Krank kollar på Buffy the Vampire Slayer

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Buffy S05E12 – Checkpoint.

Väktarrådet, med Quentin i täten, kommer till Sunnydale. De har hittat information om Glory, och tänker testa Buffy för att se om hon är tillräckligt bra – om hon inte passerar testen får hon inte informationen. De hotar också med att deportera Giles, vilket är det som slutligen får Buffy att gå med på att bli testad. Sedan ägnas huvuddelen av avsnittet i princip åt testningen, intervjuer av Schoobies, och så vidare. Det finns också en sidogrej där Glory får reda på att det är ont om tid om hon ska använda Nyckeln, och där Ben vägrar hjälpa henne att hitta Buffy. Hon hittar dock Buffys hem själv, och har ett hotfullt men ickevåldsamt litet samtal med henne där. Efter det ber Buffy Joyce och Dawn att packa väskor; så får de bo hos Spike som är den ende som är stark nog att skydda dem när hon inte är där.

Buffy blir också anfallen av Knights of Byzanthium, som vill döda henne eftersom hon försvarar Nyckeln.

Hur som helst inser Buffy till slut att på samma sätt som Glory bara hotade henne men inte dödade henne, eftersom hon behöver något Buffy har, så är Väktarrådets tester bara ett sätt för dem att få makt över henne. Det är maktlekar – de vill göra henne osäker och få makt över henne på det sättet, eftersom hon är den som egentligen har all makt. Deras information är värdelös om den inte ges till henne. Så hon ger dem ett enkelt ultimatum: Hon låter dem hjälpa till om de gör det på hennes villkor, vilket i princip betyder att de ger henne informationen, hör av sig framöver om de hittar mer, och i övrigt GFTO. Åh, och gör Giles till hennes officiellt väktare igen, med lön utbetald retroaktivt. Den här scenen är glorious. Och ja, de går med på det.

Sen avslöjas att Glory inte är en demon, utan en gud.

Kontinuitet:
  • Glory kan tydligen inte skada eller döda eller ens "get her hands on" Ben. Vi vet inte varför än.
  • Giles är nu riktig Väktare igen.
  • Väktarrådet har blivit put in their place.
  • Glory är en gud.
  • Buffy har aktivt sökt Spikes hjälp, och han har gett den utan att kräva något alls tillbaka.
  • Joyce och Spike delar ett gemensamt intresse i såpan Passions. Deras relation är verkligen så 100% wholesome.
  • Knights of Byzantium introducerades.
  • Glory vet var Buffy bor.
Bra avsnitt, riktigt bra. Jag gillar ju överlag när Buffy överlistar Rådet och visar fingret till Quentin, som ju får symbolisera konservativa gamla vita män som tjänar på den rådande patriarkala ordningen. Eller symbolisera och symbolisera, det här är ju exempel på subtext som inte är så mycket subtext som… text. Quentin får liksom ha alla riktigt dumma konservativa åsikter, inklusive om "disciplin" som central i undervisning.

Sarah Michelle Gellar är riktigt, riktigt bra. Man ska komma ihåg att det här är in the olden days, när TV fortfarande var liksom B-laget. Hon briljerar verkligen, framför allt i det perspektivet. Hon har kroppsspråk, mimik, spelar med hela kroppen och kan uttrycka väldigt mycket med en enda blick. Jag har inte tänkt på det tidigare gånger jag kollat igenom serien.
Ja! Det här avsnittet är sjukt bra! :D
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Giles åker till england för att Rådet ska kunna säga till honom att de inte vet något om Glory.
Känns väldigt krystat för att rättfärdiga att han inte ska vara där. Kunde man inte bara skriva att han hade drabbats av en rejäl förkylning o var sängliggande med feber o inte skulle störas?

Deras information är värdelös om den inte ges till henne.
Jag förstår principen med det här men samtidigt så kan känns det som den inte borde vara värdelös eftersom de borde ju kunna göra saker själva, liket Scoobisarna o andra mänskliga monster jägare. Men det är väll en av Buffy seriens punkter att Väktarna som grupp inte gör någonting bortsätt från att klaga, o fungera som sociala antagonister för dråpar sidan av Buffys liv.

