Nekromanti Krigsfilmskrönika.

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Warriors

Visserligen en TV-serie, men den brittiska serien Warriors upplevde jag som något av den mest skitigt realistiska krigsskildring jag sett. Lite onödigt relationstrams, men överlag kändes serien mycket trovärdigt på ett lågmält sätt, utan överdrifterna och heroismen som ofta präglar krigsdraman. Serien handlar om brittiska soldater i Bosnien och gick på svensk TV för några år sedan. Rekommenderas varmt, om den går att få tag i.

Mina åsikter om Shaving Ryans Privates håller jag tyst om, vill inte starta ett flamewar...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Warriors

Visserligen en TV-serie, men den brittiska serien Warriors upplevde jag som något av den mest skitigt realistiska krigsskildring jag sett.
Japp, den är bra. Om samma krig handlar även Savior, också den i samma stil.

Mina åsikter om Shaving Ryans Privates håller jag tyst om, vill inte starta ett flamewar...
Vill man ha den krigsfilmsgenren så kan man också se "Women in the army: Privates on parade".

Säga vad man vill, men de kan få till lustiga titlar.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Den tunna röda linjen [ANT]

"Ja för fanken! Jag såg en rull emed honom där han spelade en korrupt snut och han hade en tokful mustasch. Den skrämde livet ur mig. En karl som var modig nog att bära en tocken snorbroms torde ju vara kapabelt till det mesta!"

Att han ströp transsexuella horor var kanske lite mer skrämmande förstås. Personligen så tycker jag att han ser riktigt hård och elakt ut.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Warriors

"Vill man ha den krigsfilmsgenren så kan man också se "Women in the army: Privates on parade"."

Eller varför inte "Grosso Calibro al Campo Militár"? :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Warriors

Eller varför inte "Grosso Calibro al Campo Militár"?
Tydligen inte bara jag som är road av att granska filmtitlar i programtablåerna, för du har väl inte tittat på den? :gremshocked:
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Nakna flickor på manöver?

Nämnda titel tror jag gavs ut under nån gladporr-label. Och nej, jag har inte sett den...
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Jag har blivit frälst,typ!!

Den är inte bara bra,dens serien är ûberbra!!
Den kommer efter Saving private ryan som fortfarande ligger etta.Vet du om den finns på DC?
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Krigsfilmskrönika

Enemy at the gates, en av de få filmer som faktiskt utmålar Sovjet i ett positivt ljus.

Nja... Så himla positivt intryck av Sovjet fick jag ju faktiskt inte av den filmen. Förvisso var den nazistiske antagonisten rätt vidrig, men inledningsscenerna (över floden och in i staden), mötet med den oempatiske Stalin och den flygbladstryckande politruck-wannaben utmålar inte dåvarande Sovjetstaten i något positivt ljus i.m.h.o.

Att ryssarna får vara good-guys i Enemy at the gates, är väl inte så underligt, i en film om andra värdskriget där amrikaner, engelsmän och kanadensare lyser med sin frånvaro. Det finns ju bara tyskar och ryssar i filmen och då säger facit att ryssarna skall vara hjältar.

Men den var riktigt spännande.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Den tunna röda linjen [ANT]

Han höll dessutom på att spela in Hulk där han också ser rätt vildvuxen ut... det bidrog nog mer till polisbildernas utseende än eventuellt bruk av felaktiga substanser.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Jag har blivit frälst,typ!!

DC, öh va?
En snabbkoll visade att Warriors finns på VHS hos Amazon Uk, om det var något dylikt du var ute efter. Genomsnittligt betyg fem stjärnor! Någon DVD-utgåva verkar inte finnas.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Jag har blivit frälst,typ!!

DC = Direct Conect... olagligt filesharingprogram, typ.

/Balderk, använder det inte själv, informerar bara
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Re: Jag har blivit frälst,typ!!

sorry för det här..min Pm funktion är lustig så jag säger det här...
Direct connect är INTE olagligt änn..
Det blir det först i januari.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Jag har blivit frälst,typ!!

Direct connect är INTE olagligt änn..
Det blir det först i januari.
Och det över min döda kropp. Den dag som lagstiftningen inkräktar på min rätt att skriva de program jag vill kommer jag att skaffa vapen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Krigsfilmskrönika

men inledningsscenerna (över floden och in i staden), mötet med den oempatiske Stalin och den flygbladstryckande politruck-wannaben utmålar inte dåvarande Sovjetstaten i något positivt ljus i.m.h.o.
Å andra sidan så kliver Chrustchev in på Stalins order för att stoppa den meningslösa slakten och hitta ett mer konstruktivt sätt att slåss på.
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
bomber och trumpeter

Personligen kastar jag nog in en stor röst på When Trumpets Fade.
Filmen fångar på ett strålande sätt den totalt meningslösa brutaliteten i slagfältet som Gud (och alla andra i beslutande position) glömde - Hurtgenwald.
 

Juice

Veteran
Joined
18 Dec 2000
Messages
30
Location
Stockholm (Kista)
Gallipoli , jag tror ingen har nämnt den än så jag måste bara göra det. Var visserligen ett bra tag sen jag såg den men jag minns att den var väldigt gripande. Speciellt det adrenalinfyllda, sorgsna slutet.
Utspelar sig 1915 under första världskriget och vi får följa ett par unga grabbar (en ung Mel Gibson bl.a.) från det de tar värvning fram tills själva slaget vid Gallipoli där Australiensiska trupper slogs mot de Tysk-allierade Turkarna.

Kanske inte den bästa krigsfilmen men den verkar vara lite bortglömd och jag tycker den är värd att nämnas i sammanhanget! :gremsmirk:

Mina favoriter är för övrigt Plutonen och Den tunna röda linjen, fast då har jag iofs inte sett Apocalypse now än. :gremtongue:
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Tja jag vet inte riktigt om de är krigsfilmer men Slaget om Alger ochThe killing fields är jäkligt bra. Annars skulle jag nog säga Das Boot eller Plutonen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Nästan

Jag tänkte ta med Lawrence of Arabia i filmlistan i mitt inlägg, men bestämde mig för att de inte krigade tillräckligt mycket i den.

/tobias
 
Top