Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones säsong 7

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
krank;n254881 said:
Den där lappen... Jag pausade faktiskt och kollade. Den verkar vara nån skit Sansa skickade om att komma och böja knä för Joffrey? Jag vet inte, och jag känner inte direkt att jag bryr mig heller. Om det var en viktig lapp lär de ju prata om den i nästa avsnitt och jag känner mig redan helt orkeslös efter att ha engagerat mig såhär mycket.
Det stämmer. I säsong 1, efter att Joffrey arresterat Ned Stark, så tvingade Cersei henne att skriva ett brev till Robb Stark.

I brevet skrev hon att Joffrey är snäll och cool och att Ned Stark blev arresterad för att han var en förrädare. Sansa uppmanade sedan Robb att komma till King's Landing och svära trohet till Joffrey, som hon älskar jättemycket.

När Robb får brevet så säger hans rådgivare, helt korrekt, att det är Cersei, inte Sansa, som kokat ihop brevet.


Säsong 1:


 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
krank;n255081 said:
Jag vill inte vara den som är den, men det verkar som att forummjukvaran skiter i ovanstående uppdatering. Enligt forumlistan är det senaste inlägget Rhodryns.

Och nog för att jag fått allt färre likes på sistone, men noll? På tre dagar? Har ni tröttnat så ordentligt på mina recensioner? Eller är det helt enkelt forummjukvaran som buggat så att ni inte sett att det kommit en?
Bugg var ordet sa bull.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
krank;n255081 said:
Jag vill inte vara den som är den, men det verkar som att forummjukvaran skiter i ovanstående uppdatering. Enligt forumlistan är det senaste inlägget Rhodryns.

Och nog för att jag fått allt färre likes på sistone, men noll? På tre dagar? Har ni tröttnat så ordentligt på mina recensioner? Eller är det helt enkelt forummjukvaran som buggat så att ni inte sett att det kommit en?
Ser ut som en bugg ja... för idag var första dagen som det döck upp en "nytt inlägg" ikon på tråden. Har aldrig förr, så långt jag kan minnas, stött på en bug som detta på forum, så jag har ju aldrig hållt koll på eventuella datum för senaste inlägg som kan synas på en tråd innan man går in i den.

Jaja...

Gillade avsnittet. Var en av de lugna avsnitten också, så antar att nästa avsnitt kommer ha lite mer action i sig... gissar på att delar av den actionen kommer ta plats norr om muren också med Jon och hans rollspels grupp. XD Har känt det med denna säsongen, att där ju händer stora action saker mer ofta, vilket jag gillar för det är oftast de avsnitten som jag tenderar gilla mest. :)

Var lite roligt att få se Davos få vara i sitt eget element som smugglare igen... man kan verkligen se att han trivs långt mycket bättre i sådana situationer nere bland de vanliga dödliga jämfört med bland adelsfolk och sådant. Sen var ju hans kommentar "Thought you might still be rowing" lite så där komisk, för det har ju blivit lite utav ett skämt i GoT fan-scenen att han har konstant rott sedan han sattes i den där båten för alla de där säsongerna sedan. XD

En grej som jag har sätt folk babbla om på nätet rätt mycket är hela den där biten med hur Gilly råkar stöta på att Jon Snows far och mor faktiskt var gifta, och att Sam på något sätt skulle ha varit en idiot för att han missade det. Men jag förstår inte riktigt hur han ens skulle ha kunnat notera det... först så säger ju Gilly inte "Rhaegar", utan hon säger "Prince Raggar" eller något liknande (vilket ju är lite komiskt på svenska... och kanske kan leda till vad Krank möjligen kommer kalla honom... "Raggare".. eller "Ragge", från "Ronny och Ragge"... eller något... XD ) för att hon fortfarante inte är så där jätte bra på att läsa och tolka hur hon ska läsa vissa saker, sen säger hon ju aldrig karaktärens faktiska efternamn heller, PLUS att hon aldrig säger namnet på vem han gifte sig med, eller runt ca vilket datum som detta ska ha hänt... plus så långt som Sam vet så är ju Ned Stark far till Jon Snow, så där finns liksom ingen som helst anledning till varför han ens skulle koppla vad Gilly säger till Jon Snow alls. Men... baserat på en ren gissning så kan detta komma att antagligen komma upp senare, där Gilly antagligen kommer vara den som vid något tillfälle säger "Rhaygar Targaryen? Wait a minute... I saw that name in a book, something about anullment!"... kommer antagligen hända i en scen där Bran Stark försöker övertyga Jon, och andra, om vilka Jon's riktiga föräldrar var. Men det är bara en ren gissning, och det kan ju bli så att de aldrig tar upp det igen... där är ju inget heller som säger att Bran faktiskt ens skulle berätta för Jon om vem han faktiskt är... beror väl på hur mycket utav "Bran" som finns kvar i honom, och/eller hur mycket han eventuelt kommer vilja mixtra med detta utanför White Walkers.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne


