Okej, det här är inte ett så bra inlägg, men Han och Rising sa att jag skulle lägga upp den ändå, jag hoppas det går bra. Det är också väldigt försenat, det blev liksom orimligt långt, för att iprincip så började jag skriva ner allting som jag hade gjort fast pratigt och långt, och så försökte jag fåtag på en skanner för att visa kartan, men det segar där också >.< Så det var inte så bra, men nu så har jag kapat på ett hyfsat ställe så att jag kan posta inlägget, men om det verkar avhugget så är det därför. (Samtidigt så var det rätt bra att jag började skriva in allt, för jag kom på ett par saker jag kan fråga om. Men dom frågorna kommer isåfall i andra inlägg i tråden, så det här inlägget är ändå ganska lamt.)
Okej, i min spelgrupp så spelar vi Trudvang och D&D4. Jag spelar i Trudvang och så har jag spellett det, men i D&D spelar jag bara. Det beror på vem som vill spelleda. I alla fall så gillar jag nivån på Trudvang, men det är ett väldigt krångligt spel ibland. Då är D&D enklare tycker jag, men det är ändå rätt mycket pill med krafter och så och jag gillar inte att det är så episkt jämt, och att det är så leveligt eller hur man ska säga, att man aldrig har en chans om man möter till exempel en hjärnätare på level 1. Så till min nya kampanj så hade jag tänkt använda ett nytt system som jag har gjort själv, det ska använda T6-or men det märks nog att det är mycket som de här spelen jag nämnt på de flesta sätt.
Kampanjen ska vara en dungeon, i alla fall först, som heter Jáklùs katakomber (den som först säger vilket namn det är taget från vinner!). Om spelarna gillar att spela den så fortsätter jag väl på kampanjen. I alla fall så utspelar det sig i en stad som heter Utulká, det är inte så viktigt än eftersom spelarna inte ska vara så mycket där, men under staden så finns det i alla fall en massa ruiner från forntiden och gamla gravar och hemliga tempel och så. Staden är ganska mycket som mayaindianernas städer, fast alla dom kulterna som offrar folk och sånt är olagliga, så att de måste gömma sig under staden. Det är mest för att man ska kunna ha omväxling från bara odöda och robotar och levande statyer och sånt, annars blir det ju tråkigt i längden. Fast i det här äventyret är det nästan bara sånt.
(Jag börjar tycka att det är lite tråkigt med samma sorts fantasy jämt, det tycker nog inte dom andra i min grupp att det ens är i Trudvang och D&D, men jag tycker i alla fall den är rätt lika. Lite dumt då att det är jag som spelleder, att jag gör en kampanj som jag vill spela i, men så är det ju. Jag hoppas dom andra kommer tycka det är kul ändå.)
Jag har inte bestämt alla reglerna, men jag tänker mig ungefär såhär:
Rollpersonerna är utstötta från det vanliga samhället för brott av något slag, och därför måste dom livnära sig på att leta skrot och värdesaker i underjorden eller ute i djunglerna, för det är förbjudet att anställa dom som blivit utstötta, och man måste kräva dubbelt betalt av dom. (I Utulká blir man i vanliga fall utstött för de grövsta brotten, inte dödad eftersom det anses som ett offer. Fastän människooffer är förbjudna så är det fortfarande fint att bli offrad, på något knasigt vänster, jag vet inte riktigt hur det där hänger ihop än men så är det i alla fall. Om man har gjort nått riktigt dåligt eller om man är för mäktig för att lida av att bli utstött så kan man tvingas begå självmord; då tvingas man oftast dricka en brygd med massor av små ormägg i. Brygden håller liv i ormäggen och ser till att dom fastnar i magsäcken och inte fräts sönder, och till slut så kläcks dom och man dör av att bli uppäten när ormarna växer. Eftersom det är så omständligt så anses inte personen vara offrad utan har liksom bara dött av misstag, hoppsan.)
