Nekromanti Krigslister (Spoiler SFD)

malmkvist

Warrior
I min grupp har jag, en alvisk riddare, son till hertigen av Negaidg av Consaber, fått kontroll över ett områpde uppe i Raunländerna. Mitt mål är att få med mig fler av dessa Rauner och att använda dem tillsammans med Consabers armé för att anfalla Thalamur.
Om jag vinner, vad skall jag göra sedan? Jag vill föra Thalamur till Consabers kung, men jag vill styra landet genom ett råd, där rådsmedlemmarna blir hertigar över vissa områden, med mig själv som ett slags överhertig och rådsordförande.

Hur göra?

Jag skall låna Machiavellis fursten och plugga på lite, men annars vore bra tips välkomna

Gylf draken

Warrior
Thalamurs arme kommer att krossa det smutsiga Consaber vars enda tillgång är Drakarna. (min åsikt)

Här är en mer neutral teori. :gremwink:

Att plöjja in i Thalamur är inte så smart, pröva mer ohederliga teorier som spridandet av sjukdommar som dina alkemister plockar fram, störtandet av hög djuren genom att rycka undan benen det vill säga du bränner åkrar för bönder med "skugg trupper" du sammlar dem och visar en bättre väg än att tillhöra Thalamurs Magikrater, du stoppar handel genom att hyra havens pirater under dig och hjälpa dem, du talar med Riddare från Jargien (Kyrkan) och säger dem att du vill bringa rätt tro till Thalamur efter övertagandet, de kan vara med för att se till det om de hjälper dig vid övertagandet. självklart årdrand du så att de får sin del av avtalet så att landet inte splitras efter att du tagit tron.

VH Jens.L "Hoppas det var till hjälp"

malmkvist

Warrior
Rent frontalagrepp är dumt, även med rauner och deras horndraker. De är rätt tuffa, jag hade lite problem med en sådan, men min stridshingst visade var skåpet stod.

Eftersom min far, hertigen av Negaidh är kusin med kungen av Consaber, kan jag säkert få hjälp med diverse alkemister, ohederliga personer som kan göra smutsiga jobb, och ordna pirater. Det kan gå. Jag skall!!!!!!!!!! Ny kung av Consaber, Edarion Terarlach-Negaidh....det låter bra. mwahahahaha

Gylf draken

Warrior
Som SL till Edarion så vår vi väl se vad framtiden har i sitt....
Vill bara hjälpa din SL lite :gremgrin:.

Tänk på Jargiens fanatiska tro, allt måste går enligt deras vilja.

Tänk också på Piraters ohederlighet, de kommer kanske inte föråda honom då de tjänar på affären, men de är endå pirater att sedna (efter övertagandet) anställa dem som Kustbevakning kan ha sina neckdelar om du försåtr vad jag menar, och att beordra dem att sticka kommer inte att gillas.

Thalamur är magikerstyrt, tänk på vilka "fula" trick de har i ärmen, hur långt tror du de är villiga att gå för att skydda landet, är det en ny förbannelse vi tittar på, kanske inte så krafft full som den som drabade alverna, men endå. Pesten komer att se ut som flusan i jämnförelse.

De kommer nogt inte bara möta THalamurs männskliga arme på slagfälten, Eld salamandlar och andra element djur, kanse även Demoner (i belialer) och Vandöda radas upp, som sagt, hur långt är Thalamur villiga att går för att försvara landet.

VH Jens.L "En SL är ingen Gud, har är en käpp.......i hjulet"

malmkvist

Warrior
Lite daakriddare är aldrig fel, men magikerna i Thalamur ger mig lite dålig nattsömn. Vad de kan ställa till med, och vilka ohederliga makter de har allierat sig med vete gudarna.
Tack för tipsen dock. Uppskattas

Oreh

Warrior
Jag anser att ett anfall mot Thalamur skall endast inledas efter att Thalamur rykt fram mot Consaber. Sabrierna har en arme inriktad på försvar inte anfall. Medans Thalamurs arméer är anfalls inriktade. Bygg ett nätverk på fiendens sida på marknivå, bland folket. Starta en opposition och låt koka.

