Nekromanti Krönikeforumet

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Jag blev lite överraskad när jag hittade ett nytt forum på Rollspel.nu med trådar från mig. Mina spelrapporter från Borås spelkonvent har alltså blivit flyttade till det här nya forumet, tillsammans med Gunnars (MrG) tråd om Primetime Adventures. Är meningen att rädda de här trådarna från att falla i glömska i Rollspelsforumet eller för att skydda Rollspelsforumet från att folk pratar om sina spelmöten?

Den andra saken jag reagerade över var namnvalet "Krönikor". Kollar man upp "krönika" i Nationalencyklopedin står det:

"I nutida historiografiskt språkbruk används ord som "krönika", "krönikeartad" etc. – ibland med en nedsättande biton – för att beteckna framställningar som enbart registrerar det kronologiska händelseflödet utan djupare analys och sammanhangssökande. Stundom kan en historisk författare själv beteckna sitt verk som krönika för att därmed visa sin anspråkslöshet. Ordet används också ibland i vidgad betydelse som titel på periodiska skrifter (t.ex. "Judisk krönika") eller översikter över händelser och företeelser i samtiden, pressöversikter etc. (t.ex. årskrönikor, radions tidningskrönikor)."

Jag menar inte alls att vi ska försöka "definiera" ord här, jag menar bara att olika ord ger olika associationer. I det här fallet är det tidsföljden och det översiktliga som är centralt, och då är frågan om det är detta Krönikeforumet ska användas till. Är det viktiga att beskriva ett möte från början till slut, eller är det okej att lyfta fram *en* viktig punkt från spelmötet som man vill diskutera?

Den tredje saken jag är nyfiken på är varför det ska vara annorlunda redigeringsregler i Krönikeforumet jämfört med övriga forumen. Yyy skriver att det är för att återberättandet ska vara "överensstämmande med verkligheten", men jag har svårt att se hur det skulle se ut i praktiken. Om jag skriver "Och sen bjöd Gunnar på pepparkakor" och han i en kommentar säger "Det var faktiskt lussebullar" så är det väl inte meningen att jag ska ändra mitt ursprungliga inlägg, är det? Eftersom reglerna är annorlunda för krönikor antar jag att det finns en tanke bakom.

Till sist, för det fjärde, tycker jag att det är lite osnyggt av Yyy att i trådreglerna mer eller mindre rakt översätta Chris Chinns (Bankueis) inlägg på Forge:s Actual Play-forum utan att säga var inspirationen kommer ifrån. Om tanken är att Krönikeforumet ska fungera som Forge:s Actual Play är det väl bättre att säga det?

Brukar det skrivas mycket spelrapporter på Rollspel.nu, eller finns det någon annan anledning till att forumet skapades, till exempel att folk ska uppmuntras att skriva mer?

Missförstå mig inte nu, jag gillar att läsa en viss typ av spelrapporter, där spelgruppen har stött på ett problem som jag också gjort och kanske löst det på ett snyggt sätt eller har gjort något som blev väldigt lyckat som de vill berätta om. Däremot brukar jag inte orka läsa igenom långa texter av typen "Och sen fick rollpersonerna ett uppdrag att döda kungen, och sen...". Det är dock vad jag skulle kalla för krönika.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
603
Jag reagerade direkt på titeln, men lugnade ner mig lite när jag läste igenom instruktionerna/trådreglerna.

Att det var inspirerat av upplägget för The Forges AP såg jag som positivt. Men jag tycker också att Bankuei borde nämnas i sammanhanget då det så uppenbart är lyft från hans formula.

Jag har inte varit här så länge så jag reflekterade inte över olika redigeringsregler.

