Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones säsong 7

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Rhodryn;n255795 said:
Ett stort problem är att de inte insåg att planen "slå in kil mellan systrarna med vanlig manipulation" inte bara var otrovärdig som hot, utan även extremt opopulär. De måste grovt underskattat hur mycket folk längtat efter att se Sansa och Arya mötas igen efter alla dessa år, och då rocka fett! Att då bygga handlingen på att de är lättlurade (även på låtsas) är hål i huvudet. Inte bara för att ingen tror på faran, utan för att vi ju vill ha systrar som arbetar gemensamt.

Om Littlefinger hade haft ett verkligt case hade det hjälpt enormt. Jag vet inte, typ LF har en levande Rickon och Sansa känner sig tvingad följa hans vilja. LF har anställt ny lönnmördare och Sansa spelar med för att avslöja tillräckligt mycket för att ge Arya chansen hinna ställa sig emellan. (Jag gillar Potion of Love bättre!)

Det vi fick nu var "LF stirrar hotfullt", Bran låtsas vara knarkad, och systrarna spelar bitchiga för galleriet trots att ingen utom publiken är där för att titta. Det är sämsta sortens hack writing.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Men bara för att något i t.ex en tv-serie är opopulärt bland folk så betyder ju inte det att man ska alltid ge folk vad de faktiskt skulle vilja ha istället. Om något så kan det vara värre än att tidsvig ge tittarna opopulära händelser.

Att man sen som tittare kanske tar det på ett dåligt sätt är ju inte igentligen tv-seriens fel (inte alltid i alla fall)... det är ju då kanske något inom tittaren som orsakar det (må det vara pga faktiska livserfarenherer, eller helt enkelt bara en vanlig standard åsikt om vad man tycker om eller inte i vad man tittar på, etc).

Det är i närheten utav omöjligt att skapa en serie där alla tittare kommer gilla allt som man stoppar in i den... och att försöka göra det är totalt fruktlöst tycker jag... då är det bättra att man skapar vad man vill, och sen får tittarna själva avgöra om vad de ser är något som de gillar eller inte.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Lillfinger vs Systrarna Stark-plotten var lamare än lam. Fanns liksom inget alls att bygga på där. LF, som ska vara mästare på det där med intriger, var helt tafatt och missbedömde situationen helt och hållet. Dessutom dassigt genomfört rent TV-mässigt. Enda orsaken till att jag inte visste riktigt hur det skulle sluta var att manusförfattarna är sådana klåpare så de skiter i karaktärernas agendor och bara hittar på vad de tycker passar för stunden.

Däremot tycker jag att Cersei agerar helt rätt (fast hon skulle dödat Jamie och gått all in!). Tro fan att man låter ens fiender fajtas först så att man kan ta hand om spillrorna. Jon, det puckade aset, hade ju dessutom redan avslöjat hur man dödar zombies... Och Tyrion gick på det!!??!! Han har gått från att vara skarp, dekadent och skön till präktig, stel och naiv. Why??

Men, avsnittet var helt klart ett steg i rätt riktning. Synd bara att det inte var e01... Nä, jag kommer inte att ligga sömnlös i väntan på nya säsongen.

Förresten, muren, är den typ gjord av mjukglass? Nu har jag lite dålig koll på zombiedrakars eldsprutarförmåga men jag är ganska säker på att de levande drakarna inte har kunnat skjuta iväg lika hård eld!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Måns;n255818 said:
Däremot tycker jag att Cersei agerar helt rätt (fast hon skulle dödat Jamie och gått all in!). Tro fan att man låter ens fiender fajtas först så att man kan ta hand om spillrorna. Jon, det puckade aset, hade ju dessutom redan avslöjat hur man dödar zombies... Och Tyrion gick på det!!??!! Han har gått från att vara skarp, dekadent och skön till präktig, stel och naiv. Why??
Att någon överhuvudtaget litar på Cersei längre än Tyrion kan kasta Berget är vid det här laget det största plothålet.

Framför allt om det liksom förutsätter att Cersei skulle göra något långsiktigt rationellt eller rimligt, och inte bara BOOBABOOBABOOHADERP så fort hon får chansen.

Det finns i princip inte ett enda val där Cersei inte ser till att välja det dummaste, mest emotionella, kortsiktigaste alternativet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
krank;n255820 said:
Det finns i princip inte ett enda val där Cersei inte ser till att välja det dummaste, mest emotionella, kortsiktigaste alternativet.
Enda trösten är nog att hon faktiskt var dummare, mer emotionell och kortsiktig i tidigare säsonger. Eller, så vill jag minnas det åtminstone. Den här säsongen har hon ju faktiskt visat prov på viss företagsamhet i sin fars anda.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Måns;n255821 said:
Enda trösten är nog att hon faktiskt var dummare, mer emotionell och kortsiktig i tidigare säsonger. Eller, så vill jag minnas det åtminstone. Den här säsongen har hon ju faktiskt visat prov på viss företagsamhet i sin fars anda.