Men för fan. Jag har sett Game of Thrones S07E06.

Det hände typ inget viktigt.

Förväntningar
  • Tuttar, rumpor och muffar. ...


...eller okej då. Avsnittet har framför allt två huvudstories och en litén biplot.

Biplotten är helt enkelt att Tyrion försöker få Danny att tänka längre än näsan räcker och kanske bli lite bättre på att hantera sitt humör. Det går sådär. Hon vill inte tänka efter före, hon vill inte acceptera Tyrions varningar om att inte brusa upp i mötet med mästertrollet Cersei och hon vill inte ange en tronföljare trots att hon hela jävla tiden kastar sig rakt in i precis varenda fara som finns. Tyrion påpekar också att bland annat Jonte kärat ner sig i henne. Hon verkar inte helt oäven.

Samtidigt har ju rollpersonerna rest utanför muren i norr. Först spenderar de ändlösa, och väldigt billiga, scener med allmänt banter - det är för all del lite trevligt, men det för ju knappast berättelsen framåt. Det är rätt poänglösa grejer också; typ Göran försöker ge Strutter en komplimang och det går dåligt, Rödskägg retas med Hunden och pratar om att han vill skaffa gigantiska bebisar med Brienne, Jonte försöker ge sitt svärd till Göran... Överlag är det exakt noll och intet viktigt som händer i flera scener - ingen viktig information förs över, inget nytt avslöjas. Det är bara pladder och male bonding.

Sedan kastar SL in ett slumpmöte med en zombiebjörn. Ingen rollperson dör. Sen genomför de ett bakhåll på en grupp zombies, där Jonte dödar en sån där demonsnubbe varpå de flesta zombierna dör. De tillfångatar den ende som är kvar. Ingen rollperson dör här heller. Sen anfalls de av en zombiehord, och låter Lennart springa efter hjälp medan de är strandsatta på en ö med bara lite trasig is mellan dem och horden. Antingen springer Lennart jätte-jättesnabbt, eller så gick de typ i spiraler när de gick dit, eller står de där omringade väldigt, väldigt länge. Eller så gick det mycket snabbare att komma dit de är - det känns kanske mer troligt, för vi har ju redan etablerat att hela västerås får plats i en medelstor mellanstadieskolas aula snedstreck gympasal.

På tal om det så hinner alltså Lennart springa tillbaks till muren, författa ett meddelande som ska skickas till Danny med korp, korparna hinner flyga hela vägen till Dragonstone, där Danny hinner läsa dem, ta sina drakar, och flyga hela vägen upp till norr - och hon kommer fram lagom till morgonen efter, typ. Så ja. Mellanstadieaula.

Strutter dör av skadorna från zombiebjörnen, Rob Zombie kastar isspjut och dödar en av Dannys tre drakar - en av de som aldrig riktigt fått någon personlighet eller så utan bara namngetts i förbigående sådär. Danny flyr med större delen av rollpersonerna på ryggen av sin huvuddrake, medan Jonte trampar genom isen, den klanten. Han tar sig upp, räddas av farbror Benjen (återigen visar seriens författare sin fäbless för deus ex machine-lösningar. Hur visste Benjen att Jonte behövde hjälp? Tja, han lär ju ha sett alltihop hända. En aula är inte speciellt stor, trots allt. Så han "råkade väl vara där".

