Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones Säsong 5

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Cybot;n124768 said:
Om man ska såga en snutserie så får det ju vara The Shield, som är långt mer machobrölig än The Wire.

...även om jag själv tycker att The Shield är bra.
En bra ide. Ev är den för mycket som alla andra serier för att Krank ska ogilla den.

Det som är kul med The Wire är ju att det går rätt långsamt framåt och det är supermånga personer inblandade. Men Baltimores slum är ju otroligt mycket mer fascinerade miljö än nån gammal järsgård.

En Sorkin serie annars, The Newsroom är ju väldigt Sorkin-sexistisk, men kanske lite för rafflande.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
krank;n124764 said:
Varför inte? Den verkar ju aptråkig. Jag hör ofta folk som jublar över och hyllar den, men när de ska förklara vad det är som gör den så fantastisk så börjar de bara rada upp en massa irrelevant skit. Sånt där som kan ge lite krydda till en i övrigt intressant serie, men som knappast kan hålla en flytande. Typ "relationer" och "folks descent into darkness", "korruption" etc.
Då har de inte fattat serien. The Wire är en politisk kommentar. Den förklarar hur och varför USA ser ut som det gör och ibland vad man skulle kunna göra åt det.

Dessutom har serieskaparna rätt. De vet verkligen vad de talar om.

Sen vävs detta samma med människoöden (många gånger inte ens fiktiva sådana) som visar hur individer påverkas i mötet med ett dysfunktionellt samhälle.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,972
Location
Ludvika
Måns;n124787 said:
The Wire är en politisk kommentar. Den förklarar hur och varför USA ser ut som det gör och ibland vad man skulle kunna göra åt det.
Ja, det låter verkligen vedervärdigt.

Är du säker på att du verkligen vill utsätta dig för detta Krank?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Nu vill jag också prata om The Wire.

Jag tycker ju att The Wire tillsammans med Buffy the Vampire Slayer lägger grunden för den moderna tv-serien. Allting andra serier har gjort bra (möjligtvis med undantag för s1 av True Detective) är koncept som de lånat, snott eller vidareutvecklat från BtV och The Wire. Hur man bygger karaktärer, hur aktivt man måste titta på serierna, hur man använder musik, hur en bra båge fungerar, vad man kan utveckla mellan säsonger osv. Allt är saker Joss Whedon och David Simon uppfann för 10-15 år sen.

Alltså borde det vara nått nytt på gång nu.

Med detta sagt byter jag lag. Klart Krank ska se The Wire.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Måns;n124787 said:
Då har de inte fattat serien. The Wire är en politisk kommentar. Den förklarar hur och varför USA ser ut som det gör och ibland vad man skulle kunna göra åt det.

Dessutom har serieskaparna rätt. De vet verkligen vad de talar om.

Sen vävs detta samma med människoöden (många gånger inte ens fiktiva sådana) som visar hur individer påverkas i mötet med ett dysfunktionellt samhälle.
Precis, och det som gör att jag älskar The Wire är att den politiska kommentaren inte slängs rakt i ansiktet på tittaren. Ta till exempel West Wing, en serie som jag visserligen uppskattar och som är trevlig men ofta blir trött på när Aaron Sorkins predikningar om en Bättre värld™ basuneras ut med presidenten som profet. Eller House of Cards, som är West Wings onda tvilling. Mer min kopp te, men även den här är ju väldigt in your face med sina kommentarer till det amerikanska politiska systemet - if you play the game of thr... eh presidency, you win or you die. The Wire å andra sidan bara presenterar en verklighet och säger "så här är det" och det är mycket mer subtilt (okej, kanske inte helt subtilt i och med att Baltimore framställs som en helt miserabel plats) att det finns något djupare budskap bakom "tjuv och polis"-spelandet. Men den är även sevärd bara för att följa de livsöden som porträtteras.

Det bästa med The Wire är ju dock att det tar minst en säsong att lära sig att förstå vad skurkarna säger.

