RECENSION Krank läser Neotech Edge

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Jag ber om ursäkt om jag tjatar om samma sak, men detta ligger mig ju varmt om hjärtat. Men jag förstår inte hur en cyberpunk-setting med inriktning på neo-punk och afrofuturism inte skulle kunna gå internationellt? Det är väl snarare något som ligger väldigt mycket i tiden och som i genren får sägas vara någorlunda nytt? Nu pratar jag alltså om settingen främst och inte om reglerna.
Jag tror att det skulle vara svårt att sälja, just eftersom det är Afrika. Folk skulle vara rädda för kulturell appropriering, att "spela fel", att inte vara tillräckligt kulturellt medvetna för att våga ta sig an ämnet, och så vidare. Speciellt om man ska sälja till jänkare. Ingen skulle våga spela det. Folk vill spela i New York och London, för det är tryggt och hemtamt. Det brukar vara svårt nog att få folk att spela i typ Madrid eller Warszawa, i min erfarenhet. Mogadishu är nog snäppet svårare. Men det är bara min väldigt oinformerade gissning.

(Jag tycker att det är asballt och hade lätt skaffat modulen om jag spelade den här typen av spel. Men jag tror att jag är i minoritet.)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Jag tror att det skulle vara svårt att sälja, just eftersom det är Afrika. Folk skulle vara rädda för kulturell appropriering, att "spela fel", att inte vara tillräckligt kulturellt medvetna för att våga ta sig an ämnet, och så vidare. Speciellt om man ska sälja till jänkare. Ingen skulle våga spela det. Folk vill spela i New York och London, för det är tryggt och hemtamt. Det brukar vara svårt nog att få folk att spela i typ Madrid eller Warszawa, i min erfarenhet. Mogadishu är nog snäppet svårare. Men det är bara min väldigt oinformerade gissning.

(Jag tycker att det är asballt och hade lätt skaffat modulen om jag spelade den här typen av spel. Men jag tror att jag är i minoritet.)
Jag förstår hur du menar och tycker att du har en bra poäng och gör en bra gissning. Jag tror dock det beror lite på vem du som köpare är. Om du ska köpa ditt första cyberpunk-spel, då tror jag nog att det är stor chans att man väljer ett ”säkert kort” och tar ett spel som har en setting som känns bekant, exempel New York. Men om du har spelat mycket cyberpunk innan kan jag tänka mig att en setting i USA kan få en att tänka ”Varför skulle jag köpa det där nya spelet, jag har redan tre spel som utspelar sig i samma land” och då tror jag exempelvis Afrika skulle locka mer.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Jag förstår hur du menar och tycker att du har en bra poäng och gör en bra gissning. Jag tror dock det beror lite på vem du som köpare är. Om du ska köpa ditt första cyberpunk-spel, då tror jag nog att det är stor chans att man väljer ett ”säkert kort” och tar ett spel som har en setting som känns bekant, exempel New York. Men om du har spelat mycket cyberpunk innan kan jag tänka mig att en setting i USA kan få en att tänka ”Varför skulle jag köpa det där nya spelet, jag har redan tre spel som utspelar sig i samma land” och då tror jag exempelvis Afrika skulle locka mer.
Grundreglen för en megahit är att något annorlunda. Rent generellt. Att göra samma funkar bra om man har resurser och ett inarbetat varumärke. Så ni har båda rätt.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,411
Location
Nirvana
Handlar det inte om att Krank är stor i Japan så det är den lättaste cash-grabben han kan göra? :)
Ja, varför krångla till det? Nu är han väl inte så intresserad av pengar, men blir han det så är det här spåret kanske en möjlighet.

Det handlar ju också om vad som uppfattas som nytt, intressant och annorlunda i den här kontexten. Kutulu är ju ett Cthulhu-spel, så settingen är inte det nya. Det är däremot utförandet och, i en japansk kontext, det faktum att författaren är svensk.

När det gäller just Krank som rollspelsförfattare, så tror jag att grejen är att han går sin egen väg och definierar problem som andra inte har tänkt på att lösa. Då kan han också gå helt utanför ramarna och ta sig in på nya marknader (i bästa fall). Möjligen bidrar det också att han gör så stor del av sina spel själv.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Ja, varför krångla till det? Nu är han väl inte så intresserad av pengar, men blir han det så är det här spåret kanske en möjlighet.

Det handlar ju också om vad som uppfattas som nytt, intressant och annorlunda i den här kontexten. Kutulu är ju ett Cthulhu-spel, så settingen är inte det nya. Det är däremot utförandet och, i en japansk kontext, det faktum att författaren är svensk.

