Nekromanti Kravfärdigheter för stridskonster

Famine

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
39
Personligen tycker jag de är bra, och ger djup till karaktären, annars blir det lätt att spelare bara väljer den "Bästa" stridskonsten utan att tänka.. Till exempel så har jag konverterat en del Alviska stridskonster och lagt bland annat Dans som krav på vissa vilket ger spelarna en bra bild över hur stridskonsten fungerar och utövas..
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Personligen så har jag alltid gillat den aspekten utav stridskonster. Det är något som alltid har funnits där sedan första Eon boken som tog upp stridskonster "back in the day", åtminstone bland vissa utav dem i alla fall.

Gillar att det liksom pekar lite på hur stridskonsten är invävd i deras utövares dagliga liv utanför just strid då ju också. Det liksom indikerar stridskonstens filosofi, tanke sätt, värderingar, m.m.

Med det sagt, när vi skapade egna stridskonster så blev det ju mer eller mindre aldrig så att vi tog med sådana "icke-stridsbaserade färdigheter" som krav, så som vissa officiella stridskonster hade... men det tycke jag inte gör någon skillnad igentligen på det hela, tycker fortfarande om att åtminstone en del av de officiella stridskonsterna innehöll sådana krav.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Jag gillar att de är där för det ger djup till stridskonsterna och gör dem till något annat än ren skadeökning.

Dock är det ju lite av en tröskel man ska komma över och därefter känns det lätt att det faller i glömska. Det hade varit intressant att se färdigheterna vävas in lite i användandet, men jag vet inte hur det skulle göras.

Något som vore intressant vore kanske att göra att man har en bonus i konflikter där man använder två eller fler färdigheter som är kopplade till stridskonsten.

Eller att de danslika rörelserna i en alvisk svärdsdans faktiskt kan ersätta Dans som färdighet.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
En perfekt sådan situation skulle ju vara om två personer med samma stridskonst duellerar med varandra (på lek eller allvar), då kommer ju Konflikt systemet in i smeten också ju. :)

Edit... strange... trots att jag läste hela ditt inlägg (Hikage), så lyckades jag på något sätt missa att du nämnde konflikt redan... XD
 

thartvigsson

Veteran
Joined
10 Feb 2017
Messages
38
Vår spelgrupp gillar kravfärdigheterna väldigt mycket. Det ger flavour till rollpersonen och det höjer tröskeln för att skaffa en stridskonst. I den begränsade utsträckning vi har skapat egna eller pratat därom har vi också lite tänkt att minst en av färdigheterna är en sådan som rollpersonen skulle haft ändå och en färdighet ska ha lite mer begränsad användning* men stärka känslan hos rollpersonen. Vi tyckte oss ha uppfattat det som lite av ett mönster i de exempel som gavs. t.ex.

*från ett regeloptimerings/rullspelarperspektiv.

Riddarträning
Färdighet man skulle haft ändå: rida
Inte så användbar färdighet: heraldik

Daaks arm
Färdighet man skulle haft ändå: rida
Inte så användbar färdighet: klosterliv

Regelius fäktkonst
Färdighet man skulle haft ändå: undvika
Inte så användbar färdighet: duellera

Både Daaks arm och St Eboth har två lite mindre användbara färdigheter (klosterliv och helgonens liv samt st eboths hagiografier och heraldik) vilket gör att de känns som en liten extra kostnad. Vi är helt okej med det även om man kanske gruffar lite över att man (också) hade velat göra något annat med poängen än att bara ge djup, kulturell kontext och flavour.
Däremot så avviker Kamoriansk Järnbärare från mönstret genom att ingen av färdigheterna som krävs för den känns direkt som en extra kostnad. Kanske att man hade nöjt sig med 3T6 i jakt och fiske. Men jämfört med klosterliv eller st Eboths hagiografier känns den betydligt mer användbar. Jag hade kanske sett att man haft en cool expertis iistället för någon av färdigheterna för att förstärka känslan av att järnbärarna är speciella och för att ge oss spelare lite mer att stöna över när vi gör en kamorian med stridskonst.
 
Top