Nekromanti KP i Eon Nytt stridssystem

lyfalitrorjag

Veteran
Joined
24 Feb 2002
Messages
121
Location
lund
jag håller på att införa kp i eon och ändra stridssysteet för att göra det lättare. ni får gärna testa det och ge mig kritik. men kom ihåg att det är bara v 1.00 det liknar dod väldigt mycket än så länge.


Eon nytt stridssystem

v 1.00



Öppna strid.


Slag mot färdighetsvärde. Normalt slag om inte SL anser något annat (oftast vid spjut där ena parten bör ha det lättare om han använder spjut mot en dolk)

Ex: A har 13 i svärd, B har 14 i svärd.
A slår 10 B slår 12
A:s differens: 13-10 = 3 B:s differens: 14-12 = 2
A:s differens är högre än B:s.
A = anfallare B = försvarare

Alternativ ( AL): högst FV börjar (färdighetsvärde)



Anfall/försvar

Anfallaren får försöka med en manöver precis som försvararen. Vill någon göra mer en manöver lägger man till +ob1t6 på alla manövrar.


Var det träffar

Slå med 1t6

1. Huvud
2. Bringa
3. Armar
4. Buk
5. Ben
6. Special S eller SL bestämmer


Slå med 1t6

Arm Ben

1-3 H.Arm 1-3 H.Ben
1-6 V.Arm 4-6 V.Ben


1-2 Ö.Arm 1-2 Lår
3-4 U.Arm 3-4 Vad
5-6 Hand 5-6 Fot



skada

Anfallare slår skada.

Ex: A skadar 3t6 med sitt stridsvärd
A slår 10 i skada.

Abs

Räkna ut differensen på skadan.

Ex: B:s Abs är 8.
10-8 = 2 i skada på B som tar minus 2 på sin Kp


Ny runda

Försvararen ska försöka bli anfallare.

Ex: B:s FV är 14 han slår 10 vilket är under hans FV dvs. att han blir anfallare i nästa runda

AL: gör likadant som när ni öppnar strid-




Uträkning av Kp

Sty + Tål + Vil/2 = Kp


Uträkning av Abs

Hugg + Kross + Stick/3 = Abs


Skapat av: Lyfalitrorjag. Min idè kom ihåg det
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Ny runda

Försvararen ska försöka bli anfallare.

Ex: B:s FV är 14 han slår 10 vilket är under hans FV dvs. att han blir anfallare i nästa runda

AL: gör likadant som när ni öppnar strid-
Om man gör samma som när man öppnar strid, och då högre fv börjar, är det då inte samma perssoner som är anfallare och försvarare? Är detta en bugg?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
ser bra ut... (+tips)

En idé som du kanske kan ha nytta av är att ersätta Eons besvärliga ObXt6 med en snabbare tärning:

Istället för ob3T6, slå 2T10. Under eller lika med färdigheten är lyckat precis som vanligt.
Dubbeletta på de bägge T10orna innebär att du lyckats perfekt.
Dubbeltia innebär att du får lägga till en ny T10, om även den blir en tia läggs ännu en t10 till. Att misslyckas med mer än 10 i differens innebär att man fumlat.

Alla andra svårighetsgrader än Ob3T6 representeras av att man lägger till eller drar ifrån 4 från värdet man skall slå under. Så istället för att slå Ob2T6 under Färdighetsvärdet slår man 2T10 under Färdighetsvärdet+4. Istället för ob5T6 under Styrka slår man 2T10 under Styrka -8.

En bonus med detta system (förutom snabbheten) är att du får fummelrisker som mjukare anpassar sig till skicklighet och svårighet. I övrigt är det ganska likt ObT6 till sin sannolikhetsfördelning. Ett färdighetsslag av en viss svårighet är lika svårt (eller lätt) i detta system som Eons ursprungliga... man behöver bara bolla med färre tärningar och omslag.

T10orna kan även användas för skadeslag.

Eon nytt stridssystem
...


