Nekromanti Kraftstråk och Öden

Jerakin

Veteran
Joined
27 Dec 2014
Messages
4
Har dragit igång ett Järn kampanj nu! Vi har bara skapat karaktärer, klanen och allt sådant. Vi hade verkligen super skoj att skapa detta tillsammans. Men jag har ett par små frågor.


Wyrd har Kraftstråk som fördjupning men ingen i min grupp (eller google) verkar veta vad detta är, är det någon som har någon idé?

Hur stor emphasis har folk på öden? Ska man tolka öden så som "Ifall du inte dör innan dess så kommer detta hända dig"? Annars kan ju inte rollpersonen i säg dö utan att det är uppfyllt. :)

Jag är också intresserad hur folk använder klanen. Själva klan skapandet ger lite politiska vibbar, att det är så det är tänk att använda det. Detta är förstås väldigt upp till gruppen i säg, så lite intresserad av hur andra grupper gör.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jerakin;n125825 said:
Wyrd har Kraftstråk som fördjupning men ingen i min grupp (eller google) verkar veta vad detta är, är det någon som har någon idé?
Idén är att det är något i stil med "ley lines" (i dess övernaturliga betydelse), stråk eller linjer av wyrd som knyter ihop heliga platser.

Jerakin;n125825 said:
Hur stor emphasis har folk på öden? Ska man tolka öden så som "Ifall du inte dör innan dess så kommer detta hända dig"? Annars kan ju inte rollpersonen i säg dö utan att det är uppfyllt. :)
Jag har mycket tyngd på öden, men inte riktigt på det sättet att rollpersonen inte kan dö innan ödet är uppfyllt.

Ett öde är inte så mycket något som kommer att hända, utan något som dominerar rollpersonens liv. "Jag var general i Kungarikets här" är en sak som hände i det förflutna, men det kommer fortfarande dominera rollpersonen i egenskap av ex-general. "Jag kan tala med vargar" eller "jag är åskgudens dotter" är mer statement of fact av något som är nu, men även dessa kommer dominera rollpersonens liv.

Som spelledare så tittar man lämpligen på rollpersonens öde och ser om man kan hitta något som man kan stoppa in i sitt äventyr. Kanske ex-generalens underhuggare är ny general i legionen som Kungariket hämtar för att hålla koll på barbarerna, eller generalens tjänare är träl hos guvernören eller grannklanen. Vargtalaren kanske kan få information från vargarna i närheten, eller köpslå med dem: vargarna hjälper klanen att hålla passet stängt så att kungariket inte kan ta den vägen mot att de får löpa fritt utan att jagas? Kanske åskguden kommer på besök?

Jerakin;n125825 said:
Jag är också intresserad hur folk använder klanen. Själva klan skapandet ger lite politiska vibbar, att det är så det är tänk att använda det. Detta är förstås väldigt upp till gruppen i säg, så lite intresserad av hur andra grupper gör.
Öde och klanen är båda till för samma sak: att hjälpa spelledaren att skapa äventyr. I klanen letar man upp spänningar som kan leda till något i äventyret. "Så vi har en kärlekstriangel här mellan hövdingens arvtagare, en rollperson och krigsherren, det låter som en motsättning som jag kan bygga ett moment kring."

Dessa händelser kan vara politiska eller emotionella, det spelar inte så stor roll. Och med tanke på att rollpersonerna har ett band till höjdarna inom klanen, eller kanske till och med är någon höjdare, så kommer förmodligen händelserna vara både emotionella eller politiska. Poängen är dock att eftersom det är spelarna som har definierat de här personerna så har de redan ett band till dem. De bryr sig om dem.

Så när du som spelledare hittar på nåt med de här personerna så kommer spelarna känna mer för saken än om generisk spelledarperson råkar ut för samma sak.

Öden och klan är en rik källa till inspiration till äventyr. Använd dem!
 