Hur som haver så tar sig alltså Belgarion-Jonte från platsen. Danny står och trånar lite på muren, så när Jonte tre sekunder senare kommer dit så får han hänga med henne och smugglas på båten de åker iväg med. Danny spanar lite efter Jontes sargade kropp. När han vaknar böjer han (metaforiskt) knä för henne. Hon lovar att de ska slåss mot Rob Zombie tillsammans.

Helst skulle jag ju vilja att hela den här sörjan slutade med att hela västerås genomgreps av en ordentlig revolution och industrialiserades, och omvandlades till en parlamentarisk demokrati med bildningsideal och grejer. Men det lär jag ju inte få. Det näst bästa vore ju om alla de här jävla vildarna förintades i ett hav av eld och is, och att serien slutade med att alla var döda och att hela västerås var en ödemark. Men det lär jag ju inte heller få. Just nu skulle jag inte bli speciellt förvånad om det blir Belgarion och Danny på tronen, om jag ska gissa vartåt det hela faktiskt är på väg på riktigt. Vill de ha en "twist" kanske de låter honom erbjudas tronen men tacka nej.

Det har ju faktiskt aldrig varit så att den här serien egentligen avvikit från standardmallarna. Kanske i, som jag var inne på senast, att monarkerna framställs som något dummare i huvudet än de gör i till exempel belgariaden. Men det här ryktet om att "vem som helst kan dö" har jag ju avlivat sedan långt tillbaks - de enda som dött har varit ganska uppenbara sidokaraktärer som ingen rimligen kan ha trott att de skulle vara huvudpersoner. Och det gäller hela vägen tillbaks till Ned the Head. När det gäller honom ska man dessutom minnas att han spelades av fucking Sean Bean.

Så nä. Oäktingen som egentligen visar sig ha kungligt blod? Fucking Belgarion, inget annat.

Det ska jag säga: Om de dödar Jonte på riktigt, och gör det innan han åtminstone dödat Rob Zombie, kan jag tänka mig att omvärdera min inställning till den här serien. För i dagsläget kunde den här serien lika gärna skrivits av Eddings.

Var var jag? Ah, ja, Danny och Belgarion. Men jag tror att jag var ganska klar där.

Den andra huvudberättelsen i avsnittet handlar väl mest om att Lillfinger lyckas manipulera döttrarna Stark att bli fiender. Han visste såklart vilken effekt brevet han lät Arya hitta senast skulle ha. I slutänden hittar Sansa Aryas ansikten och blir, inte helt utan orsak, skrämd. Arya är ju numera i princip en fullblodspsykopat, som inte verkar kapabel att tänka det minsta långsiktigt - så hon hotar i princip Sansa med att döda henne och ta hennes ansikte.

Ah, och så kallas Sansa till King's Landing men skickar Brienne i sitt ställe. Eftersom hon har något slags dödsönskan.

Och det sista vi får se är att Rob Zombie uppe i norr gör zombiedrake av Dannys whats-his-name.

Herrejesus. Jag står fast vid att nästan inget hände. Det var 95% filler och 5% specialeffekter.

Förväntningar
  • Tuttar, rumpor och muffar. Inte en enda, om jag inte missade något.
  • Våldtäkter. Nix pix.
  • Alla fortsätter vara osympatiska. Mnja. Eller jo. Även om t.ex. Rödskägg ju är "rolig" med sin grovhuggna sexism så är det ju egentligen jävligt obehagligt, det här stalkerbeteendet han har när det gäller Brienne. Och så är det överlag: en del är lite roliga, men typ ingen är sympatisk.
  • Få oväntade dödsfall. Inget. Nej, jag räknar fan inte Strutter. Jag tänker överhuvudtaget inte låta den här serien komma undan med att räkna varje dödsfall av en namngiven karaktär som "oväntat". Det är inte oväntat, för det är inte karaktärer som man räknar med ska hålla speciellt länge.
  • Alldeles för lite fantastik. De är mycket mer frikostiga med drakar och zombies den här säsongen. Det är bra, för det är ju typ där seriens styrka ligger.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Ganska lite. Eller ja, banter kanske räknas, men banter är ju faktiskt lite trevligt även om det bara är filler. Tjafset mellan Sansa och Arya hade jag klarat mig mycket bra utan, dock.
  • Cersei är sämst. Här var hon faktiskt inte ens med, så... Jag antar att hon fortsatte vara sämst
  • Danny är sämst. Ja.
Förhoppningar
  • Alla dör. Lite namnlösa vildar, en drake (typ) och Strutter. Not fucking good enough.
  • Hela västerås eldas upp av drakar och asfalteras över. Bara lite zombies, uppe ovanför västerås.
  • Mycket mer fantastik. Jao, typ.
  • Snoppar. Nix. Jag kräver ändring.
 