Så hon ger dem ett enkelt ultimatum: Hon låter dem hjälpa till om de gör det på hennes villkor, vilket i princip betyder att de ger henne informationen, hör av sig framöver om de hittar mer, och i övrigt GFTO. Åh, och gör Giles till hennes officiellt väktare igen, med lön utbetald retroaktivt. Den här scenen är glorious. Och ja, de går med på det.
Med tanke på att det är viktiga grejer som det handlar om (Jordens/mänsklighetens överlevnad) o hon nu har visat vem som bestämmer, kan man tycka att borde inte Väktarna även ge henne lite av den anti-monster utrustning be borde ha liggande omkring, även om det tar emot att de inte är de som bestämmer...

Buffy blir också anfallen av Knights of Byzanthium, som vill döda henne eftersom hon försvarar Nyckeln.
De är de där som springer omkring i ringbrynja o slåss med svärd o rider på hästar i nutiden, utan att ha någon typ av "de är över 300 år gamla", "från en annan tid/värld", eller liknande ursäkt för att de inte använder bössor o modern teknologi, va?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag förstår principen med det här men samtidigt så kan känns det som den inte borde vara värdelös eftersom de borde ju kunna göra saker själva, liket Scoobisarna o andra mänskliga monster jägare. Men det är väll en av Buffy seriens punkter att Väktarna som grupp inte gör någonting bortsätt från att klaga, o fungera som sociala antagonister för dråpar sidan av Buffys liv.
Om de kunde göra saker själva hade de nog inte använt sig av en slayer. Deras mänskliga agenter etc kan säkert ta hand om en och annan vampyr, kanske rentav vissa demoner – men mot en gud tror jag de står sig slätt.

Med tanke på att det är viktiga grejer som det handlar om (Jordens/mänsklighetens överlevnad) o hon nu har visat vem som bestämmer, kan man tycka att borde inte Väktarna även ge henne lite av den anti-monster utrustning be borde ha liggande omkring, även om det tar emot att de inte är de som bestämmer...
Jag får intrycket av att de inte direkt är någon hightech-organisation, utan mer förlitar sig på kunskap och politisk manipulation. Inga UV-kulor här alltså…


De är de där som springer omkring i ringbrynja o slåss med svärd o rider på hästar i nutiden, utan att ha någon typ av "de är över 300 år gamla", "från en annan tid/värld", eller liknande ursäkt för att de inte använder bössor o modern teknologi, va?
Ja.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Jag för intrycket av att de inte direkt är någon hightech-organisation, utan mer förlitar sig på kunskap och politisk manipulation. Inga UV-kulor här alltså…
tänkte mer på bättre (kanske till o med magiska) svärd, yxor, armborst (Dråpare ska ju vara övermänskligt starka, varför springer Buffy runt med ett lätt armborst när hon borde kunna ha ett tungt dubbelarmborst i varje hand, o Scoopbi gänget kunde ju få repeterarmborst), spjut (träspätts varianten), eldkastare, normala grovkalibriga eldvapen (de monster som inte kräver någon special sak för att skadas brukar ju ändå vara väldigt tåliga), ammunition (till armborsten o till eldvapen, o i trä/silver/obsidian/annat varianter), samt tillgång till deras samling av heliga eller magiska föremål.