Jerakin

Veteran
Joined
27 Dec 2014
Messages
4
Idén är att det är något i stil med "ley lines" (i dess övernaturliga betydelse), stråk eller linjer av wyrd som knyter ihop heliga platser.
Ah då förstår jag i alla fall vad det är! Men tror inte jag har läst någon i regelboken som pekar mot att ley lines ska vara ett koncept i spelet. Hur är det meningen att det ska funka rent spelmässigt? Ska det hjälpa till vid finandet av en ande?

Ett öde är inte så mycket något som kommer att hända, utan något som dominerar rollpersonens liv.
Tycker du då att ett öde är mer något som kanske har inträffat som rollpersonerna måste "dras" med? Nu när jag tittar över exempel öderna så ser jag att egentligen är det bara "Völvanhar förutspått att jag ska ena slättens stammar" som riktigt sätter att något kommer hända.



Vi har som sagt inte kommit längre än själva skapandet av karaktärerna och klanen med vi hade verkligen urskoj när vi gjorde det, tror nog att även nästa möte kommer bli lika skoj! Ser redan fram emot det!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jerakin;n125836 said:
Ah då förstår jag i alla fall vad det är! Men tror inte jag har läst någon i regelboken som pekar mot att ley lines ska vara ett koncept i spelet. Hur är det meningen att det ska funka rent spelmässigt? Ska det hjälpa till vid finandet av en ande?
Till exempel. Det kan också användas vid omslag för Stigvana för att hitta vägen som andar brukar ta.

Spelet är med avsikt byggt för att man ska tolka på plats.

Jerakin;n125836 said:
Tycker du då att ett öde är mer något som kanske har inträffat som rollpersonerna måste "dras" med?
"Dras med" är lite fel ordval, tycker jag, i synnerhet med "har inträffat". Ödet är pågående just nu, oavsett om dess rot är i det förflutna eller om det är något som har förutspåtts om framtiden. "Dominera ens liv" är nog bättre.

Det kan vara bra att vara åskgudens dotter, för då har man en cool förälder som kanske delat med sig av sina krafter. Men det kan också vara direkt dåligt, när andra gudar vill använda dig som spelpjäs i sina intriger, eller när Kungarikets präster tycker att det är dumt att det finns levande bevis på hedniska gudars existens. Och ibland kommer det bara vara jobbigt, när gudatalaren i klanen är avundsjuk på dig, eller när hövdingen vill använda dig för att legitimera allt han gör.

I vilket fall som helst så är det en del av ditt liv, och alltså bör det vara en del av spelledarens äventyr.

Tänk tillbaka på Return of the Jedi och scenen där Kejsaren mobbar Luke på den andra dödsstjärnan:

Kejsaren: "With each passing moment you make yourself more my servant."
Luke: No.
Kejsaren: "It is unavoidable. It is your destiny. You, like your father, are now mine."

Man kan tolka det som att Kejsaren talar om Lukes framtid som blivande Sith, men jag har en känsla av att han talar om processen som händer nu. Genom hela scenen pratar Kejsaren om det som händer nu: Lukes ilska byggs upp, hans vänner får storspö och går rakt in i fällan, nu skjuter han med superlasern… men han talar egentligen ytterst lite om framtiden. Lukes öde händer här och nu, eftersom han är sin fars son. Och han kan inte undvika det.

Samma sak gäller dina rollpersoners öden: om du bygger händelser i äventyren baserade på deras Öden så kan de inte undvika sitt öde, lika lite som Luke kan.

Det är om du inte använder rollpersonernas Öde i dina äventyr som de lyckas undgå sitt öde.
 

Jerakin

Veteran
Joined
27 Dec 2014
Messages
4
Super! Allt blev klarare nu, tack så mycket för förklaringarna Krille! Ska bli spännande och se vad som händer med vår grupp och med Järn i framtiden.

Tack för alla enormt snabba svar!
 
Top