Attachments

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
krank;n255389 said:
Rob Zombie kastar isspjut och dödar en av Dannys tre drakar - en av de som aldrig riktigt fått någon personlighet eller så utan bara namngetts i förbigående sådär.
Jag skulle säga att jag är idiotmycket nörd av denna serie. Har läst böckerna tre gånger.

...

Jag visste inte vilken drake som dog. Det var först när jag läste på reddit senare som jag kunde fundera ut vilken det var.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Mundo;n255396 said:
Jag skulle säga att jag är idiotmycket nörd av denna serie. Har läst böckerna tre gånger.

...

Jag visste inte vilken drake som dog. Det var först när jag läste på reddit senare som jag kunde fundera ut vilken det var.
Samma här. Man vet ju att det inte var Drogon, eftersom Dany rider på honom. Men annars så verkar färgkodningen ha grumlats allt eftersom de växt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
För övrigt tror jag att rödskjortorna inte var "vildar" i bemärkelsen wildlings. Jag tror det var resterna av brödraskapet. Vilket betyder att Beric är ensam kvar nu, möjligen med Hunden som hedersmedlem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Bolongo;n255399 said:
För övrigt tror jag att rödskjortorna inte var "vildar" i bemärkelsen wildlings. Jag tror det var resterna av brödraskapet. Vilket betyder att Beric är ensam kvar nu, möjligen med Hunden som hedersmedlem.
Jag använder iofs genomgående "vildar" för att beskriva i stort sett alla som bor i hela västerås, möjligen med undantag för en del maesters och järnbanken, typ.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Björn den gode;n255477 said:
Men zombiedrake är väl ändå coolt eller?
Det hade nog hjälpt lite om jag gillat drakar. Eller zombies. =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne


Så vad ni säger är alltså att om jag tar mig igenom det här avsnittet, så kan jag fokusera på att bara kolla på saker jag faktiskt gillar i ett helt år sen? Kanske rentav två?

Kör i vind. Jag har sett Game of Thrones S07E07.

Det är ett väldigt game-of-thronesigt game of thrones-avsnitt, vilket, om jag nu vore ett fan av game of thrones och inte bara någon som snart sett så mycket att han får känningar av stockholmssyndrom, kanske kunnat betraktas som något inte helt rövdåligt.

Men aight: Unsullied står utanför nån borg som Slimie och Bronn står vid. Unsullied får sällskap av dothraki. Tyrion, Spindeln, Reek etc. landstiger. Cersei och Berget och Frankenstein och Veyron i Ottan och Brienne och Pod och allihopa samlas i ruinerna av en arena som tydligen tillhört drakar. Det blir en del banter, för sånt gillar manusförfattarna. De verkar tro att de är Joss fucking Whedon... Men deras banter är ihåligt och känns som onödig utfyllnad. Någon rolig kommentar här och var, för all del, men det lyfter aldrig riktigt.

Danny gör scenens bästa entré, på drakrygg.

Veyron tycker att det här är rätt tillfälle att bråka med Reek, som också är på plats. Alla tycker att han är jättejobbig och pinsam.

Hunden levererar en lastpall med zombie. Veyron sticker med sin flotta. Cersei verkar lite spak, och går med på vapenvila...

...och för ett kort, kort, ögonblick tror jag att Cersei för en gångs skull tänker vara något annat än sämst på planeten...