Sedan kunde ju ett par av dem stannat runt o fungerat som Giles assistenter så han inte behöver göra allt efterforsknings jobb själv.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
tänkte mer på bättre (kanske till o med magiska) svärd, yxor, armborst (Dråpare ska ju vara övermänskligt starka, varför springer Buffy runt med ett lätt armborst när hon borde kunna ha ett tungt dubbelarmborst i varje hand, o Scoopbi gänget kunde ju få repeterarmborst), spjut (träspätts varianten), eldkastare, normala grovkalibriga eldvapen (de monster som inte kräver någon special sak för att skadas brukar ju ändå vara väldigt tåliga), ammunition (till armborsten o till eldvapen, o i trä/silver/obsidian/annat varianter), samt tillgång till deras samling av heliga eller magiska föremål.
Antlet avsnitt där superior firepower varit svaret kan nog räknas på ena handens fingrar. Jag tror inte Buffy blivit märkbart mer effektiv av att kånka runt på en massa tunga eldhandvapen.

Jag är också skeptisk till att skapa något slags massiv hoard av magiska föremål i Sunnydale. Faktum är att just Sunnydale nog är det sista stället i världen jag skulle vilja ha en sån samling i. Bättre då att frakta dit saker on-demand ifall man nu råkar ha något som skulle hjälpa Buffy. Man har ju resurser för snabb frakt, och Giles är numera riktig Väktare igen och kan kontakta vid behov.

Sedan är det såklart också en genrefråga: jag är väldigt glad över att Buffy inte förvandlades till en vapenfokuserad tv-serie. Utan istället fortsatte lösa problem med hjärnan och hjärtat i första hand. Och jag hittar hellre på anledningar att fortsätta ha det så, än anledningar till att det borde sluta vara så.

Sedan kunde ju ett par av dem stannat runt o fungerat som Giles assistenter så han inte behöver göra allt efterforsknings jobb själv.
Varför i hela friden skulle man vilja ha fler Rådsmedlemmar närvarande än absolut nödvändigt? De letar ju framför allt hela tiden efter sätt att få makt över slayern. De är inte pålitliga allierade.

Bättre då att, som nu, låta dem göra efterforskningsarbete i sina egna lokaler och meddela ifall de hittar något.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag älskar att de hånar pistoler grejen både i Buffy och Angel. I Angel har de till och med grejen där någon frågar sig varför de alltid har med sig så mycket vapen när det aldrig fungerar!

World of Darkness gör samma på typ samma sätt. Pistoler fungerar dåligt eller inte på monster. Så då är de bara högljudda och smaklösa.

På en metanivå. Jag hade funnit det mycket mindre kul om folk sköt en massa pistoler på en skola. Det är mycket roligare när folk slåss med svärd och grejer. Scenen med granatkastaren är typ den enda gången ett skjutvapen tillför något och det är mycket för att det är kul.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Skrev jag inget när jag såg Angel S02E11 – Redefinition? Vilken klant jag är. Och nu har jag typ glömt bort avsnittet.

Men för att den här tråden ska ha något slags koherens har jag läst en sammanfattning och påmint mig:
  • Angel spårar upp och sätter eld på Dru och Darla efter att de börjat försöka bygga upp ett imperium.
  • Lindsay och Lilah överlevde massakern i förra avsnittet och spenderar hela avsnittet med att vänta på att hammaren ska falla från företagets ledning, men det visar sig att de får delat schefsskap över "Special projects" istället.
  • Wesley, Cordelia och Gunn betämmer sig för att grunda en egen byrå.
Ett ganska solitt mellanavsnitt, där folk mestadels yrar runt och undrar vad de ska göra nu efter föregående avsnitts kaos. Det mest aktiva som händer är väl att Angel sätter eld på damerna, tänker jag.

Nyss såg jag Angel S02E12 – Blood Money.

Angel undersöker en välgörenhet som Wolfram & Hart sponsrar, och stöter på Anne. Det är roligt, för det är samma Anne som fick det namnet av Buffy i avsnittet med det namnet och samma person som var med i vampyrklubben som Spikes gäng mördade ihjäl för ett bra tag sedan. I alla fall, samtidigt är det en demon som letar efter honom och kontaktar Lilah och Lindsay – kan jag bara kalla dem L&L? – och samarbetar med dem för att hitta honom. Alltihop slutar med att det visar sig att Angel samarbetade med demonen och att alltihop var en fälla för att få L&L att se fåniga ut. Sen fixar Angel så att Anne ändå får pengar.

