Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Men ja, jag tror överlag att vi gör det väldans mycket mer komplicerat för oss själva än vad det behöver vara. Jag tycker mycket av "finesserna" i äventyr är bara till för att vi som SL ska tycka att allt är logiskt och hänger ihop. Spelarna får ju bara reda på en bråkdel av sånt, om ens så mycket. Om man som spelledare bara accepterar att inte behöver ha en komplett kaosekvation bakom varje händelse så kan man skära bort väldans mycket.
Det tycker jag ifos mer handlar om hur (köpe)äventyr presenterar information och hela den här diskussionen om huruvida äventyr ska skrivas för att 1) vara enkla att köra vid bordet eller 2) ge läsaren en litterär upplevelse. Här är jag en varm anhängare av 1) och av tenfootpole-bloggens take (minus svordomarna och raljansen, dock). Tycker det är frapperande tex hur kassa Wizards är på att beskriva rum i sina äventyr, de dränker SL i info istället för att lyfta fram det viktiga och det spelarna ska interagera med. Som SL måste vi varken veta tapetfärgen eller rummets historia för att köra det, men vi måste snabbt fatta vad rummets grej är - på den punkten för Wizards skribenter U i betyg mer eller mindre allihop.