Tack för tipsen.
Snabbt transportskepp, jo det är naturligtvis lite knepigt men det finns faktiskt stora skillnader på skepp och skepp. Jämför romarnas, Vikingarnas och Kinersernas båtteknik t ex. (Fast jag är absolut ingen expert). Vad jag framför allt ville säga var att det inte skulle vara ett krigsfartyg (fartyg eller skepp?) utan ett lastfartyg men att det för den sakens skull inte ska vara en pråm. Det har inte blivit aktuellt för spelarna ännu men snart lär de vilja ha ett bra skepp. Ett Cirefaliskt sådant.
1 million silver, eller ca 4000 guldlibra eller 90 kg guld (vilket för övrigt är ungefär 5 liter massivt guld), det är mycket det. Av min lilla uträkning till vikt och volym kan ni kanske förstå att de har hittat en ganska stor skatt. Det är lite kul med guld för fyll din ryggsäck med guld, kanske 25 liter, och tro att den går att rubba sedan. 25 liter guld väger 480 kg! Intressant är också att silver också är väldigt tungt, hälften mot guld.
Bättre då att fylla ryggsäcken med ädelstenar, de flesta väger bara 2-4 kg/liter. Alltså skulle man teoretiskt sett kunna fylla sin ryggsäck med 25 liter diamanter och det väger bara ca 60 kg (pga av luftutrummet mellan diamanterna).
Ursäkta ämnesbytet...