Nekromanti Kräsna jävlar!

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det är inte riktigt så illa som det låter på rubriken, men jag har återigen slagits av att det förekommer någon slags textmässig kapprustning i rollspel.

Jämför: 1982 kunde man spela en alv alldeles ypperligt med de tio rader som man hittade undanskymda i en regelbok nånstans (del två av DoDs blå box). 1992 är en hel modul om alver för lite.

Så den stora frågan är: varför? Har konsumtionsmarknaden slutligen slagit till mot rollspelsindustrin/hobbyn också? Är spelare och spelledare för lata för att skapa något själva? Eller är det något helt annat skäl till att folk är så mycket kräsnare nu?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Jogge

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
23
Location
Luleå
Jag tror att om det kommer en "officiell" bok om något så slår de högre för de flesta spelare än spelledarens A5 häfte med röd pärm som det står Alver med krokig text på.

Dessutom så kan man ju då om man har läst den officiella boken själv se ifall sl "fuskar" med vissa värden...

Jogge - Köpgalen bokmal
 
G

Guest

Guest
Jo jag håller med, iofs så känner inte JAG speciellt många som tycker en hel modul till alver är för lite...
Man får också en känsla (ok, detta är kanske bara mina fördomar som talar) av att rollspelare idag är mycket mera fixerade av att hålla sig till det som är "officielt" vilket jag tycker är mycket märkligt då just den skapande friheten är just rollspelens storhet IMO.

Sen kan det ju oxå vara så att det rent komersiellt är bra/nödvändigt att ge ut en kontinuerlig ström av moduler till ett spel för att få ens ett litet spelföretag att gå runt med rimlig vinst. Och då folk (jag gör det iaf) verkar föredra mera allmäna bakgrundsmuduler framför färdiga äventyr så är det väl det som görs.


/Björn
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Less is more

IMHO är det roligare att spela en alv baserat på tio rader i en regelbok och spelarens mentala bild av hur hans alv skall vara än att plugga in tusen sidor alv-fakta. Jag, och vissa andra jag dryftat denna fråga med, får problem av känslan att det finns X ton "officiell" information om det man skall spela som man inte känner till. I stället för att hjälpa spelet kan den stora informationsmängden skapa möjligheten att man spelar sin karaktär fel även om man rollspelar den underbart bra efter den karaktär man föreställer sig.

För mycket information om en värld kan hämma snarare än stimulera nöjet av och inlevelsen i rollspel.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
SL har alltid rätt

Jag tror att om det kommer en "officiell" bok om något så slår de högre för de flesta spelare än spelledarens A5 häfte med röd pärm som det står Alver med krokig text på.

Sannolikt, och det är en dum inställning. A5-häftet med krokig text är spelledarens egen bild av alver. Den finns integrerad i hans (elle hennes...bla bla bla) hjärna och han kan säkerligen spelleda denna typ av alver med mer inlevelse och stämning än de officiella.

Dessutom så kan man ju då om man har läst den officiella boken själv se ifall sl "fuskar" med vissa värden...

Spelet är nog rätt dömt att misslyckas om man kommer till denna form av misstro och motståndarförhållanden mellan SL och spelare. So what om SL "fuskar" med vissa värden; den intressanta frågan är: blir slutresultatet roligt att spela eller inte?
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Tja.
Förr i tiden kunde man minsann spela roliga dataspel på Vic-64, ni minns väl Miner 2049:er, Impossible Mission...å idag skulle kidsen skratta åt den amatörmässiga grafiken, det kassa ljudet etc etc.
Man ställer helt enkelt högre krav i takt med att hobbyn utvecklas. Idag vet man att man inte behöver nöja sig med kassa regler, ful layout etc etc.
Och eftersom rollspelsmarknaden har expanderat (fasst nu är den vist på väg tillbaka igen) kan marknaden helt enkelt bära fler produkter.
Lat? Själv har jag inte alltid tid att göra egna kampanjer, moduler och allt hela tiden, så jag tycker att det är bekvämt att köpa färdigt. Så är det nog för många.

mvh
Örnie
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Lat? Själv har jag inte alltid tid att göra egna kampanjer, moduler och allt hela tiden, så jag tycker att det är bekvämt att köpa färdigt. Så är det nog för många.

Lättja kan slå åt två håll. Jag är själv en lat SL. Jag föredrar därför att hitta på en egen värld som jag fyller ut efter behov snarare än att köpa trehundra böcker och plugga in dem...
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Less is more

*funderar högt* För mycket information kan ta död på rollspel? Ok, men motsatsen då... bara ett regelssystem (tänk fantasy nu) utan att veta vad eller vilket vapen som gör vad för skada... (nu utgår jag inte från storytelling eftersom där lyser avsaknaden av regler som jag känner dem) och magi utan någon förklaring ingen ram...