Wesley, Cordelia och Gunn lyckas ta hand om ett fall helt själva och scoutar nytt kontor.

Kontinuitet:
  • Anne!
  • L&L får veta att Angel är viktig för den kommande apokalypsen och att de är "expendable". Det är oklart vilken sida Angel kommer att stå på, och W&H vill att det ska vara ännu mer oklart.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Anne är en av de bästa sidokaraktärerna! Hennes utveckling är på riktigt inspirerande.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Alley har varit on a roll på sistone med redigering av sina reaktioner… Så jag klämde Buffy S05E13 – Blood Ties igår efter att ha sett hennes video.

Sammanfattningsvis så berättar Buffy äntligen för Schoobies att Dawn är Nyckeln, varpå de såklart börjar bete sig superskumt mot henne. Det här kulminerar i att hon smiter ut under Buffys födelsedagskalas för att bryta sig in – med Spikes hjälp – i Magic Box för att läsa Giles anteckningar. Genom det får hon reda på att hon är Nyckeln, och så får hon en existensiell kris och skär sig i armarna och rymmer hemifrån efter att ha konfronterat buffy och Joyce.

Hon rymmer till sjukhuset där hon försöker få "galningarna" att berätta för henne om Nyckeln. Hon hittas där av Ben, och avslöjar för henne vad hon nyss fått veta, varpå han… prompt förvandlas, via finaste 90-tals-morfingteknologi, till Glory. Ben is Glory! Glory is Ben! Den referensen är bara rolig om man sett fler avsnitt. I alla fall, Buffy dyker upp och slår på Glory, tills WIllow och Tara gör en snormäktig teleporteringsbesvärjelse som teleporterar upp henne i luften ovanför Sunnydale innan Willow – men inte Tara – segnar ner till marken. Buffy kramar Dawn och allt är fint. Typ.

Åh, och givetvis skyller Buffy först på Spike när hon får reda på att Dawn vet.

Kontinuitet:
  • Schoobies vet.
  • Dawn vet.
  • Ben vet.
  • Ben is Glory!
  • Glory is Ben!
  • Men Glory och Ben delar inte minnen.
  • Det verkar som att det är klurigt att komma ihåg att Ben är Glory och att Glory är Ben.
  • Glory kallar Spike för Buffys pojkvän. "He is NOT my boyfriend", säger hon.
  • Glory beskriver nyckelns sanna form som en grön snurrig grej.
  • Willow gör mäktigare magi än hon egentligen klarar av.
  • Spike hänger på Dawn för att skydda henne. Han säger att det är för att "big sis" inte skulle bli glad om hon blev skadad. Samtidigt lär han ju fatta att Buffy inte heller skulle bli glad om hon visste att han sprang runt och gjorde inbrott med Dawn, så… Jag tänker anta att han inte gör det för "credits" utan för att han inte vill se Buffy ledsen. VIlket är fint.
  • Appropå fint är det ju något lite tragiskt över att han står där utomhus med preset och choklad under armen…
Jag tror det är allt, va?

Bra, fokuserat avsnitt. Mycket avslöjas, samtidigt som serien använder något övernaturigt för att åtminstone lite utforska ett vardagsproblem (i det här fallt: få veta att man är adopterad, tänker jag).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Också: Angel S03E13 – Happy Anniversary.

Angel får besök av karaeokebar-ägaren som kan se folks framtid/öde när de sjunger, som sett att världen snart kommer att gå under. De kuskar runt och hittar till slut en fysiker som tänker stanna tiden i sin säng eftersom han råkat höra att hans flickvän tänker göra slut efter att de haft sex en sista gång så han vill att det inte ska ta slut. Men ett gäng demoner tänker mixtra med det hela och se till så fältet som stannar tid expanderar och äter hela universum. Angel stoppar det hela.

I bakgrunden, och mestadels mellan klipp, löser Wesley något slags detektivmysterium som hans flickvän hittade åt "Angel investigations utan Angel".