Tycker det ser enkelt och bra ut. En ytterligare förenkling skulle kunna vara att ta bort kroppsdelar/träffområden helt.
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Re: Sabbar Realismen

Jag anser att KP tar bort mycket av den realism som Eons strids- och skadesystem har. Sen att det kanske är enklare är en annan sak, men jag började med Eon just för att det INTE hade en massa töntiga "Kroppspoäng". Sen är det inget fel på din idé, men vill man spela med kp så kan man väl lika gärna köpa Drakar och Demoner?

/Yvian, som inte gillar kroppspoäng.

Jag tycker bara inte om kroppspoäng-systemet, inget fel på din idé.
 

Faralor

Veteran
Joined
4 Aug 2003
Messages
88
Location
stockholm, skälby järfälla
Re: ser bra ut... (+tips)

fummeldelen som du la fram anser jag ha ett problem och det är när man har riktigt låga värden i färdigheten vilket kan medföra att upp till 25% av dina försök till att göra nått innebär fummel vilket enligt min mening är lite väl mycket gämför det med ,odsen att man slår ett perfect slag vilket enligt denna modell är endast 1% medans fummel för låga värden (5) är på 25% i det fallet så skulle jag vela ha så att man måste slå 2st tior o sen hamna 10 över ens eget värdedetta skulle föra odsen för fummel respektive perfect slag närmare varandra vilket enligt min del det borde va.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: ser bra ut... (+tips)

i det fallet så skulle jag vela ha så att man måste slå 2st tior o sen hamna 10 över ens eget värdedetta skulle föra odsen för fummel respektive perfect slag närmare varandra vilket enligt min del det borde va.

Det var en bra idé.... tackar.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Sabbar Realismen

Den realism som saknas i Eon är att det är attans svårt att göra riktade attacker i syfte att neutralisera en motståndare utan att slå ihjäl honom - även om du upprepade gånger hugger honom i samma ben och ger honom en hög Smärta så kan han fortfarande springa runt ganska snabbt, det saknas något som simulerar att man gör en kroppsdel obrukbar. Det enda sättet att nå detta är genom att bryta ben/amputera lem vilket inte bara är svårt att nå men även med reglerna som de är skrivna måste göras i ett hugg - man får ingen bonus av att ge sig på samma kroppsdel flera gånger. Sådant som mycket väl kan lösas med töntiga kroppspoäng fördelat på kroppsdelar...

Mvh / Phelan, blåser på realismhyddan
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Re: Sabbar Realismen

Sen är det inget fel på din idé, men vill man spela med kp så kan man väl lika gärna köpa Drakar och Demoner?
Är det bara jag eller är regelsystemet sekundärt till spelvärlden?
Om han tycker om Eons värld men tycker KP är bra varför ska han spela DoD istället?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
medhåll

Över huvud taget är möjligheten att skruva på reglerna till de passar ens spel en av de stora styrkorna hos rollspel.
 

Kakan

Veteran
Joined
28 Jan 2003
Messages
159
Location
Lysekil
Re: Sabbar Realismen

men jag började med Eon just för att det INTE hade en massa töntiga "Kroppspoäng".

det här kanske kommer som en chock för dig, men någon måste nog informera dig om en sak: eon HAR kroppspoäng. fast de kallas Trauma. trauma anser jag fungerar snuskigt dåligt och saknar allt vad realism heter, t ex innebär det att man kan stå och skära en jätte i tån med en kniv tills han faller död ner.. och om man som en av mina karaktärer får det ädlaste organet bortslitet så kommer detta att ge så mycket trauma att man mycket väl kan dö på fläcken. inte av blödning eller infektioner, utan verkligen bara stå och dö. man kan dö ögonblickligen även av att någon bryter av fingrar för en... nej, trauma har alla nackdelar som KP har plus att det saknar kroppsdelar så det är lite sämre. vad man har gjort i eon är att man lagt till smärta och blödningstakt, man har inte tagit bort KP.
 