Trots en illa vald forumrubrik så känns det som om ett spelrapportsdel skulle kunna fylla sitt syfte på wrnu. Speciellt under de angivna reglerna och med de utmärkta redan postade trådarna som förebild.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
en andra saken jag reagerade över var namnvalet "Krönikor".
Detta kanske inte är det mest meningsfulla inlägget i debatten, men för mig klingar inte ordet krönika negativt på något sätt. Jag reagerade inte det minsta när jag såg titeln på forumet och har inte noterat att andra uppfattar det som negativt innan du skrev det i den här tråden.
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Inte negativt

Krönika klingar inte negativt för mig heller, förutsatt att det är krönikor man ska skriva i forumet. Det är mest det jag undrar över, om det är okej att skriva om hur man spelade med tre rollpersoner per spelare under senaste mötet och hur det gick, trots att det egentligen inte är en krönika. Eller ska sådant fortfarande hamna i Rollspelsmötet och bara hela spelmöten eller kampanjer skrivas ner i Krönikeforumet?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Inte negativt

"Krönika klingar inte negativt för mig heller,"
Varför citerar du i så fall bitar som "...ibland med en nedsättande biton..." och "...utan djupare analys och sammanhangssökande."? Vad är du rädd för egentligen? Vad gör det om folk skriver sina speltillfällen? Det är ju inte i dina trådar som de skriver, eller menar du på något konstigt sätt att man bara får använda krönikeforumet på ett enda sätt, nämligen "ditt" sätt?

Rollspelsforumet (just namnet) kan inbegripa vad som helst inom rollspel. Klanka ner på det också när du ändå är på gång. Läs definitionen för forumet för att få reda på vad forumet innebär, eller var du för upptagen med att klanka ner på den också? Gör dina trådar som du brukar göra, så kommer du få specifika svar, precis som på andra håll på forumet.

"Däremot brukar jag inte orka läsa igenom långa texter av typen..."
/Han som drar till med den här gamla forumsklyschan "Ingen tvingar dig"
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Att det var inspirerat av upplägget för The Forges AP såg jag som positivt. Men jag tycker också att Bankuei borde nämnas i sammanhanget då det så uppenbart är lyft från hans formula.
Det får andra sia om, då jag personligen inte har någon som helst koll på hur dessa forum ser ut som det refereras till. Däremot fick jag en länk till en tråd på deras forum, som diskuterade just upplägget på trådarna som borde postas i ett forum som är tänkt för krönikor, berättelser och spelmötesdiskussioner. Det var också det som jag skrev om. Och ja, det var en post på den tvåsidiga diskussionen som jag översatte till svenska. Jag förstår inte riktigt uppståndelsen kring det hela.

Trots en illa vald forumrubrik så känns det som om ett spelrapportsdel skulle kunna fylla sitt syfte på wrnu. Speciellt under de angivna reglerna och med de utmärkta redan postade trådarna som förebild.
Istället för att klanka ned och klaga, kan man istället komma med förslag om förbättringar. Har du eller någon annan ett bättre förslag på namn är ni varmt välkomna att presentera det. Att klaga utan att ge någon positiv feedback är inte speciellt konstruktivt.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
replik

Jonas,

det vore bra om du faktiskt tar dig tid och läser det som skrivs på ett forum innan du kommer med kritik på detta sätt. Det finns beskrivet i beskrivningen för forumet, på listan över samtliga forum samt i det första inlägget inuti forumet. Dessa två beskrivningar tämligen klart vad det är just det delforumet är tänkt att handla om.

Om du gör det får du nämligen svar på flera av dessa frågor/saker du tar upp. Naturligtvis finns det ett sug efter ett forum som detta, annars hade det aldrig uppstått.

Sedan vet jag inte om det var din tanke att framstå som raljerande och förlöjligande, men det lyckades du med hursomhelst. Jag har svårt att ta det du skriver på fullt allvar, då din utgångspunkt ligger utanför min karta.

Har du problem med namnet? Bra. Kom med förslag på namn som passar bättre, med hänsyn till det ändamål delforumet har att fylla här på webbplatsen. Vilket framgår enligt ovan.