Likväl har jag inga illusioner om att krank skulle uppskatta The Wire speciellt mycket.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Måns;n124787 said:
Då har de inte fattat serien. The Wire är en politisk kommentar. Den förklarar hur och varför USA ser ut som det gör och ibland vad man skulle kunna göra åt det.

Dessutom har serieskaparna rätt. De vet verkligen vad de talar om.

Sen vävs detta samma med människoöden (många gånger inte ens fiktiva sådana) som visar hur individer påverkas i mötet med ett dysfunktionellt samhälle.
...Och inget av detta är intressant nog för att driva en serie. Politiska kommentarer tycker jag gör sig MYCKET bättre i form av dokumentärer eller artiklar.

"Människoöden" är nog den tråkigaste "genre" jag vet. Jag har inget behov av att "leva med" personer för att kunna sympatisera med eller förstå deras situation. Jag behöver t.ex. inte läsa koncentrationslägerfångars självbiografier för att fatta att koncentrationslägren var fruktansvärda. Samma information kan förmedlas mycket mer effektivt, och jag sitter mest där och känner att jag slösar med min tid.

Eller som den där boken "det är bara lite cancer". Vad är poängen med den utom budskapet "cancer är dåligt, men det är bra att vara snäll och inte ge upp"? Jag förstår liksom inte lockelsen.


Eller, det är väl en överdrift. Jag har förstått att många människor upplever ett behov av att "leva med" människor de sympatiserar med och får en lustfylld eller i varje fall givande känsla av att mer noggrant (och emotionellt) följa personers upplevelser. Jag delar bara inte det behovet alls. Jag vänder mig till fiktionen för att lära mig nya saker, få nya idéer. Kommer de nya idéerna med för långt mellanrum blir jag uttråkad.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
kloptok;n124795 said:
Eller House of Cards, som är West Wings onda tvilling.
Utom säsong tre. Den kändes mer som... Gilmore Girls onda tvilling, eller något.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
krank;n124796 said:
...Och inget av detta är intressant nog för att driva en serie. Politiska kommentarer tycker jag gör sig MYCKET bättre i form av dokumentärer eller artiklar.
Det var verkligen inte ett försök att övertyga utan bara en rättelse. The Wire är inte ett drama om korruption och mänskligt förfall. Sedan får du gilla precis vad du vill, det har jag inga problem med.

Ps. Lustigt nog är jag i det här fallet din absoluta motpol. Jag hade inte kunnat titta på Dr Who, CSI, Buffy m.m. om jag så hade en pistol riktad mot huvudet. Jag tycker att de är så olidligt ointressanta att jag gissar att jag aldrig i helvete hade kunna göra om din GoT-bedrift med någon av dem. Men en kul tråd blev det, så det var ju kul att du led för oss :)
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Jocke;n124790 said:
Nu vill jag också prata om The Wire.

Jag tycker ju att The Wire tillsammans med Buffy the Vampire Slayer lägger grunden för den moderna tv-serien. Allting andra serier har gjort bra (möjligtvis med undantag för s1 av True Detective) är koncept som de lånat, snott eller vidareutvecklat från BtV och The Wire. Hur man bygger karaktärer, hur aktivt man måste titta på serierna, hur man använder musik, hur en bra båge fungerar, vad man kan utveckla mellan säsonger osv. Allt är saker Joss Whedon och David Simon uppfann för 10-15 år sen.

Alltså borde det vara nått nytt på gång nu.

Med detta sagt byter jag lag. Klart Krank ska se The Wire.
Jag förstår din poäng, men vill ändå påpeka att även om The Wire och Buffy varit stilbildande och mycket betydelsefulla, finns det flera serier som varit föregångare eller samtida till dessa.