Det här är ett helt OK filleravsnitt som absolut duger att se på men kan skippas helt om man har bråttom. Väldigt lite… ny information eller så. Vi får lära känna Lorne (nattklubbsägaren) lite, men vi får inte hans namn. Angel får insikten att det var lite elakt att bara sparka de andra.

Kontinuitet:
  • Det går rätt OK ändå, för Cordelia och Wesley och Gunn.
  • Vi får se Wesleys flickvän Virginia Bryce igen, och hon är rätt kul.
  • Angel inser, som sagt, att det var elakt av honom att sparka dem.
Bäst i avsnittet är den käftiga Val, som är en av fysikerns kollegor. Jag är svag för karaktärer som är lite lagom bitchiga på ett roligt sätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Angel S02E14 – Thin Dead Line är ett helt OK avsnitt.

Anne får höra att poliser i kvarteret där hennes härbärge ligger börjat bli sjukt brutala mot ungdomarna i området. Hon ber Gunn, som hon känner sedan tidigare, om hjälp. Cordelia och Wesley är upptagna med att undersöka varför en rik tjej fått ett demonöga i bakhuvudet.

Angel får nys om det hela och gör sin egen separat utredning, efter att han skulkat utanför härbärget och sparkat huvudet av en polis som visar sig vara en zombie. Han och Kate spårar utan större problem fram att det är polischefen i distriktet som använder zombiemagi, och han sätter stopp för det.

Under tiden tar Gunn och letar rätt på en polis att bli anfallen av. Wesley och Cordy for nys om denna plan, och Wesley hittar Gunn precis lagom för att polisen ska skjuta honom i magen. Wesley alltså. De flyr sedan till härbärget, som anfalls av en hel polis-zombiearmé efter att polisen som sköt Wesley larmat om att gänget sett för mycket. Anfallet avbryts när Angel slår sönder statyetten polischefen använde för att styra zombierna, men Wesley är ju fortfarande skottskadad. När Angel dyker upp på sjukhuset får han en utskällning av Cordy och drar igen.

Kontinuitet:
  • Anne! Som tydligen känner Gunn.
  • Kate! Som inte längre är alltför sur på Angel.
  • Wes, Cordy och Gunn har rätt bra sammanhållning och klarar sig helt OK själva.
  • Wesley skjuts i buken.
Avsnittet har åldrats ganska väl, ändå. Det finns en del polisapologetism i form av karaktären Jackson som enligt Gunn "är anledningen" till att polisen är så hårda mot området, och i form av att Kate påpekar att de övervåldsamma zombiepoliserna ändå fått ner brottsstatistiken. Men annars kändes det helt ok – en extremt övertydlig kommentar om rasism inom poliskåren, polisövervåld och så vidare. Men finns det något Buffy och Angel gör så är det ju övertydliga kommentarer. Buffy gör det mest om personliga tonårsproblem; Angel lite mer på samhällsnivå…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Buffy S05E14 – Crush är ganska skojjigt.

Ett tåg anländer till Sunnydale fullt av döda människor. Dawn smiter iväg och hänger hos Spike. När hon hämtas av Buffy framkommer det att Dwn har en Spike-crush, och Dawn berättar också för den lite aningslösa Buffy om att Spike är kär i henne.

Spike tar med sig Buffy för att slåss mpt vampyrer, men det visar sig bara vara två som redan bodde i stan – inga som hade med tåget att göra. Buffy konfronterar Spike – är det här en date? Hans svar är typ "öööööh, om du vill att det ska vara det?". Hon går därifrån äcklad.

