Nekromanti "krigarens väg"(+inspiration+bild+smygreklam+OT)

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
--
En enkel bonde råkade förolämpa en krigare, även om han bad om ursäkt, utmanade krigaren bonden på en svärdsduell. Duellen skulle hållas om en vecka.
Bonden gick till en känd svärdsmästare som han kände och berättade om den hopplösa situationen som han hade hamnat i.
"Under så kort tid, kvittar det vad jag lär dig, du kommer att dö i vilket fall som helst nästa vecka, så det är väl lika bra att vänja dig vid tanken", fick bonden som svar. Svärdsmästaren sa vidare att även om han kommer dö, så fanns där en chans att han kunde döda denna skamlösa krigare. "Det kvittar hur du blir attackerad, Jag kommer lära dig en ställning och ett hugg. Din motståndare kommer att börja med att grundligt undersöka dig, men rör dig inte. Bara när han gör sitt hugg så gör du ditt." Vetande att bonden skulle dö, tillbringade han veckan med att lära sig denna "en ställning och ett hugg", han tillbringade mer tid med sin familj och sina vänner. Han tog till vara på varenda stund, såg glädjen och levde i den, eftersom varje stund skulle bli den sista i hans liv.
När det var dags för sammandrabbningen, drog båda sina svärd. Bonden ställde sig i sin ställning och väntade. Krigaren cirkulerade runt honom, fintade och gjorde hotfulla utfall, men bonden stod stilla och möte krigarens blick. Vetande att han skulle dö, gjorde att han var helt koncentrerad på att utdela sitt enda hugg. Krigaren förstod, gick några steg tillbaka och sänkte sitt svärd.
"När jag utmanade dig, trodde jag att du var en vanlig bondtölp. Jag ser att du är helt övertygad att du kommer dö, denna övertygelse tillsammans med din gard, gör att det inte finns några öppningar utan att du kommer att tillfoga mig ett dödligt sår. Sådana som dig är sällsynta."
Krigaren stoppade tillbaka svärdet och gick sin väg och bonden såg honom aldrig mer.
--

Detta var ett modifierad "samurajhistoría", personligen anser jag att den innehåller så mycket mer än en bonde och en krigare, kanske dags att börja öppna ögonen?

Även om man inte orkar/vill öppna ögonen innehåller den en hel del filosofi som ALLA skickliga krigare i ALLA tider mer eller mindre tvingats att leva efter.

Kanske man inte orkare bry sig om det heller, så kanske den fungerar som ledsaga och inspiration till alla som spelare krigare eller liknande yrken?

Om man inte bryr sig nu heller, så kan man ju alltid ta sig en titt på min första seriösa teckning (1021x425, 186kB)som inspirerats utav denna lilla historia. Vad tycks?

Ha't gutt!

PS. Det är aldrig för sent att mäjla Robin på ofeig@hotmail.com och bidra lite till/hjälpa till med ankprojektet.


jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag tycker att du har startat ett ganska viktigt tänkande för att få bättre rollspel när man spelar krigare. Alldeles för många ser krigare som någon med rustning och vapen som dödar andra, och alldeles för offta beskrivs de nästan så här i rollspelböcker också. Samurajer hade ju en kod, kanske var den ganska sträng eftersom de kunde bli tvungna att ta själmord om de gjorde nått fel men om man spelar samuraj rätt så kan det bli välldigt intressant. Men dessa koder skall inte bara användas för samurajer. Alla krigare har väll någon slags kod. Riddare har en kod, vikingarna hade sin egen kod och indianerna hade en egen de också.
Ett rollspel som facktiskt har med en intressant beskrivning på krigare är Earthdawn. Man måsste dock köpa boken adepts way för att kunna läsa den. Där finns det också historier berättade från en krigares synvinkel som beskriver deras kultur och sätt.
Vad jag alltså försöker säga är väll att även krigare borde ha lite mer djup. Inte bara magiker och tjuvar skall vara mystiska.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
Trevlig historia.

SoC


If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Min kendosensei hade inte kunnat säga det bättre själv!

Krigaren tar de flesta med för att han är en bepansrad muskel med vass tagg. De flesta tänker inte på att krigaren ur rollspelssynpunkt är bra mycket intressantare än man kan tro. Det går att göra krigare med otroligt många flera facetter än de endimensionella mordmaskiner de flesta kör idag!

Återigen, well said, och tack för sagostunden!

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

roobin

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
23
Location
Ekshärad
Jag tror att spela en krigare med samma heder som Aiel-folket i Jordans böcker skulle bli jävligt kul, inte riktigt lika extrem bara. För att nämna ett annat exempel.
 
Top