Nekromanti kragg och misslor

hamdil

Veteran
jag har börjat spela eon lite med två av mina vänner
och jag har fasnat för eon men en av mina vänner ser på vissa saker lite konstigt om jag säger det så. så jag tänkte fråga lite saker.
1.hur ser misslor och kragg ut?
2.är kragg tillräkligt civiliserade att ha störe städer?
3.hur ser andra raser på misslor?
4.hurser andra raser på kragg?

jag ska även skriva ett äventyr och jag undrar om ni kan komma med några ider.Jag har tänkt att rollpersonerna ska va Misslor och Kraggbarbarer.jag vet ej hur jag ska börja äventyret men har tänkt något med att en kragg hövding/viktig missla har blivit kiddnapad av Tiraker....

Jag uppskatar att ni tar er tid att svara :gremlaugh:

DesertRain

Hero
1. Kragg ser ut som storvuxna människor helt enkelt. Personligen ser jag dem ofta med långt skägg. De är också kända för sina överdrivet stora svärd. Misslorna är små (runt 1m) och har spetsiga öron precis som alvera. Det finns en bild på en missla i spelarens bok.

2. Kragg har inga städer över huvud taget. Det är bara de mest civiliserade stammarna som har mindre byar. En del stammar har inte ens fasta bosättningar. Dock finns det en eyrenstam som har en stad i norra Drunok.

3. De flesta ser misslorna som barn och tar dem inte riktigt på allvar. I Asharien har de en egen stad och en av frijarlarna är missla. De är dock kända för att laga god mat och brygga god öl.

4. Kragg ses som storvuxna privmitiva krigare från norr. Ofta tror de mer civiliserade folken att de är aningen trögtänkta. Utanför Asharina, Caserion, Drunok och östligaste Jargien är det inte så sannolikt att någon har hört talas om dem.

Regmolar

Swashbuckler
1: Misslor ser ungefär ut som barn med spetsiga öron, kragg som mycket storväxta människor ("Jättevikingar" är nog en bra utseendemässig referens för männen). De har alla hår- och ögonfärger men bruna ögon tycks ovanligt, är ljushyade och bär i regel "enkla, praktiska kläder" och har långt hår.

Notera att kraggkvinnor kallas Eyren och i de flesta kraggstammar lever åtskilda från de vuxna männen större delen av året (männen lever i kraggbergen och kvinnorna i eyrenskogarna).

2. Kragg har inga större städer, men de östra, raunatroende klanerna är bofasta (det är bland dessa männen och kvinnorna lever tillsammans). Det lever även ett knappt hundratal kragg bland misslorna i Daggbacken i norra Asharien, om jag minns rätt.

3. Oftast som gulliga och harmlösa, med det stora undantaget tiraker (som ser dem som veka) och specifikt gûrder, som hatar dem.

4. Som storväxta barbarjättar från bergen, om de känner till dem (se texterna i Spelarens bok om Kraggbergen och Eyrenskogarna).

För mer info föreslår jag den utmärkta modulen Barbarer & människofolk, och såklart den kommande Misslor ^^

Edit: Var visst långsammare än Purgatory, därav upprepningarna, och välkommen till forumet!

Regmolar

Swashbuckler
...denna eon-specifika ras.
Nu känner jag mig bara tvungen att besserwissra lite genom att påpeka att den inte alls är Eon-specifik; den är importerad från CJS:s tidigare rollspel Tomtar och troll, som jag försökte hitta en länk till men misslyckades.

Kom nu ihåg historien om hur misslorna ska har ramlat ned från ett hål genom himlen... :gremwink:

Marukusu

Hero
Misslorna härstammar väl snarare från Krilles Trollvinter, om inte jag minns åt helvete fel. Det hintas friskt till det i L&H åtminstone.

Regmolar

Swashbuckler
Självklart har du rätt; spelen har rätt lika namn så jag blandade ihop dem.