Nekromanti Krig & straff (av Fjodor Tolstojevskij)

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Satt häromdagen med min SL och ordnade upp en massa detaljer till min RP i allas vårt favoritneotech, när följande frågeställning dök upp:

Efter en ärorik period som officer (med en massa medaljer och bonus-enheter o.dyl.) åker personen i finkan i sex år för krigsförbrytelser. Väl i fängelse blir han frikänd och utsläppt efter två år...

Hur ser myndigheter då på hans "brottsliga bana"?
Räknas det som om han finns med i brottsregistret så till vida att han inte får köpa vapen, inte kan välja vissa sysselsättningar (även om det nu inte hände i det här fallet) och så vidare?

Varken jag eller SL är tyvärr alltför juridiskt bevandrade, så jag skulle uppskatta alla tankar och kommentarer på hur det fungerar, dels i Neotech-framtiden, dels om någon vet hur det fungerar idag?
Vad händer med brottsregistreringen om en person (i efterhand) blir frikänd?
 

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
I den bästa av världar borde förstås personens brottsregister strykas om han blir frikänd. Men på vissa ställen, dagens USA till exempel, kan det stå i registret att en person har arresterats av polisen, trots att personen frikändes eller inte ens blev åklagad för något. Det borde alltså vara upp till spelledaren att bestämma, med modifikation hur rättssystemet i den aktuella staten fungerar och vilken social ställning den drabbade personen har.
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Joo... vid senare efterforskningar (studentpuben) fick jag reda på (av juridikstudenter) att juridiskt sett innebär ett frikännande/lyckad resning att personen räknas som ostraffad, men hela processen med åtal, rättegång och fängelsestraff finns naturligtvis kvar i registret, och kan vara till grund för att andra organisationer än rättsväsendet ser negativt på personen.

Man kan alltså inte hävda "strängare straff pga tidigare brottslighet" vid eventuella nya rättegångar mot personen, men det är fullt möjligt att försäkringsbolag, flygbolag, vissa myndigheter o.dyl. ser på processen som ett problem.

Dessutom tycker jag att man borde fått ett fett skadestånd om man blev frikänd (i äkta USA-rättskipningsanda /images/icons/devil.gif)...
En sisådär Ob[strafflängd]T6 x10 000 borde duga...
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Såg på TV... [ot]

I en tysk kanal dokumenterade de om en person som suttit i fängelse i ett och ett halvt år oskyldig. I skadestånd fick han för varje dag han suttit 50 DM ( ca 240 Kr ) om jag minns rätt... Det blir alltså nästan 86 000 spänn för ett år... /images/icons/devil.gif

->>Magnus<<-
 
Top