Raserna är Människor, Ödlemän, Insektsmän och Slavar. Yrkena är Krigare, Nekromantiker, Präst och Handelsman.
Människorna är som sagt ganska mycket som mayaindianer, fast dom har bronsvapen instället för stenyxor för det mesta.
Ödlemännen ska vara som medeltida araber, så dom är lärdare och har bylsiga kläder, kåpor och så, och bor i städer med kupoler på tornen. Jag såg någon bild en gång på en ödleman som såg ut så, och sedan dess har jag velat ha med sådana. Själva iden med ödlemän har jag förstås knyckt från D&D, fast här är de inte starka och visa utan smidiga och visa, det är meningen att dom ska vara mera som skinkar än drakar.
Insektsmännen är korta och tjocka och har tunna skal och någon sorts näbbar, dom har dessutom två tummar på varje hand. Dom är väldigt fingerfärdiga men rör sig som kylskåp annars. Dom kan byta färg också, fast hela dom får samma fär så det är inte som till exempel kamoflaget på en bläckfisk. (Jag har inte bestämt mig för om dom har insektsögon, men jag tror att jag vill att dom ska ha kameleontaktiga glosögon istället.)
Slavar är människor, fast dom är avlade av människorna för att vara starka. Tyvärr är det som med hundar att aveln har gjort dom lite degenererade i huvet.
Krigare är ju mest som vanligt, dom har vapen och slåss och så. Inte så svårt. Jag kan nämna att det är tänkt att man inte har rustning, i normala fall. Inte så att det är något särskilt som förhindrar det, utan dom har bara inte uppfunnit rustningar i Utulká-världen.
Nekromantiker är ett dåligt namn egentligen, de ska mest vara magiker sådär, men de ska verka lite onda, typ som i Conanserien, så jag vill inte kalla dem för det. De kastar formler i alla fall; i Utulká-världen så är formler oftast nedskrivna på särskilda hudar (ett tag tänkte jag människohudar men då blir dom *för* onda, om man är nekromantiker så ska man liksom kunna bo i staden men ha dåligt rykte och misstänkas för att stjäla barn och sådär), som man bränner på fyrfat när man använder dom, men i forntiden så ristades formlerna oftast in i obsidiantavlor, så såna ska man kunna hitta också, särskilt med dom kraftfullaste formlerna. Dessutom så kan magiker göra maskiner och sånt, eller dom kunde det i forntiden, och det känns ju inte heller så nekromantiskt. Det ska i alla fall vara mer som Trudvang än som D&D i hur många formler man kan kasta, helst ska det nog vara ännu färre fast mäktigare, oftast.
Med prästerna är det så att de är olika för varje ras, precis som i Trudvang. De ska ha olika krafter, men jag har inte bestämt så mycket om dom här än, men dom ska kännas lite onda har jag tänkt mig, precis som nekromantikerna. Människornas präster offrar olika djur och ber böner, och deras krafter ska mest vara skyddsformler, typ en sköld runt gruppen som skyddar mot eld, eller att ge någon vattenandning. Ödlemännens präster tar olika droger, därför går dom runt med massor av flaskor och pulverburkar och oftast en vattenpipa och så. Dom får mestadels syner som kanske visar till exempel hur det ser ut i närheten, eller var någon person är, eller vad som ska hända i framtiden, vissa droger ska dom också ha som dom kan blåsa på andra så att dom börjar hallucinera illusioner. Insektsmännens präster har olika muteringar från födseln, exempelvis kanske trollsländevingar eller giftkörtlar, men eftersom dom är heliga så är dom å andra sidan förbjudna från att göra vissa saker, kanske till exempel att vidröra brons eller äta kött (fast inte just det då eftersom insektsmännen bara kan äta kött). Slavarna har inga präster eftersom dom är för förtryckta. Från början hade jag tänkt att slavarnas präster skulle vara bara en vanlig slav som tillbad någon träfigur dom täljt själva eller liknande, och att dom fick tur av det på ett ganska enkelt sätt, bonusar till olika slag typ. Men det verkade så lamt
Handelsmännen är tjuvar egentligen, det är bara det att i Utulká fungerar det så att handelsmännen säljer sina varor och ingen frågar varifrån dom kommer. Alla vet att många varor är stulna, och om man blir påkommen med att stjäla blir man antagligen ihjälslagen, men det är inget fel i det så länge man kommer undan, så de mest framgångsrika handelsmännen är dom som är bäst tjuvar. Ofta så beställer till exempel en rik ädling någon juvel eller staty som en annan ädling har, eller som är förlorad under staden, och så går handelsmannen och tar den. Det enda som är fult och ger en dåligt rykte är om man stjäl tillbaka något man själv har sålt, det ses som ohederligt. Det är oftast handelsmännen som sätter ihop expeditioner, och det är bara dom som inte behöver vara utstötta från början.
