Nekromanti Kreativa Svordomar Och/Eller Förolämpningar.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Ja varför inte en sådan här tråd?

Krank skrev för några månader sen min nya och vanligaste svordom: Kanalpaddlare, Jag vet inte varför men jag finner det underbart.

Det är ett ord med många användnings områden.

Fudge är en vanlig svordom som jag använder med.

Så har ni något ord som ni finner bra som svordom?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Klabbsock/a. Jag har ingen aning om varifrån det kommer men det har så skön klang att det bara måste användas!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Två förolämpningar jag tror att Riskradion lärde mig när det begav sig:

Kartongkranium (dvs. pappskalle)

Agronomkleptoman (dvs. bonntjyv)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Musselhjärna.

Kommer inte längre ihåg varifrån jag fått det, men det känns väldigt bra. Åtminstone väldigt tillfredställande att yttra... :gremsmile:

Vad gäller Rams "klabbsock/a" så är det i själva verket kladdsock/a. Vilket är skånska och betyder en som är fumlig, omständlig, strulig och kladdar till saker. (-a i feminin form)

Skånskan har överhuvudtaget betydligt bättre förolämpningar än uppsvenskan...

Samma sak fast lite grövre uttryckt heter klydderöv (eller klyddemaja i feminin form). Motsvarar ungefär idiot.

Ålahue (-huvud) är också ungefär samma sak, med ytterligare eftertryck.

Nån som är lurig, ljuger eller skvallrar är en fubbick.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
559
Location
Videnmark
Jävla trälur!

Används på en person som antingen är trögtänkt, ouppmärksam eller allmänt loj.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Min stora förebild vad gäller sådana här saker är ju såklart den svenska översättningen av Kapten Haddock i Tintin. Min nuvarande favorit är nog "anfäkta anamma", mest för att jag efter alla dessa år äntligen kom att tänka på vilka orden var och vad de egentligen betyder.

Men vad gäller förolämpningar klingar ju "sötvattenspirat" och "pultron", "bålnöt", "deghögar" och "Hamstrare" rätt bra.

Källa
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Av redan nämnda används Lu-kaazh ---> Mupp en hel del.

Annars funkar:

* Fnuk: som Fuck fast mycket bättre, och skönare. Även ett smeknamn på skön individ i mina trakter.

* Tarm: som en sån där kanal. Typ anustarm. Kan appliceras på de flesta människor i er närhet. Kan användas som en kombination med exempelvis Kanalpaddlare ---> Tarmpaddlare

* Sug: som i suga, vara dåligt, inte alls bra. Kan appliceras på det mesta. Ditt sug, vilket sug, men sug och så vidare.

* Ahål: som i analhåla, kan användas i samma utsträckning som ovan nämnda sug. Alltså; Ditt Ahål, vilket Ahål, och så vidare. Kan även kombineras med exempelvis sug: Men sug ditt ahål!

* Konkel: som i konkelbär, kan användas i de flesta sammanhang. Ditt konkel! Den här bilen går som ett konkel! Och så vidare.

* Spån: som i sågspån, kan appliceras på någon som anses vara mindre begåvad.

Finns fler på lager.
 

Alkemist

Veteran
Joined
2 Feb 2011
Messages
165
Location
Rövarskogen
Svordommar från Småland

Luv respektive Luvajävel - Luv betyder väl ungefär Pojk, fask ganska negativt. Funkar i nästan alla åldrar.

Läjansty - Dumheter som i korkad handing.

Valhänt - Klumpig och lite smådum.

Laja - Ful/fult.

Slapptask är annars en favorit, likaså Rövtratt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Alright, några svordomar (om de är kreativa låter jag vara osagt):

Knulla! (istället för "Fuck!")

Fuxor! och Fuxonit! (varianter på "fuck!" som jag använde mycket runt millenieskiftet, men som börjat komma tillbaka i vokabulären. Jag tycker de är roliga!)

Förolämpningar:

Jag gillar von oben-förolämpngar i stil med: patrask, slödder och pöbelman, men de är inte särdeles kreativa. Men jag gillar också de mer mustiga och low-classiga grispitt och kukansikte. Annars är ett mustigt favorituttryck att förväxla kuken med arslet (d.v.s. ta sig vatten över huvudet, sort of).
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Att kalla någon för penisfodral måste ju vara en förolämpning.

Samt en tillämpning av kanalpaddlare i formen av ett "Din mamma skämt":
Din mamma gillar att få sin kanal paddlad.
Ditt jävla kanalpaddlande penisfodral.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Jag läste i Dick Harrisons blog på SVD detta förolämpningsbrev från några kosacker till den Ottomanska sultanen, jag tycker de goda kosackerna är ganska kreativa, "sendraget i vår kuk". Men det värsta måste nog vara att bli kallad makendoniska tunnbindare och bryggare från Jerusalem. Nångonstans går gränsen :gremwink:.

"Zaporogkosackerna till den turkiske sultanen.

Din turkiske Satan! Den förbannade Djävulens bror och kamrat, Lucifers sekreterare! Vad är Du för en helvetesriddare, som inte ens kan döda en igelkott med Din nakna rumpa? Din armé slukar vad Djävulen spyr ut. Du är inte värd att ha kristna folk under Dig. Vi fruktar inte Din här, och till lands och till sjöss skall vi slåss mot Dig. Knulla Din mor! Du, Din babyloniske kökspojke, makedoniske tunnbindare, bryggare från Jerusalem, getapojke från Alexandria, Stora och Lilla Egyptens svinaherde, armeniska galt, tatariske bagge, skurk från Podolien, Kamenats bödel, världens och underjordens tokstolle, därtill en dåre inför Gud, Djävulens ättling, sendraget i vår kuk, svintryne, hästrumpa, rödhåriga hund, odöpta skalle, knulla Din mor!

Så svarar kosackerna Dig, Din usling. Du kommer inte ens att få vakta kristna svin. Nu måste vi sluta. Vi vet inte vilket datum det är eftersom vi inte har någon kalender. Månen är på himlen, året i boken, och det är samma dag hos oss som hos er. Därför: kyss vår röv!

Konsjevoj ataman Ivan Serko med hela sin zaporogiska här."
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Annars lär "pajsare" vara det värsta öknamn man kan ge till någon. :gremwink:
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Haha, kosackerna visar vart skåpet ska stå! Du är sendraget i vår kuk, underbart! Men hur gick det i slaget?
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Mufflonfår, är definitivt ett av mina favorit uttryck.
Mufflonfåren anses vara tamfårens förfader och tamfår ses som korkade så måste mufflonfåren vara värre.

I uppsättningen finns även saker som att strypa någon baklänges, värdelösare än två värdelösa, svampodling.

Annars slänger jag mig med de vanliga könsorden alternativt spur of the moment uttryck som sönderknarkade papperskavalkad eller rena nonsens ord.

edit: glömde, gå och ansa ryggen med en gräsklippare din förbannade bergsget.
 
Top