När det gäller just Krank som rollspelsförfattare, så tror jag att grejen är att han går sin egen väg och definierar problem som andra inte har tänkt på att lösa. Möjligen bidrar det också att han gör så stor del av sina spel själv.
Jag tror, och nu gissar jag friskt så någon får flagga upp om jag har fel, att en av (de många) anledningarna till att Kutulu blev en framgång i Japan är att det är en bra och lättillgänglig ingång till en spelsetting som inte känns så inhemsk. Vad gäller just futuristisk och cyberpunkug anime så tror jag att det redan finns spel i Japan som redan gör detta rätt bra.

Med detta skulle @krank kanske absolut med framgång skulle kunna släppa ett anime-inspirerat cyberpunkspel i Japan med snabba regler. Men ett sådant spel skulle ju bli så väsensskilt från Neotech att jag inte förstår varför man skulle använda den titeln istället för typ Tokyo Go Go CyberPolice eller nåt
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Jag tror, och nu gissar jag friskt så någon får flagga upp om jag har fel, att en av (de många) anledningarna till att Kutulu blev en framgång i Japan är att det är en bra och lättillgänglig ingång till en spelsetting som inte känns så inhemsk.
Call of Cthulhu är det ojämförligt största spelet i Japan, efter vad jag förstår. Betydligt större än D&D. Så att spelmiljön "inte känns så inhemsk" är nog kanske inte en stor faktor. Det är nog snarare att den tog den största, mest välkända och mest inarbetade rollspelsmiljön som finns i Japan och gjorde den på ett annat sätt. Det är nytt och lite annorlunda, men miljön är verkligen 100% mainstream.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Call of Cthulhu är det ojämförligt största spelet i Japan, efter vad jag förstår. Betydligt större än D&D. Så att spelmiljön "inte känns så inhemsk" är nog kanske inte en stor faktor. Det är nog snarare att den tog den största, mest välkända och mest inarbetade rollspelsmiljön som finns i Japan och gjorde den på ett annat sätt. Det är nytt och lite annorlunda, men miljön är verkligen 100% mainstream.
Ah, jag förstår. Då blir det ju tydligt varför Kutulu är uppskattat där. Men det är även det som är lite min poäng. Vad jag menade med att settingen inte kändes inhemsk var att den bygger på en mytologi som är västerländsk. Det var alltså ett svar till att man borde göra ett spel som lanseras i Japan inspirerat av anime, men jag tror ju liksom inte att rollspelet Call of Cthulu har en anime-estetik i Japan (rätta mig gärna om jag har fel) eller att alla äventyr som är poppis där utspelar sig i Japan (rätta mig gärna om jag har fel).

Med andra ord, Kutulu är till stor del ett spel som följande selling point: "Gillar du Call of Cthulu som setting och vill spela äventyren som finns, men tycker att reglerna är för avancerade? Inga problem, spela settingen och äventyren med dessa nya regler!"

Samma skulle man ju kunna göra med Neotech, men inte om man samtidigt ändrar estetiken och flyttar settingen från PRD och Afrika till Japan. Då blir ju selling pointen istället: "Gillar du Neotech som setting och vill spela äventyren som finns, men tycker att reglerna är för avancerade? Inga problem, spela settingen och äventyren med dessa nya regler! Fast vänta lite, settingböckerna kan ni inte alls använda för hacket utspelar sig i Japan. Och äventyren kan ni då inte heller spela, om ni inte vill ändra jättesupermycket. Och känslan är typ helt annorlunda i och med att det är anime". Och det är där jag börjar undra vad vitsen ens skulle vara med att kalla spelet för Neotech vid det laget.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Ah, jag förstår. Då blir det ju tydligt varför Kutulu är uppskattat där. Men det är även det som är lite min poäng. Vad jag menade med att settingen inte kändes inhemsk var att den bygger på en mytologi som är västerländsk. Det var alltså ett svar till att man borde göra ett spel som lanseras i Japan inspirerat av anime, men jag tror ju liksom inte att rollspelet Call of Cthulu har en anime-estetik i Japan (rätta mig gärna om jag har fel) eller att alla äventyr som är poppis där utspelar sig i Japan (rätta mig gärna om jag har fel).

Med andra ord, Kutulu är till stor del ett spel som följande selling point: "Gillar du Call of Cthulu som setting och vill spela äventyren som finns, men tycker att reglerna är för avancerade? Inga problem, spela settingen och äventyren med dessa nya regler!"

