Nekromanti krigsdammig kampanj [Spoiler Ichabod och gruppen]

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Hej

Jag håller på att komponera en Neotech-kampanj av större mått, baserat runt en grupp av soldater från all världens hörn som alla skall bli rekryterade ur olika förband runt om i världen av någon organisation/gränsöverskridande makt som har ordentlig politisk pull (jag tänkte mig Interpol i första hand).

Tanken är att de skall vara en grupp som gör de saker som kanske inte är helt lagliga och som kan få politiskt krångel som efterverkningar om de kan kopplas direkt till organisationen. De skall också göra "åtgärder" på interna problem i organisationen (ganska mycket inspiration har kommit från Section 9 i Ghost in the Shell:Standalone Complex).

Har någon andra förslag på motsvarande organisationer eller är Interpol det enda alternativet?

Kampanjen kommer att bli mycket grundad på separata "Uppdrag" med briefings, rules of engagement, att spelarna får sitta runt lite kartor och planera framryckningsvägar, rekvirera beväpning baserat på väntat motstånd osv. Jag vill gärna ha synpunkter och förslag på hur man kan göra det bra, både med idéer för handouts, förslag på vad för befattningar de kan ha inom organisationen (både officiella och egentliga), vilka resurser en sådan enhet bör kunna få tag på och allmänna tips och råd.

Jag har spelat lite Neotech tidigare men är ändå relativt ny på det och skulle uppskatta vishet från mer erfarna.
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Första och främst vill jag rekommendera dator-rollspelet Alpha Protocol. Där finns det mycket inspiration till handouts men också gränsöverskridande organisationer och uppdragsbaserat spel.

Mina tips på organisationer blir
Xe (tidigare Blackwater)
CIA
Valfritt storföretag med stora konkurrenter typ bilmärken, elektronikföretag, matproducenter
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Jag tänkte skriva något långt/häftigt, men har inte sovit så mycket så det blev inte så bra. Istället tänker jag posta två länkar.

Den Moderna Handouten - En liten tråd om hur man kan använda sig av handouts genom dagens tekniska hjälpmedel.

InterSec - Spelsidan för min gamla n2-kampanj. Här får du lite tips på hur du kan lägga upp briefings m.m. I det fallet hade jag alltså en användare för varje SLP och RP som kunde skriva på forumen. Fungerade väldigt bra

Kul att någon mer tänker det upplägget med n2. Jag kan även säga att hitills har det varit en av de roligaste grejerna vi kört, så keep on goin' bara! :gremsmile:
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Nu har jag ett lite mer informativt upplägg om hur jag tänkt, jag uppskattar alla tips jag fått hittils, det har hjälpt mig att lägga upp mycket av min planering för hur jag skall lägga upp uppdragen.

Tanken är som följer gällande själva grundplotten:
Allt kretsar kring FN och att någon gång under FN:s grundande så tänkte de ursprungliga medlemsrepresentanterna efter och för att helgardera sig mot alla eventualiteter så skapade de en avdelning som ansvarade för att bevaka själva FN. Vid Interpols grundande så följde denna avdelning med in där och blev så att säga ett svart hål i budgeten som bara de som hade hög nog clearance visste vad den budgeten gick till.
Tanken bakom denna avdelning var att övervaka balansen inom FN och i alla medlemsländer så att regeringarna inte nyttjade sitt inflytande alltför mycket på företag och att företag inte nyttjade sin inflytandeställning för att påverka regeringar alltför mycket. Dessutom skulle de också se till så att inte fel folk eller fel medlemmar fick tag i för avancerade vapen och andra tekniska framsteg under kalla kriget. Avdelningen föll i glömska strax efter kalla kriget och hade en minimal personal fram tills ganska nyligen. 2053, då det senaste FN-mötet i stor skala hölls, så röstade man inom den lilla grupp som kände till avdelningen fram att avdelningen skulle utökas och få mer anslag för att hantera gryende konflikter mellan länder och företag samt se till att den blir en balans mot det mer humana i en värld där allt blivit hårdare.

