Krickdala Krickdala universitet och annat grubbel.

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Då kan en gammal sur uggla anställa en av dem för att få sitt porträtt målat när han sitter med vingarna utbredda i fullmånens sken
"Hoooo. Du har fångat min stoooohlta näbb på ett utmärkt sätt. Men, hoo, linjerna är lite darriga. Hoo"

"Ha ha ha. Det här är sjääälvklart bara en första upplaga för att fånga din majestät. Jag fixar ha ah en slutlig upplaga i studion. Ensam. Utan några distraktklor...distraktioner. hahaha"
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
OT; en enkel lösning på Musse-Plutoproblemet (eller vad det kallades) är att man som i Mutant döper om "dumdjuren" till misse, lupus, pippi, drasut, lymmel etc så att man ändå förstår typ vad det är utan att blanda ihop.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
OT; en enkel lösning på Musse-Plutoproblemet (eller vad det kallades) är att man som i Mutant döper om "dumdjuren" till misse, lupus, pippi, drasut, lymmel etc så att man ändå förstår typ vad det är utan att blanda ihop.
Ja, det är inte så dumt. Paradigmet i Tistelriddare är att möss, katter, apor, osv, är intelligenta, att de är "folk", och detta gäller även vargar och kanske långt i öster och söder leoparder och lodjur och så vidare. Alla däggdjur som har tassar typ. Klövdjur och hovdjur och sånt finns inte riktigt, men älvorna eller nån herdeande från dösingarna har genom eonerna då och då stulit boskap från människornas värld, krympt dem och förändrat dem lite med flit eller av misstag, och "skänkt" eller tappat bort dem till smådjuren; jag har en liten textsnutt om det nånstans. Så det finns små getliknande och fårliknande dumdjur, fast de har alltid sju horn och kanske ögon som insekter eller nåt. Jag vet inte. Men de skulle kunna ha såna där namn. Det ska jag grubbla på.

Det större dilemmat är att egentligen vill jag kanske att alla djur ska vara mer eller mindre intelligenta. Djuren i Krickdala äter nog inte kött, utöver fisk i många fall, och vesslor och rävar och katter som nog äter av älvboskapen.

Det stora kruxet är egentligen dragdjur. Just nu kör jag med mindre reptiler som drar droskor. Typ kopparödlor. Det blir lite weird-fantasy av det på ett sätt jag inte älskar, men det blir för konstigt om de har små hästar. Jag står inte ut med den bilden. En mus som rider på en häst, och så vidare. Och reptiler och fiskar är dumma och själlösa, förutom ormar, som har en lite kall, dumlistig intelligens. Så ödlor funkar. Ödlor, sköldpaddor.

Amfibier är intelligenta. Och jag har bestämt att det, trots att det inte stämmer med det geografiska profilen, faktiskt ska gå att spela en axlotl.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Det stora kruxet är egentligen dragdjur. Just nu kör jag med mindre reptiler som drar droskor. Typ kopparödlor. Det blir lite weird-fantasy av det på ett sätt jag inte älskar, men det blir för konstigt om de har små hästar. Jag står inte ut med den bilden. En mus som rider på en häst, och så vidare. Och reptiler och fiskar är dumma och själlösa, förutom ormar, som har en lite kall, dumlistig intelligens. Så ödlor funkar. Ödlor, sköldpaddor.
Insekter! Stora skalbaggar som drar vagn är ju supermysigt! De kan man rida på med.

Små facettögda getter funkar med såklart.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Insekter! Stora skalbaggar som drar vagn är ju supermysigt! De kan man rida på med.

Små facettögda getter funkar med såklart.
Jag har övervägt detta, i synnerhet då Wanderhome har just den enkla och eleganta ordningen att insekter är boskap och riddjur och allt annat är ”folk”. Men jag oroar mig för att det blir planetary romance-aktigt och lämnar sagan på nåt sätt. Plus att man kan ju inte mjölka insekter och göra ost och glass. Och mest vill jag nog inte ligga för nära Wanderhome i stämning och koncept, eftersom jag redan gör det känns det som. Lite så. Inte av kommersiella skäl utan för nån sorts glädje i att skapa nåt eget. Jag vet inte. Men möjligen ja, stora jätteekborrar som drar kärror och en och annan sprätthök som rider på en jättesyrsa. Kanske.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Jag har övervägt detta, i synnerhet då Wanderhome har just den enkla och eleganta ordningen att insekter är boskap och riddjur och allt annat är ”folk”. Men jag oroar mig för att det blir planetary romance-aktigt och lämnar sagan på nåt sätt. Plus att man kan ju inte mjölka insekter och göra ost och glass. Och mest vill jag nog inte ligga för nära Wanderhome i stämning och koncept, eftersom jag redan gör det känns det som. Lite så. Inte av kommersiella skäl utan för nån sorts glädje i att skapa nåt eget. Jag vet inte. Men möjligen ja, stora jätteekborrar som drar kärror och en och annan sprätthök som rider på en jättesyrsa. Kanske.
Du har inte besökt Storsorgs Munkfarm hör jag! Där ystas det ost av baggarnas krämiga inkråm! (Nordholmia till MUA).