Med andra ord så måste det finnas en balans, mellan regler och värld för att inte tala om mellan SL och spelare.

*fånigt flin*

Helt enkelt HARMONI...

/images/icons/crazy.gif

Lady Silver Wolf
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Less is more

Ok, men motsatsen då... bara ett regelssystem (tänk fantasy nu) utan att veta vad eller vilket vapen som gör vad för skada...

När det kommer ett regelsystem för fantasy som inte innehåller regler för vapenskada kommer jag köpa det bara av kuriositetsvärde. Det skulle vara helt unikt :)

Naturligtvis har du rätt, det bör finnas någon balans... Poängen är att det kan vara minst lika skadligt med för mycket information som med för litet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Less is more

"det värsta är väl att världen man skapar till reglerna bör likna edens lustgård..."

Inte nödvändigtvis. Det räcker med att världen är lagom cineastisk. Det spelar liksom ingen roll hur maffestort vapnet är - det är situationen som avgör hur mycket däng det ger. Vid rätt tillfälle borde en knytnäve ge minst lika mycket skada som en AG-90...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Less is more

Är det inte också så att världsinformationen i ett spel ofta är tänkt mest för spelledaren? Som spelare behöver man ju sällan "plugga in" ohemula mängder information - det brukar väl t o m rekommenderas i de flesta spel att spelarna inte ska känna till för mycket om bakgrunden, så att de hamnar närmare sina karaktärer i kunskapsnivå.
Och som SL tycker jag gott att man kan göra sig besväret att lära sig lite om den värld man spelar i - en välbeskriven värld är en trygghet och ger uppslag till äventyr, tycker jag.

mvh
Örnie
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Less is more

Enda tråkiga i det resonemanget är att spelarpersonerna ändå vet om sin "lilla värld" i den stora. Om dem då är hertingar så bör dem veta vad för folk dem har under sig. Vad som finns på ägorna. Vem kungen är etc... Är dem bönder, vilket dem sällan är så vet dem kanske inte så mycket, men sin egen by vet dem och vad som kan hota den i direkt tappning också...

Lady Silver Wolf
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Det kunde vara förvåndande att se Krille dra upp den här frågan, han är ju faktistk ansvarig (skyldig) för just en av nämnda alv moduler.

Nu har jag för mig att i Playelf så uttrycks samma resonemang och i Playelf kan man hitta ett antal av Krilles ideal innan de blev överförda till Eon, tex. synen på dvärgar och höglandsalverna.

Personligen så tror jag att spelföretagen har insett att folk gillar att läsa lättlästa backrungsmoduler och uttnyttjar detta till att sälja mer. Inte faan har min grupp använt Alver: Förbannade jävla folkslag tillräckligt i spel för att det skall vara värt pengarna, däremot om man tar in nöjet att läsa boken och frossa i detaljer så är det en annan femma.

Rollspel är numera mer än bara spelet, det är allt omkring precis som lajv är mer än att frysa i skogen. Konsumenterna vill ha mer och spelföretagen smäller på för att ge dem det och tjäna på det på kuppen.

Men spelledare är nog inte latare nu. Jag har fått intrycket att skrivna äventyr är mera sällsynt nu än då vilket gör att man måste tänka upp egna.

_öRn
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
<<<Jämför: 1982 kunde man spela en alv alldeles ypperligt med de tio rader som man hittade undanskymda i en regelbok nånstans (del två av DoDs blå box). 1992 är en hel modul om alver för lite>>>

Säger han som redan skrivet en modul o alver.../images/icons/smile.gif

/Sir Foilan - (HTML är avslaget???)

And Heaven Eternally Burns....
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Re: Less is more

Jag är benägen att hålla med dig. För i princip finns det lika många sorters "karaktärstyper" som människor. Och i dessa stora moduler om olika "raser" ger de mest uttryck för speltillverkarnas syn på dem, ett slags "standardmall 1A". Det är säkerligen en del folk som inte delar deras uppfattning. Det kanske också bör sägas att jag av ren princip (och ekonomiska skäl) aldrig köpt dylika supplement.

Vad det gäller hämmandet av spelglädjen så råder det tydligen delade läger. Jag själv lutar åt "lagom är bäst", i den bemärkelsen att man inte bör överutnyttja informationen om världen till att bestämma den minste kuggen i maskineriet, vad den har för namn, släktskap, hobbies etc.

Red Dust.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hoppas inte !!

Jag hoppas att man inte är för lat för att skapa eget !! Det är ju mästan halva nöjet att få skapa en person som man vill ha den, eller hur !
 
Top