...men sedan börjar hon naturligtvis ställa krav. Mer exakt på att Snöjonte ska lova att inte anfalla Cersei utan hålla sig uppe i norr. Och sedan blir det en diplomatisk clusterfuck eftersom Jonte ju är dum i huvudet och inte kan klämma ur sig en enda vit jävla lögn för att upprätthålla den viktiga jävla vapenvilan, utan måste avslöja att han böjt knä för Danny. Vilket av någon anledning hindrar honom från att gå med på kravet? Borde inte Danny helt enkelt ha kunnat låta honom gå med på det? Jag förstår inte, men jag antar att det är den här jävla hederskulturen som återigen sätter käpparna i hjulet för allt som skulle kunna vara vettigt och rationellt. Och Cersei kan GIVETVIS inte bara backa från kravet. Nädå, hon tar sina leksaker och går hem.

Alltså jag blir SÅ TRÖTT.

Alla är, med viss rätta, sura på Snöjonte som just pissade bort deras vapenvila. Tyrion går och pratar med Cersei.

Har ni tänkt på att Bergets hjälm är jätteful? Den är jätteful. Den ser ut som en potta. Man tycker ju att om de nu ska ha en ostoppbar mördarzombie så kunde de ju satt på honom en hjälm som inte ser ut som en potta. Eller är det viktigt att den ser ut som en potta för att Frankensteins alkemi ska funka?

Aja. Medan Danny och Jonte pillar varandra i håret och viskar sweet nothings om drakar och barn så lyckas Tyrion använda omvänd psykologi för att få Cersei att komma tillbaks till förhandlingsbordet och rentav gå med på att hennes arméer ska rida norrut med Jonte och de andra och faktiskt göra lite nytta! Yay, äntligen gör Cersei något vettigt. Det krävdes att Tyrion gick emellan och övertalade henne (genom att hetsa henne att döda honom...).

Men vääänta lite nu. Cersei? Agera rationellt? Långsiktigt? Göra något vettigt? Sätta sig på en hög häst genom att erbjuda sig att göra mer än någon frågat efter? Det här låter mycket mysko.

...och ja, det är väl bara två eller tre scener senare som hon säger åt Slimie att inte rida med några arméer. Hon snackade såklart strunt. Hon tänker sitta på sin röv och låta Snöjonte och Danny göra jobbet. Dessutom stack Veyron egentligen inte alls; eller han flydde iaf inte - han åkte tydligen och hämtade hyrsvärd. För Cersei tänker låna skitmycket pengar från Järnbanken och bygga arméer att slå sönder Dannys arméer med. Slimie blir sur och sticker.

Fucking hell, Cersei.

Nåväl. Reek snackar lite med Snöjonte/Belgarion innan han drar. Belgarion/Jesus förlåter honom hans synder och uppmuntrar honom att åka och rädda Yara. Reek går ner till stranden och får stora stryket av en av sina mannar som inte vill rädda Yara. Striden vänder när snubben försöker sparka Reek i hans ickeexisterande kuk. För alla vet att om man inte har någon kuk så gör det inte ont att bli sparkad mellan benen. Eller nåt. Så Reek får som han vill, och åker iväg med sina män.


Uppe i Winterfell, som väl typ är Västerås' motsvarighet till mina hemtrakters Norrbo, så fortsätter Lillsnoppen att så split mellan Arya och Sansa, genom att försöka övertyga den senare om att den förra kom till Norrbo för att mörda henne. De tjafsar också lite om det här med att Jonte knäat sig för Danny och vad det kan innebära.

I slutänden kallar Sansa till sig Arya och anklagar... Lillsnuppas för mord och förräderi. Eftersom de här sammanhangen har rättsäkerheten hos en medelstor lågstadieklass så går det tydligen bra att anföra fucking "visioner" som bevismaterial, och sen döms Lillkuken till döden. Arya agerar bödel, och så var det lilla problemet ur världen. Darth Sansa såg igenom Lillpenisens lister, äntligen. Sen står systrarna och säger snälla saker om varandra på en mur.

Sam kommer till Norrbo han också. Han träffar dock mest Bran, som avslöjar vilka Jontes föräldrar var. Sen står Sam och ljuger Bran rakt upp i ansiktet och tar all creds för Gillys upptäckt att Raggarkungens tidigare giftemål var annullerat, och att Belgarion därmed är "rättmätig" arvinge till tronen, om man nu är en jävla idiot och bryr sig om sån skit. "Rättmätiga arvingar" jesus kristus på en hoppstylta...

