Nekromanti Kostymer - diskussion om dem

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Tjo,
utdraget ur "Varför byter kvinnliga protagonister kläder konstant i amerikanska filmer/serier?" tråden.

Caligo;n171783 said:
Jag har en helt annan uppfattning. Jag har köpt några (lite )dyrare kostymer. Oftast sitter de bättre och att få den insydd och justerad ingår oftast (alla som jag köpt). Dessutom oftast mer att välja på.
Får man fråga hur många dyra kostymer du köpt?
Ps är absolut ingen klädexpert. Arfert vet nog mer :)
Allt beror ju på vad du menar med dyra kostymer, men jag har under de senaste tio åren köpt 22 märkes-kostymer, varav majoriteten nog räknas som dyrare av gemene man. Jag har också inhandlat 4 stycken "skräddarsydda" sådana. Jag lägger skräddarsydda inom citations-tecken då det beror lite på vad man menar med det.

Det kan finnas andra fördelar med dyrare kostymer (såsom större bred, att få dem insydda och justerade "gratis") men om du tittar på hantverkskvalitet (sömmarna är i det närmaste identiska exempelvis, de saknar som regel ordentligt mellanlägg, osv.) så är de i regel (undantag finns såklart) identiska på märkes-kostymer (om du inte tar upp prislappen ORDENTLIGT). Det som skiljer är design, märke och till väldigt liten del materialval.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Vad tycker ni om folkdräkter då? Några tips där? Får man ha folkdräkt från annat landskap än det man är bördig från? Finns det undantag?
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,418
Jag är ingen kostymexpert, men jobbade i ett "kostymjobb" för drygt 10 år sedan, som inte var såpass välbetalt att man kunde köpa det man ville ha. Då upplevde jag en ganska stor skillnad mellan riktiga lågpriskostymer (typ Dressmans och H&M:s billigaste grejer) och relativt billiga (typ Brothers och MQ:s egna märken) och upp till lägre mellanprissegmentet (typ Tiger, Oscar Jacobson), både i hur de satt på kroppen och hur tyget såg ut efter något års användning (de billigaste varianterna åldrades inte med värdighet). Så någon form av skillnad är det nog på både tyg och lim och jag skulle också misstänka att det görs något fler sömnadsmoment på de något dyrare kostymerna. Jag har en tio år gammal Tigerkostym som fortfarande ser helt okay ut. De rena budgetkostymer jag har från den perioden har däremot fått gå vidare. Dock har jag också en något år äldre Hugo Bosskostym (som väl är att betrakta som "övre mellanprissegmentet"). Den ser fördjävlig ut. Jag vet inte om det beror på sämre limkvalitet än på Tigerkostymen eller på att jag har kemtvättat den (är osäker på om jag har gjort det, i så fall var det länge sedan). Jag vill dock inte dissa Hugo Boss helt. Jag har en kavaj från dem som jag tror är halvkanvas som jag har använt mycket de senaste 6-7 åren och den håller formen bra, även om tyget börjar bli litet slitet. Så min slutsats är att man får lite det man betalar för, men att kända varumärken betingar ett överpris för just varumärket. Så man kan garanterat hitta mer prisvärda kostymer om man tittar bortom de kända märkena.

Mitt senaste kostymköp var måttsydd helkanvas med bra tyg. Den kostade mer än dubbelt så mycket som jag betalat för någon kostym tidigare. Med all säkerhet hade jag kunnat köpa motsvarande kostym billigare och fått den justerad till motsvarande passform för ett lägre totalpris (i det fallet betalade jag inte för varumärket utan för personlig service och det betingar såklart också ett pris). Vi får se om den åldras med värdighet eller ej...
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag när en hatkärlek till kostymer. Jag hatar att ha dem på mig, men tycker att de ser snygga ut. Jag köper kostymer för att de är fina och sitter bra, men när har jag dem på mig? Jo, när någon dött.

Till saken hör att jag (när jag råkar springa på dem) samlar på mig retro-plagg från sent 1800- till tidigt 1900-tal. Japp, alltså kostymer. Jag gillar att bära min sekelskiftesbonjour (långkavaj) till en skjorta med hög krage, men tycker det är jäkligt skönt när man får ta av sig dem. Jag avskyr kostymbyxor i synnerhet.

Jeans och munktröja FTW!!