Så du menar att hon var ännu värre när hon skrevs av Martin? Tja, det kan väl stämma för all del.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
krank;n255820 said:
Framför allt om det liksom förutsätter att Cersei skulle göra något långsiktigt rationellt eller rimligt, och inte bara BOOBABOOBABOOHADERP så fort hon får chansen.

Det finns i princip inte ett enda val där Cersei inte ser till att välja det dummaste, mest emotionella, kortsiktigaste alternativet.
Grejen med Cersei är att hennes far (och många andra) ansåg att i egenskap av kvinna hade hon automatiskt FV 0 i Politik & Intriger. Cersei vet med sig att hon är bättre än så, och vill hela tiden visa det genom olika styrkedemonstrationer, och själv tror hon att hon är Världens Bästa Intrigare med FV 20. Problemet är att i själva verket har hon typ FV 5. I en värld där många antar att hon har FV 0 är det tillräckligt för att få folk att underskatta henne, men det är inte tillräckligt för att faktiskt uppnå något vettigt utan att offra på tok för mycket på köpet.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Måns;n255818 said:
Däremot tycker jag att Cersei agerar helt rätt (fast hon skulle dödat Jamie och gått all in!). Tro fan att man låter ens fiender fajtas först så att man kan ta hand om spillrorna. Jon, det puckade aset, hade ju dessutom redan avslöjat hur man dödar zombies... Och Tyrion gick på det!!??!! Han har gått från att vara skarp, dekadent och skön till präktig, stel och naiv. Why?
Problemet med det dock, att Jon berättat hur man gör, är att Cersei och hennes folk antagligen inte vet var de kan hitta dragonglas... så om de inte råkar ha en gammal gömma med dragonglas vapen någonstans så har de inte tillgång till det materialet.

De kan ju eventuelt lyckas komma på det, att det enda kända dragonglas gruvan finns på Dragonstone Island, men jag har en känsla av att det i så fall kommer vara för sent för att göra något åt det hela. Och visst, de kan ju försöka köra med eld, men det kommer ju bara räcka så pass långt, och bara mot vissa av motståndarna... the Night King verkar ju också ha någon typ av kraft som kan effektera eld att inte nå honom I alla fall... så för varenda person som dör utav Cersei försvar, kommer bli en Wight.

Dessutom, nu när Jaime vet att Cersei inte kommer hjälpa till, och pga att jag är säker på att han är på väg norrut för at hjälpa till, så kommer han ju berätta för Jon och Daenerys att Cersei inte kommer hjälpa till... så de kommer ju i så fall vara medvetna om att de inte kommer få hjälp där ifrån, så att de kan planera sitt anfall/försvar utefter deras tillgångar snarare än baserat på vad de trodde de skulle ha. Deras fulla arme är ju trots allt långt större än vad Cerseis är (tror de nämnde 4 gånger större).

På det... om Jon, Daenerys, och deras andra alierade misslyckas med att stoppa the Night King och hans arme, så kan man nog med någerlunda säkerhet säga att the Night King har nu antaglit kraftigt utökat storleken på sin arme (den är ju gissad på att vara över hundratusen... the Dothraki ska vara ca hundratusen också, plus de andra armeerna, vilket ju blir en mycket mumsig stor mängd med folk för the Night King om han lyckas utplåna de flesta av dem)... lägg sedan till alla andra in the North som eventuelt nu också kommer stryka med, plus alla som redan är döda sedan innan detta hände... när väl the Night Kings arme når södra gränserna för the North, så kommer hans arme i så fall vara ofantligt stor. Och då är det mer eller mindre försent för Cersai att på något sätt sätta stopp för de odödas frammarch

Så nä... Cersei må ha agerat rätt att låta fienden slåss, och sedan svepa in och moppa upp resterna... OM detta hade handlat om en vanlig fiende. Med detta handlar inte om en vanlig fiende... detta handlar om en fiende som kommer bara växa och växa ju längre söderut den kommer. Och för att den ska stoppas så måste man ta till allt man har så fort som möjligt.

Denna odöda arme är som en lavin... om du tidsvis använder sprängmedel, artilleri (som vissa ställen använder), och annat sådant för att starta många små hanterliga laviner med jämna mellanrun, så är där inga igentliga problem med farliga laviner... men gör inte det, och låt lavinerna hände på naturlig väg, och du kommer tillslut råka ut för en massiv ostopplig lavin som kommer sträcka sig långt mycker längre än andra, och kommer förstöra allt i sin väg... med skillnaden att denna lavinen, utav odöda då ju, kommer inte bara stoppa när "berget" tar slut... den kommer fortsätta tills den når Westeros södra kust... och sen vem vet, med tillräckligt mycket tid så kan han och hans arme antagligen ta sig över havet till Essos också, och då kommer den odöda armen vara i storleken utav miljoner antagligen... vem kan stoppa det liksom? Och sen tillslut når den kanske den där sista stora kontinenten också.