Oz, 1997
Sopranos, 1999
The West Wing (Vita huset), 1999
The Shield, 2002

Och nu ser jag att Buffy kom redan 1997. F*n. =)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Patrick Bateman;n124824 said:
Och nu ser jag att Buffy kom redan 1997. F*n. =)
Men typ inget av det buffy gjorde riktigt bra var ju närvarande i första sesången, så jag tycker man skall räkna det som att serien började 1998
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Lukas;n124846 said:
Men typ inget av det buffy gjorde riktigt bra var ju närvarande i första sesången, så jag tycker man skall räkna det som att serien började 1998
Nästan helt sant. Men många serier är inte så bra i S1, så det tycker jag räknas i alla fall.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Måns;n124819 said:
Det var verkligen inte ett försök att övertyga utan bara en rättelse. The Wire är inte ett drama om korruption och mänskligt förfall. Sedan får du gilla precis vad du vill, det har jag inga problem med.

Ps. Lustigt nog är jag i det här fallet din absoluta motpol. Jag hade inte kunnat titta på Dr Who, CSI, Buffy m.m. om jag så hade en pistol riktad mot huvudet. Jag tycker att de är så olidligt ointressanta att jag gissar att jag aldrig i helvete hade kunna göra om din GoT-bedrift med någon av dem. Men en kul tråd blev det, så det var ju kul att du led för oss :)
Jag tycker du ska ge Buffy en chans, se tio avsnitt eller nåt... och recensera på forumet vad du tyckte om dem ;)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,972
Location
Ludvika
Björn den gode;n124864 said:
Jag tycker du ska ge Buffy en chans, se tio avsnitt eller nåt... och recensera på forumet vad du tyckte om dem ;)
Ja, hur kan man inte gillar Buffy liksom? Det är nog bara för att du aldrig get serien en ordentlig chans =)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Buffy blir ju bara bättre och bättre med tiden.. från en ganska enkel Monster of the Week till nåt fantastiskt. Angel likaså.. i början är den "sådär", men sen jävlar.

Den moderna TV:s grund är Oz, Buffy, Sopranos och Sex and the City.

Den senare har en fantastisk förstasäsong (som bygger på boken med samma namn), sen blir det tyvärr sämre ganska snabbt och serien byter fokus. Från sex till shopping.

Men viktigast var Sopranos. Tveklöst. Den lade ribban.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Arfert;n124878 said:
Buffy blir ju bara bättre och bättre med tiden.. från en ganska enkel Monster of the Week till nåt fantastiskt. Angel likaså.. i början är den "sådär", men sen jävlar.

Den moderna TV:s grund är Oz, Buffy, Sopranos och Sex and the City.

Den senare har en fantastisk förstasäsong (som bygger på boken med samma namn), sen blir det tyvärr sämre ganska snabbt och serien byter fokus. Från sex till shopping.

Men viktigast var Sopranos. Tveklöst. Den lade ribban.
Jag kommer ihåg att jag såg tip s1 och s2 av Sopranos när det gick, men inte att det var något särskilt med det. Jag var å andra sidan ung och dum på den tiden. Borde se om den.

Men du räknar alltså inte The Wire över huvud taget som en game-changer?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
The Wire är ingen game changer. Den är ett helt nytt game som ingen försökt haka på.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Hmm.. Krank... vet inte riktigt om du nämnt något om detta tidigare... det är möjligt at du har, men jag bara glömt eller missat det... sen är jag för lat för att söka efter det också... så...

Tittar du på The Walking Dead?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Jag kollade på första säsongen. Insåg att serien handlade alldeles för mycket om personer och relationer och alldeles för lite om zombier, samhällskritik och problemlösning. Tröttnade snabbt på s02.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,972
Location
Ludvika
krank;n126916 said:
Jag kollade på första säsongen. Insåg att serien handlade alldeles för mycket om personer och relationer och alldeles för lite om zombier, samhällskritik och problemlösning. Tröttnade snabbt på s02.
Den stora frågan är väl; hatade du den eller blev du bara uttråkad?
 
Top