Ah, Wanderhome ja. Hade glömt att jag nog sett det där.

Men annars funkar ju chokoboos! Från Final Fantasy.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
Det susar i säven löser det genom att ha enkla bilar och ångbåtar som småfolket använder.

Redwall hade att hästar finns men är i drakstorlek i jämförelse med småfolket, vilket gör att en hästdragen vagn var tillräckligt för hela skurken armé i.... första boken tror jag.

I Bernad och Bianka i Australien rider de på eldflugor och Bernad "rider" på ett vildsvin vid ett tillfälle.

Har du läst Dinotopia? Om inte gör det för att den är bara underbar, men också för att ta en titt på hur man gör med folk som använder dinosaurier som rid-/packdjur. Man skulle ju kunna ha att småfolket använder sig av svin, ponnyer o liknande på liknade sätt som de använder stora dinosaurier, eller vi använder elefanter idag.
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Jag slår ett slag för magisk urverksmekanik. Dragdjuren ser ut som oxar fast av mässing, sammet och glas. Och med en nyckel på ryggen där man drar upp den. Finns oxå urverks humlor för dristiga flygmöss till fladdermössens konservativa ilska att luftrummet är deras
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Vilka är de största smådjuren?
Tänker att fälten kan plöjas av grävlingar i snickarbyxor, gubbkeps och träskor som drar plogen åt de fryntliga hamsterbönderna med sina baretter käckt på svaj
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
Angående storleksskillnader mellan småfolk från olika arter, känner du till Furry pirates?


Det finns en rätt så bra höjdskillnad bild som kan vara av intresse i den.

Jag har den o om du e intresserad kan jag fotta bilden, om du nu inte vill köpa den själv.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
Hobby slumptabell
* fiske
* sköta om o köra sin automobil
* målning - är glad amatör som bäst
* medlem av den lokala amatör teatern
* kaffe - huset e fullt med burkar med olika sorters kaffebönor, hen har flera olika typer av kaffepannor, -kvarnar, -kannor, filtersystem, blandare och liknande.
* friluftsliv
* origami
* skapa falska skattkartor och historier runt dem

Samlare tabellen
* flugfiske krokar
* uppstoppad fiskar och skaldjur
* siluett tavlor
* miniatyr målningar
* origami skapelser
* vykort
* avbildningar av månen, både på avstånd och av dess landskap och folk
* glasburkar
* ansiksmasker
* kartor
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Eller en urverksmaskins plog, eller potatisplockare. Uppfinningar som drar lite åt skalmans uppfinningar i bamse.
Maskinerna görs av mullvadarna på manufakturen.
Tänker att uppfinningarna är lite som skalmans det finns bara en av varje kvalisort. Systrarna Mullvad hatar att upprepa sig. Kanske har de gjort ett tiotal dragdjur i Krickdala, fast i olika storlekar och former, en potatisplockare, en plogomobil, en skördemojäng, en tröskegrej.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
* dandy - hen är alltid välkammad välklädd, i rena välstrukna kläder som om inte senaste modet är moderiktiga. Gåvor i form av nymodiga plagg, exotiska plagg av fin kvalité, och/eller modenyheter från metropolerna gör hen väldigt vänligt inställd till RP:na.
* bohemisk - hens kläder är lappade och skrynkliga, möjligen något förstora och/eller var på modet för en-tre generationer sedan, och hår/päls/fjäderdräkt är konstant rufsigt som om hen just vaknat och inte hunnit fixa till sig. Hen brukar kunna ha de mest skilda sakerna i sina fickor (pennor, anteckningsblock, mug, oanvända tepåsar, godis, brev som skulle lagts på posten för ett par dagar sedan, tre olika fickur, syetui, med mera) och ibland
* riddare - hen är av gammal riddarsläkt och är tränad i åtminstone grunderna i alla ridderliga färdigheter (om än något ringrostig i nuläget). Har i sin bostad en helrustning (behöver oljas), svärd (behöver slipas) och sköld (remmarna behöver nog en översyn). - inspirerad av Pelle hjälper en riddare
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
Tänker att uppfinningarna är lite som skalmans det finns bara en av varje kvalisort. Systrarna Mullvad hatar att upprepa sig. Kanske har de gjort ett tiotal dragdjur i Krickdala, fast i olika storlekar och former, en potatisplockare, en plogomobil, en skördemojäng, en tröskegrej.
Sedan rör vi oss i en tid innan allmän standardisering, så varje ny grej är ett hantverk där saker baseras på vad för delar och material man har tillgång till just då, så om Model-3 skapades med enbart metalkugghjul medan man endast hade tillgång till metal för de viktigaste kugghjul för Model-4 och resten fick göras i trä så innebär det ju att apparaturen kommer se annorlunda ut, även om principen är den samma.

Och det kan ju vara så att man experimenterar med nya saker eller tar bort saker man ansåg inte var viktiga beroende på Model. Och/eller testar om apparaten blir mer effektiv om man gör den delen större eller om den kanske inte påverkas negativt om man gör den delen mindre.

Sedan blir ju skapare bättre på vad de gör ju längre de håller på och det kommer ju förändra saker.
 
Top