Nekromanti Kränga spel

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har själv inte några spelprojekt på gång, men jag känner personer som har det. Och dessutom är det en intressant fråga att diskutera. Alltså, om vi leker med tanken på att man har tryckt ett spel och vill sälja och distribuera det till rollspelssverige, hur går man då tillväga? Måste man bilda någon form av bolag eller kan man sälja som privatperson om det gäller mindre kvantiteter? Finns det andra som är villiga att sköta den praktiska affärsbiten? Är det värt att bilda ett bolag ändå? Är det möjligt att får någon form av ersättning för kostnader i samband med produktion och tryck om man organiserar ett bolag?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
En butik kan generellt inte göra transaktioner med dig som privatperson, så bolag är ett krav. Att hitta någon som är villig att publicera ditt spel är nog mer eller mindre omöjligt, misstänker jag. Däremot finns det distributörer. Ersättning för produktion och tryck - jag förstår inte frågan?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tja, om det inte bara handlar om att själv kränga spel över nätet och på konvent bör man minst ha en enskild firma, eftersom butiker och distributörer normalt inte köper från privatpersoner (man vill slippa strulet med sociala avgifter osv), som Marco påpekade nedan. Tryckerier brukar heller inte vara så pigga på att trycka dyrare saker åt privatpersoner.

Man får själv kontakta butiker och distributörer och hoppas de tycker ens produkt är intressant nog.

Ersättning? Du menar i form av statligt stöd eller hur menar du? Nix pix, inte vad jag vet, man får hoppas man säljer så mycket att vinsten minst täcker tryckkostnaden, och att man får lite över. Täckning för de kanske hundratals timmar arbetstid man lagt ner på att skriva och illustrera sitt spel kan man i princip glömma, i så fall ska man sälja tiotusentals spel...

Om man ABSOLUT inte vill starta eget kanske kan man använda ett företag som www.bolagskraft.se istället för ett eget bolag. Man kan fakturera via dom, mot en avgift, de sköter alla papper. Fast jag hade nog startat eget.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,674
Location
Uppsala
Ett ganska sympatiskt alternativ för hobbyknåparen är tjänster som den www.lulu.com tillhandahåller. En tjänst jag själv planerar att använda.

Där har man kontroll på royalty summor, typ av omslag, bilder, ISBN och så vidare, och mot egentligen ingen kostnad alls annat än för den som köper produkten. Print on Demand, såklart.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Ersättning för produktion och tryck - jag förstår inte frågan?"

Jag tänker på utgifter som är kopplade till produktionen av spelet som till exempel inköp av layoutprogram, litteratur etc. Ett eventuellt företag lär ju gå med ren förlust åtminstone under de första åren om man inte har rent abnorm försäljning.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag tänker på utgifter som är kopplade till produktionen av spelet som till exempel inköp av layoutprogram, litteratur etc.
Du kan skriva av momsen, om du har ett företag vill säga.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
lulu är ju MYCKET intressant om man planerar göra ett engelskt spel eller bok, att sälja internationellt... ska nog testa det själv vid tillfälle.

...fast ska man göra ett svenskt spel är det enklare att köra mer traditionellt och fixa tryck och ISBN och butikskontakter själv... är ju faktiskt inte så mycket att hålla reda på.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Lulu.com

Nån som har erfarenheter av eller hört nåt om lulu.com? Vid första anblicken verkar det ju vara fantastiskt bra för små hobbyprojekt, såvitt jag förstår.
 

JonasM

Veteran
Joined
19 Jan 2002
Messages
156
Location
Stockholm
Re: Lulu.com

Jag vet att ett flertal "forgeister" använder sig av Lulu – bl.a. Clinton Nixon (The Shadow of Yesterday, The Princes' Kingdom, m.fl.) – och brukar tala gott om dem.

Men hur det funkar för icke-amerikaner vet jag inte.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Lulu.com

jup dom finns där...

jag lade just upp SAGA där också, som hardcover... Mest för att testa hur det funkar, tryckkvalitet och så. (SAGA som jag tryckt själv är säkerligen av högre kvalitet).

Tror knappast nån köper ett svenskt rollspel där.. men man vet ju aldrig.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,599
Location
Helsingborg
"Jag tänker på utgifter som är kopplade till produktionen av spelet som till exempel inköp av layoutprogram, litteratur etc. Ett eventuellt företag lär ju gå med ren förlust åtminstone under de första åren om man inte har rent abnorm försäljning."
Hör med Arbetsförmedlingen angående starta eget. De har lite bidrag för sådant.

/Han som inte vet mer än så
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Lulu.com

Spännande att se hur det går, du kan väl berätta när du vet nåt mer, typ har fått ditt första egenköpta ex?

Såvitt jag förstår är den största nackdelen som utomamerikan frakttiden. Man verkar få räkna med uppemot tre veckor från beställning för tryck och transport. Men priserna verkar ju göra det fullt realistiskt att låta trycka en handfull ex av sitt hobbyprojekt till sig och sina närmaste och kanske några till att sprida om man får tillfälle. Och det är ju kul.
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Re: Lulu.com

Ja, frakttiden och fraktkostnaden är väl det som talar emot Lulu. Iofs hörde jag för ett tag sedan att de börjat samarbeta med ett tryckeri i Spanien och att det skulle göra det bättre för européer att beställa.

Om man säljer PDF:er är Lulu trevliga, de tar inte ut någon extra avgift för dem utan man säljer till ren förtjänst. Det är bra eftersom de tar hand om alla besvärliga pengatransaktioner, och att man inte behöver hålla på och manuellt posta PDF:er folk köper.
 

Blaren_UBBT

Veteran
Joined
26 Jul 2001
Messages
58
Location
Göteborg, SwärjE
Fördelen med ett företag är ju att alla inköp som kan kopplas till företagets verksamhet går att dra av.

Avdrag?

Precis! Alltså... om du ska köpa Photoshop som kostar säg 10 000 spänn inklusive moms, och köpa det för "ihopjobbade"pengar blir ju den reella kostnaden betydligt högre. För att du ska ha 10 lax i näven krävs ju att du jobbar in 15 papp i lön (med 33% skatt bortdraget blir det ju 10 000). Dessutom har ju din arbetsgivare betalat 33% i arbetsgivaravgift först (som du aldrig ser). Den reella kostnaden blir alltså närmare 20 lax.

Om du istället har eget företag och köper photoshop försvinner i första hand momsen. Kvar blir 8 000 spänn. Sedan köper du ju varorna utan att dra av egenavgifter och skatt först.

8 lax => egenavgifter på 2 000 spänn och sedan skatt på 33% => 4 000 i "skattade pengar". Är jag luddig nu? Kanske. Men så är det.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
Re: Lulu.com

Om man kunde köpa flera olika spel samtidigt så skulle det kanske vara intressantare, om man ändå åker på att betala frakten för ett spel så kan man lika gärna ta lite annat samtidigt så man kan fördela frakten på fler prylar. När jag själv beställer spel så blir det gärna på det viset i alla fall. :)
 
Top