Jag förstår definitivt inte varför det är så negativt att jag tillåter användare att ändra sina poster utan begränsningar. Man kan faktiskt gå utanför gängse normer när det behövs. Just detta forum kan tänkas behöva det, då jag verkligen hoppas att det kommer att användas samt att det rapporteras in om inlägg eller trådar som önskas se som artiklar. Genom att tillåta indefinitiva editeringar av sina poster, kan vi skippa en del av den arbetsbördan det innebär för våra Innehållsmedarbetare att göra om posterna till artiklar. En arbetsbörda de inte skall belastas med om det kan undvikas. Du må tycka att det argumentet är egalt, men jag tycker inte det och ingen anmärkte på det när jag presenterade förslaget på Moderatorforumet.

Slutligen, om det är så att du inte vill läsa en viss typ av inlägg så slipper du. Jag har svårt att se något i din post som andas positivt. Därmed har jag också svårt att se en poäng i det, vad vill du säga egentligen? Att det var fel på fem punkter?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Må vara att ordet "krönika" egentligen betyder något annat, men i de rollspelskretsar jag rör mig i så är det vedertaget att man med en "krönika" menar någon sorts nerteckning av vad som skett i spelet.

Det är nog bara att vänja sig vid att språket har fått en förändrad betydelse, precis som BRP-spelare har en tendens att missbruka "procent" när de menar "procentenheter".
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Inte negativt

Forumen tenderar ju inte att vara speciellt hårt fokuserade här—vilket om inte annat bevisas av att forumet som bara heter "Rollspel" existerar :)—så jag ser inget direkt problem i att forumet riktar sig både mot regelrätt litterära "Krönikor" (i den mening jag, och jag antar du, skulle använda ordet), som kan vinna på att vara öppna för redigering (även om jag personligen kanske inte nödvändigtvis skulle betona "överrenstämmelse med verkligheten" som det enda skälet att redigera), och mot mer konkret frågeställningsinriktade spelrapporter.

De senare förekommer förstås redan båda i det allmänna rollspelsforumet och i de specifika spel- och genre-forum, men inte i någon omfattande utsträckning, och det är definitivt något jag (och, föreställer jag mig, du) gärna skulle se mer av. Förhoppningsvis kanske förekomsten av ett dedikerat forum uppmuntrar fler att bidra med sådana trådar?

Gränsen mellan vad som är en konkret spelmötesfråga och en lös spekulering är förstås flytande, men det är ju inget nytt häromkring. :)

Håller med om att forumstiteln "Krönikor" kanske inte är den tydligaste om man vill inkludera även trådar av den senare sorten, men jag har själv inget förslag som faktiskt låter bra, så jag får väl hålla till godo.

Hursomhelst, ett lovande initiativ.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag håller med och vill förstärka genom att tycka att krönika inte bara är acceptabelt utan också fullt rimligt. Förutom de relevanta vibbarna i rollspelssammanhang associerar ordet dels till äldre tiders historiska beskrivningar, Erikskrönikan t ex, och dels till kampanjliknande sekvenser i modern fiction som The Vampire Chronicles, Dragonlance Chronicles.

Om jag förstått forumets intentioner rätt är det kampanjjournaler, beskrivningar av rollpersoners öden och äventyr som är i fokus. Bara för att syftet är narrativt/inspirerande snarare än analyserande så blir inte vibbarna för den sakens skull negativa.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
603
Istället för att klanka ned och klaga, kan man istället komma med förslag om förbättringar. Har du eller någon annan ett bättre förslag på namn är ni varmt välkomna att presentera det. Att klaga utan att ge någon positiv feedback är inte speciellt konstruktivt.
Hej Yyy,

Jag är positiv till det här initiativet. Jag hoppas att det inte gått obemärkt förbi att så är fallet.

Vad gäller ordet Krönika så tycker inte jag att det har någon negativ klang i sig, men att det rimmade mindre bra med det dåvarande förslaget på upplägg och fortsatt diskussion som postades.

