Nekromanti Kovent?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Hallå, har aldrig varit på konvent förut och börjar nu bli lite sugen. Har någon lust och berätta hur ett vanligt konvent brukar se ut, vad man skall ha med sig och vad det kostar ungefär. Skulle också vara trevligt med info om kommande konvent i STHLM´s området.

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Har någon lust och berätta hur ett vanligt konvent brukar se ut, vad man skall ha med sig och vad det kostar ungefär."

Ta en normal spelkväll, multiplicera med hundra, korsa med ett scout- eller fotbollsläger och blanda ner en generös klump gothare. Häll ner blandningen i en skola och låt dra i tre dagar. Ungefär så ser det ut. Garnera med en oherrans massa papper, lappar och omslag till kortspelsboosters.

Inträdet brukar ligga på ca 200-300. Mat beräknas i allmänhet till 100 kronor per dag. Tilltugg går åt i ofantliga mängder så räkna med minst 50 kronor per dag. Jag brukar räkna med en grundplåt på ca 600-700 kronor för ett helt konvent. Allt annat jag tar med mig går åt till att köpa spel för - det brukar finnas butiker på konvent som säljer ut en massa saker till lägre pris än vanligt.

Du behöver:
* Något att sova på/i (jag har sett variationer i lyx från täckjacka till tältsäng - liggunderlag/luftmadrass + sovsäck är någon form av standard).
* Ombyte för tre dagar.
* Hygienartiklar.
* Extra väska (man släpar alltid med sig mer saker hem från än till ett konvent).
* Plåtmage (ett ord: skräpmat).
* Ett par spel som tar liten plats, som rekreation mellan spelpassen. Små kortspel som Great Dalmuti, Once Upon A Time eller Fluxx är praktiska, och iom att de inte är samlarkortspel så tar de inte plats.
* Ant.mtrl. (anteckingsmateriel).
* En vältrimmad tärningsburk. Behovet av denna minskar dock numera.
* Om du ställer upp i något scenario eller arrangemang, materiel för detta (kläder för lajv, armé för 40K, eventuellt rollspel till rollspel, osv).
* Smånyttiga saker: toapapper, plastpåsar, plåster, nålåtråd...
* Tofflor eller sandaler. Det är ett helvete att gå omkring i dojjor inomhus i tre dagar i sträck, speciellt om det råkar vara kängor.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Konvent (budget-versionen)

Om man är lite fattig (läs: student) går det finfint att snåla lite:
Ta med tre-fyra limpor + en tub messmör, och undvik huvudrollspelsturneringarna som kan kosta extra... då kommer du undan med bara inträdesavgiften + eventuella resor /images/icons/wink.gif.

/Micke
http://www.noctum.da.ru <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Addition:

*Hygienartiklar. Igen.
*Toalettpapper (det TAR slut, du vill inte använda pappret till en gammal Fisherman's Friend som en bekant gjorde...).

Nightowl


"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Convention Survival Kit

Annat bra:

* Öronproppar (det kan vara ett j-a spring, och enligt min erfarenhet så finns det alltid minst en snarkare, oavsett hur många man är i salen...)
* Ficklampa (alla idioter som kommer in i sovsalen klockan fyra på morgonen och som tänder i taket borde fundera på denna praktiska detalj).
* Väckarklocka (spelpasset börjar 9.00? Du la dig 03.30?)
* Hygienartiklar (ännu en gång - 300 oduschade tonårsgrabbar tenderar att generera en viss... odör)
* Bekräftlse på anmälan (i förekommande fall).

http://www.algonet.se/~enda
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Tyvärr så har det inte det. Liseberg öppnar 21/4. Lite för sent enligt mitt tycke.

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beauty is in the eye of the beholder"
 

Tinboy

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
46
Location
Göteborg
Eftersom det andra så duktigt har svarat vad man behöver på ett konvent, tänkte jag tipsa digb om lite konvent.

Gothcon, Sveriges äldsta konvent. Fyller 25 i år, definivt att rekommendera! Andra får gärna berätta varför eftersom jag känner mig partisk. www.gothcon.se Lincon, sveriges största konvent. Trevligt konvent i Linköping som brukar ha mycket spel. Bra nybörjarkonvent.
www.sverok.se/lincon Ingocnicon. Ett konvent i Stockholmstrakten, inte så stort och det ryktas om att de inte skall ha rollspel i år. Hemsida okänd men ta kontakt med Unionen de borde veta, www.unionen.org /Pär
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Jag kan intyga att gothccon är det bästa konvent jag varit på...

//Edgar - som liksom Pär/tinboy inte alls är partisk, näedå. Inte alls faktiskt. på något sätt. alls. jag lovar. nästan i alla fall. ok då. lite gran. en smula då. jaja jag har varit med i staben. men inte i år. kan du ta bort pistolen nu, snälla?
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Re: glömt Kovent?

Sedan finns det bårcon (arrangörerna försöker påpeka att det heter bsk, men vi vet ju vad det egentligen heter) brukar vara i september. se www.sverok.se/bsk/ Sydcon som i malmö som iår är på hösten. www.sydcon.org //Edgarv - har "flärpat" gothconutskick hela helgen...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: glömt Kovent?

Sedan finns det bårcon [...] brukar vara i september.
November. Allahelgonahelgen, närmare bestämt.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Slafa hemma? Då mister man ju en stor del av charmen med konventande, juh! Man ska sova på golvet i ett klassrum på en gymnasieskola. Eventuellt kan man komma undan med en gymnastiksal, men det är undantagsfall.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Top