(Det här har jag också tänkt ska kunna funka som en sorts ursäkt för äventyr, man kan göra en dungeon som är en rik prästinnas hem eller så. I och med att det är såpass okej med tjuvar så är det inget konstigt i att ha massor av monster
och vakter och sånt hemma om man är rik.)
Ett vanligt slag gör man med 2T6. Sedan lägger man till en Egenskap och en Färdighet, i normala fall. Vissa Färdigheter slår man aldrig mot, och vissa Egenskaper har jag tyvärr inte kommit på så många bra Färdigheter till än Där kan man gärna få hjälpa till! Samtidigt så vill jag inte ha *för* många färdigheter, för det är lite jobbigt.
I alla fall så slår man för en Färdighet mot en svårighet som i D&D, och har man slagit lika eller över så har man klarat sig. Vanligt svårt är 13, det kanske ser lite konstigt ut men det är medel på tärningarna = 7 + medel på Färdighet och Egenskap = 3 + 3. Det betyder att 25 är omöjligt för en vanlig människa, så svårt ska ingenting vara helst, förutom typ om spelaren vill uppfinna om forntidens teknologi, då kan du säga 25 för att få tyst på honom
Okej, det var grunderna i alla fall, jag gör ett inlägg senare med färdighetslistan och strid och sånt tror jag, och så ett om magier och böner antagligen. Om jag kan hitta en skanner så ska jag visa själva äventyret också
Äsch, nu blev det här jättelångt, jag slutar nu. (Så sade Rising att jag skulle skriva )
Okej, i min spelgrupp så spelar vi Trudvang och D&D4. Jag spelar i Trudvang och så har jag spellett det, men i D&D spelar jag bara. Det beror på vem som vill spelleda. I alla fall så gillar jag nivån på Trudvang, men det är ett väldigt krångligt spel ibland. Då är D&D enklare tycker jag, men det är ändå rätt mycket pill med krafter och så och jag gillar inte att det är så episkt jämt, och att det är så leveligt eller hur man ska säga, att man aldrig har en chans om man möter till exempel en hjärnätare på level 1. Så till min nya kampanj så hade jag tänkt använda ett nytt system som jag har gjort själv, det ska använda T6-or men det märks nog att det är mycket som de här spelen jag nämnt på de flesta sätt.
Kampanjen ska vara en dungeon, i alla fall först, som heter Jáklùs katakomber (den som först säger vilket namn det är taget från vinner!). Om spelarna gillar att spela den så fortsätter jag väl på kampanjen. I alla fall så utspelar det sig i en stad som heter Utulká, det är inte så viktigt än eftersom spelarna inte ska vara så mycket där, men under staden så finns det i alla fall en massa ruiner från forntiden och gamla gravar och hemliga tempel och så. Staden är ganska mycket som mayaindianernas städer, fast alla dom kulterna som offrar folk och sånt är olagliga, så att de måste gömma sig under staden. Det är mest för att man ska kunna ha omväxling från bara odöda och robotar och levande statyer och sånt, annars blir det ju tråkigt i längden. Fast i det här äventyret är det nästan bara sånt.