Vimes;n171870 said:
Vad tycker ni om folkdräkter då? Några tips där? Får man ha folkdräkt från annat landskap än det man är bördig från? Finns det undantag?
Bra frågeställning! Jag vill också veta. Inte för att jag vill ha någon folkdräkt - de är snygga, men förjävliga att ha på sig.
Men jag bär ibland kilt, och får då höra att man måste vara bördig från skottland för att få bära plaid. Medan skottarna ofta tycks säga "äh vafan, gör som du vill".
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Skräddarsydda kostymer köper med fördel i Thailand eller andra asiatiska länder på semestern.
"Skräddarsydd" betyder att skräddaren inte har börjat sy den förrän man beställer den.
Det man gör hos skräddaren är att titta i en katalog över olika kostym-modeller, väljer tyg, samt att skräddaren tar mått och frågar: "PL or PR".*
När man beställer en skräddarsydd kostym får man den levererad till hotellet en eller två dagar senare.
En skräddarsydd kostym från Thailand kostar ungefär som en billig kostym här i Sverige och är ungefär det skönaste/snyggaste man kan ha på sig.
Bara den skräddarsydda kostymen brukar vara värd hela Thailandsresan, då en likvärdig skräddarsydd kostym i Sverige kostar över tiotusen kronor.

*Står för "penis left or penis right", d.v.s. vilket byxben som ska vara lite vidare än det andra.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,418
Hur vet man var man skall köpa sin skräddarsydda kostym i Thailand till bra kvalitet? Jag har aldrig varit i Asien, men ett antal polare till mig har handlat "skräddarsytt" (med all sannolikhet till stor del skräddarlimmat) i Thailand och de kostymerna har sett fördjävliga ut både i passform och tygkvalitet. Jag är dock övertygad om att det finns många duktiga thailändska skräddare, men hur hittar man rätt?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hunk;n171925 said:
Hur vet man var man skall köpa sin skräddarsydda kostym i Thailand till bra kvalitet? Jag har aldrig varit i Asien, men ett antal polare till mig har handlat "skräddarsytt" (med all sannolikhet till stor del skräddarlimmat) i Thailand och de kostymerna har sett fördjävliga ut både i passform och tygkvalitet. Jag är dock övertygad om att det finns många duktiga thailändska skräddare, men hur hittar man rätt?
Du har ju rätt i att för att skräddarsytt ska se bra ut så ska det vara en bra skräddare som arbetar med kvalitetstyger.
Jag ska höra mig för (jag jobbar på ett företag där de anställda åker som skottspolar till Asien) - det finns väl en risk för att de säger att de bästa skräddarna håller till i Hongkong eller Singapore dock. :)
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,418
I Hong Kong har jag en bekant som har en "favoritskräddare" och han har väldigt välsittande plagg (han syr även upp skjortor och chinos där). Men han åker dit regelbundet och kan därmed få kostymer uppsydda på klassiskt sätt, med ett antal provningar. Dessutom går det nog på minst 7-8 000 kr/kostym och det ligger ju i det övre prissegmentet även för vanliga konfektionskostymer.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är en enorm skillnad på en kostym som kostar ca 2000-3000 kr och de för över 5000 kr och uppåt. De senare är bättre sydda, bättre byggda, de har bättre foder, bättre tyg, bättre passform.

Sedan kan även dyrare kostymer slitas, beroende på tygval. En Tiger fick hål efter en fem-sex år. Mina Boss har dock alltid hållit bra, så det är olika.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Jag har haft några Bosskostymer och en Tiger men en bekant till mig rekommenderade Armani. Vet inte prisklassen på dessa dock. Nån som testat/köpt Armanikostymer?
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,418
Arfert;n171931 said:
Det är en enorm skillnad på en kostym som kostar ca 2000-3000 kr och de för över 5000 kr och uppåt. De senare är bättre sydda, bättre byggda, de har bättre foder, bättre tyg, bättre passform.

Sedan kan även dyrare kostymer slitas, beroende på tygval. En Tiger fick hål efter en fem-sex år. Mina Boss har dock alltid hållit bra, så det är olika.
Absolut är det olika och premiummärkena har ju ofta olika linjer med olika kvalitetsnivå. Jag har, som skrivits, dålig erfarenhet av en Hugo Bosskostym, men bra av en sportjacka. Köpte ytterligare en Hugo Bosskavaj i somras på rea som jag dock inte är helt nöjd med (knapparna var väldigt dåligt sydda). Hur den håller passformen kan jag dock ännu inte svara på, eftersom jag inte har använt den så mycket (den hade dessutom för långa ärmar, så de måste kortas ett par centimeter, men det kan jag inte klandra tillverkaren för).
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Har du pengarna så köp skräddarsytt på Jermyn Street i London (som är lite som en elit-version av Savile Row). Livstids garanti på plaggen, varje kostym kommer med flera par byxor (då byxor slits hårdare än kavaj/väst), och underhållsservice. Fantastiskt snygga plagg, i högsta kvalitet, och en fingertoppskänsla i varje moment. Kläderna sitter som gjutna på dig.