lyfalitrorjag

Veteran
Joined
24 Feb 2002
Messages
121
Location
lund
Re: Sabbar Realismen

en strid är alldeles för jobbig i eon och tar för mycket tid. detta är ett alternativ. och det är bara första prototypen. jag håller redan på att göra det bättre
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Re: Sabbar Realismen

okej, men med kroppspoäng så har man fortfarande bara ETT värde som visar på karaktärens totala hälsa. Med Trauma, smärta, blodförlust och blödningastakt så har man iaf tre (éller fyra, om man räknar blödningen som två) värden som tillsammans visar det. T.ex. så kan man få en skada som gör mycket ONT, men inte är särskilt DÖDLIG, och en sån skada skulle fortfarande vara lika dödlig som en skada som inte gjorde lika ont. Nej, jag håller med tillsvidare kvar vid Eon's vanliga regler...
 

Kakan

Veteran
Joined
28 Jan 2003
Messages
159
Location
Lysekil
Re: Sabbar Realismen

du har kollat de förenklade stridsreglerna i monsterboken va? om inte så kan jag säga att de innebär att man inte slår någon träfftabell eller några extraskador, utan bara läser av trauma, smärta och blödningstakt från en tabell beroende på hur mycket skada man gjorde.. verkar rätt snabbt tycker jag..
 

Kakan

Veteran
Joined
28 Jan 2003
Messages
159
Location
Lysekil
Re: Sabbar Realismen

T.ex. så kan man få en skada som gör mycket ONT, men inte är särskilt DÖDLIG

det är ju trevligt. fast det är en lögn att påstå att det inte finns några "töntiga kroppspoäng" i eon, så jag var tvungen att lägga mig i. :gremwink:
alltså, jag bryr mig inte om ifall de kallas för KP eller trauma så länge som de gör samma sak, men jag håller med om att ett system som inte skiljer på smärta och "riktiga" skador är mindre realistiskt. eller trovärdigt som det heter numera.
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Re: Sabbar Realismen

" fast det är en lögn att påstå att det inte finns några "töntiga kroppspoäng" i eon "

Eftersom det heter "Trauma" och inte "Kroppspoäng" eller "KP" så är det alltså inte egentligen kroppspoäng som eon använder, men ett system som är mycket likt (ordet kroppspoäng finns inte någonstans i regelboken såvitt jag vet :gremtongue:), så då har jag ju rätt :gremgrin:

Sen är det ju mest en tolkningsfråga hurvida Trauma och KP/Kroppspoäng är samma sak, eftersom trauma är en del av skadevärdet i regelsystemet, tillsammans med smärta och blodförlust/blödningstakt. Så vi säger väl oavgjort i den här diskusionen? :gremsmile:
 

Kakan

Veteran
Joined
28 Jan 2003
Messages
159
Location
Lysekil
Re: Sabbar Realismen (massor med OT)

Eftersom det heter "Trauma" och inte "Kroppspoäng" eller "KP" så är det alltså inte egentligen kroppspoäng som eon använder, men ett system som är mycket likt (ordet kroppspoäng finns inte någonstans i regelboken såvitt jag vet ), så då har jag ju rätt

innebär det att jag kan revolutionera DoD genom att införa Trauma där? :gremwink: men ok, oavgjort, annars blir vi väl bannade båda två för envist OT-ande :gremtongue:
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Inte kroppspoäng, men väl skadepoäng [OT]

I Neogames produktkatalog 2000 (finns i Eon I-boxen), på sida 3 så finns att läsa:
"En ny finess är att det inte förekommer några skadepoäng i Eon."

// avatarex, eonit
 

Kakan

Veteran
Joined
28 Jan 2003
Messages
159
Location
Lysekil
Re: Skaderegler utan varken KP eller tabeller!

ja det är en schysst variant.. fast det är ju lite tråkigt att kross och hugg ger lika mycket blödningstakt där :gremsmirk: antar att man skulle kunna dubbla smärta och halvera blödning för kross för att bota det, fast det blir ju inte lika "rent" då..
 
Top