Nekromanti Kraftstöld, rena rama rånet?

Niklas

Veteran
Joined
3 Oct 2001
Messages
1
Sitter och läser igenom DoD6 och måste bara säga att det finns mycket nytt och intressant...
Men jag fick en liten fundering när jag läste igenom besvärjelsen Kraftstöld.
Vem skulle någonsin vilja lägga den besvärjelsen???
Nu tänker ni säkert:
"Vad är det för idiot... alla som vill få mer kraft själv på någon annans bekostnad, förstås", eller blir det verkligen så?

Om vi ska ta och börjar med lite mattematik...
Att lägga Kraftstöld kostar 20 SPI-poäng.
Medelvärdet hur många poäng en "normal" person har är 11 poäng.
Vilket betyder att suger du ut all kraft från en "normal" person så förlorar man 9 poäng (inte mycket till stöld...)
Säg nu istället att man möter en magiker med ett högt värde på SPI.
För varje runda som man håller besvärjelsen vid liv så dras det 1T6 från offret.
För att hålla besvärjelsen vid liv så måste offret misslyckas med ett PSY/2 slag.
Vi kan anta att denna magiker har 11 i PSY (ganska lågt för en magiker men ändå).
För att offret ska bryta sig loss så krävs alltså ett värde på mellan 1-6 på en T20, vilket det blir ungefär 1/4 del av gångerna.
Man kan alltså säga att man i genomsnitt lyckat att suga ut 4T6 poäng ur offret.
Ett genomsnittslag av 4T6 är 14, vilket skulle innebära att den som lägger besvärjelsen förlorar 6 poäng.

Chansen att man skulle få mer SPI-poäng kvar när man har lagt Kraftstöld är minimal!
Alltså anser jag att denna besvärjelse inte är speciellt användbar.
Finns det någon som vet något bra sätt att göra den användbar?
Eller är det bara jag som har fått allt om bakfoten?
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Chansen att man skulle få mer SPI-poäng kvar när man har lagt Kraftstöld är minimal!
Alltså anser jag att denna besvärjelse inte är speciellt användbar.
Finns det någon som vet något bra sätt att göra den användbar?
Eller är det bara jag som har fått allt om bakfoten?"

Nä du har inte fått något om bakfoten vad jag kan se. Vad man kan göra för att göra den mer användbar är väl t.ex. att göra om den till en Havitner-besvärjelse och då samtidigt sänka dess kostnad och i övrigt inte göra några ändringar. Ett annat alternativ blir ju istället att höja antalet SPI-poäng som sugs ur offret per SR man kan samtidigt även göra det svårare att bryta förtrollningen med t.ex. ett lyckat slag PSY/3.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Annat användningsområde ...

Visst, du har färre SPI efter att du använt besvärjelsen, men det har din motståndare också. Så om du av någon anledning inte vill att någon SLP ska knalla omkring med en massa SPI-poäng kan det vara en praktisk besvärjelse.

/Dante
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Annat användningsområde ...

Jag tycker det vore bättre att erkänna att kraftstöld helt enkelt är en ogenomtänkt besvärjelse. Den är för övrigt det enda ogenomtänkta i DoD6....men det är en annan bulle!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Magnus Malmberg

Veteran
Joined
10 Aug 2000
Messages
49
Du kanske har missat meningen :)
"Offrets SPI kan inte reduceras till lägre än 0 då det DÖR"
Ganska kraftfull besvärjelse tycker jag..


Magnus
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Jisses!! Det finns bra mycket effektivare sätt att ta kål på någon än att stå och suga ut spi i några rundor. Dessutom hinner man i genomsnitt endast suga ut 2.40942*3.5=8.43297 psy (antaget att offret har en 25% chans att klara sig undan), vilket är väldigt taskig utdelning och en effektivitet på 20/8.43297=2.37164 spi per utsuget spi. Bättre att erkänna att den är ogenomtänkt i så fall!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Eh? Nu förstår jag inte riktigt ...

Varför skulle jag erkänna att besvärjelsen är ogenomtänkt? Det är inte jag som hittat på den.

/Dante

P.S. Jag tar och utlyser en tävlig: Vem kan hitta på det bästa användningsområdet för besvärjelsen »Kraftstöld» (DoD6 s. 110)? Förstapris är som vanligt en GB-sandwich.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Eh? Nu förstår jag inte riktigt ...

Jag menade inte att det var ditt fel att besvärjelsen sög. Inte på något sätt.... Men däremot tror jag att jag menade att man inte ska förvara en dåligt genomtänkt idé med ännu sämre argument, utan snarare då bör erkänna att idén ist kaputt.

Hoppas det inte blir några missförstånd den här gången...





Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Användingsområde:

Begå sjävmord pga hög SPI kostnad när man har lågt SPI.

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
En driftig SL kan ju alltid ändra så att den drar 1T6 SPI vid YN: Utövare och att detta ökar med 1T6/YN så att en Legendarisk magiker drar 3T6 SPI *ouch*, vilket borde räcka för att dräpa de flesta ickemagiker på två SR OCH ge lite utdelning till den stackars magiker som la ner tid på att lära sig den /images/icons/smile.gif.
Annars kan man ju helt enkelt strunta i den, men jag tror att jag ska köra med ovanstående...

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Tävlingsbidrag! :) och annat

*På sidan 79 hittar vi regler om vad som händer när två magiker möts (första gången och vid amrlängds avstånd)...

Kombinera detta med Kraftstöld och resultaten kan bli fatala (för stackaren som utsetts för besvärjelsen och som samtidigt "misslyckats").

