Nekromanti Kreditkort

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag har insett att det ibland är jävligt praktiskt med lite kredit på kortet. Tidigare har jag alltid skytt det som pesten, men med åldern omvärderar man tydligen allt, till och med brysselkål.

Vad ska man skaffa för kort? Vad ska man tänka på när man skaffar det?
(och jag menar inte "tänk på att inte köpa mer saker på kredit än vad du har råd att betala", utan typ "skaffa kortet X för det har mycket bättre reseförsäkring"...)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Vilket kort du ska skaffa beror på vilka behov du har.

Själv skaffade jag ett Statoil kreditkort, eftersom det inte hade någon årsavgift.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag skulle ta det som funkar på flest ställen. Speciellt om man ska använda det utomlands. Vilket kort är störst på dina "favoritresmål"?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Skaffa ett Diners, för det har högst avgift för butikerna (det är därför så få butiker tar emot det).

Men hos de som gör det kan du handla och tänka - "haha, nu får ni betala 3 % av summan jag betalar till Diners, istället för 0,5 % till VISA eller MasterCard"
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Arfert said:
Jag skulle ta det som funkar på flest ställen. Speciellt om man ska använda det utomlands. Vilket kort är störst på dina "favoritresmål"?
Där tar de knappt kort överhuvudtaget. Oklart på om Visa kanske är lite vanligare än American Express, jag gissar att skillnaden är försumbar just nu.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
anth said:
Skaffa ett Diners, för det har högst avgift för butikerna (det är därför så få butiker tar emot det).

Men hos de som gör det kan du handla och tänka - "haha, nu får ni betala 3 % av summan jag betalar till Diners, istället för 0,5 % till VISA eller MasterCard"
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
弾幕 said:
Arfert said:
Jag skulle ta det som funkar på flest ställen. Speciellt om man ska använda det utomlands. Vilket kort är störst på dina "favoritresmål"?
Där tar de knappt kort överhuvudtaget. Oklart på om Visa kanske är lite vanligare än American Express, jag gissar att skillnaden är försumbar just nu.
I så fall, ta amex, för det är coolare.
Fast kasst i sverige, här är det ju MC och Visa som gäller. Vill du vara business, välj Eurocard. :gremwink:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Arfert said:
Vill du vara business, välj Eurocard. :gremwink:
Du lever i fel årtionde, Eurocard är detsamma som MasterCard.
1992 slogs Eurocard ihop med Eurocheque international och bildade Europay.
2002 Slogs Europay ihop med MasterCard.
:gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Min erfarenhet är att Visa funkar bäst när man reser (är uppe i ungefär 30 länder vid det här laget). Mastercard är en OK tvåa, men matchar inte Visa.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Om du reser skulle jag skaffa Visa eller Mastercard (Visa om man får välja) och så skulle jag skaffa kort på Ica banken.

Va? Säger du nog nu, jo, det är såhär nämligen, Ica tar inte ut någon avgift på uttag i utlandet, vilket är rätt nice.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Alltså VISA är det som fungerar bäst på flest ställen, i Sverige och i världen.

VISA har inga bonusprogram eller så (förutom en rätt nifty reseförsäkring av någon anledning) men för mig känns det irrelevant.

Din bank kan ta ut en avgift för att du får kreditkort. SEB tar 25 kr per månad, men då ingår lite annat. Det heter "Enkla vardagen" om jag minns rätt.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Coop MedMera Visa:

- Visa
- går att enkelt sätta på och stänga av möjligheten att köpa över internet och eller utomlands
- enkelt att få hög kredit men vill du inte handla på kredit så går det bra att sätta in extrapengar
- betalar du krediten hyffsat snabbt betalar du ingen ränta
- lite halvdyr årsavgift, kommer ej ihåg exakt nu men några hundralappar
- måste gå med i Coop vilket kostar 100 kr
- du får upp till 5 % tillbaka av värdet på det du köpt på Coop per månad i reda pengar
- enkelt att kolla saldot med Coops app
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Nu kan jag inga specifika kreditkort i Sverige längre annat än SAS EuroBonus (vilket inte är fel om man flyger en del), men några generella råd baserat på ett halvdussin kreditkort från diverse länder...:

- VISA är vanligast om man vill ha täckning globalt. Diners är minst vanligt (ok, det finns värre, typ japanska och kinesiska varianter)
- Det finns generellt bra kreditkortsdeals för alla de stora allianserna, även VISA, men kanske inte just i Sverige? Amex är generellt lite bättre på sånt eftersom de tar mer betalt av både användare och butik.
- Att ta ut pengar med kreditkort kostar i stort sett ALLTID pengar, men är det ett kombinerat bankkort så är det fine.
- Betala alltid i tid. Doh. Att inte betala tid trumfar tämligen omgående alla andra värden du kan ha fått från kortet, så det gör hela jämförelsen irrelevant.
- Kolla procenten de lägger på utlandsspendering, om det är vad du kommer använda det till. Det kan variera lite, och det har rätt stor påverkan. Riktigt bra kort har 0% men det verkar vara sällsynt utanför USA.
- Läs det finstilta på försäkringarna. Hint: de är rätt ofta mycket värre än de påstås vara. Saker som att de bara gäller för resor som börjar och slutar i hemlandet, självrisk, hur stor del av resan du måste betala med kortet, etc.
- De riktigt coola korten har en egen concierge eller lounge på flygplatser men jag tror inte de har de på allvar i Sverige, eller?
- Det går att tjata sig från de flesta årsavgifter, men återigen, kanske inte i Sverige?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Fn är mitt go-to-kort ett Statoil Mastercard. Fördelen är att det är gratis (ingen årsavgift, detta djävulens påfund!), att man får cash-kickbacks på alla köp (så för varje 20kkr du har betalat får du 100:- tillbaka) och att du får 30 dagars helt gratis kredit.

Sedan har jag ett AmEx Blue då de har ett schysst reward programme samt extra säkerhet vid Internet-köp.
 
Top