Det visar sig att det var Drusilla som åkt tåg hela vägen från Angel-tvserien för att försöka fresta med sig Spike. Han dumpar såklart Harmony direkt. Dru visar honom ett sätt att äta och vara ond utan att lamslås av chippets elektricitet, men när Buffy dyker upp i hans håla och upptäcker hans hemliga Buffy-shrine så ser han till att cattleprodda båda kvinnorna. Han sätter Buffy i kedjor och binder fast Dru vid en pelare, och hans plan är att döda Dru för att visa Buffy att han är en good guy. Eller möjligen hota Buffy med att han släpper lös Dru om inte Buffy säger att det finns en chans att de blir ihop. Det hela löser sig när Harmony skjuter honom i ryggen med ett armborst. Slagsmål! Det slutar med att Harmony och Dru sticker efter att Spike befriat Buffy för att rädda henne undan Dru.

Avsnittet slutar med att det visar sig att Buffy av-inbjudit Spike från sitt hem; så nu kan han inte komma in.

Det här är ett ganska obekvämt avsnitt för mig, för jag kan absolut säga att jag liksom varit Spike här. Inte odöd vampyr, men ganska creepy och obsessed idiot som inte bara kan hantera sin skit och acceptera ett "nej". Nu vet ju jag att de här två får ett ganska destruktivt förhållande senare, och jag är 100% positiv till Spikes redemption arc rent generellt, men just nu är han verkligen inte färdig med sitt växande. Ännu är han bara ett creep.

Jag tycker att avsnittet överlag är rätt snyggt ihopsatt och att dramaturgin funkar. Replikleveransen är… duglig. Jag gillar att de sätter känslan av "tillbaka till hur det var tidigare" med livemusik på The Bronze; hela grejen med Drusillas uppdykande är ju att fresta Spike med hans gamla liv.

Kontinuitet:
  • Alla vet att Spike är kär i Buffy.
  • Spike är uninvited till det Buffska residenset.
  • Jag gillar att Joyce visserligen alltid kunnat vara liksom social med Spike, men absolut inte har några illusioner om vem och vad han är.
  • Harmony gör slut med Spike. Bra! Jag gillar att Harm ändå fick vara kickass i avsnittet. Hon har fått spendera alldeles för mycket tid med att bara vara patetisk comic relief; det är verkligen en karaktär som förstjänar bättre. Jag antar att Joss Whedon inte var inblandad i avsnittet =)
  • Ben får bekräftelse på att Dawn inte sagt något om att han är Glory till Buffy.
  • Drusilla kom, och drog sedan igen. Oklart vart – till Angel kanske? Vi får se.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Ett tåg anländer till Sunnydale fullt av döda människor.
Undrar bara. Har det etablerats tidigare att Sunnydale har en tågstation?

Harmony skjuter honom i ryggen med ett armborst
Någon anledning till att han inte blev aska av det?

Avsnittet slutar med att det visar sig att Buffy av-inbjudit Spike från sitt hem; så nu kan han inte komma in.
Undrar bara. Har det etablerats tidigare att man kan ta tillbaka en vampyrs inbjudan till ett hem?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Undrar bara. Har det etablerats tidigare att Sunnydale har en tågstation?
Ooooh, bra fråga. Enligt wikin är det här första och enda gången den är med.

Sunnydale är verkligen ett sånt där ställe vars geografi och exakta features är lite flytande. En riktig kvantstad! Det som behövs för storyn finns, och det finns bara så länge det behövs… =)

Någon anledning till att han inte blev aska av det?
Hon träffade inte hjärtat.

Undrar bara. Har det etablerats tidigare att man kan ta tillbaka en vampyrs inbjudan till ett hem?
Jag tror att de gjorde en big deal av det i samband med att Angel blev ond…