Dölj sedan INTE vem det är som infekterar landet utan låt Thalamur hetsas till vapen.

Se till att starta kriget på andra sidan gränsen, var beredd och tillintetgör Thalamurs arméer. Då försvaret i norr är starkt.

Försök finna ett sett att använda Consbers mäktiga flotta. Jag skulle sedan försöka landstiga med trupper mitt i landet. Jag tror att landvägen är för svår att tas med.

(Sabriernas Drakar bör användas som skräckinjagande element.)

detta är bara en ny åsikt... :gremsmirk:

Nkari

Veteran
Sabriens drakar bör användas till att omintetgöra Thallamurs flotta.. sätt ett par pyromantiker på horn drakarna o se thalamurs flotta brinna.. funkar iof ganska bra med stora hinkar med tjära eller annan lätt antändlig vätska som släpps på de thalamuriska skeppen, och sedan antänds de av antingen magi eller vanliga pilar eller arbalest lod.. =) sedan ska de användas i samma syfte när du belägrar städer.. släppa stora mängder tjära/antändlig vätska o sedan sätta eld på dem.. drakarna bör användas som chariots, ingen bra idé att få ner dem i pilbågs range/närstrids range.. de är för värdefulla för det..

De ska också användas för att störa thalamurs försörjnings linjer så mycket som det går.. ..

Så himla många onda saker man kan göra när du har ett flygvapen o din motståndare inte har det..

Hjalle

Swashbuckler
Re: Krigslister (Spoiler SFD och TT)

sätt ett par pyromantiker på horn drakarna o se thalamurs flotta brinna..
Horndrakar är bitska saker. Det går liksom inte särskilt bra att hoppa upp på en horndrake och hoppas att den inte ska slita testiklarna av dig och hålla på att vara jobbig med krumbuktningar och nafsande efter ryttarens pösmage. Det krävs en tränad raunlänning för det, eller möjligtvis en jävligt självsäker, hårdhänt, orädd, skitduktig-på-Rida, distraherad horndrake,,, För att man ska komma upp på kräket. Inte ens då är den särskilt snäll, skulle jag tro... Jag frågade i ett Pm Pendragon hur hans rollperson Nicoz fått tag på sin horndrake Niding:

...så, hur kom Nicoz egentligen över sin Niding? Är vad jag undrar.
Niding stog kvar på slagfältet och kalasade på ett hästkadaver efter ett slag. Nicoz lyckades (iklädd rustning, förstås) komma såpass nära att han kunde ta sig upp i sadeln. Nu blev Nicoz dock inte accepterad direkt men efter en del trugande (och tämligen svåra slag för Rida) lyckades han få pli nog på den sura horndraken för att få den att gå dit han ville. Sen tog det nog en månad eller två av konstant bökande med den innan han kände sig säker nog för att rida ut i strid på den.

Det bör tilläggas Nicoz har 18(!) i Rida.

/Joel
Vi känner alla Nicoz som självsäker, hårdhänt, orädd och, numera, som en jävel på Rida. Dessutom var horndraken lite distraherad, av mat. Och det tog som sagt halvannan månad innan han kunde rida på den i strid. Och jag tror inte att det går att simma ut med den till Thalamurs flotta och 'se den brinna', ens med pyromantiker på. Om man skall stå vid stranden och joxa, behöver man knappast en horndrake. Dessutom har Consaber världens främsta långbågsskyttar. Ett brinnande pilregn borde inte vara alltför svårt att fixa. Dessutom har Consaber heavé-drakar (röstar fortfarande för Francis-drakar :gremwink:), som kan användas till en hel del. Om man nu vill tända eld på Thalamurs flotta kan man använda dem:

ur Consaber said:
Anfall utförs huvudsakligen med vildeld, en klibbig och brandfarlig vätska som fastnar vid allt, antändsmycket lätt och är mycket svår att släcka, för att till exempel sätta fyr på fiendens tross, befästningar och fartyg.
Det hela gällde alltså Kungliga flygdragonerna. :gremsmirk:

Nu slår det mig att du förmodligen syftar på heavédrakar hela vägen. Ojdå. Fan. Nu har jag skrivit ett onödigt inlägg... Fast, iofs är det ännu omöjligare att sätta en pyromantiker på en heavé än en horndrake, för det krävs Flyga drake för att flyga drake, och den mer allmänna färdigheten Rida för horndrkae, och heavé präglad vid födseln... :)

-Hjalle, läste lite i taget. ,-)

Hjalle

Swashbuckler
Re: Varför krävs endast rida vid horndrake?[NT]

Därför att det horndrakar inte flyger.

