Nekromanti Kraggsvärd

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Jag tror det var Krille som i en diskusion om kraggsvärdet, om varför bryt är relativt lågt.
Och då sade Krille något i stil med "Kragg är inga skickliga smeder utan de har bara kragg svärdet för att orsaka så mycket skada som möjligt." nåt i stil med det sa han (tror jag).
Och då kom jag på en sak igår. Varför är kraggsvädet så snyggt? Jag menar med krokodilen som är vid handtaget, hur går det ihop med att det bara har vapnet för att göra så mycket skada som möjligt.

"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 

Elasaid

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
36
Location
Solna, Stockholm
Illustratören visste nog bara att han skulle rita ett enormt tvåhandssvärd, han fick nog ingen direkt beskrivning hur det skulle se ut.
Då blev det lite väl snyggt för att vara ett stort utbankat spett.

/Elasaid - Det finns rollspelare och det finns rullspelare... vad vill DU vara?
 

kalas

Veteran
Joined
18 Oct 2000
Messages
96
Location
Västerås, Sverige
"man får leta hårt för att hitta fulare svärd." - Krille

Dom där svärden är knappast fula, iaf i min åsikt...
Förutom "The Amputar", som inte var såå himla fint =)
 

kalas

Veteran
Joined
18 Oct 2000
Messages
96
Location
Västerås, Sverige
"man får leta hårt för att hitta fulare svärd." - Krille

Dom där svärden är knappast fula, iaf i min åsikt...
Förutom "The Amputar", som inte var såå himla fint =)
 

Elasaid

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
36
Location
Solna, Stockholm
Dom var väldigt fula =P
Och dom som bara var lite fula skulle inte gå använda ordentligt... typ...

/Elasaid - Det finns rollspelare och det finns rullspelare... vad vill DU vara?
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
"Mässingsbjäfs kombinerat med dålig smak, liksom. Jämför med usla pakistanska svärdsliknande föremål - man får leta hårt för att hitta fulare svärd."

Sant. Men i Monster & Varelser är bergstrollen beskrivna som goda smeder (I klass med dvärgarna?) och de som har kontakt med kraggbarbarerna är ibland beväpnade med kraggsvärd. Varför kraggsvärd när de är så dåliga? Borde inte de kunna göra bättre svärd? Och om de kan och gör, varför köper inte kraggbarbarerna sina av trollen för mat (Trollen måste äta och tycks inte vara mycket för jordbruk)?


Bela
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Jag håller med. Eftersom jag anser att fantasykänslan kan främjas så är trollsmidda vapen riktigt jäkla bra. Vissa med upp till tre fördeler och inga nackdelar (grundboken i slutet). De gör gärna vapen år folk som har något bättre att erbjuda ("fin häst, vill du ha ett vapen så kan jag få äta din fina häst"). Rätt roligt om riddaren sitter och dregglar över vapnen och för att få ett så måste han ge trollet sin rustning, häst och annat. Det har hänt i min grupp. Alltid lika roligt när man undrar om hur de ska ta sig hem utan att gå under i bergen utan en häst. Sen, om man vill göra ett legendariskt vapen bör man gå till den bästa alkemisten och låta honom mummla några besvärjelser och liknande på svärdet. Enda saken efter det är gjort är att namnge svärdet. Har man otur döper spelaren svärdet till tirakbane eller något lika tråkigt. En av mina spelare lyckades dock få ett hyfsat snyggt namn: Ignatius svärd. Enkelt och fint. Låter lite bättre om man hittar det lite senare och förkunnar att man nu äger "Ignatius heliga svärd" än "tirakbane".

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Nja...

Såå jävla fula var de väl inte...

Fast "Terminator" skulle nog inte vinna några skönhetstävlingar. Den som gjorde sidan verkar ju mest klaga på SLF:ens hjalten, och inte själva huvuddelen av ett svärd, klingan. De var väl inte så fula?

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Nja, själv tycker inte jag Kraggsvärden är så förbaskat snygga. Om man vill ha snygga svärd, titta på Lyfali! Det är ett SNYGGT svärd.

Förresten:
Ishani = Naginata?

t.o.m namnet Ishani låter japanskt!

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Tokugawa Ieyasu on 2001-08-09 19:35.</EM></FONT></P>
 
Top