Nackdelen är att billig kostym därifrån går loss på 40+ papp, och en "standard" ligger runt 70.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,418
Big Marco;n171940 said:
Har du pengarna så köp skräddarsytt på Jermyn Street i London (som är lite som en elit-version av Savile Row). Livstids garanti på plaggen, varje kostym kommer med flera par byxor (då byxor slits hårdare än kavaj/väst), och underhållsservice. Fantastiskt snygga plagg, i högsta kvalitet, och en fingertoppskänsla i varje moment. Kläderna sitter som gjutna på dig.

Nackdelen är att billig kostym därifrån går loss på 40+ papp, och en "standard" ligger runt 70.
Det hade jag gärn gjort om jag haft pengarna. Men det har jag tyvärr inte som redovisningsarbetare. Men jag har i alla fall beställt ett extra par byxor till min måttsydda kostym av anledningen du nämnde.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,418
Zoth-Ya;n171947 said:
Det här är absolut en av de nördigaste trådarna på hela detta rollspelsforumet :)
I morgon kommer tråden om klassiska herrskor!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Dazumal;n171915 said:
Jag gillar att bära min sekelskiftesbonjour (långkavaj) till en skjorta med hög krage, men tycker det är jäkligt skönt när man får ta av sig dem. Jag avskyr kostymbyxor i synnerhet.
I sanning! Fy för nymodigheter som frack.. Redingot ska det vara, om det ska vara någon stil!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Caligo;n171935 said:
Jag har haft några Bosskostymer och en Tiger men en bekant till mig rekommenderade Armani. Vet inte prisklassen på dessa dock. Nån som testat/köpt Armanikostymer?
Har haft det förr, men de passar inte alla kroppsformer, de italienska kostymerna i allmänhet sitter bäst på magra personer. De är ofta mer lediga i sin stil. Är du lite tyngre, köp en tysk. Gillar du en mer klassisk stil, köp engelskt (eller franskt).

Det finns flera mer okända märken av kvalitetskostymer som ofta är minst lika bra som det stora varumärkena.

Om jag plötsligt, genom ett under, skulle bli förmögen, skulle jag sy upp ett antal kostymer i London. På Kilgour, stället som sydde upp Cary Grants kostym i I sista minuten (North by Northwest).

;)
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Arfert;n172112 said:
Har haft det förr, men de passar inte alla kroppsformer, de italienska kostymerna i allmänhet sitter bäst på magra personer. De är ofta mer lediga i sin stil. Är du lite tyngre, köp en tysk. Gillar du en mer klassisk stil, köp engelskt (eller franskt).

Det finns flera mer okända märken av kvalitetskostymer som ofta är minst lika bra som det stora varumärkena.

Om jag plötsligt, genom ett under, skulle bli förmögen, skulle jag sy upp ett antal kostymer i London. På Kilgour, stället som sydde upp Cary Grants kostym i I sista minuten (North by Northwest).

;)
Kilgour, bara namnet gör att man vill handla där.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Arfert;n172112 said:
Har haft det förr, men de passar inte alla kroppsformer, de italienska kostymerna i allmänhet sitter bäst på magra personer. De är ofta mer lediga i sin stil. Är du lite tyngre, köp en tysk. Gillar du en mer klassisk stil, köp engelskt (eller franskt).
Det här är mitt problem. Jag vet att det är engelskt snitt som gäller för mig pga min kroppsform - men här i Bryssel är italienska skärningar dominerande. Senast har jag kört på Hackett, men vill gärna ta ett steg upp. Scabal, som är både vävare och skräddarhus på Savile Row, har fantastisk kvalitet. Men det tar emot att lägga femton papp på något måttsytt om deras standardmodeller har dålig passform....

Jag skulle ha köpt på mig måttsydda kostymer medan jag bodde i London :/
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Big Marco;n171940 said:
Har du pengarna så köp skräddarsytt på Jermyn Street i London (som är lite som en elit-version av Savile Row). Livstids garanti på plaggen, varje kostym kommer med flera par byxor (då byxor slits hårdare än kavaj/väst), och underhållsservice. Fantastiskt snygga plagg, i högsta kvalitet, och en fingertoppskänsla i varje moment. Kläderna sitter som gjutna på dig.

Nackdelen är att billig kostym därifrån går loss på 40+ papp, och en "standard" ligger runt 70.
Låter fantastiskt. Jag borde ägna nått år av mitt liv tilll att förstå hur man gör för att skaffa riktigt mycket pengar.
 
Top