-Hjalle, kortfattad.

ikaros

Warrior
Re: Krigslister (mkt Spoiler)

Under sportlovet hade jag och andra i min rollspelsgrupp en livlig diskussion om möjligheterna till gränsflyttningar mellan thalamur och gannländer.

Det är tämligen knepigt att förutse händelser men många grupperingar som kan vara med finns det förstås:

1. Rakhori: lär göra slarvsylta av all sorts infiltration och kan antagligen slå ut viktiga personer i vilka andra länder som helst...

2. 20 000 thalaskiska yrkessoldater bakom biffiga fästningar är inte lätta att rucka på...

3. Criefaliska flottan kan slå ut alla möjliga trossar som thalaskerna kan hitta på+fixa egna förbindelser till armeer :gremsmile: (thalamur har i stort sett ingen flotta så som krigsskepp har de väldigt få användningsområden)

4. Raunländska stammar: Är inte enade just nu och inte intresserade av krig tror jag. Med en stark ledare är det dock en annan sak då de har tillgång till måååÅÅÅnga kavalerister som ensamma kan plöja långt in i vilket land som helst...

5. Drakarna (lumian) som helst ser till att det inte bryter ut ett krig (och de har bannemej makt att förhindra mkt)

6. Magikratens "destruktiva" konkubin som antagligen kan se till att det blir krig.

7. Thalamur rustar as we speak och kan enligt geografika mundana (tror jag) orda så mkt som 130 000!! man.

8. Cirefalier som antagligen kommer stötta den svagare sidan i den mån de kan vilket kan försvåra för den vinnande sidan avsevärt då de har en ofantlig rikedom att disponera vid behov

9. Magiker i krig tror jag inte på då det finns alldeles för få i consaber och som desutom i regel inte kan eller vill använda sina krafter i kriget. I thalamur så tror jag de flesta magikrater föredrar att hålla sig på säkert avstånd från långbågskyttar. (Asharien och ehbron är de länder där krigarmagiker är vanligast och de är inte direkt med i konflikten)

10. Jargien som allierad är nog omöjligt, det är väldigt långt och genom andras land+ att jargien är upptaget med inre osämjor om jag minns rätt. Det skulle kosta alltför mkt och de fanatiska daaktroende som skulle kunna överväga kostnaderna skulle aldrig kunna kämpa med barbariska raunlänningar eller sabriska avfällingar/magiker.

-kommer inte på mer nu :gremsmile:-

Nkari

Veteran
Re: Krigslister (mkt Spoiler)

*muttrar om att han skulle ha hållt sig till att skriva "drakar" ist för horn drakar*

malmkvist

Warrior

Jag håller med dig. Horndrakar är elaka saker, men jag antar att de känner på sig precis som andra djur vem som sitter på dem, om de kan acceptera ryttaren. Lite som att lukta rädsla.
Min alv lyckades rida på dem, han har rida 16 och är ashård, så det gick bra.

Tänk nu att du har ett stort antal sådana med Rauner på, dessutom har du bepansrat dem, då är det mer eller mindre ingenting som kan skada dem. Min alv är riddare, och även med stridslans och en stridstränad stridshingst (mycket strids) hade jag jätteproblem mot honom. Så ett kavallerianfall med bepansrade sådana är färädande.

Hjalle

Swashbuckler

"Tänk nu att du har ett stort antal sådana med Rauner på, dessutom har du bepansrat dem, då är det mer eller mindre ingenting som kan skada dem"

Pilregn. Avståndsvapen i allmänhet.

-Hjalle, vars spelares rollperson dräpte en horndrake, utan rustning och fullt regeltekniskt, förra spelmötet.... (Salye Conor är bra att ha)