Det är till denna avdelnings operativa grens Black Ops-grupp som karaktärerna skall vara rekryterade. De skall i början skickas på uppdrag som är bortom den gräns som vanliga lagar och regler gäller inom och de skall i utgångsläget vara helt ovetande om vad de jobbar för för grupp egentligen.

Förslag? Tankar? Feedback?
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Cool äventyrsidé! Roligt att det fortfarande finns eldsjälar som njuter av Neotechs skeva värld!

Om du letar efter generell inspiration till hur man kan bygga upp intriger inom ramen för större organisationer, kan jag tipsa om (ifall du inte redan läst den) min tidigare modul Politek KORG Corp, som beskriver en inåtvänd och hemlighetsfull korporation med basen i Europa.

Håller f.n. på med tre uppföljande artiklar, varv två äventyr och en kampanjmodul. Håll utkik! :gremlaugh:
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Nu har hela spektaklet dragit igång.

Det blev som så att gruppen spelar olika personer från diverse militära förband i EF och Storbritannien som ungefär samtidigt på olika tjänster drabbas av händelser som leder till att dom flyr/räddas av/plockas upp av/blir frigivna av ett företag vid namn Alpha Solutions som lagt ner stora resurser på att fejka deras död och i vissa fall använt illegala kloner utan förproggramerad spårbar dna för att få omvärlden att tro att dom är döda.

Företaget är ett av ett antal företag som grundats och sponsrats av medlemmarna i en liten grupp av ledare/försvarsministrar/lärjungar till tidigare ledare för länder i FN som återupprättat ett gammalt direktiv med löst formulerat carta blancha på att ta till dom medel som behövs för att se till att konkurransen mellan företag och länder inte resulterar i misär för folket.

På grund av att FN har tappat väldigt mycket inflytande och mest blivit en symbol så har denna lilla grupp av kraftfulla länders försvarsministrar och liknande efter stort manövrerande i säkerhetsrådet fått direktivet återstartat och börjat förse det med resurser för att börja utreda och ingripa i affärer som direkt hotar balansen i EF, SFS och Storbritannien.

Gruppen är den andra gruppen som skapas under "direktiv 17" och skapades av diverse utvalda soldater som antingen är i direkt tjänst eller som fängslats för att dom stått vid sina ideal och därigenom brutit order och håller fortfarande på att utvärderas av organisationen efter rekryteringen.

Enligt med Ef:S regler och lagar är gruppen terrorister, skulle dom dock flagga för sin status som medlemmar av direktiv 17 så skulle dom ju komma undan med saker, men dom skulle samtidigt bli röjda som verkyg för gruppen som av politiska och strategiska skäl måste jobba i det dolda.

Dom har också börjat komma saker på spåren som pekar på att det finns grupperingar som jobbar på teknologi en generation bortom det som finns tillgängligt (tänk ungefär teknologin från tv-serien Fringe) och har börjat få lösa order om att förhindra spridning av den och istället sätta den i organisationens händer.


Det jag tänker just nu är att jag skall sätta upp en motsvarande grupp bestående av olika medlemmar i koalitionsrådet i samverkan med enskilda länder som tillsammans driver en motverkande agenda där dom kämpar för att folk generellt skall drivas än mer mot den förslappande livsstilen som inte gör att dom reagerar på stoa händelser och samtidigt utveckla teknologi av nästa generation för att hjälpa dom att skaffa en än mer dominerande ställning i samhället.

Troligtvis kommer jag sätta den där gruppen "De" som en inofficiell samling folk från båda organisationerna som har hela detta skeende som ett maktspel ibland dom som gruppen kan börja upptäcka om dom gräver riktigt ohyggligt djupt och lägger mycket extratid på att lägga samman bitar och koppla till synes orelevanta aktieresultat med händelser på andra sidan världen.

Så. Långt inlägg, men men.
Åsikter, feedback, förslag osv?
 
Top