Vem vet... slutet på säsong 8 är kanske det... "Everybody loses!"... fast det om något skulle nog sända ett ramaskri igenom hela Game of Thrones fandomen... vet att min bror kraftig ogillade den iden när jag föreslog det för honom igår (han vill ha någon typ utav slut där "the good guys" får ett bra slut)... XD
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
krank;n255822 said:
Så du menar att hon var ännu värre när hon skrevs av Martin? Tja, det kan väl stämma för all del.
Bokspoilers nedan

Cersei i böckerna blir helt jävla batshit efter att Tywin dör. Hon bränner ned byggnader och står och kackelskrattar, hon tror att Tyrion kryper runt i hemliga gångar inne i murväggarna och hon tror att hennes tjänare konspirerar i hemlighet med henne för att göra hennes kläder mindre (hon börjar gå upp i vikt, hon dricker nämligen något förfärligt). Chansen att hon gör något företagssamt i böckerna är liten till extremt liten.

I tv-serien känns det nästan konstigt. Cersei som var sämst på allt går till att fixa allierade, resa stora arméer, besegra sina fiender militärt och politiskt och vinna vänskap med Järnbanken. Och det bara hände över en natt liksom. För om hon sög skulle hon inte utgöra ett hot mot Dany liksom. Känns konstruerat.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Rhodryn;n255836 said:
Vem vet... slutet på säsong 8 är kanske det... "Everybody loses!"... fast det om något skulle nog sända ett ramaskri igenom hela Game of Thrones fandomen
Nu räknas jag kanske inte till GoT-fandomen, men jag ser det som lite av ett idealslut. Det mest realistiska av de slut jag skulle vilja se, så att säga.

Däremot kan jag inte påstå att jag inte skulle vara en smula skadeglad mot de GoT-fans som skulle bli sura eller arga. Det skulle ju en gång för alla visa att de i själva verket bara pratat strunt när de sagt att de gillat GoT för att serien bryter mot fantasytroper.

Nog för att jag redan konstaterat att just påståendet att serien bryter mot troper faller som ett korthus så snart man tittar närmare på det, men då skulle liksom även påståendet att fansen gillar när fantasytroper bryts falla platt. Och det skulle vara delicious.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
krank;n255841 said:
Nu räknas jag kanske inte till GoT-fandomen, men jag ser det som lite av ett idealslut. Det mest realistiska av de slut jag skulle vilja se, så att säga.

Däremot kan jag inte påstå att jag inte skulle vara en smula skadeglad mot de GoT-fans som skulle bli sura eller arga. Det skulle ju en gång för alla visa att de i själva verket bara pratat strunt när de sagt att de gillat GoT för att serien bryter mot fantasytroper.

Nog för att jag redan konstaterat att just påståendet att serien bryter mot troper faller som ett korthus så snart man tittar närmare på det, men då skulle liksom även påståendet att fansen gillar när fantasytroper bryts falla platt. Och det skulle vara delicious.
GRRM har sagt att slutet kommer vara "bittersweet". Vad det betyder är ju fritt fram att spekulera i. Jag skulle ju själv bli grymt besviken om Dany nu plötsligt kan bli gravid och Jon/Dany gifter sig, får bebisar, besegrar sina fiender och lever lyckliga och styr som snälla monarker.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
krank;n255841 said:
Nu räknas jag kanske inte till GoT-fandomen, men jag ser det som lite av ett idealslut. Det mest realistiska av de slut jag skulle vilja se, så att säga.
I would not expect any less from you when it comes to GoT. XD

Om något hade jag varit oerhört förvånad, eller skeptisk, om du hade sagt något annat än det. XD

krank;n255841 said:
Däremot kan jag inte påstå att jag inte skulle vara en smula skadeglad mot de GoT-fans som skulle bli sura eller arga. Det skulle ju en gång för alla visa att de i själva verket bara pratat strunt när de sagt att de gillat GoT för att serien bryter mot fantasytroper.
Även om jag själv skulle vilja se ett "bra" slut för serien, och för mina favorit karaktärer (Jon och några till ju... men specielt då så vill jag verkligen få se Jaime få ett slut som gör att jag kan till större delen väga bort hela den där biten med Cersei och honom, även om det betyder att han kanske faktiskt dör i slutändan pga det)... trots det, så är jag inte oäven till att få se ett slut där allt går åt helvete för alla... både för att jag inte igentligen störs utav när vissa grejer gör så med sin story (så länge det har gjorts på ett bra sätt i alla fall)... men delvis även pga samma anledning som dig, att det kan vara lite roligt att få se folk reagera på när deras favoriter helt plötsligt stryker med. XD

