Nekromanti Kostymer - diskussion om dem

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Big Marco;n171940 said:
Har du pengarna så köp skräddarsytt på Jermyn Street i London (som är lite som en elit-version av Savile Row). .
...? Jermyn Street är väl snarare High Street versionen av Savile Row? Mer internationella märken och mindre brittiskt hantverk s.a.s.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Peter;n172146 said:
Det här är mitt problem. Jag vet att det är engelskt snitt som gäller för mig pga min kroppsform - men här i Bryssel är italienska skärningar dominerande. Senast har jag kört på Hackett, men vill gärna ta ett steg upp. Scabal, som är både vävare och skräddarhus på Savile Row, har fantastisk kvalitet. Men det tar emot att lägga femton papp på något måttsytt om deras standardmodeller har dålig passform....

Jag skulle ha köpt på mig måttsydda kostymer medan jag bodde i London :/

London ligger ju nästgårds från Bryssel ju. ;)

Mitt problem är att en bra engelsk kostym kostar mig minst tre månadslöner, före skatt. ;) Så det får bli nåt (relativt) sneak-tyskt, som en Bäumler...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
När det kommer till kostymer (och finskor) så är pris antingen ett tecken på kvalité, eller ett tecken på att märket är känt och att folk betalar för det trots sämre kvalité.

Och den sanna kvalitén på kostymen är något man märker först efter några tvättar. (eller tidigare, om det är riktigt dålig kvalité...)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Kul tråd!

Jag älskar kostymer, och menar att det inte existerar snyggare plagg (för män) än en väl sittande kostym. Det finns å andra sidan få plagg som är så fula som en illa sittande kostym.

Jag har själv problem att hitta färdiga kostymer som sitter snyggt (har lite för "stabbig" kroppsform, och många färdiga kostymer sitter snyggast på den som är lång och smal), så i mitt fall tvingas jag välja skräddarsytt. Eller tvingas och tvingas, förresten. Att dra på sig en kostym som är sydd exakt efter ens egna mått är fantastisk, så jag hade nog kört skräddarsytt hur som helst.

Jag har inte kostym så ofta, även om det definitivt är inom dresscoden i mitt yrke, men jag vill gärna behålla lite av festkänslan i kostymen. För mig är det inte ett vardagsplagg, utan något jag vill ha vid festligare eller lite mer formella tillfällen.

Priset är såklart högre än en färdigsydd kostym, men jag ser det lite som en långsiktig investering. Jag lät precis sy upp en trevlig "three piece suit" (en kostym med tillhörande väst, alltså) i cashmere från Holland & Sherry, och den kostade ca 15000 kr, så det var egentligen inte så väldigt dyrt. Med tanke på att den inte kommer bäras jätteofta så bör den följa mig i tio år, och en årskostnad på 1500 kr för snygga festkläder tycker jag är ganska rimligt (min förra skräddarsydda har jag nu hängt undan, och den var snygg i tio år ganska exakt). Den gjorde premiär på nya jobbets konferens igår, och fick komplimanger.

I samma veva lät jag beställa en tweedkavaj, och den kostar 9000 kr. Dyrt, ja ganska, men en sådan kavaj kommer man ha resten av sitt liv.

Snygga manskläder är dyrare än kvinnokläder, men å andra sidan förväntas inte killar ha en lika stor garderob, så jag är helt för att ha färre men dyrare plagg.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Arfert;n172219 said:
London ligger ju nästgårds från Bryssel ju. ;)
Engelska kanalen är bredare och djupare än man kan tro ;)

Eurostar tar 1h45, här säkerhet och passkontroll och kostar som att flyga :/
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,418
Vitulv;n172334 said:
Kul tråd!
Härligt att vi är helt eniga om att det här är den bästa och viktigaste tråden på Rollspel.nu sedan tiden då halfling paladins, hobgoblin monks och yellow mold fighters avhandlades.

Och Holland & Sherry har fantastiska tyger!
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,418
Vitulv;n172334 said:
Jag lät precis sy upp en trevlig "three piece suit" (en kostym med tillhörande väst, alltså) i cashmere från Holland & Sherry, och den kostade ca 15000 kr, så det var egentligen inte så väldigt dyrt.
Fan, jag lät precis sy upp en tredelad kostym från Holland & Sherry för 15 500 kr, där tyget bara innehöll 2% cashmere (i ränderna). Jag känner mig lurad!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Kan ni berätta lite om hur det gick till? Hur är kavajen byggd? etc.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Vitulv;n172334 said:
Kul tråd!
Tack :)

Vitulv;n172334 said:
Snygga manskläder är dyrare än kvinnokläder, men å andra sidan förväntas inte killar ha en lika stor garderob, så jag är helt för att ha färre men dyrare plagg.
Jag satsar atm på att ha ett fåtal ordentligt snygga plagg att ha till vardags och inget mer (underkläder och strumpor undantaget såklart), tre-fyra kostymer totalt liksom. Minimalism ftw.
 
Top