Efter att ha kollat wikin: Japp. Det gjordes i Passion (S02E17). Och… tydligen var det här avsnittet sista gången.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Som det har stoppat någon vampyr från att bli aska efter genomborrande av en pinne - bortsätt från vissa storskurkar
Fast det är nog mer pga klantighet i filmningen än pga någon lore. De har etablerat flera gånger tidigare att om man missar hjärtat händer inget – tror t.om. det hänt Spike tidigare.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Buffy S05E14 – Crush är ganska skojjigt.
Det märkliga är att fast det var decennier sedan jag såg serien sist, känner jag alltid igen något ur dina beskrivningar av varje avsnitt och får upp minnesbilder.
Utom för detta avsnittet. Jag har inget som helst minne av det, och inget du skriver ringer några klockor. Jag måste ha tyckt det var ett fullständigt mellan-avsnitt...
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Fast det är nog mer pga klantighet i filmningen än pga någon lore. De har etablerat flera gånger tidigare att om man missar hjärtat händer inget – tror t.om. det hänt Spike tidigare.
tror mer det e ett tecken på att han antingen håller på att bli storskurk eller en spelar karaktär :p
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Angel S02E15 – Reprise.

Oj, vilket deppigt avsnitt. Det går dåligt för… alla, i princip.

Angel undersöker varför det är så många skumma ritualer på G i stan just nu. Det visar sig vara Wolfram & Hart-anställda som har panik inför en stor "review" som händer en gång var 75:e år; de försöker putsa siffrorna i sista sekund. Darla hänger såklart hos Lindsey, och får reda på det hela den vägen. Angel får infon via först ett besök på karaokeklubben och sen hos bokhandlaren som hjälpte honom med hotell-grejen i flashbacken för ett tag sedan. Efter att han fått veta vilken typ av demon det är som ska dyka upp och göra reviewen, att den reser mellan "Home office" (helvetet) och jorden via en ring och att den kan dödas med en särskild handske, dyker Darla upp och snor handsken.

Samtidigt har Cordelia, Gunn och Wesley problem – de lyckades få bort ögat i bakhuvudet på den rika familjens dotter, men nu vägrar de betala med hänvisning till att alltihop bara är en scam. Gunn sticker till sitt kvarter och tänker att han gör mer nytta där. Wesley mopsar sig mot Angel när han är där och letar böcker, och får i gengäld nya blödningar i sitt skottsår. Sen dumpar hans flickvän honom för att hon tycker det är jobbigt att han är i fara hela tiden. Cordy är ensam kvar på kontort, och luras iväg av en demon.

Angel och Darla dyker både upp på Wolfram & Hart. Det slutar med att Darla flyr, och Angel dödar demonen och tar dess ring. Då får han åka helveteshiss nedåt medan Holland Manners (ja, han som är död) pratar med honom om att "hans sida" inte ens ser det här som en fight – de kommer alltid att finnas där, så den "goda sidans" försök leder som mest till tillfälliga bakslag för dem. Sen kommer helveteshissen fram och eftersom det är avsnittets tema och passar Hollands poäng så leder den inte alsl till Home Office där Senior Partnets är, utan tillbaka till jorden.

Är jorden en helvetesdimension? Jag tänker ha det som headcanon iaf.

Hur som helst, Kate får sparken från poliskåren och ringer till Angel när hon håller på och tar självmord med piller och alkohol. Han svarar dock inte, utan träffar istället Darla, som han har sex med. Det är möjligt att sista klippet i avsnittet visar när han blir av med själen igen.

Så… Dåligt. För alla. Utom kanske Darla?

Kontinuitet:
  • Wesley är singel igen.
  • Vi vet nu att W&H är en demonorganisation, styrd från helvetet av "senior partners". Och att den funnits "sedan första grottmannen slog sin kompis i huvudet".
  • Darla lever och är på fri fot igen.
  • Kate är, möjligen, död. Eller döende.
  • Jorden är, kanske, en helvetesdimension. Eller så var det bara ett retoriskt knep. Men det är coolare om det är en helvetesdimension.
  • Angel Investigations är extra splittrade.
Överlag ett händelserikt och starkt tematiskt avsnitt. Det övergripande är såklart hopplöshet, främst inför den malande ständiga Dåligheten – att det alltid finns mer ondska att slåss mot, att varje vinst är tillfällig. Är striden värt det? Och jag tycker att avsnittet gestaltar den tematiken bra.

Väldigt deppigt slut. Tur att det finns mer serie att se framöver, så att det kan bli värre (och ibland lite bättre).
 
Top