Samma skulle man ju kunna göra med Neotech, men inte om man samtidigt ändrar estetiken och flyttar settingen från PRD och Afrika till Japan. Då blir ju selling pointen istället: "Gillar du Neotech som setting och vill spela äventyren som finns, men tycker att reglerna är för avancerade? Inga problem, spela settingen och äventyren med dessa nya regler! Fast vänta lite, settingböckerna kan ni inte alls använda för hacket utspelar sig i Japan. Och äventyren kan ni då inte heller spela, om ni inte vill ändra jättesupermycket. Och känslan är typ helt annorlunda i och med att det är anime". Och det är där jag börjar undra vad vitsen ens skulle vara med att kalla spelet för Neotech vid det laget.
Ja, det här är ganska långt ut i OT-träsket. Speciellt som krank redan skrivit ett utmärkt anime-inspirerat cyberpunk-rollspel (Evolutionens Barn).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Ja, det här är ganska långt ut i OT-träsket. Speciellt som krank redan skrivit ett utmärkt anime-inspirerat cyberpunk-rollspel (Evolutionens Barn).
Håller helt med! 🙂 Skulle bli väldigt glad om tråden åter kunde handla om de tankar @krank har om befintliga Neotech istället för önskemål hur ett imaginärt Neotech skulle se ut 🙂

EDIT: Menar alltså inte att det är något fel i att diskutera hur ett hack till Neotechs regler skulle se ut, men det förtjänar en egen tråd 👍
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
@krank
Förlåt om jag utövar nekromanti på tråden, men jag hade en liten undran som du gärna får besvara om du vill 🙂 (och alla andra som har en åsikt får såklart också tycka till).

Du skrev såhär förut angående illustrationerna:

Illustrationerna är hantverksmässigt snygga men ganska anonyma. Jag blir inte speciellt inspirerad, men de skapar onekligen en ganska tydlig bild av spelvärlden.

Nu när vi släppt en artikel i Fenix om en fraktion i Somalia, hur tycker du att de illustrationerna funkar? (Lägger upp bilden här då du kanske inte läst artikeln) De skiljer ju dig ganska mycket från regelboken, och tanken är att illustrationerna i modulen om Östafrika ska gå åt samma håll, mycket färg och ge en afrofuturistisk känsla. Är det en stil du skulle tycka var mer inspirerande? 🙂

IMG_9234.jpeg
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Visstja, den här gamla tråden… Jag ar just nu händerna fulla av rollspelsläsning relaterad till Det Hemliga Projektet, men jag ska fortsätta läsa Neotech sen. Lovar!

Är det en stil du skulle tycka var mer inspirerande? 🙂
Brutal ärlighet eftersom du frågar: De där bilderna är ganska mycket motsatsen till de i boken. Det vill säga, de har mycket mer personlighet och väcker mer intresse – men även om de nog inte kan beskrivas som hantverksmässigt dåliga på något vis så är det en grafisk stil som inte alls funkar för mig.

Helst skulle jag vilja se bilder som hanterade anatomi och proportioner och sådant mer som grundboken, men som jobbade mer med färger på det där sättet. Tror jag.

Om jag absolut måste välja mellan de där och de i grundboke blir det svårt. Men jag lutar åt Somaliabilderna. Även om grundbokens bilder onekligen är snyggare så ger de ju mig inte så mycket. De är alltså inte så användbara.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Visstja, den här gamla tråden… Jag ar just nu händerna fulla av rollspelsläsning relaterad till Det Hemliga Projektet, men jag ska fortsätta läsa Neotech sen. Lovar!
Ser fram emot det 🙂

Brutal ärlighet eftersom du frågar: De där bilderna är ganska mycket motsatsen till de i boken. Det vill säga, de har mycket mer personlighet och väcker mer intresse – men även om de nog inte kan beskrivas som hantverksmässigt dåliga på något vis så är det en grafisk stil som inte alls funkar för mig.

Helst skulle jag vilja se bilder som hanterade anatomi och proportioner och sådant mer som grundboken, men som jobbade mer med färger på det där sättet. Tror jag.

Om jag absolut måste välja mellan de där och de i grundboke blir det svårt. Men jag lutar åt Somaliabilderna. Även om grundbokens bilder onekligen är snyggare så ger de ju mig inte så mycket. De är alltså inte så användbara.
Din respons är helt vettig och inte alls brutal tycker jag 🙂 Håller med om att bilderna i grundboken hantverksmässigt är bättre. Är dock väldigt glad över att du säger att bilden i artikeln väcker intresse, inte minst för att det är jag som ritat den 🙂 Det är inte alls säkert att just denna bild kommer vara med i boken, men tanken är att vi ska dras mot den stilen, mycket färg och afrofuturism 👍
 
Top