Det var faktiskt delvis det som gjorde att jag blev en frekvent tittare utav några få tv-serie relaterade "reactor" kanaler på youtube... för jag hittade Blind Wave för några år sedan under en sådan där GoT reactor binge som jag hade. Minns specifikt att direkt efter avsnittet med the Red Wedding så gick jag direkt till youtube för att söka reaktions videos. Och avsnitter där Jon blir lite så där lätt... perforerad... multipla gånger, så minns jag att jag kom på mig själv med att sitta och flina lite för att tanken utav "Heh... det här kommer göra SÅ många folk ilskna på nätet"... trots att Jon ju är helt klart en av mina favorit karaktärer (jag var dock övertygad om att han skulle komma tillbaka till livet)... XD Så fort det avsnittet var slut så startade jag direkt upp youtube och spenderade nån timme med att njuta utav folks reaktions videos på det. XD

krank;n255841 said:
Nog för att jag redan konstaterat att just påståendet att serien bryter mot troper faller som ett korthus så snart man tittar närmare på det, men då skulle liksom även påståendet att fansen gillar när fantasytroper bryts falla platt. Och det skulle vara delicious.
Jag tror detta lite så där kommer ner till vad folk generelt anser vara viktiga karaktärer eller inte.

Där din åsikt ligger ju helt klart åt att de flesta karaktärerna i serien är igentligen rätt oviktiga (mer än kanske att de hjälper till att föra storyn framåt eller något, men ändå karaktärer som du inte bryr dig om), så när sådana karaktärer dör så ger det ju dig bara en axelryckning som mest kanske.

Medan de flesta andra tittare ser långt många fler karaktärer som de faktiskt tycker är viktiga, karaktärer som tillför serien rätt mycket, men som helt plötsligt stryker med nästan från ingenstans.

Det är ju inte ovanligt att någon sådan typ av karaktär stryker med i många serier... med skillnaden mellan de flesta andra serier, och GoT/TWD så är den siffran högre... plus att de flesta karaktärerna som stryker med i dessa andra serier tenderar mer att vara typ "redshirts", lägsta nivån utav viktighet, karaktärer som bara är där för att dö så att vad som händer ska verka farligt. Vad GoT gör ju är att de mer eller mindre dödar av fler karaktärer utav viktighets nivån utav t.ex en Sulu eller en Chekov, och neråt (så viktighet's grupp 2, 3, och neråt kan man väl säga.. sen i vilken grupp en karaktär hamnar i kan väl diskuteras, och vissa karaktärer skiftar faktiskt viktighet's nivå också).

Tasha Yar är nog så långt jag minns den enda karaktären utav "den kalibern" som någonsin permanent dog i ST: TNG t.ex (en serie med 178 avnitt, och en del filmer på det... jämfört med GoT's 67, där jag skulle säga att där i bara de första 10 avsnitten dör kanske en 4-5 personer utav Tasha Yar's kaliber (+- 1 nivå åt båda hållen)).

Den enda serien som igentligen ligger på liknande nivåer som GoT är ju The Walking Dead (så långt jag vet/minns).

Så ja... det handlar nog delvis om "the eye of the beholder", för vilka karaktärer som är viktigt eller inte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Rhodryn;n255844 said:
Så ja... det handlar nog delvis om "the eye of the beholder", för vilka karaktärer som är viktigt eller inte.
Jag skulle säga att det tydligen finns en hel del som tittar på GoT som inte verkar kunna speciellt mycket om dramaturgi eller story design...

Huruvida jag tycker om en karaktär eller ej avgör ju inte hur central den är för den övergripande berättelsen. Jag menar, jag kollade på Iron Fist nyligen och nu kollar jag på Defenders, och Iron Fist är en av de huvudpersoner jag tyckt allra minst om typ någonsin i superhjältesammanhang. Jag vill verkligen bara att han ska få storstryk och försvinna. Men jag kan inte påstå att han blir en mindre central karaktär för det.

Det är lite så jag känner inför Snöjonte och Ned till exempel. Jag har svårt att greppa hur någon kan ha trott att Ned skulle vara något slags huvudperson i GoT givet att han faktiskt bara är pappa till Belgarionkaraktären Snöjonte.

Det närmaste förvånad på riktigt jag blivit över ett dödsfall i GoT är nog när just Snöjonte dog. Men han repade sig ju, vilket bara bekräftade min Belgarionteori.
 
Top