Och ungefär samtidigt får vi ännu en gång se Kit Harringtons babylena rumpa, för han smyger in till Dannys rum där de nuppar som två små kaniner som är släkt med varandra. Som sagt, det här är ett väldigt Game of Thronesigt Game of Thronesavsnitt.

Slutligen når Rob Zombie och hans zombettes muren. Han använder sin nya zombiedrake för att förstöra en del av sagda mur, och så börjar de marschera in.

Förväntningar
  • Tuttar, rumpor och muffar. Belgarions bebislena rumpa fick vi faktiskt se. Tittar man efter riktigt noga så får vi faktiskt se nästan hela av en av Dannys tuttar också, med vårta.
  • Våldtäkter. Nupp.
  • Alla fortsätter vara osympatiska. Jamen vafan. Utom kanske Sansa.
  • Få oväntade dödsfall. Jag vet inte om jag blev sådär jätteförvånad, men det var väl för all del inte helt väntat att Lillsnuppas skulle gå och dö sådär.
  • Alldeles för lite fantastik. De fortsätter att faktiskt ha med en del drakar och grejer, men det var rätt lite det här avsnittet.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Ja, typ hela avsnittet var väl i princip tjaffs.
  • Cersei är sämst. SÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄMST
  • Danny är sämst. Faktiskt inte sämst den här gången. Hon höll humöret tammefan hela avsnittet.
Observera nu att när det äntligen blir lite incest så har jag tagit bort den punkten från listan...

Förhoppningar
  • Alla dör. Not enough.
  • Hela västerås eldas upp av drakar och asfalteras över. Muren, vilket väl får ses som en bra början.
  • Mycket mer fantastik. Mnjae
  • Snoppar. Jag tycker att det är MYCKET orättvist att jag inte fått se Belgarions snopp ännu.
 

Attachments

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
krank;n255742 said:
Det är ett väldigt game-of-thronesigt game of thrones-avsnitt, vilket, om jag nu vore ett fan av game of thrones och inte bara någon som snart sett så mycket att han får känningar av stockholmssyndrom, kanske kunnat betraktas som något inte helt rövdåligt.
Javisst är det bra :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
krank;n255742 said:
Striden vänder när snubben försöker sparka Reek i hans ickeexisterande kuk. För alla vet att om man inte har någon kuk så gör det inte ont att bli sparkad mellan benen. Eller nåt.
Avsnittets största frågetecken där ja. Med tanke på att det inte blev amputerat på världens mest hygieniska sätt att frågan om det inte gör MER ont för Theon att bli knäad i skrevet.


krank;n255742 said:
I slutänden kallar Sansa till sig Arya och anklagar... Lillsnuppas för mord och förräderi. Eftersom de här sammanhangen har rättsäkerheten hos en medelstor lågstadieklass så går det tydligen bra att anföra fucking "visioner" som bevismaterial, och sen döms Lillkuken till döden. Arya agerar bödel, och så var det lilla problemet ur världen.
Jo, jävligt härlig rättegång. Ett misstag bara i din beskrivning. Lillkuken döms inte alls till döden. De bara säger att de inte gillar han och sen skära Arya prompt halsen av honom. Ingen om har fällts, ingen sa "du döms till x på grund av y". De bara skar upp halsen på han när de blev trötta på hans snack. Bästa rättssäkerhetssystemet, 10/10, would Westeros again.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Att nån som toktorterats i typ åratal vinner en fight genom att strunta i att han får stryk tyckte jag var helt rimligt, kuk sparkar eller ej.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Stackars Littlefinger - han tror han är mästarmanipulatör men Sansa har skaffat sig ett level 20 Orakel och en level 20 Assassin... :)

Sedan att de ens försökte låtsas slå in en kil mellan systrarna var fortfarande lamt givetvis.

I vårt eftersnack efter avsnittet uppkom frågan hade det inte varit intressantare att få vara med när Sansa diskuterar med sina syskon vad göra med LF. Mer screentime, och fr.a. mer av syskonbonding. Men visst, det kanske inte hade varit så spännande - "okej tack Bran för din infodump, vad ska vi ha för plan?" "Plan? Med ett lvl20 orakel och en lvl20 assassin behövs ingen plan. Bara följ med LF på vad än han gör så reder det nog ut sig ska du se". :cool:

Största problemet var ju att LF gavs aldrig något att göra. Det fanns ju inget hot. Helt ineffektiva försök driva en kil mellan systrarna (vilket ingen i publiken hade tillåtit) räknas liksom inte.

