Nekromanti Kragg

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Och..

Utan att varken bekräfta eller dementera kan jag dessutom säga att det är baserat på ett verkligt recept. ,-)
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Och..

Någonstans i Afrika blandar folket komjölken med kopiss.....
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Nej utan...

En sudanesisk stam som heter Dinostammen eller något sådant....


Midar kommer inte ihåg namnet.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Plundring har INGENTING med heder att gör, inte direkt i allafall. Om kargg pludrar eller ej är i första hand en kulturell fråga. Med tanke på hur kragg lever så skulle jag säga att de nog är entusiastiska plundrare, de svaga som inte kan försvara sig förtjänar inte att ha något. Det är mycket möjligt att framgångsrika Kraggiska "plundrare" hålls högt i ära "Han lyckades slå av sju huvuden och ta alla deras kor och döttrar."

Heder är inte ett absolut begrepp, vad som är hedersamt beror på varifrån man kommer och vilken kultur man lever i.
Att kapa huvudet av fiender och använda till att dekorera sitt hus med kan vara det som förväntas av en krigare i ett land, men ses som ett fruktansvärt helgerån i ett annat.
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Likplundring är INTE hedersamt

"Nej, jag kan inte se hur det skulle kunna betraktas som ohederligt att plundra lik"

Vederbörande kan ju inte försvara sig, sålunda kan det ju inte vara annat än ohederligt, nesligt och fegt att plundra ett lik. Detta naturligtvis förutsatt att en envig med "likplundraren" om saken/sakerna ifråga inte förekommit - se nedan.

"Det är ohederligt att ta saker från en person som lever"

Inte alls, bara man inte gör det i lönndom. Att utmana personen ifråga om dyrgripen måste ju anses som ytterst hederligt!
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Men det beror ju på situationen....

Vederbörande kan ju inte försvara sig, sålunda kan det ju inte vara annat än ohederligt, nesligt och fegt att plundra ett lik.

Det beror på....
Om någon attackerar min rollperson i syfte att ta honom av daga, har denne förverkat alla sina mänskliga rättigheter rakt av. Jag förtjänar att få plundra idioten.

Dessutom.... om inte jag tar hans silvermynt så gör någon annan det. Så funkar det helt enkelt. En tiggare kommer inte att avhålla sig från att plundra en död/medvetslös individ.


Att utmana personen ifråga om dyrgripen måste ju anses som ytterst hederligt!

Det beror på....
Om du utmanar min femåriga syrra, som inte kan försvara sig, eller förstår varför hon inte få ha kvar den fina genomskinliga sten hon hittat, så är det knappast hederssamt eller hur?

Alltså beror det på situationen om det är hederssamt eller ej.

Dessutom... hur sunt är det att gå runt och utmana folk till höger och vänster för att skaffa pengar.....?
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Likplundring är INTE hedersamt

Jag anser att om du spöar på någon ( i mundana) så har du rätt att ta dens ägodelar.... om den attackerar dig, om du attackerar någon i syfte att döda och ta den saker är det ohedersamt.

Midar har ingen heder.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Kultur...

.. bör bestämma, och detta är en ganska ofta saknad aspekt i rollspel... För de flesta skulle ju inte lämna det där magiska aeg-svärdet av respekt för att den döde kommer behöva det i nästa liv el ngt..

Men så tänker åt en rollperson på ett ganska omänskligt sätt... Man gör alltid det som blir äst för stats/föremål el dyl. inte faan är man mänskligt slapp...
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Kultur...

En riddare skulle nog inte plundra ett lik... om det fanns vittnen sen är det upp till varje riddare inte heller skulle en vanlig bonde plundra ett lik (Inte i mitt mundana).

En tirak skulle plundra liket direkt. Likaså en brottsling (Rövare, tjuv etc).


Midar plundrar inte lik. Man kan bli sjuk.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: Kultur...

En riddare skulle nog inte plundra ett lik... om det fanns vittnen sen är det upp till varje riddare inte heller skulle en vanlig bonde plundra ett lik (Inte i mitt mundana).
En riddare plundrar inte lik - han återtar det som rättmätigen var hans och som (den nu döde) nidingen skändligen och ohedersamt stulit från riddaren.

En bonde kan nog mycket väl plundra ett lik. Det handlar som så mycket annat om situationen. Desperate times calls for desperate measures.

Fast, det är klart, om man anser att mundana är en fin och vacker och välbärgad värld där folk inte svälter och alla håller de romantiska riddaridealen högst (såväl riddare som ofrälse) så borde likplundring inte förekomma. Lik borde vara rätt ovanliga till och med.

/Duddmannen
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: Lik har ingen heder

Vederbörande kan ju inte försvara sig, sålunda kan det ju inte vara annat än ohederligt, nesligt och fegt att plundra ett lik.
Det där är en missuppfattning. Om man inte kan försvara sig BLIR man ett lik. Väl i det tillståndet slutar man att finnas som individ och har alltså förverkat sina rättigheter. De döda kan inte äga något och kan därför inte skymfas. Bara levande personer kan behandlas ohederligt (eller hederligt). Men död är död.

/Duddmannen
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Kort å gott: Det går inte smyga sig på friska djur (visst, undantag finns).
Undantaget heter Kragg!

Det går alldeles utmärkt att jaga med svärd. Ända sedan min polares Wolven-karaktär i det gamla spelet Paladium jagade Älg med tvåhandssvärd så VET jag att det funkar.

Smyg bra, slå till snabbt!

/Duddmannen
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Jag tvekar inte en sekund på att kragg smyger sig på sina bytesdjur och slår ijäl dem med svärdet. Det faktum att djuret de smyger sig på först antingen fallit ner i kraggens fångstgrop eller fastnat i hans snara är någonting de håller tyst om.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Och om man massakrerar djuret lagpm mycket med svär det syns inte märkena efter snaran.... :gremwink:



Midar som tycker att all jakt ska ske med svär, lite mera sport då
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Arvingarna

Men tänk på den stackars stolte sonen som ska få ärva den modige faderns ägodelar! :gremshocked:
 
Top