Kreativitetsuppdatering augusti 2021

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Dusk and Dawn har jag inte hört om innan. Kan du berätta mer?
Jomenvisst. Settingen är en planet som jag kallar Patchwork World (Lapptäcksvärlden). Dess yta rymmer flera enorma kratrar omgivna av randberg så höga att de sträcker sig ut ur atmosfären. Varje krater har sålunda sin unika ekologi och sina särpräglade levnadsbetingelser, vilket påverkar dess invånares kulturer och utvecklingsmöjligheter.

För några år sedan skrev jag två noveller, Dust och The Road, som delvis bygger på mina personliga erfarenheter från Indien och Afghanistan. Genren är SF/dieselpunk. Novellerna utspelas i avkroken Hinterlands i utkanten av den Oceaniska civilisationen, belägen i en delvis havsfylld krater, Detta samhälle befinner sig ungefär på vår 1920-talsnivå. Huvudpersonerna är krigsveteraner, märkta på olika sätt av sina fasansfulla upplevelser. Jag har självpublicerat de två berättelserna i en tunn volym som säljs på Amazon -- länk (pocketbok) >>> / länk (Kindle) >>>

Inledningen till The Road:
A river running the wrong way – that’s what the Road is to me. My first impression was a long time ago when I arrived at the Port Kad coastal terminus. Standing on the observation deck of an ocean liner, I looked beyond the city through binoculars and saw a broad dark line wind towards the hills, alive with tiny people, carts, and motors. The Road seemed to flow away from the coast, feeding the adjacent lands all the way to the Ariana Highlands and the Makir Plateau. Lots of narrower tributaries stretch out to towns and villages, mining camps and forts, connecting them to the rest of the Rim.

I was born far from the Rim, but the Hinterlands are my adopted home. Most of the time I speak a native tongue and I always follow the local custom of revering the Road by using the pronoun “she,” even when I use the Oceanic language.
Dusk and Dawn är utspelas i en annan krater, ett ökenlandskap genomkorsat av kanaler för konstbevattning. Dess kultur kännetecknas av stadsstater och ångteknik. Det här är en äventyrsberättelse som även handlar om individens plikt och ansvar gentemot sitt samhälle, sin ätt och sin värld. Jag vill inte spoila intrigen, men läsaren förs till en färgstark värld på dekis, en civilisation som gradvis försvagas på grund av ogynnsamma klimatförhållanden och inre teknisk stagnation.

Har du fler frågor? Jag ger icke-spoilande svar efter bästa förmåga.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Kul! Jag kände till novellerna sedan tidigare, men hade inte koll på var de utspelades. Patchwork World låter som ett coolt planetkoncept. Känner invånarna i de olika kratrarna till varandra? Finns det sätt för dem att ta sig till andra kratrar?
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Kul! Jag kände till novellerna sedan tidigare, men hade inte koll på var de utspelades. Patchwork World låter som ett coolt planetkoncept. Känner invånarna i de olika kratrarna till varandra? Finns det sätt för dem att ta sig till andra kratrar?
Fråga 1: Nej, normalt inte.
Fråga 2: Ja, men det kräver avancerad teknikutveckling. (Sådant som äventyrare kan forska på.)
 
Last edited:
Top