Hade varit mycket effektivare om LF hade haft något verkligt på Sansa att hota henne med. Eller att han kokat ihop en hederlig gammal Love Potion och förvrängt hennes hjärna. Nåt.

Att bara abstrakt utan tidspress gå omkring och se viktig ut? Low intensity television drama...
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
CapnZapp;n255777 said:
Sedan att de ens försökte låtsas slå in en kil mellan systrarna var fortfarande lamt givetvis.

I vårt eftersnack efter avsnittet uppkom frågan hade det inte varit intressantare att få vara med när Sansa diskuterar med sina syskon vad göra med LF. Mer screentime, och fr.a. mer av syskonbonding. Men visst, det kanske inte hade varit så spännande - "okej tack Bran för din infodump, vad ska vi ha för plan?" "Plan? Med ett lvl20 orakel och en lvl20 assassin behövs ingen plan. Bara följ med LF på vad än han gör så reder det nog ut sig ska du se".
Att de försökte låtsas slå en kil mellan systrarna är ju en av anledningarna till att de plockar Littlefinger ju, att de medvetet drar in honom att tro att han är på väg att lyckas, så att han på något sätt går över gränsen igen. Det var kanske inte gjort på det bästa sättet... men sånt händer ibland.


How ever... där är ett mindre problem, och ett rätt stort problem, med att serien skulle ha visat oss när syskonen planerade hur de skulle sätta dit Littlefinger.


Det mindre problemet är ju (som du säger själv) att då hade vi ju definitivt vetat vad som skulle hända... och i slutändan skulle antagligen många tittare fråga sig och/eller klaga på vad meningen var med att visa oss planen till att börja med, och att den sen föll ut exakt som de hade tänkt sig och allt. Visa tittarna planen, och folk klagar på att de ju då redan visste vad som skulle hände... eller visa inte tittarna att där ens finns en plan, som men syskonens här i GoT, och andra folk klagar på att det hanterades dåligt för att där inte fanns någon indikation på vad som skulle hända alls. Det är lite utav en "You're damned if you do, you're damned if you don't" typ av grej här helt enkelt.


Det större problemet dock är kopplat till en rätt vanlig tv-trope... Ju mer tittarna får veta om en plan innan den utförs, ju större är chansen att den planen råkar ut för problem, eller är till och med dömd att totalt misslyckas. Om serien hade faktiskt visat oss planen för hur syskonen skulle sätta dit Littlefinger, så är chansen oerhört stor att planen hade misslyckats eller haft stora problem på vägen.

Tänk på det lite... tänk tillbaka till andra filmer, tv-serier, böcker, spel, etc, som ni har läst/sätt/spelat... där en faktiskt plan för hur saker ska göras presenteras för läsaren/tittaren/spelaren... tänk sen på hur många av dem planerna som faktiskt funkade som tänkt, eller som kanske helt enkelt totalt misslyckades i slutändan. Hur många gånger har vi inte sätt att en karaktär säger till de andra "Hey! I have a plan!" och sen lutar de alla sig in för att planera, men vi får aldrig faktiskt höra vad planen är (mer än kanske en liten snutt utav början ibland), utan vi får se planen som de kom fram till spela ut sig framför oss, och allt som oftast så slutar den med att de lyckats mer eller mindre med vad de satte ut för att göra. Och ibland så visar vissa grejer oss hela planen efter att den har redan utförsts och lyckats, för att ge tittarna en "Aaaah, I see!"-känsla över vad som just hände. Detta är ju också oerhört vanligt för "boven" i en grej, där boven bara måste berätta för "snällingen" vad dennes plan är... snällingen ska ju ändå snart dö ju, so what's the harm liksom, varpå bovens plan är då dömd att misslyckas. XD

För bara några avsnitt sedan i GoT så gav Tyrion oss planen för hur de skulle vinna över Lannisters... skicka Unsullied till Castely Rock, hämta en arme från Dorne, samla dem tillsammans med många andra Westeros armeer och anfalla King's Landing, etc... så fort Tyrion gav oss den planen, så var den dömd från början att att ha åtminstone stora problem, och möjligen även helt misslyckas på något sätt. Därav, antagligen, varför vi aldrig får veta att syskonen Stark faktiskt har fixat en plan för att sätta dit Littlefinger... för, som tropen säger, ju mer vi tittare vet om en plan innan den utförs, ju mindre är chansen att den kommer lyckas.