De nya riktlinjerna gör tydligt klart att det finns plats för flera typer av rapporterande:

Då detta forum är tänkt att samla upp alla spelrapporter och krönikor, är det också viktigt att man formulera och strukturerar sina trådstarter på ett bra sätt.

Kan man kanske i sammanhanget tänka sig Spelrapporter och Krönikor som övergripande titel?

Krönikor och Konkret Spel?

Det viktigaste är att det finns en plats för att diskutera fakiskt spelande, det tycker jag är jättebra.
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Okej

Yyy,

Bra att du svarar, det var mest dig jag riktade mig till eftersom du skrivit forumbeskrivningen på Krönikeforumet.

Att inläggen kan redigeras så att de blir bra artiklar låter väl bra. Det var därför jag frågade, eftersom jag misstänkte att det pågått diskussioner "bakom kulisserna" som det vore intressant att få ta del av. Moderatorerna måste ju inte redovisa sina skäl för allt de gör, men det är bra att man får svar på frågor man har.

Forumbeskrivningen är tydligare nu att det är två skilda saker som ska hamna i Krönikeforumet: dels beskrivningar av vad rollpersornerna gjorde under senaste spelmötet och dels vad spelarna gjorde runt spelbordet.

Det går att blanda de båda formerna, och det är nog det vanligaste när man skriver spelrapporter. Man skriver vad rollpersonerna hamnar i för situation, sen hur spelarna reagerar på det hela och hur diskussionerna går, för att sedan gå tillbaka till vad som händer i spelet. Det är inget konstigt med det. Däremot brukar det vara svårt att analysera rena rollpersons-krönikor, eftersom man sällan ser spelarna som tar beslut i beskrivningen.

Där är egentligen den största skillnaden mellan de två formerna. I rollpersons-krönikan vill man förmodligen skriva ner vad som hände rollpersonerna så att man minns vilka handlingstrådar som finns vid ett senare tillfälle eller för att skriva en spännande historia. I spelrapporten vill man kanske lyfta fram något moment som var problematiskt eller något visst regelsystem som gjorde något väldigt bra. Det är väldigt mycket lättare att komma med konstruktiva kommentarer när det gäller den andra typen av rapport, eftersom man då pratar med spelarna. Därför är det bra att den ändrade forumbeskrivningen nu säger att det inte är samma krav på rena krönikor när det gäller att berätta om spelargruppen och att lägga upp för återkoppling.

Anledningen till att jag överhuvudtaget reagerade var för att mina trådar som jag startat någon annanstans flyttades till Krönikeforumet. Eftersom forumet ska rymma både krönikor och spelrapporter och det nu i beskrivningen är tydligare att det är två olika saker så får de gärna ligga kvar. Jag tror säkert att det finns plats för både sorters inlägg i Krönikeforumet.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har inte någon kritik mot själva konceptet med ett Krönike-forum, däremot så har jag funderingar kring underlaget. Om jag skulle skriva en krönika bara för att visa upp konkret spel så skulle jag lägga den under det spelforum där den hör hemma (DoD-forumet om det var en DoD-kampanj och så vidare), om jag skulle skriva en spelrapport för att belysa ett problem eller på om hjälp så skulle jag lägga den i det ordinare spelforumet om det var ett generellt problem och i ett av spelforumen om det var ett problem specifikt för ett rollspel. De trådar som har lagts in i det nya forumet är ju också sådana som handlar om relativt okända spel som saknar egna forum här.

Jag har alltså lite svårt att se behovet av ett sådant här forum, då hade jag hellre velat se det mycket omtalade forumet för internetrollspelande. Ni är inte rädda för att det blir för smalt eller onödigt?
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Nejdå Anders,

det har framgått att du tycker det var en bra sak att öppna. Därom råder inget tvivel. Däremot har det uppstått viss diskussion kring just forumnamnet, som inte uppkommit tidigare som sagt. Det har varit uppe på tapeten en längre tid och ingen har reagerat på namnet som sagt, då det bär en annan innebörd i vårt sociala sammanhang än det som står beskrivet i ordböcker eller svenska akademins verk.

