Nekromanti Kreativitet vid fel tillfällen

RaskoInikov

Veteran
Joined
2 May 2005
Messages
132
Location
Boden - Norrland.
Jag ska inte komma här och pretantiöst påstå att jag har ett speciellt märkvärdigt liv i sann norrlänsk blygsamhet, men sociala sammanhang gör att det blir mindre skrivande gjort.
Flickvän, vänner och ärenden kommer emellan på helt fel sätt, tycker jag, för det är när jag är som mest upptagen som jag kläcker mina bästa idéer. Precis då man inte kan sätta sig ned och skriva.

När man väl får några timmar eller rentav en dag helt utan att bli "störd" kan jag ofta inte koncentrera mej.

Är det någon som upplever / har upplevt samma problem som jag ? Hur kommer man så att säga runt det ?
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Free

your mind. Dvs. när du gör ärenden, har mysigt med flickvännen och polarna så kan din hjärna slå in på överväxeln och bearbeta saker du funderat över. Samma sak händer mig jämt, speciellt när jag skall till och somna (suck). Vad du kan göra åt den biten vet jag inte. Men för att frigöra hjärnan när du vill att inspirationens fria atomer ska attackera så finns det antagligen en och tretusen olika förslag. Jag har inte receptet för dig, men för min del baseras det hela i att antingen lägga mig och försöka somna och precis när "drömläget" infinner sig snabbt som tusan slå mig ner vid datorn, alternativ två är att diskutera saker som rör mina ideer med någon annan, antingen via MSN, mIRC eller annat och när anden slår in... - snabbt som tusan börja skriva. Det innebär i första hand att försöka rensa hjärnan från annat skräp och låta den plocka upp på det där knepiga spåret som ligger och lurar och i andra hand faktiskt bolla idéer med någon som är eller vill bli insatt och kan se var man kört fast.

Den drygaste metoden är för min del att faktiskt sätta mig ner, läsa genom eventuella tidigare anteckningar och material runt kring ämnet (ex. jag vill skriva om Saldavi, Gränsgardet och deras värld. Jag funderar snabbt ut att jag behöver inspiration i form av olika militära organisationer, flora, fauna - jag läser om militärer (historiska) jag tar fram all kunskap jag har om naturfenomen och gräver vidare i bla. discovery, uppslagsböcker osv. I slutändan har jag fått ihop en trevlig kompott av saker som jag sedan kan bygga ihop till en fungerande värld och i synnerhet gränsgardets funktion i denna. Har jag inte tillgång till information blir jag kreativ och skapar nya (?) lösningar.

Inspiration är inte något man får till skänks, det är något man måste skapa sig. Man skapar förutsättningar (free your mind) och man skapar kunskap. Kombinerar de två och så slutligen blir man en expert på hur JAG själv löser det. Din lösning kan se ut på ett helt annat sätt....

Lycka till
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Jag måste kommunicera mina idéer för att jag ska komma någonstans. Antingen via internet eller IRL. Det senaste är att föredra och går i vissa fall kombinera med socialt umgänge. Nu menar jag inte att man ska diskuteran länge och ingående, men just när idén kommer kan det vara bra. Nu har jag mycket kompisor som spelar rollspel eller är insatta i mitt projekt. Detta gäller även min flickvän. Ibland är det nog tråkigt att behöva höra hur en ny idé presenteras av en entusiastisk rollspelsmakare, men om man håller sig kort känns det ändå ok. Vi gör alla uppoffringar, så att säga.

Annars rekommenderar jag mind maps. Det gör att man blir duktig på att plocka nyckelord från saker, vilket i sin tur gör att man behöver anteckna mycket lite för att komma ihåg vad det var man tänkte. Ett ord eller två kan räcka. Det här skulle jag säga är det som är lättast att göra. Ha med dig en liten, liten anteckningsbok och skriv ned några få stödord om du kommer på något coolt. Förhoppningsvis kommer du ihåg vad som var så häftigt när du sernare har tid.

---

Vad gäller själva skrivandet är mitt tips att helt enkelt sätt igång. Det fungerar för mig i alla fall. Även om det inte känns som att jag har någon inspiration, kommer den ändå smygande när jag väl sätter mig för att börja. Som LSW sade innan, läs det sista du skrev eller anteckningar kring det som är aktuellt.

---

Jag är nog ganska lik dig när det gäller det här annars. Jag kan aldrig ta en dag ledigt, flytta ut i skogen och skriva. Min inopiration verkar vara proportionell mot hur mycket jag har att göra: ju mer att göra, desto mer inspiration. Genom ett kontinuerlig skapande (där idéer föds på jobbet, i skolan, med kompisarna) och skrivandet sker när man har tid, har jag lyckats komma till rätta med pioblemet. Ibland.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Bollplank

Jag brukar använda dem som kommer förbi som bollplank. Har jag en bra idé försöker jag få dem att hjälpa till... så flickvännen får vara bollplank i mina kampanjer (förmodligen kommer vi även göra ett konventsäventyr ihop också), lika så med vänner, har ibland nästan motsatt problem (igår när jag ville få spåna svarade ingen i telefon) :gremlaugh:
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
"Hur kommer man så att säga runt det ?"

Man har alltid anteckningsblock och penna med sig. Det går att köpa små tunna pennor, och man kan ha ett minimalt anteckningsblock som inte tar upp någon plats i fickan, jackan eller plånboken. Sedan skriver man ner idén som ett par ord då den dyker upp.

Annars får man ingen ro med vad man nu än höll på med.

- Zire
 
Top