Dessutom, jag är rätt säker på att tittarnas känsla, över att Littlefinger tillslut får betala för vad han har gjort genom hela serien, är långt mycket starkare pga att vi inte vet att den är på väg att hända. Den scenen, "You stand accused of murder. You stand accused of treason. How do you answer these charges... Lord Baelish?", hade med största sannorlikhet inte haft samma slagkraft som den har om vi hade faktiskt känt till planen.

Ett videoklipp, för den scenen, från antagligen den mest populära GoT reactionserien på youtube (där kunderna i Burlington Bar tittar på GoT).

Min personliga favorit kanal, för tv-serie reaktioner som detta, är dock en annan youtube grupp kända som "Blind Wave", för att de tillför väldigt mycket till de tv-serier som de reagerar på (och mycket av vad de tittar på är ju grejer som jag själv tittar på). Vilket de gör genom att de spenderar oftast minst lika mycket tid med att prata om vad de sätt, som de spenderade med att reagera på det, och medan de tittar så försöker de också skriva ner saker de kanske vill snacka om efteråt (vilket jag tycker hjälper oerhört mycket). Vilket allt som oftast betyder att de har ca 10 minuter av reaktioner (för ca 10 minuter brukar vara standard gränsen som de får visa från ett avsnitt från tv-serier utan att få videos stoppade/nerplockad utav tv-företagen), plus allt som oftast ju då minst 10 minuter utav snack... men där det inte är ovanligt att de spenderar mer än så med att snacka om det (beror på vad det är)... specielt deras GoT videos tenderar till att ha blivit allt längre efter hand som serien har gått. Hela deras säsong 7 reaktions serie har varit minst 1 timme långa för varje avsnitt... och deras reaktionsvideo för s07e07 utav Got, är 1h och 45 minuter lång, där endast ca 10 minuter ju då är de bitar som de visar av när de tittar på avsnittet. Ska faktiskt kolla på den videon ikväll, när jag äter min "Celebrera att jag fått pengar"-pizza (vilket allt som oftast är en pizza med gyroskött och bearnaisesås, vilket har varit min favorit typ utav pizza sedan ca 1991). XD
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Jag tyckte nog faktiskt att hela arya-sansa-lillsnuppas-grejen sköttes rätt ok. Som det gjordes nu skapades en liten twist, som jag inte var speciellt beredd på. Och då jag gillar twistar så gjorde det att en del av min motvilja mot hela serien och alla inblandade negerades en smula.

Jag tycker att det blivit aktivt sämre om man fått se hur sansa och arya pratat ihop sig innan, till exempel.

Sedan verkar ju inte försöken ha varit helt misslyckade. Min tolkning är tvärtom att Sansa fick en aha-upplevelse ganska sent, snackade ihop sig med sina syskon, och körde på. Som jag läste att nån annan påpekade så har det ju varit flera spända scener mellan arya och sansa där de inte haft nån att visa upp sig för. Jag tyckte också att hela "vi har varit ifrån varandra och haft VÄLDIGT olika banor och nu vet vi inte riktigt om vi känner igen varandra längre"-grejen ändå gjordes ganska bra. Jag tyckte inte den kändes otrovärdig alls. Det enda jag hade problem med var just att ingen av dem faktiskt verkade vilja lägga korten på bordet och vara resonabel. Men såna är ju folk i allmänhet också; man går heller runt och ruvar på en massa misstankar än vara frågar rakt ut och resonerar om saker.

Så, jag vet att många tyckte extremt illa om grejen uppe i Norrbo, men för mig var det bra mycket mindre fucked upp än, säg, precis allting som har med Cersei att göra.
 
Top