(Jag börjar tycka att det är lite tråkigt med samma sorts fantasy jämt, det tycker nog inte dom andra i min grupp att det ens är i Trudvang och D&D, men jag tycker i alla fall den är rätt lika. Lite dumt då att det är jag som spelleder, att jag gör en kampanj som jag vill spela i, men så är det ju. Jag hoppas dom andra kommer tycka det är kul ändå.)
Jag har inte bestämt alla reglerna, men jag tänker mig ungefär såhär:
Rollpersonerna är utstötta från det vanliga samhället för brott av något slag, och därför måste dom livnära sig på att leta skrot och värdesaker i underjorden eller ute i djunglerna, för det är förbjudet att anställa dom som blivit utstötta, och man måste kräva dubbelt betalt av dom. (I Utulká blir man i vanliga fall utstött för de grövsta brotten, inte dödad eftersom det anses som ett offer. Fastän människooffer är förbjudna så är det fortfarande fint att bli offrad, på något knasigt vänster, jag vet inte riktigt hur det där hänger ihop än men så är det i alla fall. Om man har gjort nått riktigt dåligt eller om man är för mäktig för att lida av att bli utstött så kan man tvingas begå självmord; då tvingas man oftast dricka en brygd med massor av små ormägg i. Brygden håller liv i ormäggen och ser till att dom fastnar i magsäcken och inte fräts sönder, och till slut så kläcks dom och man dör av att bli uppäten när ormarna växer. Eftersom det är så omständligt så anses inte personen vara offrad utan har liksom bara dött av misstag, hoppsan.)
Raserna är Människor, Ödlemän, Insektsmän och Slavar. Yrkena är Krigare, Nekromantiker, Präst och Handelsman.
Människorna är som sagt ganska mycket som mayaindianer, fast dom har bronsvapen instället för stenyxor för det mesta.
Ödlemännen ska vara som medeltida araber, så dom är lärdare och har bylsiga kläder, kåpor och så, och bor i städer med kupoler på tornen. Jag såg någon bild en gång på en ödleman som såg ut så, och sedan dess har jag velat ha med sådana. Själva iden med ödlemän har jag förstås knyckt från D&D, fast här är de inte starka och visa utan smidiga och visa, det är meningen att dom ska vara mera som skinkar än drakar.
Insektsmännen är korta och tjocka och har tunna skal och någon sorts näbbar, dom har dessutom två tummar på varje hand. Dom är väldigt fingerfärdiga men rör sig som kylskåp annars. Dom kan byta färg också, fast hela dom får samma fär så det är inte som till exempel kamoflaget på en bläckfisk. (Jag har inte bestämt mig för om dom har insektsögon, men jag tror att jag vill att dom ska ha kameleontaktiga glosögon istället.)
Slavar är människor, fast dom är avlade av människorna för att vara starka. Tyvärr är det som med hundar att aveln har gjort dom lite degenererade i huvet.
Krigare är ju mest som vanligt, dom har vapen och slåss och så. Inte så svårt. Jag kan nämna att det är tänkt att man inte har rustning, i normala fall. Inte så att det är något särskilt som förhindrar det, utan dom har bara inte uppfunnit rustningar i Utulká-världen.
Nekromantiker är ett dåligt namn egentligen, de ska mest vara magiker sådär, men de ska verka lite onda, typ som i Conanserien, så jag vill inte kalla dem för det. De kastar formler i alla fall; i Utulká-världen så är formler oftast nedskrivna på särskilda hudar (ett tag tänkte jag människohudar men då blir dom *för* onda, om man är nekromantiker så ska man liksom kunna bo i staden men ha dåligt rykte och misstänkas för att stjäla barn och sådär), som man bränner på fyrfat när man använder dom, men i forntiden så ristades formlerna oftast in i obsidiantavlor, så såna ska man kunna hitta också, särskilt med dom kraftfullaste formlerna. Dessutom så kan magiker göra maskiner och sånt, eller dom kunde det i forntiden, och det känns ju inte heller så nekromantiskt. Det ska i alla fall vara mer som Trudvang än som D&D i hur många formler man kan kasta, helst ska det nog vara ännu färre fast mäktigare, oftast.