*Varför inte göra ett magiskt föremål med Kraftstöld i?
Ett vapen som suger SPI-Poäng vid beröring istället för KP kan vara mycket mäktigt (om man dessutom kombinerar detta med nexus och andra grejer så blir det ju ännu farligare).

Sedan har vi en tolkningsfundering... Det står;
Offrets totala SPI minskae med 1T6 för varje SR som trollkarlen lyckas hålla besvärjelsen vid liv.

Detta kan faktiskt tolkas som att man endast slår en gång och sedan håller processen på så länge som magikern är i beröring med offret. Om man tänker på detta så låter det faktiskt mer förnuftigt än att tolka det som en "direkt" besvärjelse, där man då förlorar mer SPI än vad man "vinner"...

Vi fortsätter med bidragen (man får väl lämna mer än ett? /images/icons/laugh.gif

*Tortyr och skrämsel -Måste vara fruktansvärt hemskt se sina polare (eller sig själv) att tappa livskraft och bli trötta och slöa och allt annat vad som kan hända när besvärjelsen är igång. Utan att för den delen tilldelas smärta (eller kanske det är smärtsamt att förlora SPI? Jag vet inte)

Hmm, nu blev det visst stopp, kanske återkommer med förslag vad man kan göra med denna "ogenomtänkta besvärjelse" /images/icons/laugh.gif

Inlägget riktas bara lite till Dante, resten riktas till alla andra.

/images/icons/laugh.gif är inte den smilisen söt?

Jag gör en till...

/images/icons/laugh.gif

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

S_o_C

Veteran
Joined
29 Sep 2001
Messages
32
Som du sa en annan magiker. Han använder ochså SPI och om du tar 14 spi kanske han bara har 20 kvar(Om han började med 34) som inte räker väldigt länge.

SoC
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Tja vad sägs om

Utbyten verkar verkligen vara taskigt men det tror jag att den som skrivit besvärjelsen insett.
Så frågan är då: är ett psi poäng lika viktigt för alla... nej... en mycket mäktig magiker vill kanske "avväpna" en yngre magiker eller flera sämre en äldre...... Den äldre vill inte skada den yngre... eller de yngre är rädda för hans magi såpass rädda att de föredrar att ingen kan kasta magi även fast de har mer Psi totalt för de har inte lika vetigga saker att lägga dem på. Fungerar även med ett party... tänk er ett blandat party som måste oskadligöra en magiker... spelarnas magiker inser att hans besvärjelser i övrigt inte är användbara eller att han fruktar motsåndarens mer.... han väljer därför att sumpa alla möjligheter han har att lägga magi (vilken ändå inte var så andvändbar) för att halvera motståndarens möjligheter... kan vara oerhört andvändbart.... visst han får inte lägga den "häftigaste" besvärjelsen men hans vänner med svärden kanske slipper den värsta eldbollen i pannan något de förmodligen uppskatar.

Det mest kritiska testet är ändå.... låt en slp slänga den på en spelarmagiker och fråga honom sedan om han tyckte att den var värdelös och utan effekt????

And
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Det finns bra mycket effektivare sätt att ta kål på någon än att stå och suga ut spi i några rundor.

Effektivitet, vad är det för blaj? Erkänn att det finns få koolare sätt att ta kål på folk än att FÖRINTA DERAS SJÄLAR! ;-)

Nightowl, har inte läst DoD6's magiregler, bryr sig ganska lite... men inte fan kan man stå och räkna SPI-poäng med miniräknare som trollkarl i spelet?

You don't have to be fast enough to outrun the dragon... only the dwarf.
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Haha jag besvarar mig själv :)

Jag skulle efter att ha tänkt ett tag nog vilja säga att den är genialisk...... mitt resonemang ovanför gick ut på att man bara slog ut varandra.... men man får ju faktiskt hans kraft... skitbra besvärjelse.....

And
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Tävlingsbidrag! :) och annat

I Call of Cthulhu gör det jätteont att förlora magipoäng (även när man förbereder besvärjelsen själv). Fast där blir man ju galen bara man <B>bläddrar</B> i magiböckerna!
 

Herr Ågren

Veteran
Joined
5 Aug 2001
Messages
55
Location
Årsta, Stockholm
Nu spelar jag visserligen inte DoD6 eller har ens haft tillfälle att glutta i regelboken, så jag har ingen insikt i exakt hur systemet med SPI-poäng fungerar. Men jag antar att systemet för utövande av magi i mycket liknar det från gamla DoD4, fast man då talade om PSY-poäng.

I vilket fall tror jag att man ska se på saken med följande utgångspunkt: Om chansen var stor att magikern genom upprepade KRAFTSTÖLDER kunde skaffa sig ständigt fler SPI-poäng, istället för att förlora några på användandet av besvärjelsen, skulle inte hans kraft svälla i alltför hög grad då?

Jag menar, en magiker med högt skicklighetsvärde i KRAFTSKÖLD skulle (om vi alltså ponerar att besvärjelsen var effektivare) relativt enkelt kunna vandra omkring över jordens yta och stjäla oändligt med kraft ur alla andras SPI-poäng-pooler, varpå hans egen bara ökade i omfång bortom rimlighetens gränser. Men kanske sätter någon annan regelparagraf/restriktion som jag inte känner till, typ maximal "laddning" av SPI-poäng, stopp för detta?

Förresten vet jag inte vad jag menar.

Mvh
Herr Ågren
 
Top