Spelrapporter & Krönikor kan jag iofs döpa om forumet till, då det är dessa två sorters poster som skall postas i det nya forumet.

Som Walium skrev i sin replik här tänker han posta vidare i det speciella forumet, problemet då är att de posterna kommer bort från alla andra som inte spelar det specifika spelet. Tanken med det här forumet är att lyfta in alla sådana rapporter och krönikor till ett forum, så man lätt och enkelt kan hitta dylika när man söker efter dem.

Detta forum är också ett led i nästa generation av Rollspel.nu vilket förhoppningsvis märks när väl den lanseras.. Tills dess får ni vänta och se. :gremsmile:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Spelrapporter och krönikor har hitills varit i princip obefintliga på de flesta av forumen. Så ser man det så finns det inget stort underlag för forumet.

Tanken med Krönikeforumet är att erbjuda en plats för folk att rapportera från alla typer av spel. Genom att samla allt sådant i ett forum hoppas vi kunna väcka ett större, mer koncentrerat intresse för krönikor - för ett intresse av krönikor och spelarapporter i allmänhet borde det finnas.

Det är alltså inte omöjligt att spelkrönikor i andra forum flyttas in i krönikeforumet (ex. ditt exempel på en DoD-kampanj). Det beror förstås på upplägget på inläggen, etc, etc.

Och smalt och onödigt? Tja, majoriteten av WRNU:s forum är redan smala och onödiga om man dömer efter inläggsfrekvensen, så det ska väl inte vara något att oroa sig över. Förhoppningsvis kan forumiterna få upp ögonen för Krönikeforumet på samma sätt som Actual Play och spelrapporter är väldigt populärt i amerikanska indie-communityn.

/RipperDoc
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Gränser mellan forum

För att lägga till lite av vad Yyy och andra redan sagt:

Det går inte att definiera gränser tydligt mellan forumen här. Och när det gäller nya forum måste moderatorerna alltid pröva sig fram för att få en bra avvägning - vilka inlägg ska flyttas in, vilka ska vara kvar och vilka ska flyttas ut?

Tillsvidare är krönikeforumet helt öppet för alla typer av inlägg som beskriver spelmöten - vare sig det är litterära krönikor över rollpersonernas öden eller bara återberättande av spelarnas handlande. Men givetvis överlappar forumet en mängd andra forum. Ett inlägg som beskriver senaste spelmötet och därefter går över till att i detalj diskutera en ny regelmekanik kanske bättre hör hemma i Rollspelsmakarforumet. Ett inlägg som beskriver hur kul det var i sista spelmötet när spelaren Kalle skrålade så högt att att grannarna ringde dit polisen kanske mer hör hemma i Offtopic. Ett inlägg som beskriver senaste spelmötet och sedan presenterar en rad detaljerade frågor för den spelvärlden kanske bättre hör hemma på det respektive spelets forum. Etc...

Så i nuläget kan vi bara uppmuntra alla att skriva alla former av krönikor/spelrapporter och posta dem i Krönikeforumet. Så får vi se vad som utkristalliseras...

/RipperDoc
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Spelrapporter & Krönikor kan jag iofs döpa om forumet till, då det är dessa två sorters poster som skall postas i det nya forumet.
Jag tycker att det är ett bra namn, och ser fram emot att få läsa andras spelrapporter.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Oj, tur att jag läser det här forumet så jag snabbt upptäckte krönikerforumet :gremwink:

Jubel och glädje!

Ska snarast försöka hinna posta nya trådar i det...
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: replik

Är tanken med krönikor/spelrapporter att man också ska kunna posta konventsrapporter, tankar från speltester och så?

Främst kom tanken för att det skulle vara ett sånt ställe där jag skulle kunna posta trådar som spelrapporter från konvent, för mig skulle de kännas bättre där än på evenemangsforumet som mer verkar beröra det som komma skall.
 
Top