Med prästerna är det så att de är olika för varje ras, precis som i Trudvang. De ska ha olika krafter, men jag har inte bestämt så mycket om dom här än, men dom ska kännas lite onda har jag tänkt mig, precis som nekromantikerna. Människornas präster offrar olika djur och ber böner, och deras krafter ska mest vara skyddsformler, typ en sköld runt gruppen som skyddar mot eld, eller att ge någon vattenandning. Ödlemännens präster tar olika droger, därför går dom runt med massor av flaskor och pulverburkar och oftast en vattenpipa och så. Dom får mestadels syner som kanske visar till exempel hur det ser ut i närheten, eller var någon person är, eller vad som ska hända i framtiden, vissa droger ska dom också ha som dom kan blåsa på andra så att dom börjar hallucinera illusioner. Insektsmännens präster har olika muteringar från födseln, exempelvis kanske trollsländevingar eller giftkörtlar, men eftersom dom är heliga så är dom å andra sidan förbjudna från att göra vissa saker, kanske till exempel att vidröra brons eller äta kött (fast inte just det då eftersom insektsmännen bara kan äta kött). Slavarna har inga präster eftersom dom är för förtryckta. Från början hade jag tänkt att slavarnas präster skulle vara bara en vanlig slav som tillbad någon träfigur dom täljt själva eller liknande, och att dom fick tur av det på ett ganska enkelt sätt, bonusar till olika slag typ. Men det verkade så lamt
Handelsmännen är tjuvar egentligen, det är bara det att i Utulká fungerar det så att handelsmännen säljer sina varor och ingen frågar varifrån dom kommer. Alla vet att många varor är stulna, och om man blir påkommen med att stjäla blir man antagligen ihjälslagen, men det är inget fel i det så länge man kommer undan, så de mest framgångsrika handelsmännen är dom som är bäst tjuvar. Ofta så beställer till exempel en rik ädling någon juvel eller staty som en annan ädling har, eller som är förlorad under staden, och så går handelsmannen och tar den. Det enda som är fult och ger en dåligt rykte är om man stjäl tillbaka något man själv har sålt, det ses som ohederligt. Det är oftast handelsmännen som sätter ihop expeditioner, och det är bara dom som inte behöver vara utstötta från början.
(Det här har jag också tänkt ska kunna funka som en sorts ursäkt för äventyr, man kan göra en dungeon som är en rik prästinnas hem eller så. I och med att det är såpass okej med tjuvar så är det inget konstigt i att ha massor av monster
och vakter och sånt hemma om man är rik.)
Ett vanligt slag gör man med 2T6. Sedan lägger man till en Egenskap och en Färdighet, i normala fall. Vissa Färdigheter slår man aldrig mot, och vissa Egenskaper har jag tyvärr inte kommit på så många bra Färdigheter till än Där kan man gärna få hjälpa till! Samtidigt så vill jag inte ha *för* många färdigheter, för det är lite jobbigt.
I alla fall så slår man för en Färdighet mot en svårighet som i D&D, och har man slagit lika eller över så har man klarat sig. Vanligt svårt är 13, det kanske ser lite konstigt ut men det är medel på tärningarna = 7 + medel på Färdighet och Egenskap = 3 + 3. Det betyder att 25 är omöjligt för en vanlig människa, så svårt ska ingenting vara helst, förutom typ om spelaren vill uppfinna om forntidens teknologi, då kan du säga 25 för att få tyst på honom
Okej, det var grunderna i alla fall, jag gör ett inlägg senare med färdighetslistan och strid och sånt tror jag, och så ett om magier och böner antagligen. Om jag kan hitta en skanner så ska jag visa själva äventyret också
Äsch, nu blev det här jättelångt, jag slutar nu. (Så sade Rising att jag skulle skriva )