inte ger någon efektiv effekt mot mål som kan röra på sig. Används krigsmaskiner som ett taskigt kanonsubstitut eller har det en historisk förlaga?

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Används krigsmaskiner som ett taskigt kanonsubstitut eller har det en historisk förlaga?"

Det beror på vilka kastmaskiner du menar. Menar du de stora trebucheterna, nej. De hittas inte ombord på fartyg, i hamnar eller på slagfält. De är stora och tunga belägringsmaskinger som används för att dräpa borgar med. Menar du de bra mycket mindre manganellerna och ballistorna, jaförfan!

Så det är med andra ord precis som med kanoner: en liten 7,5cm fältpjäs är synnerligen berättigad på ett slagfält, medan de stora tretticentimeterspjäserna mest är till för att dänga städer och sopa till bakom linjerna. Det är bara att välja den kanon eller kastmaskin som är mest lämpad till den aktuella taktiska/strategiska situationen.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

litleme

Warrior
Joined
23 Jun 2001
Messages
279
Location
örebro
en till fråga

jag har en fråga innom det här ämnet.

vilken/vilka hantverksfärdigheter använder man när man ska bygga en krigs maskin ??

"kärlek är 15 sekunders underbara ljud -Johnny Rotten
"nature is a whore" - Kurt Cobain
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: en till fråga

"vilken/vilka hantverksfärdigheter använder man när man ska bygga en krigs maskin ??"

Lämpligen Timmerman, Snickare och vissa delar Grovsmide. Krigsmaskiner.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Top